Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Om de hoeveel runs je t-neon lampen vervangen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Om de hoeveel runs je t-neon lampen vervangen?

Korting op 420shop
    Hoelang/hoeveel kweekjes kun je draaien op je t-neon bulbs? Vraag me af wanneer je ze moet vervangen, wil natuurlijk niet kweken onder lampen die hun kracht hebben verloren.
    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...le-met-foto-s!

Re: Om de hoeveel runs je t-neon lampen vervangen?

Je moet even de specs van jouw lampen erbij zoeken. Dan zie je vanzelf hoeveel ze terug lopen na een bepaald aantal uur.

Het is ook maar net wanneer je zelf wil vervangen. Heb het een tijdje terug uitgezocht en kwam op iets van 10% verlies aan licht na 4000 uur. Als je een kweekje neemt met 2 weken voorgroei en 9 weken bloei dan kom je op ongeveer 750 uur uit aan bloei per kweek.

Dus na iets van 5 kweekjes ben je 10% van het licht kwijt. Na 20.000 uur ben je 20% van het licht kwijt. Ergens daartussen zou je kunnen vervangen. Of gewoon nooit natuurlijk Het verloop gaat dus ook veel langzamer na de eerste 10% verlies.

Het hangt er natuurlijk ook maar net vanaf wat je insteek is om ze te vervangen. Als je elke kweek je lampen vervangt dan heb je gemiddeld het meestel licht (en dus oogst), maar dan zijn de kosten ook wel hoog. Als je de buizen gewoon niet vervangt dan zijn de kosten het laagst, maar dan is de opbrengst uiteraard ook wat minder.

Heb even zitten rekenen met de lampen die ik heb aan een goed compromis tussen kosten en opbrengst. Ik kom dan op een optimum vervangings frequentie van eens per 11 kweekjes. Dan zijn de kosten per percentage licht (dus in theorie ook per gram oogst) het laagst. Als je vaker verwisselt dan zijn de kosten van de lampen hoger en als je minder vaak verwisselt dan zijn de kosten van de stroom hoger.

Het scheelt overigens allemaal maar heel weinig. Tussen de eens per 5 kweken en gewoon nooit vervangen zit nauwelijks verschil. Bijvoorbeeld bij eens in de 5 kweekjes heb je gemiddeld 92% licht tegen gemiddeld €22 euro aan kosten per kweek. Bij eens in de 20 kweekjes vervangen heb je gemiddeld 87% licht tegen € 20,50 aan kosten. Dan heb je dus alleen potentieel wel elke kweek een paar gram minder oogst.

Duurst is uiteraard om elke kweek de lampen vervangen. Dan kom ik op 94% licht tegen € 30,50 aan kosten.

Als je iets meer oogst wil hebben zou je elke 4000 a 5000 uur de buizen kunnen vervangen. Als je liever iets minder uitgeeft dan zou je ook gewoon kunnen wachten tot de buizen stuk gaan.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Re: Om de hoeveel runs je t-neon lampen vervangen?

Kijk eens aan wietefras! Erg bedankt!
      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...le-met-foto-s!

Comment

Bezig...
      X