Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

    Korting op 420shop
    hallo allemaal

    Ben nieuw hier en wil binnenkort zelf ook gaan kweken aangezien het een dure hobby word om elke keer naar de shop te moeten. Ik heb geen groene vingers ! Maar het lijkt me een ontzettende uitdaging. Door mijn nogal impulsieve gedrag en na veel lezen en brainstormen op het forum ben ik er nog steeds niet uit.

    ik wil in een ruimte van 60 x 60 x 140 gaan kweken ( zelfbouw hok )

    ik wil de scrog methode gaan gebruiken. en snel en goede wiet kweken. ik wil per kweek 70 - 100 gr kunnen halen.

    welke verlichting zou bij mijn doelstelling het beste passen ?

    een hps 150W die 200W verbruikt (vsa)
    of 2 x 2x55w tneon die verbruiken 220W te samen

    het aantal lumen is ongeveer gelijk rond de 15000 en de kosten zijn ook ongeveer gelijk
    of moet je voor de hps ook bloei en groei lampen gebruiken?
    en is het echt nodig een schakelkast te hebben voor een 150w hps ? heb gelezen dat een elektr. tijdschakelaar ook voldoende is.

    hoeveel planten zou het beste passen ? 2 of 4 ?

    ik hoop dat er iemand is die me een beetje op weg kan helpen.

    Bvd

    Stoney020
    Last edited by Stoney020; 13 May 2013, 14:53.

    #2
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

      De "diepte" van de straling wordt bepaald door de hoeveelheid licht. Dat bepaalt namelijk tot op welke afstand van de lamp je nog (net) voldoende licht hebt voor goede groei/bloei. 150W HPS heeft dus niet meer dieptestraling dan 220W aan T-neon.

      Heb zelf 1 2x55W T-neon setje. twee setjes daarvan zou mooi passen in een hok van 60x60. Heb je overal redelijk egaal licht.

      Ik had voor mijn T-neon armatuur een paar losse Philips buizen erbij gekocht (2G11 fitting). Die geven aanzienlijk meer licht dan de buizen die Secret Jardin erbij doet. 9600 Lumen ipv 7500.

      Met 400W HPS heb je overigens wel meteen 3 keer zoveel licht. Dan heb je ook meteen veel meer diepte.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

        Op 60x60 zou ik eerder voor 250watt HPI/HPS setje gaan. Verbruikt wel wat meer, maar daar staat ook iets tegenover In de T-Neon zit ook een vsa.

        Comment


          #5
          Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

          Ja, dan heb je ook al meer licht dan met die T-Neons. Doe je gewoon wat minder kweekjes met dezelfde totale opbrengst.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

            @ allemaal

            Bedankt voor de snelle reacties !

            @ lr2

            Aan die info heb ik wat !l
            Maar 70 gr per plant ? Is dat niet heel erg veel ? Of bedoelde je per kweek

            @wietefras

            Ook goede info hoeveel planten staan er onder jou armatuur ? Merk je duidelijk verschil met de philips lampen ? en hebben die ook de goede kleurcode ? Voor bloei of groei.


            @francisp

            Een 250 watt vind ik weer teveel ivm energiekosten en ook de warmte



            Ik denk dat ik toch voor de tneon ga en dan 2 armaturen. Tneon heeft toch meer voordelen. Veiliger, minder warm, verbruikt minder energie en kan dichter op de plant. Het is nu wachten op me vakantiegeld en dan kan ik gaan beginnen

            Comment


              #7
              Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

              Ik heb maar 1 armatuur, dus ik kan die verschillende lampen niet naast elkaar proberen om te zien onder welke lamp ze sneller groeien. Zou dan periodiek moeten wisselen en dat was me nog wat teveel gedoe. Of misschien een keer 1 lamp van SJ en een Philips en dan kijken welke kant ze op gaan hangen.

              De Philips lampen geven wel zichtbaar meer licht en ook een foto met vaste camera instellingen en een lichtmeter bevestigde dat ze 26% helderder zijn. Of er dan ook meer PAR licht is (het spectrum voor photosynthese) weet ik dus inderdaad niet zeker. Je kunt ze in verschillende kleurcodes kopen. Ook van Osram trouwens. Zijn gewoon balkjes met 4 pins 2G11 aansluiting: Philips Master PL-L en OSRAM Dulux L Lumilux.

