Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over me LED grows

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Vragen over me LED grows

Wageningen UR Glastuinbouw, 29jun 2009, Licht effecten en plant responsen.

Licht in de tuinbouw in de toekomst?
    _ Intelligent kasdek
    _ Hoge transmissie
    _ Kleur op bestelling
    _ Warmtestraling scheiden van PARAstraling op bestelling
    _ Intelligente assimilatiebelichting
    _ Optimalisatie PAR per kWh: kan zijn meer PPFD in 8mol mA2 sA1 maar minder Lux!
    _ Warmtestraling scheiden van PARAstraling op bestelling
    _ Toepassing van LEDs als assimilatiebelichting

http://edepot.wur.nl/14657
    check de laatste blz maar eens, toekomst van assimilatieverlichting.
    --------------

Zonder toevoeging van andere warmte en/of lichtbronnen.
    Last edited by Jointjedraaien; 27 August 2014, 15:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dokkie View Post
      Wees dan wat duidelijker , wat bedoel je met een alrounder? Wat een LED Spectra unit kost? kijk zelf maar: http://webshop.suz-trading.nl/led-ve...rrpfv3iahdp3u3

ben nog al aan wiet, en LED is vet. Je weet toch...
      Met allrounder bedoel ik een lamp die zowel voor de groei als voor de bloei geschikt is.

Als ik even die prijzen bekijk dan is dat NIET te vergelijken met HPS. Voor die prijzen mogen ze toch zeker de helft meer opbrengen... Kosten wel 15x meer dan een hps lamp precies

Comment

heb men vorige post aangepast
        Maar deze topic gaat over me LED grows.
        volgens mij zijn de meeste wel voor bloei en groei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
          Met allrounder bedoel ik een lamp die zowel voor de groei als voor de bloei geschikt is.

Als ik even die prijzen bekijk dan is dat NIET te vergelijken met HPS. Voor die prijzen mogen ze toch zeker de helft meer opbrengen... Kosten wel 15x meer dan een hps lamp precies
          Dat leveren ze uiteindelijk ook zeker op.
          En je moet het zowiezo niet vergelijken met HPS. Omdat die vergelijking kant nog wal raakt als je alle echte plussen en minnen naast elkaar zet.

Comment

Zou je dat dan ook kunnen/willen doen? Ik ben namelijk wel heel erg benieuwd naar waar het verschil nu ligt. Wat ik tot nu toe vaak hoor is dat de ledpanelen niet het volledige spectrum aanbieden dat nodig is en er nog vaak bijgelicht wordt met een kleine HPS lamp.

Als we alle pro's en con's op een rij hebben staan dan kunnen er mogelijk mensen overgehaald worden om toch die hoge investering te doen.... Ikzelf zou zeker wel interesse in een ledlamp hebben die minder verbruikt en een vergelijkbaar resultaat boekt als de lamp die ik nu gebruik, mits de prijs niet te hoog is natuurlijk het moet wel haalbaar blijven
            sigpic
            Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

Comment

nee, liever niet, ik wil in deze topic niet vervallen in het vergelijken van LED met andere lichtbronnen. Daarbij geloof ik dat alle voordelen van LED wel bekend zijn. zoals, volgens mij, naast het lage energie verbruik en het niet traseerbaar zijn voor infrarood choppers, een eenvoudig controleerbaar klimaat, geen bijverwarming of koeling nodig, inteligent spectrum, aangepast op cannabis plant processen. En mogelijkheid van toepassing van specefieke kleuren en golflengtes of bepaalde plantprocessen extra te stimuleren. Zijn er vast nog meer voordelen op te noemen Owja, de lieveheersbeesjes enzow vliegen niet meer dood tegen je lamp

bedenk zelf maar de voordelen van hps

Comment

Ik lees dat je niet graag de vergelijking wil maken, maar dit is het geen waar het om draait bij de consument en wat de meesten ook tegenhuoud om zo een grote investering te maken omdat er nog steeds geen echte onafhankelijke vergelijkingstesten gebeurt zijn. Dus als je wil bewijzen dat Led werkt kan je hier niet vanonder dokkie.

De theorie is al er een tijd maar ik heb nog steeds geen echte bewijzen gezien. Je kweek ziet er heel mooi uit, mooi gevulde toppen etc.. maar wat als je hetzelfde soortje onder de zelfde omstandigheden onder hps gekweekt had?

Ik zou dolgraag es een echte onafhankelijke vergelijkingstest willen zien tussen een gelijk aantal aan Watt in 2 gelijksoortige ruimtes met gelijke stekken..

