Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginners vraagjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Beginners vraagjes

    Korting op 420shop

    #2
    Re: Beginners vraagjes

    Ben echt blij met een forum als dit. Super veel info maar af en toe zie ik door het scrog de plant niet meer. En bij sommige weet ik 't antwoord (gedeeltelijk) al maar toch even wat vraagjes voor de zekerheid.

    Ik las ergens dat een 600watt lamp zo’n 60euro per maand aan stroomverbruik kost. Kost 100 watt aan spaarlampen dan ongeveer 10euro per maand?
    meestal kost een kilowattuur 20 cent. Je gebruikt een 600w lamp dus dat is 0,6 kilowatt. 0,6 X 20 cent = 12 cent per uur. In de bloei ben je per dag 18 X 12 cent kwijt = 2 euro en 16 cent.
    Tijdens de bloei ben je 12 X 12 cent kwijt, dat is 1 euro 44 cent per dag.


    Blijft je ventilatie (in een klein kastje) altijd aan staan of gaan ze met je verlichting aan en uit?
    Liever laat je de afzuiging aan staan 's nachts.
    Ja gewoon 2 fans in 1 kroonsteentje stoppen.

    Stel je hebt 4 (tl)lampen en/of spaarlampen, hebben deze dan allemaal hun eigen stekker? Of sluit je die 4 gewoon aan op 1 stekker met bv kroonsteentjes? M.a.w. je hebt dan 4 lampen op maar 1 stekker in ’t stopcontact.
    Je kunt al deze lampen parallel aansluiten zodat ze alle 4 op 1 enkele stekker draaien. Zoek daarvoor even op "parallel"

    Stel je gebruikt in totaal 80 a 90 watt aan spaarlampen, heb je dan een relais nodig? Of is dat alleen bij 100watt en hoger?
    Bij spaarlampen heb je geen hoge opstartpiek dat je tijdsklok kan laten vastbranden. Alleen bij hps lampen is dat zo.

    Stel je wilt in een klein kastje een scrog oppervlakte van ongeveer 30 bij 35 cm. Wat is daarvoor de beste verlichting voor een beginner? En dan bedoel ik niet zozeer voor de opbrengst maar meer voor de kosten van het stroomverbruik en het gemak van het (veilig) installeren en onderhoud etc?
    Hoe minder watts hoe minder geld je kwijt bent maar ook hoe minder wiet je gaat oogsten. Voor zo'n oppervlak zou ik voor spaarlampen gaan.

    Ik hoop dat iemand de tijd en moeite wilt nemen om te antwoorden.

    Comment


      #3
      Re: Beginners vraagjes

      Cookaap bedankt voor al je snelle antwoorden.
      Nog ff 1 vraagje.
      Oorspronkelijk geplaatst door Cookaap View Post
      Blijft je ventilatie (in een klein kastje) altijd aan staan of gaan ze met je verlichting aan en uit?
      Liever laat je de afzuiging aan staan 's nachts.
      Aan/afzuiging beide gewoon 24 uur per dag aan laten?

      Comment


        #4
        Re: Beginners vraagjes

        Nog even 2 vraagjes over lucht in- en uitlaat.
        Moet je luchtinlaat nou wel of niet meer zijn dan je lucht uitlaat?
        En stel je gebruikt pc fans kan je dan bij de uitlaat een koolstoffilter plaatsen? Of blaast de pc fan dan te weinig uit?
        Alvast bedankt.

        Comment


          #5
          Re: Beginners vraagjes

          PC fan bouwt te weinig druk op om genoeg lucht door een filter te krijgen. Je wil altijd iets onderdruk in je hok als je een filter gebruikt. Door de onderdruk zal er enkel lucht van buiten de ruimte door kieren in de ruimte komen en niet omgekeerd wat dan reuklekken geeft. Je zuigt dus meer af dan dat je inblaast. Bij een overdruk situatie gaat niet alle lucht via je filter en zal je het gaan ruiken.

          Comment


            #6
            Re: Beginners vraagjes

            Bedankt voor je snelle reactie.....en logisch ook wat je zegt....kan ik dan voor de afzuiging zo'n kleine afzuiging voor de badkamer oid nemen? Of zit je toch al snel aan een afzuiging van de growshop? 't is maar voor een kweekkastje.

            Comment


              #7
              Re: Beginners vraagjes

              Een badkamerafzuiger en een kleine filter gaat wel. Kom je op zoiets uit http://www.organicearth.eu/mini-filter-p-5498.html

              Comment


                #8
                Re: Beginners vraagjes

                Bestel gewoon zo'n setje met TNeon, gratis voeding erbij en klaar.
                (of iets met HPS)

                Bijna iedereen gaat na een eerste spaarlampkweekje upgraden, dus beter maar 1x investeren dan.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: Beginners vraagjes

                  wederom bedankt voor de antwoorden, ik ga sowieso aan de slag met tneon 2 x 36 watt. Wil ook maar 1 plant en dan scroggen...vraag me dan ook af of ik wel een koolstoffilter nodig heb? Als het straks gaat ruiken kan ik dan niet gewoon iets van Smell-Ex gebruiken?
                  Zat eventueel ook te denken aan een pc fan als invoer en bv een standaard inbouwventilater van de Gamma als uitvoer...die is iets van 17euro.
                  En tja die mini fan en filter waar flintstoned 't over heeft is natuurlijk heel makkelijk kant en klaar en ook niet zo duur.
                  Zucht...keuzes keuzes....ieder geval tof dat er mensen zijn die mee willen denken.

                  Comment


                    #10
                    Re: Beginners vraagjes

                    Een koolstoffilter is geen keuze maar een must.
                    Wietplantjes in huis kweken is nog steeds verboden.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Beginners vraagjes

                      Ook 1 plantje is verboden?...dacht dat je toch iets van 5 plantjes mocht hebben?...moet er wel bij zeggen dat ik dat jaren geleden 's hoorde.

                      Comment


                        #12
                        Re: Beginners vraagjes

                        als het met lampen kweken is dan is iedere spriet illegaal
                        Buiten daar in tegen is 1tje per persoon toegelaten 5/huis (BE toch)

                        Verstuurd van mijn GT-I8150 met Tapatalk
                        Last edited by grinderke; 8 October 2014, 17:30.

                        Comment


                          #13
                          Re: Beginners vraagjes

                          tja las 't ook net bij drugsbeleid en wetgeving...toch nog maar 's ff nadenken over dit alles...moet er niet aan denken dat ik straks voor 1 plant m'n huurhuisje word uitgeknikkerd.

                          Comment


                            #14
                            Re: Beginners vraagjes

                            Mss toch maar wachten tot je volgend jaar buitens huis kan kweken
                            Of een heel klein onopvalllend micro kweekje

                            Comment


                              #15
                              Re: Beginners vraagjes

                              In de tuin van een huurhuis mag je (volgens de letter) ook niet kweken.
                              Dan zou je guerilla plekjes moeten zoeken. Dan heb je thuis geen risico.
                              Nu is het een prima tijd om plekken te zoeken, alles is nog best begroeid.
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X