Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenwiet versus kaswiet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Buitenwiet versus kaswiet

Korting op 420shop
    Inleiding

De invloed van zonlicht en warmte bij de plantengroei.
    Fotosynthese is een biochemisch proces waarbij hogere plantensoorten een deel van het licht als energiebron aanwenden om koolstofdioxide om te zetten in glucose. Er zijn 2 hoofdtypen bij de hogere plantensoorten te onderscheiden, te weten C3-planten en C4-planten. Alle hogere planten, dus ook de C4-planten hebben het C3-systeem: hierbij wordt kooldioxide uiteindelijk met 3 koolstofatomen omgezet in glucose, waarbij licht als energiebron dient. Er bestaan voor zover thans bekend ongeveer 1900 planten die 4 koolstofatomen kunnen vastleggen; de zogenaamde C4-planten. De optimale temperatuur voor C3-planten ligt tussen de 15 en 25 graden Celsius. Bij deze planten treedt lichtverzadiging op bij half tot vol zonlicht. Bij C4-planten ligt de optimale temperatuur tussen de 25 en 35 graden en treedt er geen lichtverzadiging op bij vol zonlicht. Cannabis -zowel de sativa's en de indica's- behoort tot de plantengroep met het C4 systeem

Beschouwing
    Op grond van bovenstaande feiten en omstandigheden zal ik uiteenzetten wat naar mijn oordeel de oorzaak is dat buitenwiet onder gelijkblijvende omstandigheden het moet afleggen tegen kaswiet. In ons Nederlandse klimaat hebben we gemiddeld 77 dagen met een temperatuur tussen de 20 en 25 graden. Het aantal zomerse dagen met een temperatuur tussen de 25 en 30 graden bedraagt gemiddeld 22 dagen en het aantal tropische dagen met een temperatuur boven de 30 graden bedraagt slechts 3. Op grond van deze gegevens concludeer ik dat buitenwiet slechts 25 dagen op C4 niveau kan groeien en 77 dagen op C3 niveau. De geringe groei tussen de 15 en 20 graden laat ik even buiten beschouwing. Kortgezegd: het Nederlandse zeeklimaat kan niet wedijveren met de tropische en subtropische omstandigheden waarin de cannabisplant optimaal groeit. De cannibis planten die door selectie wel in ons zeeklimaat gedijen blijken vaak een laag thc-gehalte te hebben.

Alternatief
    In een eenvoudige foliekas is de temperatuur significant hoger dan de buitentemperatuur, laten we uitgaan van 5 graden (in de praktijk is het meer). De 77 dagen van groei op C3 niveau worden dus in de kas getransformeerd in groeidagen op C4 niveau, immers de temperatuur in de kas is 5 graden hoger. Het aantal dagen waarop de plant gebruik kan maken van zijn C4 systeem wordt dus verviervoudigd. Daarbij komt nog een ander aspect bij aan de orde: op koude dagen, met een buitentemperatuur tussen de 15 en 20 graden is het in de kas toch 5 graden warmer. De stilstand in groei bij de buitenteelt wordt op deze dagen in de kas omgezet in groei op C3 niveau.

Conclusies
    1 Op grond van het vorenstaande meen ik aannemelijk te hebben gemaakt dat het kweken van cannabis in een kas de natuurlijke groei omstandigheden dichter benaderd dan het kweken van buitenwiet.
    2 Tuinbezitters kunnen met een geringe investering -een paar tuinpalen, een paar meter kasfolie en wat bevestigingsmateriaal- met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid jaarlijks wiet van goede kwaliteit oogsten.
    3 Kaskwekers hebben een ruimere keuze in soorten: veel binnenwiet groeit uitstekend in de kas en is in kwaliteit beslist niet minder dan lampenwiet.

Slotopmerking
    Ik zal in een volgend artikel ingaan op mijn praktijkervaringen met een kas, die van uit een basaal vertrekpunt nader is geoptimaliseerd. Daarnaast zal ik ingaan op de verschillen in het transport van kooldioxide (passief of actief) op C3 en C4 niveau en de gevolgen hiervan in het groeiproces.

