Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Buitengrow 2018

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hoe meet je de druk van de celinhoud op de celwand LR2 ?
    Is dat gewoon simpel kijken en ervaring?

Turgordruk,Auxine.

Ik leer hier niet alleen wiet kweken,maar ook mijn woordenschat wordt vergroot.

Comment

• LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Oef, ehh.. tsja, in een experimentele setting kun je dat per cel meten door die tussen een vaste want en een druksensor te zetten (piezo-element bijvoorbeeld).
      Anders zul je toch met obvervatie moeten doen. Eventueel zou je kunnen zeggen dat een plantweefsel een bepaalde druk nodig heeft om overeind te blijven (gewicht dragen), met bepaalde membraampjes zou je een takje kunnen aansluiten en dan meten hoeveel druk er nodig is.
      Er zullen vast andere meetmanieren zijn, en zeker weten(!) zelfs berekeningen.

Het punt is vooral, dat de meeste planten (behalve coniferen en vetplanten) vaak wel laten zien hoe het qua druk zit. Heb je weleens gezien dat een wietplant slaapt? Of juist fier omhoog staat in de ochtend? Dat is die turgordruk; in de avond zakt die, en net voor de ochtend dan stijgt die. In timelapses is dat goed te zien vaak. Als je een week geen water geeft, dan zie je die druk ook wegvallen: de plant gaat hangen en het blad voelt fysiek slapper. Bij een overdosis stikstof, krult het blad naar beneden maar het blijft stevig (zo zijn die twee te onderscheiden voor een leek). Bij een watertekort voelt het als een natte tissue.
      Die hele turgordruk maakt het ontzettend moeilijk om microscopische preparaten te maken van plantenweefsel (en elk ander weefsel). Zodra het weefsel opdroogt, zakt namelijk de hele cel in elkaar en al het weefsel er omheen. Elke biologie-student krijgt er mee te maken, ooit in zijn studie. De kunst is om via steeds hogere alcoholpercentages, het water uit de cellen te vervangen door alcohol. Daarna de alcohol te vervangen door een soort gelei of epoxy-achtige hars. Dat levert uiteindelijk - als alles goed gaat - wel hele mooie plaatjes op als de weefseltypen goed gekleurd zijn.

• Franco
      Franco commented
      Editing a comment
      Zeer interessant.
      Bedankt voor de les.

Yup,dit jaar gezien en ook vorig jaar,zowel fem als af.
      Plant slaapt,laat haar bladeren wat hangen,turgordruk valt iets weg,in de ochtend/nacht bouwt de plant weer iets druk op,zo staan ze s'morgens weer fier overeind zoals je aangeeft.
      Moet erbij zeggen dat tijdens de veg dit fenomeen ik meer ziet als tijdens de bloei.

Dat water uit de cellen halen om te vervangen door alcohol klinkt heel raar voor een leek zoals mij.
      Fijne avond LR2.

Zeg LR2, die 2 meter ledstrip waar je het 6/7 dagen geleden over had, komt die gewoon uit de supermarkt? En wat ga je er mee doen?

Ik had eens iets in elkaar geknutseld met 5 meter, maareh ...dat werkt niet echt vind ik.

Ben benieuwd!

Comment

• LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Hij komt van zo'n LED-strip website. Maar een week later zag ik ze bij de action voor minder geld. Het gaat om een cool white LED strip. Precies die kleur is leuk voor planten.
      De strip is bedoeld om de overwinterende tropische citrus varianten en ander moeilijk grut te laten overwinteren. Ze hoeven niet te groeien, zolang ze maar niet dood gaan. Dat idee eigenlijk. Een soort winterslaap-hokkie zonder winterse omstandigheden.
      Tevens ook om een deel terrariumverlichting te vervangen voor mijn slangebeest, maar daarbij merk ik dat het veeeel te koel blijft met LED.
      Het is een test-opstelling. Ik ben wat wietstekjes aan het wortelen om te kijken of de lichtopbrengst ook voor zulke planten volstaat. Ik reken er niet op, maar ach, als het niet tegenvalt dan scheelt dat toch weer 60 watt per uur.
      Het gaat er mij persoonlijk vooral om, om van T-neon af te komen. Dat spul is te duur qua reparatie en aanschaf, en daarnaast is neon zelfs te sterk voor de helft van de plantsoorten die ik heb staan.
      Vroeger, kostte een T-neon setje 40 euro. Dat vind ik acceptabel voor eens per jaar. Maar inmiddels is zowel de kwaliteit achteruit gegaan, als de prijs omhoog. Waar ik eerst nog een jaar kon draaien, zit ik nu op 4 maanden.
      Omdat ik ooit beloofd heb om me nooit te verdiepen in elektra (daar zijn vakmensen voor en ik heb een hekel aan natuurkundige formules, het is net wiskunde) heb ik 't simpel gedaan door een strip te bestellen.

