Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweking Eend kweekt frisian dew

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kweking Eend kweekt frisian dew

Korting op 420shop
    samenstelling medium
    ​​​
    -potgrond (60)
    -perliet (20
    -koeienmest (van de boer in de buurt) (5)
    -houtas (5)
    -compost (uit eigen tuin) (5)
    -beendermeel (5)
    -een klein beetje koffieprut (om ph van houtas te verlagen)

bovendien ben ik bezig met het maken van brandnetelgier, deze wordt in de groei soms 1:10 toegevoegd
    wortelstimulator van wilgentakjes geef ik de eerste 3 weken 2x per week mee.

ik geef uitsluitend regenwater (vanwege de betere ph)

Ik heb een kas gebouwd van een oud cavia hok, klink bizar maar functioneert prima. Met slecht weer en als het snachts koud is staat het plantje daar in!

De eerste week van de kweek zit er al op, het ontkiemen in keukenrol verliep soepel: na 24 uur liet zich al een worteltje zien, en nog geen 48 uur later was het plantje al boven. Zaadhelmpje zat nog om de lobblaadjes, deze heb ik extreem voorzichtig verwijderd met een pincet.

Aangezien ik veel bezig ben met mijn tuin (bloemen, groentes, fruit, etc.) zal ik in dit kweekverslag ook af en toe een fototje plaatsen om te laten zien hoe het met de andere plantjes staat!

Fotos van eerste week:

Begonnen met ontkiemen op 14-05-2018
    plantje boven op 17-05-2018
    21406D1F-9D36-45C7-BEF7-F5A42439E3C8.JPG
    6 dagen oud (23-05-2018)
    IMG_0668 (1).JPG
    plantje verpot op 24-05-2018 de eerste worteltjes kwam al spieken onderaan het eerste potje (in 8L pot met potgrond, perliet en 100ml voedingsstoffen (as, compost, koeienmest))
    IMG_0671.JPG

hoe berekent men eigenlijk de leeftijd van het plantje? Vanaf de dag van ontkiemen, of vanaf de dag dat er een plantje boven is?

ik twijfel nog een beetje tussen de volle grond en een grote pot. ik heb namelijk wel een mooi stukje jarenlang bemeste volle grond
    IMG_0674.JPG

het verloopt tot nu toe volgens mij allemaal prima, tips zijn uiteraard altijd welkom!

De leeftijd gaat vanaf bovenkomen. Of kiemen, wat maakt het uit, dat scheelt 3 dagen..
    Frisian dew is wel een plant voor in de volle grond vind ik zelf. Maar in die pot kan ze nog wel een maandje vooruit. Succes er mee en ik kijk uit naar je groenten!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Kweking Eend
      Kweking Eend commented
      Editing a comment
      Oke, nu zon 9 dagen oud dus. Ga m denk ik inderdaad wel in de volle grond zetten, is wel zo leuk. Bedankt!

Volle grond, goed plan..

vette naam trouwens kweking eend, ik volg
    2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
    2016 - Greyvol's buitenkweek
    2017 - Santa Maria van Space Cees

Comment

• Kweking Eend
      Kweking Eend commented
      Editing a comment
      haha thanks, en leuk dat je meekijkt!

Heb plannen om auto duck te zetten..... Maar kijk ook hier ff mee

Comment

Tijd voor een update!

Na het verpotten heeft het plantje een dag of 2 niet gegroeid, maar is daarna door gegaan met groeien als kool!

echt enorm gegroeid als ik de fotos zo terugkijk.

de update van de moestuin komt dit weekend, dit is even snel een update tussen door omdat ik ook een probleempje heb!

Ik maak me echter een beetje zorgen: hij staat in een klein kasje waar amper luchtcirculatie is (Laat hem hier overdag als het weer het toe laat wel gewoon uit) en het valt me op dat hij twee bruine vlekjes heeft op het blad. Bovendien af en toe een beetje wit wat naar mijn mening of a. meeldauw is, of b. kalk overblijfselen van water (alhoewel ik geen kraanwater geef). Het is nu echt nog heeel lichtjes maar maak me wel een beetje zorgen dat het erger wordt. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en of ik me te veel zorgen maak?

ik twijfel of ik het plantje in de kas moet laten staan, er is in de kas echt amper luchtcirculatie en de luchtvochtigheid is steeds hoog. buiten is ook een optie alleen is het nu wel echt slecht weer, regen onweer, wind, kan hem ook binnen voor het raam zetten. (tot het weer beter is)

77BB99BD-C101-4B58-BEC6-5DDCF8528550.JPGIMG_0682.JPG1F18E2B3-AD58-4DAC-8D18-251436618716.JPGIMG_0687.JPGIMG_0685.JPG

iemand tips? of enig idee wat het zou kunnen zijn? op de vierde foto is het witte een klein beetje te zien onderaan het blad.

