Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

led experiment?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    led experiment?!

    Korting op 420shop
    Ik lees van alles over led, vooral tegenstrijdige informatie. En helaas weinig volledige kweekverslagen van led teelt.

    Ik zit er over na te denken om en vergelijkende test op te stellen.

    Dus:

    600 watt HPS
    12 plantjes
    voeding Canna

    VS

    300 watt LED (volgens leverancier gelijk aan 600 watt HPS)
    12 plantjes
    voeding Canna

    #2
    Re: led experiment?!

    Ik zie dat je (ook) nog een beginneling bent. Vooraleer je je aan zulke dingen waagt is het beter om eerst wat meer ervaring op te doen, en vooral kennis. Ik ga even mijn vingers strekken, een j rollen en hier eens neerpennen wat ik wel al weet.

    300W LED blijft 300W aan licht. Je gaat er echt geen HPS van 600W mee overtreffen. Maar hier heb ik gisteren al een discussie over gehad, en ik zal alles nog even herhalen:
    Als je een wattmeter erachter hangt, dan zie je dat je 600W bijna 700W verbruikt. Een Ledpaneel van 300W gaat dan juist weer lager uitvallen (90W UFO's zijn eigenlijk maar 50W).
    Daarom dat de ratio's van een HPS altijd beter uitvallen dan die van LED. (Volgende zijn fictieve cijfers)
    "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

    Comment


      #3
      Re: led experiment?!

      Bombadil voor de uitgebreide reactie, interessant leesvoer.

      - Ik heb verbruikmeters, dus ik kan evt alles nameten en uitlezen met de PC. Dus dat ga ik ook zeker doen

      - Jouw opmerking voor organische voeding is zeker interessant. Wellicht een goed vertrekpunt. Heb ook Canna de vraag gesteld, ben benieuwd waar zij mee gaan komen.

      - Klonen, ja wil het graag gaan leren en dat gaat ook gebeuren. Ben net met een nieuwe ronde gestart en heb wat extra zaadjes meegenomen welke uiteraard niet de bloei ingaan. Ga komende weken een paar moederplanten neerzetten. Om te spelen met stekken maken... wie oefent baart kunst

      - Doorlooptijd, daar had ik niet aan gedacht... maar nu je het zegt... damn! Daar zit ik inderdaad niet op te wachten

      - Ik heb ruimte zat en de afvoer van warmte is ook niet echt een probleem (hoewel afgelopen zomer killing was), voor mij is stroomverbruik de bottleneck. Vandaar dat ik wil kijken met LED. Hoe minder stroomverbruik, hoe gelukkig ik word (op lekkere smoke na dan )

      Ik ga er nog eens goed over na denken hoe ik het ga opzetten.
      Ga zeker een test uitvoeren. Heb leuk adres gevonden voor lampen, waar je ze binnen 90 dagen mag terugbrengen. Dus genoeg voor 1 ronde... Dus mocht het geen succes worden, dan is het geen weggegooid geld.

      Ben nu wel zijdelings betrokken bij een LED experimentje, echter niet representatief om dit te vergelijken. Wat me daar wel opvalt is dat Groei veel langer duurt. en Bloei tot op heden netjes verloopt.

      Comment


        #4
        Re: led experiment?!

        In de handen van een goede kweker kun je mooie resultaten bereiken met LED.

        Voorbeeld van een kweek met 189X-PRO LED Grow Light: https://www.autoflower.net/forums/f5...-e-d-2616.html
        Last edited by Gamm; 16 September 2013, 11:06.
        sigpic
        100% BIO Indoor autoflower enthusiast

        Comment


          #5
          Re: led experiment?!

          Niet perse over cannabis, maar deze onderzoekers konden dezelfde tomaten groeien met LED-sticks die TUSSEN de bladeren gezet werd, tegen 25% van het energieverbruik: http://www.treehugger.com/clean-tech...25-energy.html
          Opbrengst was dezelfde.
          "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

          Comment


            #6
            Re: led experiment?!

            Erg interessant, ga het artikel zo uitgebreid lezen. Helaas de autoflower website doet het niet ??? Google kent het domein niet eens... of ligt het nou aan mij?
            Last edited by Janssen; 16 September 2013, 19:46.

            Comment


              #7
              Re: led experiment?!