              Heb ze vooralsnog ook alleen voor voorgroei gebruikt, maar Maxican heeft een mooi kweekverslag van een complete kweek onder een 2x36W T-Neon setje

              Overigens geeft die 250W HPS wel veel meer licht voor de verbruikte hoeveelheid stroom. Zit je zo op de 33000 Lumen ipv 18000. Voor 30 watt (+VSA+extra ventilatie) meer. Zou je met minder kweekjes aan je behoefte kunnen voldoen en dan uiteindelijk minder stroom verbruiken. Maar goed, het is inderdaad het is wel een geklooi extra (hogere kast nodig, complexere electra, extra afzuiging+herrie).

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
                Ik heb maar 1 armatuur, dus ik kan die verschillende lampen niet naast elkaar proberen om te zien onder welke lamp ze sneller groeien. Zou dan periodiek moeten wisselen en dat was me nog wat teveel gedoe. Of misschien een keer 1 lamp van SJ en een Philips en dan kijken welke kant ze op gaan hangen.

                De Philips lampen geven wel zichtbaar meer licht en ook een foto met vaste camera instellingen en een lichtmeter bevestigde dat ze 26% helderder zijn. Of er dan ook meer PAR licht is (het spectrum voor photosynthese) weet ik dus inderdaad niet zeker. Je kunt ze in verschillende kleurcodes kopen. Ook van Osram trouwens. Zijn gewoon balkjes met 4 pins 2G11 aansluiting: Philips Master PL-L en OSRAM Dulux L Lumilux.

                Heb ze vooralsnog ook alleen voor voorgroei gebruikt, maar Maxican heeft een mooi kweekverslag van een complete kweek onder een 2x36W T-Neon setje

                Overigens geeft die 250W HPS wel veel meer licht voor de verbruikte hoeveelheid stroom. Zit je zo op de 33000 Lumen ipv 18000. Voor 30 watt (+VSA+extra ventilatie) meer. Zou je met minder kweekjes aan je behoefte kunnen voldoen en dan uiteindelijk minder stroom verbruiken. Maar goed, het is inderdaad het is wel een geklooi extra (hogere kast nodig, complexere electra, extra afzuiging+herrie).
                oke ik dacht misschien had je al een kweek met SJ en een kweek met de philips lampen gedaan of er dan een groot verschil was in opbrengst( jij bloeit wel af onder hps gok ik? ). Ik ga me er toch eens in verdiepen, je brengt me zo weer op een nieuw idee hahaha. Zelf een armatuur bouwen met evt 3 lampen. scheeld weer 55W en met de philips lampen haal je er met 3 ongeveer hetzelfde aantal lumen als met 4 lampen van SJ.

                Ik woon in een 1 kamerwoning dus een hps word toch wel moeilijk, wat jij al zegt meer herrie en betere afzuiging. Wil het graag stealth houden zodat ik toch mensen over de vloer kan laten komen. Hps blijft wel het aantrekkelijkst natuurlijk

                Comment


                  #9
                  Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                  Als je een mooie sativa/indica scrog maakt dan moet 70 gram per plant wel te doen zijn onder 4x55W. Maar dan heb je wel maar ruimte voor twee planten omdat ze elkaar anders gaan overwoekeren, maar dan kun je wel weer ruimere potten nemen. Geef ze drie weken groei en daarna 12/12, dan krijg je dat hok wel vol hoor! Als je jezelf goed ingelezen hebt en flink geduldig bent tenminste.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                    Zou er mooi een 250W HPS in hangen.
                    De afzuiging en filter zul je toch hetzelfde moeten hebben als bij 2 TNeon setjes, wat die worden ook warm.
                    Kosten ?

                    250WHPS
                    3 weken 18/6 : 103,950 KWh
                    10 weken 12/12 : 231,000 KWh
                    Totaal : 334,950 KWh

                    Als je 22 cent per KWh betaald kost zo'n kweekje 73,69 euro aan licht.

                    Het verschil in verbruik met TNeon is zo'n 35W schat ik.
                    Zelfde rekensommetje maakt dat het je 9 euro en 38 cent scheelt op 1 kweek.

                    Die 9 euro haal je er met gemak uit, want onder HPS zul je wat meer oogsten.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                      Zou er mooi een 250W HPS in hangen.
                      De afzuiging en filter zul je toch hetzelfde moeten hebben als bij 2 TNeon setjes, wat die worden ook warm.
                      Kosten ?

