Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over me LED grows

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: Vragen over me LED grows

    Inderdaad Extrme, een ideaal spectrum voor Cannabis in daglichtloze teelt is niet zomaar effe samengesteld, ik ben al blij dat we zover gekomen zijn. Al dat getest heeft dik twee jaar geduurd , maar het is nu wel mogelijk om onder LED te groeien en ook naar voldoening af te bloeien

    @poffertjesporem: UV-a triggerd de fotomorfogenese, is goed voor ontwikkeling, gene expresion, vorm, geur en smaak bepalend.

    ----------------
    je leest 't in...
    Regular magazine
    je vindt het bij...
    www.cannawiki.nl
    Last edited by dokkie; 17 March 2011, 10:42.

    Comment


      Re: Vragen over me LED grows

      Lichtkleur:Effect op de plant:

      UV C Bereikt het aardoppervlak niet
      UV B Heeft invloed op fotomorfogenese
      UV A Fotomorfogenese
      PAR blauw Fotomorfogenese en fotosynthese
      PAR groen Wordt weerkaatst
      PAR rood Fotomorfogenese, fotosynthese, chlorofylsynthese en fotoperiodisme
      NIR ver rood Fotomorfogenese en fotoperiodisme
      NIR nabij IR Wordt voornamelijk omgezet in warmte
      FIR ver IR Geen directe zoninstraling, maar warmtestraling

      Bron (dutch grow lights).

      Bij par blauw treed toch ook Fotomorfogenese op?

      Vermoed licht=gewicht

      ps: is te veel uv niet slecht voor je plantjes?

      Comment


        Re: Vragen over me LED grows

        Hallo Dokkie,

        Een aantal vragen:
        Zet je je experimenten voort om de led units te vervolmaken?
        Wat is de functie van infra rood? Ik kan me voorstellen dat overdag als de lampen branden IR een bijdrage levert aan de temperatuur. Op welke manier houd je dan 's-nachts de temperatuur in de hand? Er is nu wel stuur/groeilicht voor de nacht in het blauwspectrum. Wordt IR ook 's-nachts gebruikt voor de temperatuur en heeft IR geen invloed op de fotoperiodiciteit?
        Last edited by Xtreme; 15 July 2010, 15:53.

        Comment


          Re: Vragen over me LED grows

          @Extreme,jaman,naast me andere bezigheden, die steeds meer tijd in beslag nemen, blijf ik ook door experimenteren met licht spectra en exotische golflengtes...Destijds heb ik ze geadviseerd om IR toe te voegen omdat t te koud was zonder. En omdat destijds nog vooral om energie besparing ging, leek het me wijs om minimaal hoeveelheid IR toe te voegen om de temp iets op te schroeven, zodat t in ieder geval niet meer tekoud zou zijn onder de lamp bij een minimale cappasiteit af en/of aanzuiging van verse lucht. Er werd ook snel gesuggereerd dat het onzin is om onder LED verlichting te growen als er ook energie verslindende kachel naas tmoest staan. IR leek me de ideale oplossing. We hebben getest doormiddel van aanzuigen vanaf extra kamer met raam open +/_ 19graden. En vanaf 300Watt hebben we direct van buiten lucht aangezogen met verschillende temps, maar niet kouwer dan 15graden buitenlucht. 's winters zul je dus ook vanaf 300Watt lucht via kamer moeten inzuigen anders is t iets te koel.

          Verder is er ook IR spot om eventueel met heel weinig energie verspilling toch iets bij te verwarmen in de winter. En daarnaast is de IR spot alswel de Nightlight met IR uitgerust om de temp fluctuatie tussen dag en nacht kleiner te maken, zodat de bloeihormonen minder lang inactief zijn. t blauwe is om de fotosynthese te blijven stimuleren gedurende de nacht.

          @poffertjesporem,

          Daarom is de verhouding ook nauwkeurig samengesteld.

          dscf0879.jpg Hoe vind jij ze deruit zien, teveel UV-a?


          ----------------
          je leest 't in...
          Regular magazine
          je vindt het bij...
          www.cannawiki.nl
          Last edited by dokkie; 17 March 2011, 10:43.

