Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over me LED grows

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Vragen over me LED grows

heb zelf wat info opgezocht en tot een conclusie gekomen.
    alleen de lage uv gaat door gewoon glas.
    hoge golven niet meer.
    kwarts glas laat dan wel weer uv door.
    en uv is alleen maar zichtbaar in de vorm van tl lampen (je kent ze wel de paarse lampen aan de ramen ).
    of als led.

en het zou de bevordering van de trichomes moeten verbeteren.

Comment

Dus als ik je goed begrijp is het goed voor de trichomes dat je een blacklightje bijsteekt in je homebox? Want dat heb ik nog wel liggen. Over welke wattages spreken we dan?

Comment

in theorie wel, maar moet wel de juiste uv soort zijn.
        je hebt er namelijk 3, uv- a, b, c.
        en wat ik in dokkie's eerdere post zie gaat het om uv-a.

Comment

En over welke verhoudingen van wattages hebben we het dan?
          Stel dat je 1,2 vierkante meter kweekoppervlakte hebt met 1 x 600 watt HSP
          Hoeveel watt van UV-A zou je dan best kunnen toevoegen en welke tijdinstelling moet er gebruikt worden op je planten hieraan bloot te stellen?

Comment

ik ga er gewoon vanuit, dat er het juiste glas inzit, dat staat namelijk ook op hun site. Een tlbuis is toch ook van glas, en een hps pit ook.

T gaat om UV a inderdaad. Hoeveel UV per vierkante meter is niet voledig getest, er is uitgegaan van minimale toevoeging van UV a LED in de spectra unit. De stuurspots zijn 8watt ofzow, dus lijkt me voor 2 600Watt HPS.

Het effect van UV a is duidelijk zichtbaar, vooral in de gezondheid van da plant. In de tests met LED zonder UV a, waren me planten zwaar getrest.

Later in de spectra unit met UV a, waren me planten super gezond. Later onder de 300Watt spectra unit was t weer zo, alles super gezond.

UV a, stimuleerd voornamelijk fotomorfogenese.

''het verschijnsel dat ontwikke-ling en groei van planten voor een belangrijk deel onder invloed staat van signalen afkomstig van lichtreceptoren, met name fytochromen. ''

bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/02/0225F081.htm
            ------------------------------------------------------------
            hier een quote uit een pfd van Wageningen UR Glastuinbouw

Licht effecten en plant responsen

''Planten gebruiken licht voor twee dingen:
            _ Groei (fotosynthese) _ Groeilicht
            _ PAR, hele spectrum (400A700 nm)
            _ Lichtintensiteit, duur, lichtsom
            _ Ontwikkeling (fotomorfogenese) _ Stuurlicht
            _ Deel PAR (300A450 nm/uv, violet, blauw; 600A700
            nm/rood; 700A800 nm/verrood
            _ Lichtkleur, daglengte''

bron: http://edepot.wur.nl/14657

Last edited by Jointjedraaien; 27 August 2014, 15:38.

Comment

mooie info zo
              Gzz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dokkie View Post
                Een tlbuis is toch ook van glas, en een hps pit ook.
                Inderdaad is gewoon glas, maar in tl zit er een soort damp (wit poeier) dat ervoor zorgt dat uv zichtbaar wordt voor het blote oog.

Nette info dok.

Comment

thnx

hier nog wat quotes en een link naar de bron.

bron: http://www.agro.nl/nrlo/achtergrondstudies/pdf/9736.pdf

Betrefd foto-morfogenese en moleculaire gene-expressie

onderin blz 18:
                  ''Licht en temperatuur hebben een
                  sleutelrol in de ontwikkeling en
                  morfogenese van planten.''