Xtreme
    Last edited by Xtreme; 18 July 2009, 13:39.

Re: Buitenwiet versus kaswiet

Mooie post Xtreme,

Ik zelf woon op Mallorca, en mijn twee plantjes staan dan ook al vanaf half april buiten op balkon,
    en hoop zo wat meer uurtjes helder licht te hebben opgevangen. (Het hoeft niet altijd directe zonlicht te zijn.)

De manier hoe je je zelf "te woorden" brengt, is zeer gemakkelijk te lezen. Top.

~ Oscar,

Comment

Hallo Oscar,
      Bedankt voor je reactie. Omwille van een goed begrip heb ik in mijn betoog een aantal aspecten achterwege gelaten. Reeds medio april gaan mijn planten de kas in. Dus hiermee boek ik een maand winst op de buitenteler. De langere groeiperiode en het micro-klimaat leveren uiteraard enorme planten op. Daarom heb ik de kas uitgegraven tot 60 cm onder het maaiveld. De bovenkant van de potten en de planten staan dus op gelijke hoogte van het maaiveld. Toch groeien mijn NLX planten nog tegen het bovenraam van de 2 meter hoge kast.
      Ik ben overigens benieuwd wanneer jouw planten afbloeien. In Nederland bereik je op 20 september het omslagpunt: dan is de dag en de nacht even lang. Naar ik aanneem gebeurt dat in Mallorca veel eerder. Ik zou zelf bij deze klimatologische omstandigheden het best aandurven om laatbloeiers (Amnesia-, Mexican- of Thay-Haze te kweken,
      met vriendelijke groet,
      Xtreme.

Comment

Xtreme,

In Mallorca zal het iets later zijn zelfs.
        (Zomers zijn dan ook langer als in NL)
        Volgens een grafiekje wat ik pas te zien kreeg, zou dat 25/26 september zijn.
        Ook ik ben benieuwd, wat de plantjes er voor resultaat aan gaan geven, aan het klimaat hier.
        De dagen zijn hier dan ook stukken warmer als in NL, een half uurtje terug was het nog steeds 33 graden buiten.
        Hoe groot die van mij zijn, kan ik niet precies zeggen,
        daar ik ze vrij actief LST geeft. Daarnaast is het een soortje wat al niet zo groot word.

~ Oscar,

Comment

Mooie stelling Xtreme!

Ik heb mijn planten ook tot half juni in de kas gehad en zelf had ik ook zoiets dat temperatuur toch ook belangrijk is.

Nu ze buiten staan groeien ze echt stukken langzamer. Maar ze worden wel weer voller. Kortom ik twijfel nog steeds. Maar ik denk dat ik er toch weer 1 of 2 naar binnen ga zetten om de proef op de som te nemen.

Mooi stukje denkwerk!

Grtz Kim
          "Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." .

Medigebruiker

Comment

Hallo Kim,

Ik zou zeggen: neem de proef op de som. Groei en bloei de helft van je planten in de kas en de andere helft buiten. Zelf oogst ik van 10 NLX-kasplanten jaarlijks een kilo droog. De kleine toppen aan de onderzijde van de plant dief ik, zodat ik in scrog alleen grote hoofdbuds krijg.

Xtreme

Comment

Comment

Hoy Xtreme,

duidelijke post, simpel en verstaanbaar. Hier kun je iets mee doen.
                Nog enkele vragen. Welke soorten folie/kunststof kun je het best gebruiken voor een kas? Want, en dit brengt me bij mijn volgende punt, het houdt toch altijd zonlicht tegen en vervormt dit weer. Vb we weten allemaal dat planten achter glas gaan uitschieten. Hoe ga je je kas ventileren? Verse lucht in je kas brengen en wat beweging nabootsen om geen tere planten te hebben?
                Enfin ja, begin nog maar net buiten te kweken en dat zijn zo enkele vraagjes.
                Suc6 nog hier
                Grtz $iR
                sigpic

Comment

Vallen en opstaan

Allen die dit lezen gegroet.