Kweking Eend
      Attached Files
      Last edited by Kweking Eend; 31 May 2018, 17:41.

Comment

Heb met een vriend overlegd (studeert Biologie) en lijkt hem duidelijk geen meeldauw, het vlekje leek hem gewoon een bladaandoeningkje, niks om me zorgen over te maken. Plant gewoon weer in de kas gezet, een uitgebreider verslag met meer fotos volgt dit weekend!

Comment

Kijk anders gewoon eens in de helpdesk.
          Daar staan echt honderden topics met ziektes en beestjes en bladproblemen.
          Da's de snelste manier om daar iets over te leren

Slecht weer is de beste tijd om plantjes uit te planten of in de volle grond te zetten.
          Benieuwd wat je Frisian Dew gaat doen, die heb ik nog niet gekweekt, eigenlijk omdat ik een beetje uiteenlopende resultaten zag.
          Succes !
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Over die kas, een simpele fan en een zonne paneeltje ?

Of een fan met een verlengsnoer ? Maar dat kan link worden in de regen.
          Lets not criticize but legalize

Comment

• Kweking Eend
            Kweking Eend commented
            Editing a comment
            Zag je systeem al in je kweekverslag, zag er mooi uit. Alleen wil het zo simpel mogelijk houden, gaat waarschijnlijk toch binnenkort in de volle grond. Misschien voor volgend jaar!

Haha ik had frisian duck verwacht bij een eend die kweekt!

Ziet er leuk uit!

K zet mn stoeltje neer!
          Last edited by BackYardPlant; 3 June 2018, 00:42.

Comment

• Kweking Eend
            Kweking Eend commented
            Editing a comment
            Leuk dat je meekijkt, en ja haha het is toch maar een frisian dew geworden...

Tijd voor een uitgebreide update, van zowel de plant als al het ander groens in de tuin!

Ik denk dat mn plant nu officieel het zaailing stadium heeft gepasseerd, en het plantje groeit nu echt elke dag. Er zijn op sommige plekken wat kleine aantastingen op het blad, maar ik denk dat ik me nergens zorgen om hoef te maken: lelijke plekjes krijg je met buitenkweken nou eenmaal

Ik denk dat ik volgende week ergens mijn plant op zijn uiteindelijke plek stop (ofwel grote pot, ofwel volle grond). Volle grond hoeft inprincipe weinig aan te gebeuren: is jarenlang bemeste, maar ongebruikte, hoogwaardige grond.

IMG_0718 (1).JPG IMG_0720.JPG

Zou iemand mij trouwens misschien kunnen uitleggen hoe ik foto's post die niet gedraaid zijn? Kijkt makkelijker denk ik zo

Nu de rest van de tuin!

Gister 10 liter vlierbloesem siroop gemaakt, is echt heel lekker en zeker de moeite waard (wees er wel snel bij want ze zijn bijna uitgebloeid!). In mn tuin stikt het ervan, dus had meer dan genoeg.

IMG_0726.JPG
          Bijna alle groenten in mn moestuin (lees: paprika, courgettes, tomaten) zijn opgegeten door de slakken. Grrr, volgend jaar opnieuw proberen dan maar.

Heb nu alleen nog wat pompoenen in een potje staan in de kas die heel hard groeien en nodig verspeend moeten worden.
          Verder staat er in mn kasje (naast de wietplant) ook parakers: echt een aanrader, als je de bloemen eet krijg je een bizar gevoel in je mond.