                      250WHPS
                      3 weken 18/6 : 103,950 KWh
                      10 weken 12/12 : 231,000 KWh
                      Totaal : 334,950 KWh

                      Als je 22 cent per KWh betaald kost zo'n kweekje 73,69 euro aan licht.

                      Het verschil in verbruik met TNeon is zo'n 35W schat ik.
                      Zelfde rekensommetje maakt dat het je 9 euro en 38 cent scheelt op 1 kweek.

                      Die 9 euro haal je er met gemak uit, want onder HPS zul je wat meer oogsten.
                      heb je de vsa ook meegerekend ? een 250 watt hps verbruikt totaal zon 310W
                      dus dat scheeld al 90 W met de tneon. en de tneon verbruikt minder dan de werkelijke 220W.

                      kwa warmte zal het denk ik wel veel schelen hoor
                      met een buisvent. (107m3) en een filter van 150m3 ga ik het niet redden met een hps 250W gok ik
                      heb bij meerdere tneon kweeks gelezen dat de bovenstaande afzuiging wel voldoende zou zijn.

                      is het dan niet mogelijk om met een 150W hps 100gr te halen ? met 2 planten in scrogg

                      jullie brengen me weer aan het twijfelen hahahaha

                      Comment


                        #12
                        Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                        Ha, ha, lastig he? Je zult gewoon wat moeten kiezen

                        150W HPS lijkt me nog de minste optie van de drie. Bij de lagere wattages mis je het voordeel van veel lumen per watt wat je bij de zwaardere HPS lampen wel hebt. Zeker als je de VSA er nog bij telt.

                        Die 250W hps is misschien wat zwaarder dan je nodig hebt , maar het lijkt me wel makkelijker kweken als je 50% meer licht hebt. Je kunt dan ook wat minder kweekjes draaien.

                        Je doel moet met de genoemde opties wel te halen zijn. Buiten dat zal je eigen voorkeur toch de doorslag moeten geven.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #13
                          Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                          ja man je hebt best veel opties voor een beginner is het best moeilijk kiezen.
                          Ben wel blij met mensen zoals jou, die je een stap de goeie richting in willen geven. ( logische zin het is al laat en ben stoned haha)

                          ben trouwens op een (geniaal) idee gekomen
                          in mijn badkamer heb ik een ruimte over :
                          IMG_20130515_014603.jpg
                          afmetingen zijn +/- 140 hoog 70 breed en 60 diep
                          de zijkanten zijn van tegels is dat niet ideaal voor licht afkaatsen ? graag jullie mening !
                          zo hoef ik alleen een bodem te maken en een wand met deur.

                          voordelen : minder warm in de badkamer geen last van herrie ! de deur kan dicht ! dus ook stealth !
                          nadelen : vochtig(kan ook voordelig werken voor de LV), geen frisse luchttoevoer (geen raam) of is de deur openhouden voldoende ? of hebben jullie andere tips ? een slang door me huis heen word hem niet iig hahaha en ik moet het stopcontact gaan verplaatsen/veranderen. of kan het geen kwaad als de lamp daar op schijnt ?

                          stel ik zou hier een 250w hps in doen zou dat lukken ivm met de tegels ? word denk ik wel veel warmer.
                          welke afzuiging adviseren jullie dan ?
                          ik wou et zelf gaan proberen met zo'n buisvent. van 107 m3/h en 150 m3 filter lijkt mij toch voldoende.

                          bvd voor jullie reacties en meningen !
                          Last edited by Stoney020; 15 May 2013, 02:27.

                          Comment


                            #14
                            Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                            Niemand een mening over de ruimte ?

                            Bvd

                            Ik heb al genoeg info gevonden over de afzuiging

                            Comment


                              #15
                              Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                              Denk dat je de voor en nadelen wel mooi opgesomd hebt. Voor dat stopcontact heb je eerder last van het vocht lijkt me. De temperatuur zal wel meevallen anders leggen je planten al het loodje.

                              Zou niet weten of alles samen in de praktijk echt problemen gaat opleveren. Je ziet mensen op de gekste plekken wiet kweken. Het is wel wat ingrijpend om je huis te gaan verbouwen in plaats van alleen een kastje neerzetten natuurlijk.

                              In een badkamer moet je trouwens toch ook verplicht afzuiging hebben? Of is dat iets van de laatste tijd dat dat verplicht is in de bouw?

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment

                              Bezig...
                              X