          Comment


            Re: Vragen over me LED grows

            lekkere dames en geen bladkanker te bekennen ook lol.

            Grtz.

            Comment


              Re: Vragen over me LED grows

              Ik ben info aan het verzamelen ivm led verlichting. Nu was ik me een Amerikaan aan het praten over deze led's en hij gaf me de volgende webpagina: http://tesladownunder.com/LEDs.htm#100%20W%20LED
              Een 100W led-chip die 7000lumens aan licht geeft..
              Ik heb begrepen dat de Chinezen echt sterk investeren in R&D ivm LED's. Ze zijn er met dit product alvast goede vruchten aan het kweken. Nu iw mijn vraag: Hoe zou deze onze geliefde vruchtjes kweken?
              Iemand ervaring hier mee? Ik ga het nog wat meer onderzoeken en dan is het nog wachten tot ik op kot kan om de led te bestellen..

              Comment


                Re: Vragen over me LED grows

                Das wel chill 100Watt in 1 ledje, maar in een unit in combinatie met andere LEDs wordt het moeilijk koelen. de 3watt leds die nu worden toegepast in de nieuwe Spectra units waren in het verleden niet toepasbaar omdat de koeling nog niet optimaal was voor die power. Dus een 100Watt LED, is wel gaaf, maar das dan ook maar 1 golflengte, dus 100Watt dezelfde kleur. En waarschijnlijk niet te combineren met andere LEDs vanwege de warmte.

                Ik ben nu ook met plasma bezig, is ook maar heel klein bolletje, kleiner dan een pingpongbal, waar 750Watt licht uitknalt. ding doet t goed voor de groei in moeder hokken ofzow, maar voor de bloei is niks.


                ----------------
                je leest 't in...
                Regular magazine
                je vindt het bij...
                www.cannawiki.nl
                Last edited by dokkie; 17 March 2011, 10:43.

                Comment


                  Comment


                    Re: Vragen over me LED grows

                    Dat is echt interresant, ik zit die link naar de 100watt LED te bekijken, qua geld moek zeggen dat t niet duur is.en dan met 50 of inderdaad 25watt versie, lijkt het me zeker een experiment waard. thnx voor de info.





                    ----------------
                    je leest 't in...
                    Regular magazine
                    je vindt het bij...
                    www.cannawiki.nl
                    Last edited by dokkie; 17 March 2011, 10:43.

                    Comment


                      Re: Vragen over me LED grows

                      Hey dokkie,

                      Ik volg en lees al paar weekjes over je led kweek ook in de bekende bladeren, volg ik.
                      Ten eerste wat is prachtig om te zien hoe zich de afgelopen jaren het kweken zich heeft ontwikkeld.
                      Ook ik ben overstag gegaan en zou graag eens een kweek op willen zetten onder led.

                      Heb wel wat vragen/ en zou wat meer info willen niet alleen van Dokkie natuurlijk alles is welkom.

                      Situatie: Kamertje van van 2.80 lang en 1.80 breed en 2 hoog, wat is beter verstandiger 2x een Led Spectra unit speciaal 155 wat of 1x een Led spectra unit speciaal van 348 wat der in.
                      En wat voor afzuiging der in? lees veel over weinig warmte enzo dus waar moet ik aan gaan denken met een koolstof filtert?
                      Meer tips suggesties enzo altijd welkom.

                      Greets: Nozem

                      Comment


                        Re: Vragen over me LED grows

                        afzuiging zonder met warmteafvoer moet voor je plant (co2 aanvoer) eens per drie minuten je hele hok ververst zijn van lucht. Ik spreek hier enkel over co2 aanvoer. onder de hps zitten we vele malen hoger dan die rekensom enkel om de warmtweeeee kwijt te worden. heb zelf maar weinig ervaring met led dus dat laat ik aan dokie over, maar geef enkel indicatie wat je minimaal moet verversen.

