Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste keer GOED kweken! tips nodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    eerste keer GOED kweken! tips nodig

    Korting op 420shop
    hoi allemaal

    ik heb al een paar keer een plantje gekweekt (gewoon op de vensterbank) maar nu wil ik eens mijn eigen kast (kapotte koelkast) maken en deftig kweken met een goed resultaat.

    hier een foto van wat ik wil maken:
    koelkast.PNG

    zo zou ik men projectje willen maar aangezien ik er niet echt veel van weet (toch niets van ventilatie enzo)
    vroeg ik me af of het ongeveer juist is wat ik getekend heb?

    verse lucht in ------> warme lucht (met wietgeur) ------> door afzuiger (in extra kastje boven op de koelkast) ------> door filter (geurloos?) ------> uit

    zijn er nog dingen die jullie zouden vervanger of anders zouden doen? doe ik iets verkeerd?

    ALLE hulp is welkom

    #2
    Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

    Bij iedere bocht heb je meer weerstand, het is makkelijk om die bochten dus te beperken anders gaat je ventilator sneller slijten of meer herrie maken. Die ventilator zie ik trouwens niet in de tekening.

    Ik zou eerst eens bekijken of het allemaal past met de afmetingen van je koelkast; welk type lamp wil je gebruiken?
    HPS gaat al bijna niet meer lukken, daar is een koelkast vaak te klein voor. T-neon kan vrij lang zijn en misschien niet passen. Dan nog je afzuiger en koolstoffilter, die nemen ook flink ruimte in beslag.
    Het lijkt me een goed idee dat je eerst daar eens info over vergaart, voordat je aan de slag gaat.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
      Bij iedere bocht heb je meer weerstand, het is makkelijk om die bochten dus te beperken anders gaat je ventilator sneller slijten of meer herrie maken. Die ventilator zie ik trouwens niet in de tekening.

      Ik zou eerst eens bekijken of het allemaal past met de afmetingen van je koelkast; welk type lamp wil je gebruiken?
      HPS gaat al bijna niet meer lukken, daar is een koelkast vaak te klein voor. T-neon kan vrij lang zijn en misschien niet passen. Dan nog je afzuiger en koolstoffilter, die nemen ook flink ruimte in beslag.
      Het lijkt me een goed idee dat je eerst daar eens info over vergaart, voordat je aan de slag gaat.
      oke bedankt voor de tip, hmmm ik dacht voor te beginnen 6 spaarlampen 28W aangezien ik ook maar 2 a 4 AF zou zetten

      en voor de afzuiger en filter zou ik een houten kist/kastje maken voor op de koelkast

      btw mensen schreven ook dat je gewoon pc fans kan gebruiken als inlaat en ventilator omdat het niet te warm word met spaarlampen en ook als het een microkweek is omdat er dan weining plantjes zijn? sorry dat ik het nog niet allemaal weet :/ zal nog wat verder opzoeken
      ik heb ook nog niets gekocht dus ik kan ook nog even goed een compleet kweek tentje kopen
      alvast bedankt

      Comment


        #4
        Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

        Ik heb dit gedaan voor mijn eerste kweekje, paar jaar terug. Dit werkt aardig met autoflowers.

        Had een frigo waar net als in jouw ontwerp 4 planten (9l potten geloof ik) erin. Licht kwam van een bende spaarlampen, voor de afzuiging had ik een badkamenventilator gebruikt die je bij GAMMA, BRICO of andere doehetzelfzaken kunt halen. Dat is nog een stuk krachtiger dan de pc fans en ook niet zo heel duur. De vent was bovenaan gemonteerd en trok zo de warme, geurende lucht eruit. Aanzuiging was dan ook automatisch via een aantal gaten onderaan. Die moet je wel dichtmaken met gaas ofzo, anders wordt het ongedierte zo in je kweekkast gezogen. Verder had ik ook een zelfgemaakte koolstoffilter.

        Mijn idee was ook: het mag niets kosten, maar het moet wel lukken. Dat van die kosten is altijd bedrieglijk. De ruimte die ik had was volgens mij 60cm x 60cm ofzo, heel beperkt. Als je dan aan de kasse van de DHZ winkel staat met wat spaarlampen, lampfittingen, draad, ventilator, extra duct tape, ... is het toch nog een aanzienlijke rekening.

        Voordelen
        -echt luchtdicht (in tegenstelling tot kasten, computer casings etc.)
        -gratis op de kop te tikken
        -makkelijk in te schroeven, gaten in te maken: plastic+piepschuim
        -als je motor etc eruit haalt, weegt hij amper wat.
        -als je later beslist toch te investeren in een tentje, kun je dit nog als kloon/voorgroei/moederplant ruimte gebruiken -- geen afzuiging nodig in dat geval.