Overeenkomstig de toezegging in mijn eerste publicatie ga ik thans nader in op de manier waarop ik mijn kas heb geconstrueerd en de aanpassingen die ik heb aangebracht om het gebruiksgemak te verhogen en de groeiruimte te optimaliseren. Achtereenvolgens zal ik ingaan op de constructie en vervolgens op een aantal technische aanpassingen. Ik hoop hiermee tevens wat tips aan te dragen en diverse vragen te hebben beantwoord. Immers, door het uitwisselen van tips en informatie kan over en weer onze kennis op een hoger niveau worden gebracht. De kas, die ik heb gebouwd, is mede samengesteld aan de hand van tips die ik zelf eveneens van internet heb geplukt en verzameld, teneinde voor mezelf een kas te maken aangepast aan mijn situatie. Het wiel hoeft immers niet nogmaals te worden uitgevonden. Dit artikel is dus niet geschreven met het doel een exacte kopie te doen maken van deze kas, maar kan wellicht nuttig zijn om bepaalde elementen over te nemen en toe te passen in de jullie eigen situatie. Wat de budgetaspecten betreft: ik heb ongeveer 200 euro uitgegeven aan de basisconstructie. De toeters en bellen, zoals ventilatie e.d. verhogen de kostprijs aanzienlijk. De 30 meter grondkabel voor de elektriciteit kostte al meer dan de basisconstructie.

De constructie en de gebruikte materialen.

Hardhouten tuinpalen van 270 cm * 7 cm * 7 cm. Voor degene die niet graag graaft kan een grondboor, te huur bij Boels, uitkomst bieden. De horizontale verbindingsstukken aan de bovenzijde bestaan eveneens uit de zelfde palen, uiteraard op maat gezaagd. De constructie is onderling verbonden met hoekijzers, zogenaamde stoelhoeken. De bodem van de kas heb ik 60 cm diep uitgegraven -dus toch nog graven- en vervolgens heb onder het maaiveld in de binnenzijde van de kas aan de palen tuinplanken geschroefd.
                  Het is dus gewoon een eenvoudige houten kooiconstructie.
                  In de uitgegraven ruimte heb ik vijverfolie gelegd en de folie bevestigd aan de planken met schroeven (met carrosserieringen tegen het inscheuren).
                  De wanden van de kas bestaan uit versterkte kasfolie. (SUV-folie, met een lichtdoorlatendheid van 86 %, een alternatief is thermisch isolatiefolie met een lichtdoorlatendheid van 77 %. Lichtdoorlatendheid volgens produktspecificatie fabrikant). Beide folies worden van de rol in breedtes van 2 meter per strekkende meter verkocht. De folie heb ik aangeschaft bij Fixet, een regionale bouwmarkt. Teneinde de toegankelijkheid in de gehele kas te vereenvoudigen heb ik de SUV folie stroken alleen aan de bovenzijde van de kaswand met de nagelrandkant permanent bevestigd met schroeven en carrosserieringen, uiteraard op de horizontale verbindingsstukken. Bij de zijkanten en de onderkant heb ik per foliebaan zelfklevend klittenband gebruikt. Terzijde: de kleeflaag hecht niet optimaal, laat wel eens los. Daarom heb ik de klittenband op de palen om de 10 cm met een tacker vastgeniet. Mijn vrouw (bedankt Elly!) heeft de andere kant van de klittenband met een zigzag-steek op de folie bevestigd. Hierdoor kan ik de folie aan alle kanten omhoog slaan en de planten beter verzorgen en bijv. een scrog vervaardigen. Het dak van de kas is scharnierend gemaakt. Een raamwerk dat op de horizontale liggers rust heb ik aan een zijde voorzien van pianoscharnieren. Uiteindelijk heeft dit bij mij geresulteerd in een kas van 2.60 meter hoog, waarvan 60 cm onder het maaiveld (zodat de bovenkant van 17 liter containers gelijk ligt aan het maaiveld), 5 meter lang en 2 meter breed,die aan alle kanten te openen is. Hierin kweek ik jaarlijks 10 NLX planten in scrog. Door het uitgraven kunnen de planten zelf 2 meter hoog groeien.

