Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scrog en/of LST

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Scrog en/of LST

Korting op 420shop
    klein houden van plantenscrog of LST moet gaan. Beide zijn bedoelt als opbrengst verhoging, maar bijkomend voordeel is dat de plant gedwongen word meer in de breedte te groeien en dus minder hoog word, en dat is bij de mindere dieptestraling van een SL ook zeer voordelig.
    LST wint op het forum aan populariteit, dankzij de prachtige en zeer informatieve draadjes van Sir, Bass en inmiddels kan ook Monty worden toegevoegd aan het lijstje. Devils Haze heeft een mooi scrog verslagje.

Nou ben ik is gaan denken en ik denk dat LST als grote nadeel heeft het gedoe met draadjes en elastiekjes en dat is bij een scrog niet van toepassing, gewoon met wat tie-ribs de takken aan het raster binden. Dus ik denk aan een combinatie van de twee. Dus een scrog plaatsen, maar de plant niet toppen/fimmen. Dus in principe LST aanhouden en de plant zo min mogelijk mishandelen, maar zonder het gedoe met elastiekjes en dergelijke, dankzij de scrog.

Ik heb mijn zinnen gezet op de Big Bang, omdat deze simpel te kweken is, redelijk laag blijft en lekker bossig word, het groene huisje geeft daarnaast ook aan dat deze plant heel geschikt is voor scroggen. Gezien de kleine afmetingen van het kastje zal ik in ieder geval moeten dwarfen.

Ik denk zelf dat het wel goed moet werken, maar ik heb nog geen enkele ervaring, dus de vraag aan alle ervaringsdeskundigen:
    Wat zou jij doen in mijn situatie? Scrog, LST of een combinatie van de twee?

En ik vraag me ook af aan wat voor maat potje ik moet gaan denken? Een 4 of 5 liter potje zal toch toch wel geschikt zijn voor zo'n klein kweekje?
    Last edited by Jointjedraaien; 29 October 2012, 14:00. Reden: Links werkend gemaakt

Re: Scrog en/of LST

Skafe

Het idee dat je hebt is zeker goed, maar ik zou ze toch hun 1-2 weken groeiperiode laten houden ipv te dwarfen
    (dus direct op 12/12 zetten), aangezien je eerst je pot wil rondgaan.
    Wat voor jou kastje het beste is, is een keuze die je zelf zal moeten maken.
    Maar we kunnen je wel op weg helpen natuurlijk.
    Als je nu is een lijstje maakt met de voor en nadelen van beide technieken
    en dan kijkt of jouw idee hier tegenop kan dan heb je je antwoord, zo niet kies je best een van de twee.
    Om je op weg te helpen

scrog
    voordeel
    net vult kast, plant vult net, en je hebt easy een compact bladerdak.
    nadeel
    is een van je plantjes een man, of heb je ziektes, is het een hel om die plant uit het scrognet te halen.

LST
    voordeel
    plant vult eigen pot, dus geen probleem ivm met man of problemen
    nadeel
    plant groeit onregelmatig, hiermee bedoel ik, dat het oudste deel van de plant zijn vertakkingen
    al groter zullen zijn dan de nieuwe tegen dat je plantje z'n pot is rondgegaan.(mijn mening)

En nu aanvullen die handel hetzelfde doe je met de scrog/lst combi en je bent een vraag armer

Comment

dit van eerste foto tot laatste foto is +- 5 weken gheheheheh

dus dat laat zien hoe een scrogg gaat

maar let op bij een scrogg kan je toch wel doorschieters krijgen kijk maar bij mij

vanaf het net zijn de hoogste pieken 60 a 65 boven het net
      vanaf de grond zijn ze ongeveer 125 cm dus moet je maar kijken of scrogg
      wel idiaal is voor jou

wil je meer info over scrogg lees dan mijn draadje of neem contact met me op via pm

mvg DH

is het draadje waar ik zelf scrogg

en als je zegd dat je bij scrogg niet hoeft te binden dan vergis jij je ik zat namelijk ckur 3 x per week 1 a 2 uur te binden voor de plant precies zo te laten groeien als ik wil elk stengeltje en op een gegeven moment wordt het zo onoverzichtelijk en dan zit je netje vol dan ga je ook in bloei maar nu ik zie wat voor uitschieters ik heb denk ik dat ik al eerder had moeten bloeien
      2e foto is van toen ik de klok op 12/12 zetten en de laatste foto is van nu een aantal dagen geleden staat nu 4e week op 12/12
      Last edited by Jointjedraaien; 29 October 2012, 14:01.