IMG_0721.JPG
          Alle bessen, behalve de framboos (jammer genoeg) doen het echt top! Vooral blauwebes maakt echt bizar veel bessen aan. Verder doen alle bessen (lees: kruisbes, zwarte bes, witte bes, rode bes, japanse zuurbes, bramen, druiven (de druif heeft trouwen een ziekte)) het ook super goed dit jaar. Ik merk dat er weinig vogels zijn die de boel opeten. Veel jam maken dit jaar dus!

Vorig jaar heb ik twee hopscheuten gepland, en deze groeien nu toch echt aardig. Aan het eind van het jaar misschien maar eens een poging doen tot bierbrouwen haha.
          IMG_0712.JPG

En dan zijn er nog de fruitbomen. geen fotos van genomen helaas. Doen het eigenlijk allemaal matig door een of andere rups. Had er vorig jaar ook al last van maar dit jaar is echt erger. Kijken of ik er voor volgend jaar wat aan kan doen.

En dan is daar de walnoot: echt een ontzetten imposante kruin, en omdat hij vorig jaar geen noten droeg (vanwege late vorst) zijn er dit jaar echt extreem veel noten. heb ook een oliepers gekocht dus hoop er veel olie van te kunnen maken.

Fotos van de fruitbomen en bessenstruiken volgen de komende update! Hoop vooral op mooi weer voor het wieplantje, we zullen zien...

Kweking Eend
          Last edited by Kweking Eend; 3 June 2018, 18:54.

Comment

Gaaf die vlierbloesem siroop!
            2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
            2016 - Greyvol's buitenkweek
            2017 - Santa Maria van Space Cees

Comment

Lachen, die hop! Ik heb bier gebrouwen met wiet in plaats van hop trouwens, dat is ook dikke prima.

Wat voor ziekte heeft je druif?
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

• Kweking Eend
                Kweking Eend commented
                Editing a comment
                Werd niet echt bitter bier dan toch? Wiet bevat niet de alfazuren die bier bitter maken die hop wel bevat. Desalniettemin een leuk experiment voor de toekomst. Over de druif: het zijn een soort wratten op het blad. heb het opgezocht en schijnen een soort mijten te zijn maar kunnen blijkbaar niet kwaad.

Kweking eend

• BackYardPlant
                BackYardPlant commented
                Editing a comment

Het was ook niet de bedoeling dat het bitter werd. Ik heb een gist gevonden op m'n slaapkamer die uit zichzelf kersensmaak produceert. Waarschijnlijk uit een oude fles liefmans of iets dergelijks. Dus het is een enigszins fruitig biertje geworden.

Die wratten op het blad herken ik, hier hebben we er ook last van gehad. Op delen waar ik de sliertige dode bast verwijderd heb tot op 1 laag voor het levende materiaal, komen ze niet meer voor.
              Ze kunnen geen kwaad inderdaad. Het verwijderen van dode bast kan ook geen kwaad. Komende winter strip ik de hele struik op die manier. Hij staat ook al bijna 30 jaar zonder zulk onderhoud in de tuin.
              Misschien dat we er dan een aantal jaren van af kunnen zijn.

Comment

• Kweking Eend
                Kweking Eend commented
                Editing a comment
                Werd je er ook stoned van?

Ik zal ook eens een stuk van die dode bast eraf halen, hopen dat het helpt

Tijd voor een update!

Het plantje groeit echt heel hard, daarom heb ik m 3 dagen geleden in de volle grond gestopt. volle grond heb ik drie weken geleden nog even een halve emmer compost en paardencompost overheen gegooid, en toen tot wel anderhalve meter diep omgespit. (moet wel goed komen dus)
              IMG_0729.jpgCCFE011E-C605-4F19-A349-A19A98B5FE68.JPG IMG_0730.JPG IMG_0733.JPG

Tot de volgende update,

Kweking Eend

Comment

Grappig die ijzeren draadbezempjes tegen slakken. Het lijken wel mega pijp raggers.
                Plantjes zien er verder goed uit hoor. Insecten horen erbij buiten. Net als hun vijanden. Ik zie wel een groene vleesvlieg chillen. De naam zegt het al, die heeft geen interesse in planten behalve om er lekker op te zonnebaden.
                Leuk topic maak je ervan. Ik heb ook hop staan maar die is mannelijk. Kwam vorig jaar zomaar uit de grond. Ga hem verwijderen denk ik.
                Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

Comment

Bezig...
              X