Technische aanpassingen

Het dak (de dakramen): de SUV folie bleek bij hevige regenval door te buigen met als gevolg flinke plassen op het dak. Dit heb ik opgelost door met een buigijzer koperen waterleidingbuis in de vorm van een houten wedstrijdboog te buigen en deze tussen het raamwerk te bevestigen met aan de kopse kanten vastgesoldeerde koperen muurplaten, zoals bijvoorbeeld gebruikt bij kranen in de bijkeuken. Terzijde: het vastsolderen van de koperen muurpaten aan de buizen gaat makkelijker met zilversoldeer dan met tin- of loodsoldeer.
                  De ventilatieGeurbesrijding: alleen de laatste 2 maanden hang ik een 1500 kuub koolstoffilter onder een afdakje buiten de kas.De radiaalafzuiger hangt er al: met een passend stukje slang verbind ik een en ander met elkaar. Waarom alleen de laatste 2 maanden?: een filter valt zeker in het voorjaar nogal op. Nadien is de overige beplanting in mijn tuin voldoende hoog om het filter te camoufleren.

Lichtdruk: ik heb het absorptie- en reflectieverlies de de SUV-folie getracht te compenseren door de achterzijde van de kas aan de binnenzijde met zwartwit folie te bekleden. Ook dit bleek geen succes. Hoewel mijn kas op 50 meter van de straat ligt was de reflectie van dien aard dat ik net zo goed een bord in mijn voortuin had kunnen plaatsen met de tekst: hier wordt wiet geteeld. Net is alle kwekers ben ik niet gecharmeerd van een bezoek door "blauwjassen".

Slotopmerking

Mijn dank voor de positieve feedback die ik mocht ontvangen

Xtreme
                  Last edited by Xtreme; 20 July 2009, 19:40.

Comment

Wat een mooie uitleg xtreem.
                    xtreem leuk om te lezen. ben al benieuwd naar je volgende post.

Grtz

Comment

Yo Xtreme,
                      keep on cruisin'! Respect en een dikke thank you!
                      Kan ik alweer beginnen denken aan een nieuw project
                      Nog even voor de volledigheid: je graaft een gat af om op het maaiveld uit te komen en dekt dit gat af met vijverfolie, dus dan staan je schatjes in potten. Is dit nodig? Had gehoopt tegen volgend jaar ze in volle grond te kunnen zetten...

Grtz $iR
                      Last edited by SirSmokeAllot; 21 July 2009, 04:17.
                      sigpic

