Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mag er licht bij ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mag er licht bij ?

    Korting op 420shop
    Hallo mijn naam is Marco ben voorledig nieuw hier! en ook in het kweken.

    Ik ben begonnen met het ontkiemen van twee zaadjes in een bakje met watten afgedekt met een stukje plastic met gaatjes!!!

    Maar mag hier TL licht op staan? of heeft dit geen invloed.

    groeten!!

    #2
    Re: Mag er licht bij ?

    Nope doe nog maar niet. Eerst in de grond doen en als ze dan boven komen kun je er TL licht boven doen.

    Comment


      #3
      Re: Mag er licht bij ?

      Aandoen mag maar moet totaal niet
      Ik heb persoonlijk beide geprobeerd en maakt geen verschil in mijn ogen, dus best donker
      Last edited by grinderke; 5 November 2014, 22:04.

      Comment


        #4
        Re: Mag er licht bij ?

        De worteltjes mogen volgens mij nog geen licht hebben

        Comment


          #5
          Re: Mag er licht bij ?

          Dat klopt notmaal wel
          Ze zouden eens wat grote testen daarvoor moeten houden
          Of bij ontkiemen op watten nu beter is met of zonder licht
          Want bijde gaven mij 4/5 ontkieming, maar 5 zaden zeggen ook niet zoveel

          Comment


            #6
            Re: Mag er licht bij ?

            Wortels horen geen licht te krijgen. Ze kunnen er ook niets mee trouwens.
            De lamp tl buizen pas (5 cm) boven de plantjes doen als ze boven zijn gekomen.

            Comment


              #7
              Re: Mag er licht bij ?

              Bedankt ! hier was ik stiekem al vanuit gegaan.

              Maar nu weet ik het zeker!!

              Comment


                #8
                Re: Mag er licht bij ?

                Mag ik vragen waarom je niet heb gekozen voor een alternatief van ontkiemen ? Ik denk hierbij zelf aan voorgroei potjes ( sponge pots bijvoorbeeld ), die je wel onder een tl kunt zetten. De wortel zal op deze manier geen licht krijgen, maar het plantje word wel aangetrokken door het licht: ze weet iig waar ze heen moet. Daarbij voorkom je ook weer beschadiging bij de wortel, iets wat ik liever niet neem dat risico.

                Je methode van ontkiemen is echt niet verkeerd, alleen vraag ik me af of het voor een beginner niet makkelijker is om via voorgroei potjes te werken.

                Comment


                  #9
                  Re: Mag er licht bij ?

                  Klopt ben ik met je eens. twee heb ik in een potje met grond gedaan, zijn inmiddels uitgekomen ( 3 a 4 cm)

                  En twee in het bakje met watten ( is nu 3e dag).

                  Comment


                    #10
                    Re: Mag er licht bij ?

                    Een keer gewerkt met spongepots. De zaadjes vielen klein uit en de wortel kon niet deftig door het weefsel van die spongepot. Alles geboren met een helm op en een week achterstand. Ik zag daar geen voordeel in.

                    Comment


                      #11
                      Re: Mag er licht bij ?

                      Ik ken alleen maar voordeel er mee. Dat de zaadjes klein uit vallen kun je niet verwijten aan de spongepots? Net zoals het weefsel, dat trekken de wortels echt wel kapot: daar is het voor gemaakt. Dat ze met een helm het levens licht zagen is wederom aan het zaad te verwijten, en niet aan de spongepots. Welk zaad was het en van wie, want als echt goed zaad klinkt mij dit niet. En hoe oud, misschien dat dit het probleem is...?

                      Spongepots zelf werken echt ideaal, je hoeft niets aan je zaailing te doen: en dus geen kans op beschadiging. Turfpotjes willen nog wel eens droog worden, deze gebruik ik dan liever niet.

                      Comment


                        #12
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Mag er licht bij ?

                          Ik ken het probleem met de hempjes zeker wel, alleen niet zo extreem. Ik zaad alles met punt naar beneden, maar de hempjes laten in 80/90% van de gevallen van zelf los. Priegelen aan hempjes is zelfde als met een open wortel, kans op beschadiging. Nu werk ik ook niet met veel planten, waardoor het ook een verschil kan zijn met name zoals je aangeeft als je 50 dames heb.

                          Comment


                            #14
                            Re: Mag er licht bij ?

                            Ik heb er in het verleden 1 ronde mee geprobeerd omdat ik zaden van sannie had. Viel dat effe tegen. Nooit geen problemen gehad met zaden ontkiemem in natte keukenrol, altijd 100% boven en zelden eentje met helm. Welke zaden het waren maakt niet uit. Ooit is het kleinste zaadje eens uitgegroeid tot de grootste plant, verder nooit problemen met sweet seeds.

                            Comment

                            Bezig...
                            X