                        Comment


                          Re: Vragen over me LED grows

                          Ik vermoed dat je veel minder dan 20 keer per uur de lucht moet verversen voor voldoende CO2. Immers, die 20 keer berust op de afvoer van warmte. In woonkamers en in de kassenteelt wordt beslist geen 20 keer per uur de lucht in zijn geheel ververst. Toch heeft het gewas geen gebrek aan CO2 in deze ruimten. Ik heb in mijn topic "CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?" al eens mijn gedachten hierover op schrift gesteld. Het lijkt zinvol om me eens te verdiepen hoeveel CO2 moleculen een plant aanwendt voor de assimilatie. We weten allen dat er ongeveer 375 ppm CO2 in de lucht zit. Ik zal eens proberen de moleculaire verhoudingen te bepalen.
                          Echter, ik constateer dat mijn laatste topics wel gelezen worden, maar dat meedenken en meeredeneren -een soort feedback- achterwege blijft. Dat ervaar ik als een gemis.
                          Last edited by Xtreme; 10 August 2010, 19:23.

                          Comment


                            Re: Vragen over me LED grows

                            in woonkamers kweek je ook niet maar woon jehet kan een groote wietplant niet gek genoeg zijn.zoveel mogelijk co2 en lampen erboven.maar omdat het onkruit is haal je er ook wat vanaf onder tl en led,s ben zelf wel een paar keer in een kas geweest en daar hebben ze van die mooie ramen bovenop zitten.ook zijn de meeste kassen behoorlijk groot.heb ook wel eens was gelezen over c4 planten,maar ken er effe niet meer op komen.

                            Comment


                              Re: Vragen over me LED grows

                              In een kas is er sprake van stuurlicht: naast het gewone daglicht wordt er extra licht van HPS-lampen bijgevoegd, waarin het blauw- en roodspectrum oververtegenwoordigd is. Dit kun je niet vergelijken met de gesloten teelt van cannabis. In de kas wordt bijvoorbeeld 7500 lux tot 15000 lux toegevoegd aan het daglicht. Gezamenlijk met het daglicht zit je dan op een gangbare dag wellicht op 20000 tot 30000 lux per m2. (Terzijde: ook in de kassenteelt wordt nog steeds lux als maatstaf aangehouden in plaats van fotonen en micromol). Bij de gesloten teelt van cannabis zit je met HPS al snel op 75000 lux per m2. Hierin gedijt de cannabisplant perfect omdat het een C4 plant is, waarbij geen lichtverzadiging kan optreden. Bij C3 planten heeft lichtverzadiging een negatief effect: ik heb ooit in Frankrijk groenten geteeld: nagenoeg alle groente moest je met schaduwdoek beschermen tegen de felle zon. Deed je dat niet dan gingen planten zoals sla en spinazie gelijk na het ontkiemen over in generatieve groei. Zelfs in het gematigde klimaat hier te lande is het nauwelijks mogelijk om in de zomer spinazie in de volle grond te telen, omdat ze gelijk "in het zaad schiet" vanwege een te grote lichtdruk (en wellicht kleurtemperatuur).

                              Comment


                                Re: Vragen over me LED grows

                                Euh leuk zo snel de reactie,s maar volgens mij dwalen we beetje af van het onderwerp en mijn vragen...

                                Hey dokkie,

                                Ik volg en lees al paar weekjes over je led kweek ook in de bekende bladeren, volg ik.
                                Ten eerste wat is prachtig om te zien hoe zich de afgelopen jaren het kweken zich heeft ontwikkeld.
                                Ook ik ben overstag gegaan en zou graag eens een kweek op willen zetten onder led.

                                Heb wel wat vragen/ en zou wat meer info willen niet alleen van Dokkie natuurlijk alles is welkom.

                                Situatie: Kamertje van van 2.80 lang en 1.80 breed en 2 hoog, wat is beter verstandiger 2x een Led Spectra unit speciaal 155 wat of 1x een Led spectra unit speciaal van 348 wat der in.
                                En wat voor afzuiging der in? lees veel over weinig warmte enzo dus waar moet ik aan gaan denken met een koolstof filtert?
                                Meer tips suggesties enzo altijd welkom.

                                Greets: Nozem

                                Comment

                                Bezig...
                                X