Comment

Last edited by Skafe; 23 October 2009, 19:53.

Comment

ik zou het plantje na 3 a 4 internodes toppen en als je plantje dan het net berijkt weer toppen en dan 3 a 4 dagen laten herstellen en dan op 12/12 al met al dan bij wijze van spreken ongeveer een groei van 3 weken van zaad tot 12/12
          moet kunnen lukken

en met toppen bedoel ik niet dat je alleen de top topt maar alle zijtakken die je maar ziet

Comment

Devils Haze mishandelt zijn dames

Ik ga in ieder geval een scrog klussen voor in het kastje, maar die moet eerst nog even volledig gemodificeerd worden. Best lastig zonder zaag
            Ik heb gelukkig/helaas nog tijd zat om hier over na te denken.

Comment

kijk maar eens wat die mishandeling opleverd kijk die pieken eens omhoog gaan bij mijn scrogg

ik ben aan het denken voor zon net erboven te hangen dat de toppen op kunnen rusten maar weet niet wat de rest van de kweek wereld hier op reageert

Comment

daar zitten straks vast toppen tussen die wel wat ondersteuning kunnen gebruiken. Ik word er wel een beetje jaloers van!

Comment

hou er ook rekening mee dat LSt en heel lange voorgroei periode nodig heeft ( ik zit nu op 4 weken en ben nog lang de pot niet rond hahaahah

dus mn volgende test is een scrogg :d

Comment

Als ik nou de plantjes gewoon zou dwarfen (ik wil ze echt klein houden) en dan de takjes aan een scrog zou binden. Ik denk dat ik dan met dwarfen het net (ongeveer 30x30 per plant) redelijk vol kan krijgen, in ieder geval vol genoeg. Ik geen zin in een plant die het hokje uitgroeit, want ik heb niet echt een alternatief. Het gaat mij helemaal niet om de grootte van de opbrengst.

ps Big Bang zaadjes zijn besteld en bijna alle onderdelen voor het kastje zijn er. fotoverslagje van het kastje komt tzt.

Comment

Waarschijnlijk komt er 1 plantje in het hokje, dus ik ga maar scroggen denk ik. Nu moet ik nog even verzinnen hoe ik de scrog er in ga krijgen, het kastje heeft twee deurtjes (en bovenin een la) en tussen de deurtjes zit een spijltje. Word waarschijnlijk wel even klooien om het scrogje erin te proppen.

Ik ga maar even foto's maken en een kweekhok-klus-verslagje maken. linkje komt zo

Comment

Er komen 2 plantjes in het hokje. We gaan er 1 scroggen en 1 LST'en om te vergelijken en gewoon omdat het leuk is.

Hier mag wat mij betreft een slotje op.

Comment

Leuk experiment ben benieuwd naar je resultaten.

Grtz

Comment

Misschien gaan we er eentje toppen en de andere LST'en. In ieder geval gaan we er eentje LST'en, want dat ziet er gewoon het stoerst uit!

Hier het verslagje
                            De zaadjes zijn net uitgekomen en de lamp staat er nu op sinds 8 uur. Die staat de komende daagjes op 24/24. Dagje of 2/3 waarschijnlijk.

Comment

Hoy skafe,

Ik zie je draadje nu pas en wil graag nog opmerken dat ik van de onregelmatige groei niets heb gemerkt. Het is zo dat je ook de zijvertakkingetjes gewoon kunt neerbinden om daarmee je pot te gaan vullen. Deze gaven bij mij een van de dikste toppen omdat volgens mij de afstand tot de wortels kleiner is (kortere weg voor voeding). Ook had ik hier en daar wel zon eerste zijvertakking die worteltjes had aangemaakt wat achteraf misschien wel heel positief bleek te zijn.
                              Ik moet nog steeds aanvullen, heb lang getwijfeld over hoe het te doen ivm cijfergegevens, maar LST bracht me tot 20% meer op per plant en in totaal toch een dikke 15%. Jammer dat het zon arbeidsintensief proces is maar we doen het toch allemaal voor de hobby he!!!

Grtz $iR

Op verzoek van Skafe werd deze op slot gezet.
                              sigpic

Comment

Bezig...
                              X