Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

toprot en oogsten??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    toprot en oogsten??

    Korting op 420shop
    hallo,
    ik wil graag weten wat te doen.
    mijn dames zien er super uit, lekkere vette toppen, ruiken heerlijk maar........
    ik zie in diverse toppen helaas toprot
    wat adviseren jullie, want volgens mij zijn de dames nog niet oogstklaar helaas.
    hieronder wat pics van de dames.
    het zijn 4 polm gold outdoor en 1 fast bud outdoor(foto 5).

    DSC02779.jpgDSC02778.jpgDSC02777.jpgDSC02776.jpgDSC02775.jpgDSC02774.jpgDSC02773.jpgDSC02772.jpgDSC02771.jpg

    #2
    Re: toprot en oogsten??

    hallo Hardtail,

    allereerst..prachtige dames heb je daar staan!! altijd sneu om toprot te hebben

    verwijder de topjes met rot er in..echt even goed kijken.. waarschijnlijk kom je nog wel rot tegen waar je in eerste instantie over heen gekeken hebt..


    veel succes!! gebruik volgende keer de zoekfunctie..dan had je het antwoord makkelijk kunnen vinden

    ROEG

    Comment


      #3
      Re: toprot en oogsten??

      zonde dat je toprot hebt in die mooie planten, maja vaak ontkom je er niet aan met dit heerlijke weer in nederland
      zo snel mogelijk alle rot eruit knippen idd, en houd er rekening mee dat rot zeer besmettelijk is dus niet met je vieze handen en schaar in goede planten vervolgens.
      dan elke dag desnoods 3x per dag je planten helemaal goed nakijken...en dan is het aan je eigen wat je wilt als het te erg wordt...de gok nemen en laten staan, of vroegtijdig oogsten en teminste iets over te hebben.
      ik hoop voor je dat het de enige toprot is die je zult krijgen, al ben ik er bang voor.

      succes ermee

      grtz

      Comment


        #4
        Re: toprot en oogsten??

        het weer is het probleem niet,
        mist(nevel) is de grootste boosdoener,en regen veel ook dan ontstaat weer nevel uitendelijk,wat de oorzaak van de hoge lv is.
        toprot komt ook niet van buiten af al denken nog altijd erg veel mensen dit van wel.
        toprot ontstaat van binnen uit de plant,de wortels nemen het voedingswater op en transporten dit door de hele plant tot de top toe,
        en via het blad verdampt dit weer,
        nu snap je al waarom het met top begint,

        gebeurd deze verdampingen niet van binnenuit dan blijft het van de wortels uit door na de stam,tot in de top transporteren,
        maar echter is nu het probleem,het transporteerd na boven,maar het kan niet eruit (verdampen)
        waardoor als gevolg de vocht voorraad te groot word in de hoofdtop,met als gevolg dat de cellen van de plant springen,
        en dat proces veroorzaakt zo de schimmel botrythus (toprot)
        en wanneer dat gebeurd zul je zelf nog niks zien, na enkele dagen ga je het pas waarnemen,en dan is de schimmel allang vollebak zijn gang aan het gaan.

        hopelijk heb je nu een betere kijk en duidelijkere kijk na het process en het ontstaan van deze schimmel oftewel genaamd toprot.
        helaas moet ik er bij melden, dat deze schimmel ook spoortjes los laat, met als gevolg,dat ze zowel alsnog andere planten van buiten af aan ook kan aantasten.

        staff

        Comment


          #5
          Re: toprot en oogsten??

          Volgens mij is toprot nog steeds "Botrytis cinerea", een ziektekiem die door de lucht vliegt. Tast planten aan langs wonden ed, verspreid bij vocht.
          Wikipedia zegt: "De grauwe schimmel (Botryotinia fuckeliana) of Botrytis-rot is een parasiet en kan zowel kiemplanten als alle delen (blad, bloemdelen, stengel, vrucht) van planten aantasten. Bij een hoge luchtvochtigheid of een nat gewas vindt de aantasting via kleine wondjes of afgevallen bloempjes plaats en groeit de schimmel verder op afstervend en dood plantmateriaal. Van hier uit kan het ook levend materiaal aantasten. Soms wordt de aantasting pas veel later zichtbaar. Zo vindt de aantasting bij aardbei plaats tijdens de bloei, maar komt pas tot uiting op de vrucht." (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grauwe_schimmel)

          Dus lijkt mij redelijk van buitenaf te komen. Ik heb zelf ook enkele aantastingen gehad en geen enkele begon in de hoofdtop.


          Verder nog een geweldig linkje over het bestrijden ervan, enorm omslachtig en een grote lap tekst. Maar het werkt wel, en schimmels dien je nu eenmaal omzichtig te behandelen.

          in artikel zegt ie nog iets over originele link : http://www.rollitup....ow-survive.html

          Zo hopelijk heb ik je wat kunnen helpen Hardtail.

          MVG Bongool

          PS: nog wat beeldmateriaal van de rot die ik bij mij vond
          IMG_0827.jpgIMG_0820.jpgIMG_1008.jpgIMG_1120.jpgIMG_1107.jpgIMG_1060.jpg
          Mochten er nog voorbeelden komen plaats ik ze er nog wel bij, khoop natuurlijk van niet :p
          Last edited by Bongool; 6 October 2013, 20:49.

          Comment


            #6
            Re: toprot en oogsten??

            Ja bongool jou antwoord klopt ook,
            Lees me post nog eens goed ook !
            Daar staat het antwoord ook in.

            Echter gebeurd het ook van binnenuit de plant met vocht en cellen.
            Vies water krijgt zo zijn kans bij het springen van de cellen en da ga je ook nat.

            Ik weet wel wat ik zeg,als dat niet zo was reageerde ik niet eens dan vroeg ik wel hoe en wat.
            Hoop dat je ook iets van mijn post leerd van het proces en het onstaant,
            Van binnen uit.

            Gr staff.
            Ps leuk dat je de moeite neemt

            Comment


              #7

              Comment


                #8
                Re: toprot en oogsten??

                Zouw het graag voor je willen laten zien via foto.

                Maar hoe wil ik nou een foto maken van binnenuit??
                En dan ook nog wanneer de cellen springen....

                Comment


                  #9
                  Re: toprot en oogsten??

                  Goooi is een paar flessen azijn over je stoep heen dan verdwijn al da onkruid van je tegels
                  Zorg dat de omgeving waar je plant staat schoon andere planten kunnen jou plant ziek maken
                  Ik ruim hier mijn tuin goed op zo voor kom je ook schimmels bloemen die uit ge bloei zijn gooi ik weg
                  Onkruid snel weg doen
                  God was never on your side..

                  Comment

                  Bezig...
                  X