Comment

Dear $ir,

Mijn planten staan inderdaad in potten van 17 of 18 liter. Ondanks de geringe hoeveelheid grond groeien ze jaarlijks bijna tot aan het dak, terwijl het toch maar NLX-en zijn. Ik heb nooit een ander soortje gekweekt. Vorig jaar heb ik er een in een speciekuip gezet. Ik moest uiteindelijk gaan knakken: de toppen gingen verkleuren naar een ongezond bleekachtig geel, omdat ze permanent contact met het dak maakten. Ze trokken na het knakken wel bij, maar de plant leek net een treurwilg. 't Was gewoon geen gezicht.
                        Ik denk dat kweken in de volle grond in de kas een soort giga-bomen gaat opleveren.
                        Voor mij vind ik het kweken in potten het prettigst. Medio maart zet ik de steks gelijk in de grote potten en groei ze binnenshuis voor in een niet gebruikte inloopkast. Gewoon onder 10 spaarlampjes van 11 watt van Ikea (merk Sparsam, lichtkleur 2700 Kelvin: wellicht is de kleurtemperatuur van een kwik-jodide lamp beter, maar ik ben gewoon tevreden met het behaalde resultaat).
                        Medio april heb ik na toppen/fimmen al een redelijke scrog en gaan ze in de kas. Ik woon vlak aan zee, dus nachtvorst komt sporadisch voor. Nooit vorstschade waargenomen. Met mijn voorgroei binnenshuis en vroege plaatsing in de kas heb ik extra lang plezier van mijn hobby en groeien de planten, misschien wel door het niet verpotten, zonder stilstand door.
                        Als je benieuwd bent naar de opbrengst dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Van elke plant haal ik ongeveer 30 toppen, dus ongeveer 300 stuks in totaal. Dit levert jaarlijks ongeveer 1 kilo droog op. Dit lijkt weinig op 10 vierkante meter in de kas, maar nadat ik de bovenste toppen heb geoogst krijgen de lagere toppen toch nog wat zonlicht en bloeien ze mooier af. Een neefje neemt dan de rest van de oogst voor zijn rekening en ik heb begrepen dat hij en zijn vrienden nooit naar de shop moeten. De door de zaadleveranciers voorspelde 400 tot 500 gram per meter of per plant haal ik beslist niet.
                        Een bijkomend voordeel bij de potkweek is -altans voor mij- dat ik om de 3 dagen een plens met voedingswater in het bassin gooi. (Uiteraard pas nadat de wortelskluit zich goed heeft ontwikkeld). Aan de onderkant van de zijkanten van de potten heb ik extra gaten geboord van 20 mm. Er komen na verloop van tijd gewoon witte wortelslierten uit de pot gegroeid. Ik zorg dan wel altijd voor "natte voeten" want zodra er geen plas water in het basin staat verschrompelen de uitgegroeide wortels. Terzijde: omdat ik een regenbak heb -ik woon in het buitengebied- geef ik uitsluitend regenwater. De Ph bedraagt ongeveer 5. Dit lijkt te zuur, maar ik ga niet klooien met amoniak-achtige additieven. Overigens geef ik mijn planten maar ongeveer de helft van de hoeveelheid voeding die de fabrikant adviseert. Nooit voedingsgebreken geconstateerd, tenzij je de geringe opbrengst als gebrek aanmerkt.
                        Zoals je ziet behandel ik de planten niet als couveuse kinderen en toch behaal ik een resultaat waar ik tevreden mee ben.
                        Overigens zal ik op een later tijdstip nog eens wat schrijven over de zin en onzin van voeding: ik heb de afgelopen 5 jaar gekweekt op eigen grondmengsels, op kant en klare grondmengsels, soms met uitsluitend organische voeding, soms met alleen minerale voeding en soms met dure bio-minerale voeding. Ik heb nooit significante verschillen geconstateerd in opbrengst en kwaliteit. Ik heb de stellige indruk dat de voedingsfabrikanten giga-winsten maken ten koste van vele thuiskwekers met een smalle beurs. Ik denk aan een topic onder de naam "Zijn wij kwekers of apothekers" dan wel "De (on)zin van dure voeding"

With kind regards

Xtreme
                        Last edited by Xtreme; 21 July 2009, 19:40.

Comment

Mja Xtreme,
                          you rock! Zit vol spanning te wachten op je nieuwe post, samen met nog vele anderen denk ik!!! Dat het 'commercie' was zoals we hier zeggen had ik al lang door maar zdr lijkt me ook niet echt aan te raden voor iemand die graag en veel weed rookt. Hoop op een leidende hand...
                          Grtz $iR
                          sigpic

Comment

Zoals inmiddels gewend een goed en duidelijk verhaal. Leuk om te lezen.

Grtz

Comment

Mooi verhaal, hebben we wat aan.
                              Maar ik heb 1 vraag, je schrijft telkens dat je planten zo groot worden, maar is dit niet gewoon omdat ze strekken achter dat folie?

Comment

Bezig...
                              X