Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

    Hey wietefras bedankt weer voor je mening

    Het stopcontact ga ik maar veranderen in een waterdichte. En dan een stekkerdoos gebruiken voor buiten om me lampen etc op aan te sluiten.

    Ik ga toch maar voor de tneon omdat dit veiliger is in de badkamer denk ik.

    Zoveel hoef ik niet te verbouwen opzich. Ik ben wel goedkoper uit dan een kast te bouwen of te kopen.

    Ik woon in nieuwbouw en bij mij word alles voorzien van afzuiging denk dat dit wel wettelijk bepaald is.

    Comment


      #17
      Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

      ik heb nog eens gekeken naar andere pll lampen

      en ik kwam deze tegen :
      Gnojila, razsvetljava, hidroponika, pripomčki za klitje in razmnoževanje, growboxi


      4800 lumens en kleurcode 2100k
      veel beter dan de standaard SJ lampen
      en zijn perfect om aftebloeien
      Last edited by Stoney020; 17 May 2013, 13:18.

      Comment


        #18
        Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

        Dat bedoel ik inderdaad. Er zijn er meerdere die 4800 lumen claimen. Nou moet ik ook zeggen dat ze dat ook weer niet allemaal waar maken. Had eerst ook een Philips lamp die 4800 lumen (4000K) zou moeten geven, maar die gaf net zoveel licht als de SJ's.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #19
          Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

          ok ik ga het zelf maar testen

          nu kan ik van iemand een paar vsa's overnemen voor weinig.

          het gaat om dit type : http://www.ecat.lighting.philips.com...700619266_eu//

          zouden deze geschikt zijn ?

          ik heb echt geen verstand van electro
          en ik had ergens al gelezen dat iemand koude start evsa gebruikte voor zijn armatuur te maken.

          wat is het verschil tussen warm en koude start ? ik kan daar niks over vinden ook ... of ik kijk niet goed hahaha

          grtz.

          Comment


            #20
            Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

            Warme start is als de lamp constant klaar wordt gehouden om op te starten. Dat is handig voor als de lamp vaak in- en uitschakelt. Ben even vergeten hoe vaak, maar het was in ieder geval meerdere keren per dag. Koude start is als je niet te vaak schakelt en die ballasts zijn normaal gesproken wat goedkoper. Dat "opwarmen" kost ook stroom.

            Dus ja, standaard zou je koude evsa's gebruiken voor een wietlamp, maar echt veel uitmaken doet het volgens mij ook weer niet. Alleen qua kosten dus. Andersom wel (koud gebruiken als je warm nodig hebt). Als je veel schakelt met koude start dan gaan je lampen veel sneller stuk.

            Heb geen idee meer waar ik dat gevonden had, maar dat was inderdaad ook de eerste vraag waar ik tegen aan liep. Ik was namelijk zelf ook van plan om een armatuur samen te stellen. Bij firstlight.nl had ik alle onderdelen gevonden (en dan nog een hamerslag kap elders). Uiteindelijk had ik het idee dat er nauwelijks geld te besparen viel. Zelf maken kwam ik op iets van 30 a 40 euro tegen 50 euro voor een kant en klaar Secret Jardin armatuur inclusief (6500K) lampen. Maar goed, het duurste is inderdaad de VSA.

            Belangrijker nog, ik was nogal huiverig om zelf met de hoge uitvoer voltages van zo'n inbouw EVSA te gaan rommelen (met open contacten). Helemaal als je geen verstand hebt van electro is dat toch tricky. En als je iets verkeerd aansluit ...

            Wel geinig dat we allebei toch met dezelfde vragen zitten/zaten

            :edit: Op de koude start evsa bij firstlight staat "Koude start max 3x schakelen per dag". Dat is dus zat voor ons gebruik leek me.
            Last edited by Wietefras; 20 May 2013, 23:23.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #21
              Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

              hey man snelle reactie weer en goede uitleg thnx !

              ik heb niet zon groot budget dus probeer vanalles om de kosten te drukken
              maar jou uitleg heeft mij doen overtuigen
              de actie van de link had ik al gezien en was ik al van plan te gaan kopen tot ik weer me zelfbouw idee kreeg maar kwa veiligheid en knoeien met electro waar ik geen verstand van heb kan ik voor die paar tientjes meer gewoon beter de sj armaturen kopen , en elders de 2100k bloeilampen die van sj zijn 2700k had gelezen dat 2100k meer richting hps licht is