              Oorspronkelijk geplaatst door Bombadil View Post
              Niet perse over cannabis, maar deze onderzoekers konden dezelfde tomaten groeien met LED-sticks die TUSSEN de bladeren gezet werd, tegen 25% van het energieverbruik: http://www.treehugger.com/clean-tech...25-energy.html
              Opbrengst was dezelfde.
              Wat me dan al gelijk tegenstaat in dat onderzoek is dat ze melden dat je led lichten heel dicht op de plant kunt zetten. Dat is helemaal niet relevant bij een professioenele kweek. Daarbij hangen ze de lampen meters boven het plantendek omdat toch al het licht op de planten valt. Alleen aan de randen van de ruimte plaatsen ze extra lampen om het verlies van licht dat op de muren valt te compenseren.

              Maar goed, voor onze kweekjes geldt dat natuurlijk wel. Daar kweek je ook dicht op de wanden. Die wanden reflecteren wel, maar nooit 100%. Zeker witte wanden. Die reflecteren wel goed, maar dat is diffuse reflectie en die gaat dus wel voor een substantieel deel omhoog (van de plant weg dus).

              Ben toch wel benieuwd wanneer led nou eindelijk de belofte waar gaat maken. Voorlopig zal de aanschafprijs ook nog wel een groot struikelblok zijn. Zelfs als led efficienter zou zijn dan HPS, is de aanschafprijs nog dermate hoog dat je dat niet terug verdient.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: led experiment?!

                Oorspronkelijk geplaatst door Janssen View Post
                Helaas de autoflower website doet het niet ??? Google kent het domein niet eens... of ligt het nou aan mij?
                Zal dan maar een fotootje plaatsen:

                user141153_pic779007_1319899866_zpscbeaa8cd.jpg
                sigpic
                100% BIO Indoor autoflower enthusiast

                Comment


                  #9
                  Re: led experiment?!

                  Wel frappant dat het de enige kweek met led is die zo goed gaat. (1:1)
                  Dan gaat toch iedereen weer z'n eigen conclusies trekken, zeker omdat het ook nog een autoflower zou zijn.
                  Maar dat kan ook aan mij liggen, ik ben niet zo goed van vertrouwen.
                  Als ik nog 50 kwekers zie die dat voor elkaar krijgen moet ik wel toegeven.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: led experiment?!

                    QnQ, zo staan er nog op autoflower.net hoor. Neem gerust een kijkje.
                    Wel geeft het overgrote deel toe dat met HPS nog steeds betere resultaten worden behaald.

                    Ook heb ik gezegd "in de handen van een goede kweker"...
                    Check het wortelgestel...

                    user141153_pic782298_1320440508_zps0732c7f3.jpg

                    Een doorsnee amateur zal natuurlijk een veel kleiner resultaat boeken en onder HPS had die Auto Mazar waarschijnlijk nog meer opgeleverd.
                    sigpic
                    100% BIO Indoor autoflower enthusiast

                    Comment


                      #11
                      Re: led experiment?!

                      lokes leuke test die ik zekers wil volgen

                      simpel toch

                      haalt hij 500gr met zen lampje op die 12 planten dan kan ik der ook eens over nadenken om zoiets aan te schaffen !!

                      kom je daar niet aan , mja dan hou ej het beter op hps daar draai je tog nog 1/1 mee

                      groetjes en gl
                      Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

                      Comment


                        #12
                        Re: led experiment?!

                        Een hps 600w heeft geen 600w aan licht maar geeft in totaal 600w energie als je dan het rendement weet kan je uitrekenen hoeveel watt licht die geeft want bij die 600w zit ook nog warmte en led met 50w geeft echt 50w licht energie

                        Comment


                          #13
                          Re: led experiment?!

                          Al is het wel zo dat een HPS stukken goedkoper is (0.10 - 0.50€/Watt voor een nieuwe HPS set, incl reflector en ballast) en een LEDpaneel die van degelijke kwaliteit is (chinees 50W LEDpaneel geeft je echt geen 50W aan licht energie), begint pas vanaf 2-3€/Watt.
                          "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

                          Comment


                            #14
                            Re: led experiment?!

                            Ja led is duurder maar verbruikt stuk minder stroom lamp heeft veel meer branduren dus qua aanschaf is led duurder maar als die 18 uur per dag aanstaat is led uiteindelijk goedkoper

                            Comment


                              #15
                              Re: led experiment?!

                              Oorspronkelijk geplaatst door smoker420 View Post
                              Ja led is duurder maar verbruikt stuk minder stroom lamp heeft veel meer branduren dus qua aanschaf is led duurder maar als die 18 uur per dag aanstaat is led uiteindelijk goedkoper
                              Persoonlijk denk ik dat je een groot aantal rondes zal mogen draaien vooraleer je het verschil hebt terugverdiend.
                              sigpic
                              100% BIO Indoor autoflower enthusiast

                              Comment

                              Bezig...
                              X