Het hangt natuurlijk ook vooral af van hoe je die 5 meter verdeelt. Ik heb op m'n rommelhok van 60x60x60 4 strips van 50cm. Dat is een veel sterkere lichtdruk dan in mijn terrarium met 120x60x60 met 3 strips van 1 meter. Als ik de hele strip in mijn rommelhok had gehangen, dan had het Neon kunnen evenaren.

Overigens, een kleine update voor de gevallen plant: de stam vertoont nu duidelijk een zachter deel. Dat is rot.
    2 takken zijn nog in leven.
    Het probleem is dus bij de wortels 'begonnen' na mijn snoeibeurt. Theorie correct, het is een combo-breaker.
    Het feit dat er 2 takken nog leven, en blijven leven, wijst er op dat de plant inderdaad een sector-patroon hanteert na een bepaalde leeftijd. Dat is met veel planten uit 'arid environments' het geval.
    Dit weekend foto's, misschien een autopsierapport en de beslissing om de knoop door te hakken of niet.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

AHAA, ik denk dat het ontkiemen en wortelen misschien qua licht net gaat lukken en dan gaan ze strekken, ( term lichtdruk zoek ik even op die ken ik nog niet).

Bij mij werd de 5m al snel 10m en toen nog een spaarlamp en ineens waren het 7 spaarlampen en de led werd uitgezet.
      De strips gebruik ik niet meer voor planten.

Maar we doen momenteel wel iets met led-kantoorarmatuur, ik maak morgen wel even een foto van de doos.

Misschien gaan we een stuk of twintig in een hok rondom en boven zetten en dan.....?

Last edited by Rreppellsteeltjam; 14 August 2018, 21:20. Reden: Moest effe een slordigheidje wegwerken, geeft x

Comment

• LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Met lichtdruk bedoel ik de hoeveelheid 'lichtdeeltjes' (fotonen) per oppervlak. Zet je een lantaarnpaal in een lade, dan heeft die gigantisch veel lichtdruk. Zet je een kaarsje in een weide, dan is de lichtdruk heel laag. Zet je een lantaarnpaal in een weide, dan is de lichtdruk nog laag. Zet je er 1000000 neer, dan opeens heb je een zonnebril nodig. De lichtdruk is dan hoog.

5 meter strip met circa 1000 lumen per meter, staat gelijk aan 5000 lumen in totaal. Dat zijn inderdaad slechts 5 spaarlampen van 18W. Hang je 6 spaarlampen op, dan zit je er al overheen! Misschien dat ik uiteindelijk nog wel 5 meter bij moet kopen. Maar dat wacht ik eerst even af. Ik heb de Neons nog wel bewaard hoor. Spaarlampen komen er sowieso niet meer in, behalve voor UV. Da's meer een hygiene en vitamine dingetje voor de slang dan iets anders.

Euh, ik heb een led-zaklamp van 960 Lumen!
      Zelfs 10 meter ledstrip komt daar niet overheen, dus misschien bedoel je andere strips dan de mijne, die komen bij de action vandaan.

Maar bij deze de beloofde foto's van de plafond ledarmatuur.

Vier (4)in een keer, spannend hoor.

Comment

Geen foto zichtbaar Rreppellsteeltjam

"We are stardust, we are golden.
        And we've got to get ourselves back to the garden".

Comment

En mislukt.
          Nog een keer.

ik ga nu voor drie (3) foto's.

Dit moet em worden.

​​​​​​​Jaahaa, ik schiet al op.
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 3 photos.

Comment

• Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Sjeesus, hij doet 't

• Ess
            Ess commented
            Editing a comment
            Leuk die panelen en een verbruik van maar 1A zie ik. Ook flink wat lumen en de perfecte kleurtemperatuur voor de groei periode.

Comment

Comment

Ess , YEP! 10 +

Comment

Ess

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rreppellsteeltjam View Post
                  THIS BEATS LED-STRIPS en m'n zaklamp(en), ook die van 5000 Lumen.

Comment

• Ess
                    Ess commented
                    Editing a comment
                    Yep! + een stralingshoek van 120 geeft je voldoende ruimte om je planten onder neer te zetten. Zouden ze er ook in 2700-2800K zijn die panelen? Dan kan je er ook onder afbloeien. Lekker bezig

Ess
                  Geen idee, ga interwebben en apport.

Comment

Ess

Di's m'n zaklampje van 5000 Lumen.
                    You do not have permission to view this gallery.
                    This gallery has 1 photos.

Comment

Sorry voor al die berichtjes gisteravond LR2

Comment

Bezig...
                      X