              Maar je hebt zelf lopen rommelen ? wel goed afgelopen hoop ik ? hahahaha
              het aansluiten alleen al lijkt me al een ramp :$ vandaar dat veiligheid boven aan staat.

              ja vind ik ook en vind het heel fijn dat jij je info deelt nogmaals dank daarvoor

              wij schakelen maar 1 keer per dag dus moet voldoende zijn idd ( al is et niet meer nodig )

              Comment


                #22
                Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                Nee, ik heb ook niet lopen rommelen. Was me allemaal te link. Het kan ook knap vochtig worden in dat hok. Als je de 6500K groeilampen er nog bij rekent komt zelbouw ook gewoon op 40 a 50 euro. Dan schiet je er dus echt niets mee op. Koop je die 2100K lampen er nog bij en dan ben je helemaal klaar voor groei en bloei.

                Heb zelf wel het idee dat die lampen wat te dicht bij elkaar zitten in het armatuur en dat de kap wat te kort is. Heel veel licht valt nu op de wanden en er kan eigenlijk mar 1 rij planten onder een armatuur. Misschien is dat ook wel weer goed omdat het dan via de wanden de planten aan de zijkanten nog van wat licht voorziet. Moet ik nog een keer over nadenken. Als je er twee koopt dan heb je dat probleem natuurlijk veel minder.

                Het aansluiten van die SJ armaturen valt reuze mee. Wat in elkaar schroeven, steek gewoon de lampen in de fittingen en de stekker in de timer. Klaar! Let met die timer trouwens wel op. Had een goedkoop ding gekocht bij de Gamma en die gaf na een week hele rare effecten op de lamp (bleef heel flauw een beetje branden/flikkeren). Heb nou een klikaanklikuit schakelaar erop gezet. Die schakelt met een draadloze afstandsbediening met klokje erin. Die dingen had ik nog liggen van de kerstversiering

                Ik heb zelf overigens het idee dat die SJ armatuur een warme start gebruikt. Ik heb een luxmeter een paar cm onder de lamp hangen (top van de planten) en die waardes sla ik op in een database. Daaruit is zichtbaar dat de lamp een paar minuten nodig heeft om op volle sterkte te komen. Het duurt een minuut of 6 a 7:
                Lux.png
                Aan de andere kant, dat kan ook zijn omdat die lampen meer licht geven als ze rond de 29C warm zijn. Misschien dat een echte warme start er nog langer over doet om op volle sterkte te komen.

                Wellicht is die 2100K lamp inderdaad nog wel beter dan 2700K. Eigenlijk moet je naar het par licht kijken, maar dan heb je wel een spectrum analyse nodig van die lamp.

                Het is altijd leuk om met iemand te sparren over hoe iets aan te pakken. Zo helpen we elkaar nadenken.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #23
                  Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                  1 van de redenen dat ik zelf een armatuur wou bouwen was ook wat jij hier boven noemt.
                  ik kan dus 4x 2x55w en 3x 1x55W vsa's overnemen voor maar 10 euro ( ze zijn wel gebruikt ) maar dit scheeld enorm in kosten (aanschaf dan, verbruik zal iets hoger liggen) en ik heb reserve ! Ik ken vast nog wel iemand die het veilig voor me kan aansluiten enz.
                  Daarom dacht ik dus zelf zo een armatuur te maken met 5 a 6 lampen allemaal naast elkaar ( hoe meer licht hoe beter ). ook las ik dat ik de vsa's kan dimmen. dat zou ook nog mooi uit kunnen komen, in de groei kan ik ze dan wat lager zetten en verbruik ik dus ook minder ?

                  de kosten voor de totale aanschaf van de SJ of homemade zijn bijna hetzelfde dus daar hoeven we het niet voor te doen.

                  ik word gek van me zelf hahahaha ben er dag in dag uit mee bezig ( voorbereiding ? )
                  ik moet echt knopen gaan doorhakken zo komt er nooit een begin
                  en als ik dan zie hoe serieus jij er mee bezig bent! petje af !

                  Comment


                    #24
                    Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                    Al die VSA's samen voor 10 euro? Of 10 euro het stuk? In beide gevallen scheelt dat nog best een hoop. Als je er zoveel ophangt heb je ook geen reflector nodig. Dan zou zelf doen wellicht nog best wat kunnen schelen.