        Nadelen:
        -beperkte ruimte en hoogte
        -met een boel spaarlampen wordt het echt wel warm...
        -is niet te demonteren zoals een tentje

        Comment


          #5
          Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

          Hou vooral je warmte in de gaten. Dat gaat je grootste probleem worden. Ik zou voor Tneon of LED kiezen qua licht. Tneon is niets duurder dan alle losse spaarlampen met vitingen etc...maar dan moet hij wel passen natuurlijk.
          Ben benieuwd wat het wordt. Ik blijf graag volgen.

          Comment


            #6
            Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

            Dankje voor alle reacties! had wel nog een vraag als ik dan geen spaarlampen gebruik maar led gaat het er dan niet te koud zijn?.
            Anders eens kijken voor tneon

            Comment


              #7
              eerste keer GOED kweken! tips nodig

              Ook LED lampen geven warmte, maar ik heb er geen ervaring mee hoor met LED. Er staan momenteel fantastische topics over led kweeks hier op het forum dus vraag het aan degene die hier meer van weten.
              Ikzelf heb met T neon tot nu toe goede ervaringen. Ook qua warmte.
              De warmte in je kast is behalve van de lamp ook afhankelijk van je afzuiging. Maar zeker ook de ruimte waar je je koelkast gaat neerzetten is bepalend. Staat hij op een warme zolder of in een koude schuur. Dat maakt nogal verschil.

              Comment


                #8
                Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

                Oorspronkelijk geplaatst door Ronthebudman View Post
                Ook LED lampen geven warmte, maar ik heb er geen ervaring mee hoor met LED. Er staan momenteel fantastische topics over led kweeks hier op het forum dus vraag het aan degene die hier meer van weten.
                Ikzelf heb met T neon tot nu toe goede ervaringen. Ook qua warmte.
                De warmte in je kast is behalve van de lamp ook afhankelijk van je afzuiging. Maar zeker ook de ruimte waar je je koelkast gaat neerzetten is bepalend. Staat hij op een warme zolder of in een koude schuur. Dat maakt nogal verschil.
                Oke bedankt, zal het eens opzoeken. Men frigo zal in een kelder staan inde winter en zomer is de temperatuur daar altijd redelijk stabiel rond de kamertemperatuur het is er wel niet 100% droog maar daar word iets aangedaan het is er niet zeiknat fzo maar beetje vochtig
                Bedankt voor de hulp he

                Comment


                  #9
                  Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

                  Oorspronkelijk geplaatst door albes View Post
                  Ik heb dit gedaan voor mijn eerste kweekje, paar jaar terug. Dit werkt aardig met autoflowers.

                  Had een frigo waar net als in jouw ontwerp 4 planten (9l potten geloof ik) erin. Licht kwam van een bende spaarlampen, voor de afzuiging had ik een badkamenventilator gebruikt die je bij GAMMA, BRICO of andere doehetzelfzaken kunt halen. Dat is nog een stuk krachtiger dan de pc fans en ook niet zo heel duur. De vent was bovenaan gemonteerd en trok zo de warme, geurende lucht eruit. Aanzuiging was dan ook automatisch via een aantal gaten onderaan. Die moet je wel dichtmaken met gaas ofzo, anders wordt het ongedierte zo in je kweekkast gezogen. Verder had ik ook een zelfgemaakte koolstoffilter.

                  Mijn idee was ook: het mag niets kosten, maar het moet wel lukken. Dat van die kosten is altijd bedrieglijk. De ruimte die ik had was volgens mij 60cm x 60cm ofzo, heel beperkt. Als je dan aan de kasse van de DHZ winkel staat met wat spaarlampen, lampfittingen, draad, ventilator, extra duct tape, ... is het toch nog een aanzienlijke rekening.

                  Voordelen
                  -echt luchtdicht (in tegenstelling tot kasten, computer casings etc.)
                  -gratis op de kop te tikken
                  -makkelijk in te schroeven, gaten in te maken: plastic+piepschuim
                  -als je motor etc eruit haalt, weegt hij amper wat.
                  -als je later beslist toch te investeren in een tentje, kun je dit nog als kloon/voorgroei/moederplant ruimte gebruiken -- geen afzuiging nodig in dat geval.

                  Nadelen:
                  -beperkte ruimte en hoogte
                  -met een boel spaarlampen wordt het echt wel warm...
                  -is niet te demonteren zoals een tentje
                  Wat jammer albes dat je in je frigo topic al de tekst hebt weggehaald.

                  Comment


                    #10
                    Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

                    Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
                    Wat jammer albes dat je in je frigo topic al de tekst hebt weggehaald.
                    Dat dus.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

                      Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
                      Wat jammer albes dat je in je frigo topic al de tekst hebt weggehaald.

                      nice filmpje zoiets bedoel ik alleen boven dan de afzuiger en filter enzo maar tis een mooi voorbeeld

                      Comment


                        #12
                        Re: eerste keer GOED kweken! tips nodig

                        Da's wel kweken -en bouwen- voor gevorderden, maar hiernaar streven zou mooi zijn.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment

                        Bezig...
                        X