Neem langs de eene kant een 600W HPS en langs de andere kant bv 2 x 300W Led panelen en slechts dat kan me overtuigen en gaat voor velen anderen ook het ultieme bewijs zijn of led werkt of niet.

Come on show me what you got
                Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

Een HPS vs LED test is het enige wat je zou kunnen overtuigen?....
                  Maar Dokkie dont play that way.

Show me wot you got? zeg je...
                  kijk goed naar de bud,, ontwikkeld, gezwollen, hard, rijp en dank.

Ik heb helemaal geen behoefte meer om iets te bewijzen, dat heb ik namelijk allang gedaan. Het verschil tussen HPS en LED was nooit de motivatie voor me LED unit grows.
                  Het ging toen voornamelijk om het feit dat iedereen er absoluut van overtuigd was dat onder LED zonder enige bijverlichting niet eens afgebloeid kon worden.

Me LED spectra unit grows hebben laten zien dat dat wel kan, mits je een juist spectrum gebruikt.
                  En dat was ook mijn motivatie om de 2x 300Watt LED spectra unit grow te doen. Weer laten zien dat er wel degelijk onder LED spectra units suc6vol afgebloeid kan worden.

Als je me grows van voor de LED spectra unit grows bekijkt, kun je duidelijk zien dat me buds onder HPS niet echt dikker waren. Daarbij heb ik 10tallen soorten gegrowed onder HPS alswel LED spectra units. De foto's van bijde soorten grows zeggen denk ik wel genoeg.

Het is ook helemaal niet me bedoeling om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om een LED unit aan te schaffen. Maar het is me bedoeling om in deze topic uit te leggen , aan de hand van vragen, waarom en hoe je cannabis dus wel suc6vol kunt afbloeien onder LED verlichting, zonder enige bijverlichting of verwarming. Het gros is namelijk nog steeds overtuigd dat je helemaal niet onder LED verlichting kunt afbloeien. Laat staan zulke resultaten behalen als ik deze zomer deed.

Comment

Ik vraag niet om de zoveelste vergelijking van een HPS vs een LED lamp....

Wat ik wil weten zijn PUUR de pro's en con's op een rij....

Waarom zou je voor LED kiezen of waarom niet??
                    Waarom zou je voor HPS kiezen of waarom niet...???

Dat is mijn vraag, het vergelijken van 2 planten die het zelfde zijn, in een zelfde klimaat met 2 verschillende lampen... lijkt me hoe je het went of keert, veel lastiger dan mensen doen klinken...

Wat ik wel begrepen heb, is dat je een lamp gebruikt met een (nog niet bekend) aangepast spectrum.... Dit zal waarschijnlijk een groot deel van jouw resultaten beinvloed hebben omdat je de ontwikkeling hebt doorgezet ipv met een standaard paneel te blijven werken.

Begrijp me goed hoor, ik ben blij dat er eindelijk iemand is die een led lamp in een goed licht plaatst hier... verder heb ik nog niet echt goede resultaten gezien, maar ik denk wel dat er toch degelijk verschil zit tussen de lampen die anderen gebruikt hebben hier en de lampen die jij tot je beschikking hebt.
                    sigpic

Comment

Ik geef eerlijk toe dat ik geloof dat leds nog sterk bezig zijn aan hun opkomst en dat er een toekomst in zit twijfel sterk maar je vind er zelden volledige verslagen over met duidelijke resultaten en das het geen wat mij en waarschijnlijk ook vele anderen doet verlangen naar es een duidelijke onafhankelijke vergelijkende test tussen een HPS en Led, waarvan dan ook alle resultaten openbaar meegedeeld worden.

Ik zelf ben ook sterk geinterresseerd in Led maar als je er info over opzoekt in verband met groeien van cannabis en zoverder kom je altijd opdezelfde sites en growunits terecht. Zelf weet ik echter niet genoeg over spectrums etc.. maar volgens hetgeen ik gevolgd heb kan ik wel geloven dat de leds nu doordat ze niet langer vastgepint zijn op enkel blauw en rood licht te gebruiken maar ook UV etc.. dat er terug een sterke vooruitgang gemaakt is..

Misschien kan je daar ook es wat meer info over delen en es wat uitleg tussen de verschillende spectra units etc wat is het eigenlijke verschil (welke leds worden gebruikt, waarom word er gesproken van 60' en 120' leds, welke zijn beter voor groei en bloei, welke dieptestraler leds kunnen we gebruiken,...)