                    Heb me niet zo verdiept in dimmen. Denk dat je anders ook gewoon minder lampen kunt draaien. Dat dimmen zou ook alleen nodig zijn bij het opkweken van het zaad of wortelen van stekken. Lijkt me sterk dat je dat veel gaat gebruiken (duurt sowieso niet al te lang). Of had je andere situaties in gedachten waar je dat zou gebruiken?

                    Als je zoveel lampen gaat ophangen dan zou je toch ook nog eens moeten narekenen of een HPS niet goedkoper uit gaat vallen Zoveel neon lampen gaat ook een knappe bak warmte produceren en HPS geeft je dan toch meer licht voor je stroom schat ik.

                    Je kan blijven nadenken en plannen inderdaad. Uiteindelijk moet je het gewoon een keer proberen. Ben zelf met zo'n T-neon setje begonnen. Die komt altijd nog wel van pas als je wil gaan voorgroeien oid. Gebruik ook niet zo heel veel.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #25
                      Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                      ja allen te samen voor 10 euro

                      dit idee had ik in gedachte
                      http://www.wietforum.nl/Blowsterkes-...-3-t77284.html

                      dan is dimmen idd niet nodig meer

                      3 lampen aan voor de groei en dan alles met bloei

                      hps lamp is miss wel goedkoper maar afzuiging/veiligheid en dergelijke kost zoveel meer

                      Comment


                        #26
                        Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                        Wow, dat is een mooie deal dan. Dat is ook een hele mooie "armatuur" (of hoe noem je zoeits) inderdaad.

                        Denk dat je onderschat hoeveel afzuiging je nodig gaat hebben voor zulke aantallen PL-L balken. De maker van dat project in die link heeft het over 400 kuub afzuiging. Dat is volgens mij meer dan ze voor 250W HPS lampen gebruiken. Veiligheid moet je met zoveel watt aan PL-L balkjes toch ook wel aan gaan denken. Weet niet of een standaard tijdschakelklok dat nog gaat trekken.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #27
                          Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                          Ja dat dacht ik dus ook hahaha
                          Ze zijn niet gebruikt !

                          Wij noemen het gewoon een armatuur :p maar die is erg netjes gemaakt ja

                          5 lampen is 275 watt dus met zon simpel setje filter en buisvent. ga ik het niet redden dus ik heb ook geen idee hoe warm zon pl-l word. Word een dure grap dus



                          ik dacht zelf aan zoiets voor hps 250w moet dat genoeg zijn, dus 275w Pl-l moet dan ook wel kunnen ?
                          Last edited by Stoney020; 21 May 2013, 23:10.

                          Comment


                            #28
                            Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
                            Wow, dat is een mooie deal dan. Dat is ook een hele mooie "armatuur" (of hoe noem je zoeits) inderdaad.

                            Denk dat je onderschat hoeveel afzuiging je nodig gaat hebben voor zulke aantallen PL-L balken. De maker van dat project in die link heeft het over 400 kuub afzuiging. Dat is volgens mij meer dan ze voor 250W HPS lampen gebruiken. Veiligheid moet je met zoveel watt aan PL-L balkjes toch ook wel aan gaan denken. Weet niet of een standaard tijdschakelklok dat nog gaat trekken.




                            Oorspronkelijk geplaatst door Stoney020 View Post
                            5 lampen is 275 watt dus met zon simpel setje filter en buisvent. ga ik het niet redden dus ik heb ook geen idee hoe warm zon pl-l word. Word een dure grap dus



                            ik dacht zelf aan zoiets voor hps 250w moet dat genoeg zijn, dus 275w Pl-l moet dan ook wel kunnen ?



                            Hoofdpijn.... Wat?
                            Last edited by HR83; 22 May 2013, 09:15.
                            __________________________________________________ ______________

                            When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.


                            sigpic

                            Comment


                              #29
                              Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                              Idd hoofdpijn...

                              Met mijn budget ga ik het niet redden dan denk ik
                              Zucht...

                              Word ook moe van mezelf

                              Comment


                                #30
                                Re: Help! Kom er maar niet uit welke verlichting ?

                                .....
                                Last edited by QnQ; 27 May 2013, 16:22.
                                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                                Comment

                                Bezig...
                                X