Onderin blz 18 en begin blz 19:
                  ''Karakteristiek voor de ontwikkeling en morfogenese van planten is de
                  sturende rol van externe, fysische factoren zoals licht en temperatuur. Met name licht is essentieel in alle fasen van de ontwikkeling van planten. Licht en temperatuur spelen een rol bij de kieming van zaden en licht heeft een dramatisch effect op de morfogenese van zaailingen, licht regelt de lengtegroei en de differentiatie van bladeren en chloroplasten terwijl in een later stadium licht de overgang bepaalt van het vegetatieve groeistadium naar het stadium waarin de plant zal gaan bloeien en er bloemaanleg, reproductie en vruchtvorming wordt voorbereid. Hele batterijen van genen worden door licht aangeschakeld. Het analyseren van de licht-afhankelijke ontwikkeling van planten, de werking van verschillende licht-receptoren daarbij en het ophelderen van de mechanismen hoe lichtsignalen worden omgezet in molecule signalen die de expressie regelen van genen in verschillende specifieke groeistadia, zullen nog voor heel wat verrassingen kunnen zorgen.''

Blz 19":
                  ''Fotomorfogenese en hoe
                  lichtsignalen worden omgezet in
                  moleculaire signalen van
                  genexpressie in planten, moet meer
                  aandacht krijgen.''

bron: http://www.agro.nl/nrlo/achtergrondstudies/pdf/9736.pdf

Last edited by Jointjedraaien; 27 August 2014, 15:38.

Comment

Dokkie, bestaat er ergens een kant en klare set die niet veel know-how vereist qua electronica? Zoals een hps lamp die je gewoon inplugged en kan beginnen, of moeten die ledjes nog allemaal in mekaar gestoken worden? (heb ik me laten vertellen namelijk).

Greetzzz

Jona

Voor de mensen die verwikkeld waren in die UV-discussie: UV-B wordt gefilterd door glas

Comment

zo zijn we er nu ook uit. thx

Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                      Voor de mensen die verwikkeld waren in die UV-discussie: UV-B wordt gefilterd door glas

de led lampen gewoon in je timer steken en klaar, heeft geen vsa.
                      alleen zit er een klein nadeeltje aan, ze zijn nog extreem duur.
                      moest je intresse hebben moet je wel goed informeren dat je al de nieuwere leds hebt omdat die al beter zouden werken.

Comment

Ja, ik heb zo het gevoel (sorry voor het min of meer off-topic te gaan trouwens) dat LED's goed op weg zijn maar toch nog niet helemaal op punt staan om al de 'markt' te veroveren. Het lijkt me nog iets te ontoegankelijk voor iemand die gewoon niet teveel extra info wil verorberen en snel aan de slag wil. HPS daarentegen is altijd instapklaar te verkrijgen, zoals je zegt in tegenstelling tot LED waar al wat 'evolutieverschillen' op zitten.

Comment

de Spectra units zijn gewoon plug & play.
                          Last edited by Jointjedraaien; 27 August 2014, 15:39.

Comment

En wat kosten die beestjes? Denk je trouwens dat die meer opbrengen dan HPS als allrounder? Een zo neutraal mogelijk antwoord aub, ik weet dat je nogal aan LED bent

Comment

ik denk zelf niet dat ze meer zullen opbrengen dan hps (voorlopig toch).
                              vind ze wel ideaal voor moederplanten of stekken door het lage verbruik, is trouwens wel al bewezen dat ze voor de groei prima werken.
                              bij afbloeien zijn er nog niet echt resultaten.

prijzen heb je ondertussen al van dokkie.
                              Last edited by midnight fantasy; 24 December 2009, 11:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                                En wat kosten die beestjes? Denk je trouwens dat die meer opbrengen dan HPS als allrounder? Een zo neutraal mogelijk antwoord aub, ik weet dat je nogal aan LED bent
                                Wees dan wat duidelijker , wat bedoel je met een alrounder? Wat een LED Spectra unit kost? kijk zelf maar: http://webshop.suz-trading.nl/led-ve...rrpfv3iahdp3u3

ben nog al aan wiet, en LED is vet. Je weet toch...
                                Last edited by Jointjedraaien; 27 August 2014, 15:39.

Comment

Bezig...
                                X