PS: je foto`s zijn wel prachtig
                      Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

Zoals ik al zei; Naast energie verbruik, ben ik van mening, dat het grootste voordeel van kweken onder LED verlichting, de ontwikkeling van een intelligent spectrum is. Waarin rekening wordt gehouden met alle plantprocessen en klimaat beheersing. Daarnaast de ontwikkeling van stuurlicht, Plantproces trigger lights. En verwarming door gebruik van IR Led.
                        De LED unit heeft dus geen heftige rand apparatuur meer nodig om haar werk te doen. LED kweek lampen met het juiste spectrum zijn dus direct plug en play, enkel de toevoeging van verse lucht en afzuiging van Cannabis geur zijn nu nog van belang. Hierdoor is een minimale afzuiging mogelijk geworden en hoeft er geen gebruik meer gemaakt te worden, van dure airco’s en ander koelsystemen. Ook de kans op ontdekking is betreft infrarood choppers uitgesloten de lampen zijn door hun lage(32grden in de lamp) temperatuur niet zichtbaar voor de infrarood camera’s.

Wiet kweken onder LED licht.. Hmmm, je ziet nu steeds vaker he. Van die freaky gekleurde foto's op forums zoals deze. Maar wiet kweken onder LED licht zegt opzich niet zoveel . T gaat vooral om het spectrum. Een verzameling van golflengtes die zichzelf uitdrukken in licht, elke golflengte heeft een andere temperatuur, en daarmee een andere kleur, kleurtemperatuur.

De combinatie van bepaalde golflengtes is de samenstelling van het spectrum.
                        Planten alswel Cannabis hebben een specifiek spectrum nodig om onder groeien en bloeien.
                        Aangezien we in de growscene uitermate sprecies zijn over de spectra van de door ons gebruikte verlichting is het dus best vaag en onvoldoende om deze vrij nieuwe ontwikkeling als ‘’kweken onder LED'' uit te drukken. Het gaat immers om het spectrum van verschillende ledjes. En er zijn zoveel verschillende LED lampen op de markt allemaal met hun eigen spectrum, euh allemaal Blauw of rood, toch? Sommige hebben nu drie band of zelfs 5band. Maar succesvol afbloeien onder LED, voor zover ik bekijk op t internet, heb ik nog niet veel gezien. Enkele topics met een LED setup waarin redelijk, soms twijfelachtig, wordt gegrowed. Maar de grows waar ook met UV en IR in LED vorm wordt gekweekt zie ik nergens. Mijne en andere LED spectra unit topics daargelaten.

Het is dus wel duidelijk dat we geen cannabis, naar voldoening, kunnen afbloeien onder LED verlichting met een Dual spectrum( blauw.rood) of zelfs een triple spectrum( Blauw, rood, warmwit)

De toevoeging van IR leds. FIR en NIR is om het klimaat onder de lampen, voor cannabis, zo ideaal mogelijk te maken. Dit is relatief aan alle verschillende omstandigheden maar in normale omstandigheden is het met minimale afzuiging en aanzuiging rond de 28C graden onder de lamp. Door IR toe te voegen aan het spectrum is de lamp dus niet meer te koud. En hoeft je dus geen dure kachel je in LED grow setup te zetten.

Bij het zoeken van een LED lamp is het dus verstandig om zeker te zijn dat deze lamp de juiste combinatie van kleuren heeft om alle plantprocessies daadwerkelijk te stimuleren. Zonder UV en IR is het erg moeilijk, vrijwel onmogelijk om mooie buds onder LED verlichting te oogsten, zonder toevoeging van andere licht of warmtebronnen
                        Last edited by dokkie; 31 December 2009, 11:47.

Comment

ik denk ik gooi ook mijn bevindingen van me unitsff hier
                          de extra s die me led units bieden boven me aleen hps ,nu zit ik in een combi omdat ik alle hps spullen al had en ik het eeuwig zonde zou vinden deze gear weg te gooien. gebruik ze alleen voor bloei ,groei is spaarlampje

1 snellere bloei inzet (bijna een week eerder) dus week kortere bloei
                          2 meer groei van blad en zijtakken
                          3 betere voedsel omzetting
                          4 minder lucht afvoer (koeling nodig)
                          5 er is meer maar ik ben al stoned

ik ben nog volop aan het testen en spelen met hoogte van lampen en temperatuur maar zelfs in deze niet optimale omstandigheden voegen ze super veel toe
                          kan niet wachten op de zomer dan knal ik me hps er helemaal uit en ga ik een puur led growtje doen

Comment

Kijk daar kunnen we wat mee, thanks dokkie en Dutchwings
                            sigpic

Comment

YW, mr 3ppozz

Comment

Zonder UV en IR is het erg moeilijk, vrijwel onmogelijk om mooie buds onder LED verlichting te oogsten, zonder toevoeging van andere licht of warmtebronnen
                                Heb je daar fotobeelden van (buds) waarbij deze zijn toegevoegd.

Comment

Bezig...
                                X