Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweking Eend kweekt frisian dew

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ook weer een bal gespot daarstraks

Comment

• Ongeldig
      Ongeldig commented
      Editing a comment
      Weer een bal teveel!

Waaizaadjes kunnen geen kwaad, die zijn bedoeld om tijdens de winter weg te rotten. Als dat voor die tijd gebeurt, dan kan het zaad al kiemen en maakt het kiempje weinig kans.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

De plant ziet er in zijn algeheel niet heel tevreden meer uit. Ze (of beter gezegd het) laat haar blaadjes hangen, steeds meer blad wordt geel en steeds meer blad sterft volledig af. De bloemen groeien daarentegen wel gestaag door. Heeft ze dorst? (Terwijl ik haar gister nog 7 liter water heb gegeven) Heeft ze honger? Hoe los ik dit op? (Of niet)

Heb ook het gevoel dat ze al een tijdje zin heeft in wat cal mg, kan het in dit stadium van de bloei nog uit om zon flesje aan te schaffen?

You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 2 photos.

Comment

• LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Vorig jaar heb ik mijn beste wiet ooit gekweekt. Die is tot het einde groen gebleven. Het jaar daarvoor niet zo'n top wiet, maar ook groen tot het eind.
        "Dat ze geel worden in de bloei is wel normaal !!!"
        Oh echt? Leg me eens uit waarom dan.

Cal/mag heeft weining zin meer nu. De meeste bodems hebben er genoeg van, en als je kraanwater geeft dan zou het helemaal geen probleem zijn voor de plant om aan die stoffen te komen. Het kan zijn dat je touwtjes te strak zitten (gele punten zitten halverwege, onderop is alles nog groen wat wijst op geen voedingsprobleem), maar zoals ik het vanaf hier kan inschatten zijn je planten gezond genoeg om het tot het eind te redden. Ik zou daar zelf geen risico mee nemen.

• Kweking Eend
        Kweking Eend commented
        Editing a comment
        LR2 Zo’n half gele plant staat me ook totaal niet aan. Hopen dat ze het redt dan maar.

Die hangende bladeren vind ik schrikbarender, heb ergens angst voor geklooi met het wortelstelsel van de plant. Ik zie het allemaal wel. Ze (of het) heeft haar hermofroditisme op de een of andere wonderlijke manier ook half overleefd, dan kan ze dit vast ook wel hebben. Heb dit jaar al zo veel geleerd over kweken, dat er naast een beetje opbrengst weinig meer verloren kan gaan.

• Anthony997
        Anthony997 commented
        Editing a comment

Als je angst hebt voor wortelproblemen, dan zou ik voorlopig de plant gewoon laten staan. Geen water geven of wat dan ook.
      De bodem is nog vochtig op 15cm diepte, de plant wortelt tot ongeveer 50-60 cm diep. Die komt voorlopig wel aan zijn water.

Als er wortelrot-vermoedens zijn, is dat het beste wat je kunt doen: geen water geven. Meer water maakt het enkel erger.

Maar goed, een boel wijze lessen. Dat is altijd wat waard natuurlijk. Het zou alleen leuk zijn als je er ook nog wat fysieks aan overhoud (anders dan rugpijn of blaren van het knippen)
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

• Kweking Eend
        Kweking Eend commented
        Editing a comment
        Gaat al wat beter, misschien toch gewoon dorstig!

Of ik er na al die ballen nog iets rookbaars aan overhoud betwijfel ik, ik zie het wel.

Het geniet van hermafroditisme.

Kan men nog iets met herma wiet (dwz; hasj, cakes, roken)?

Toch vreemd hoe zon plant bijna allen maar vrouwelijke bloemen maakt en dan toch willekeurig tussendoor af en toe een mannelijke...
      This gallery has 1 photos.

Comment

• Ongeldig
        Ongeldig commented
        Editing a comment
        Het is als normale wiet met extra's zoals onderontwikkeld zaad of volledig ontwikkeld zaad. En stuifmeel, bananen. Als je het tegenkomt dan haal je het eruit, net als de takjes. Je kan met de wiet doen wat je wil.

Twee dikke takken afgewaaid vanmorgen, gaat lekker!

meteen de wonden afgedicht met snoeibalsem.

Comment

Ze mag dan herma zijn, ze ziet er wel bijzonder mooi uit!
        This gallery has 1 photos.

Comment

• kweki
          kweki commented
          Editing a comment
          dat ben ik zeker met je eens eend

• QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Prachtig.
          En nu: kill it with fire.

Het gaat OK. Kom vrij regelmatig een bal tegen, die haal ik dan weg (tja, wat moet ik anders). Verder heb ik het gevoel dat er behoorlijk veel vevruchting heeft plaatsgevonden (alle haartjes zijn al bruin).

Soms kom ik wat rot tegen, maar het loopt nog niet uit de hand.

Nog 3 a 4 weken schat ik zo, zal binnenkort is met een microscoopje een paar trichomen bekijken.

verder had ik een tijd terug een stekje gemaakt, die vertoont op de een of andere manier een heel andere kleur paars, het lijkt wel zwart. Erg gaaf om te zien! (Zie foto)

Ps. Onderaan de plant zitten een aantal toppen waarvan ik niet kan zeggen of ze nou vol zitten met rot of niet, zie foto. Hulp is welkom!
        This gallery has 4 photos.

Comment

• Ongeldig
          Ongeldig commented
          Editing a comment
          Hou het goed in de gaten.
          Op de eerste foto, bovenste deel van de top. Wat achter de fanleave verstopt zit, daar lijkt een dor blaadje uit te steken.
          Derde foto, ballen geplukt?
          Zie geen overduidelijke rot, maar ik begrijp wel dat je twijfelt.
          Bij twijfel trek ik een (grote) top gewoon open met mijn vingers, ook omdat ik de ervaring heb dat als ik twijfel over rot het vaak gegrond is.
          Tijdens het knippen trek ik alle toppen even uit elkaar. (behalve de overduidelijk rotte toppen, nergens voor nodig om een wolk sporen op te laten stijgen)
          Hou ze goed in de gaten.

• Kweking Eend
          Kweking Eend commented
          Editing a comment
          Ongeldig Ik houd het zo scherp mogelijk in de gaten. Je antwoord op mijn vraag over rot stemt wel in met mijn levensprincipe: bij twijfel altijd doen. (Oprecht werkt dit levensprincipe 99,99% van de keren). Foto drie zijn idd 2 verwijderde topjes ivm ballen. Bij het optrekken van de blommen viel me trouwens op dat die toppen best compact zijn, ben benieuwd naar het eindresultaat straks!

Ik zie geen overduidelijke rot op de foto's. Meestal zijn het verschrompelde en grauw uitziende blaadjes die verraden dat er binnenin de top iets broeit. Die zie ik hier niet terug. Ook geen grijze of bruine plekken, dus volgens mij zit 't goed.

Comment

De rot wordt echt steeds erger. Zit te twijfelen of ik al zal oogsten. Straks trichs maar ff checken...

Comment

• Ongeldig
            Ongeldig commented
            Editing a comment
            Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat.
            Zolang het bij een acceptabel % rot blijft kun je adhv de trichomen beslissen hoe lang je het wilt aankijken.
            Als je ze aanraakt, zorg dat je schoon werkt.
            Hoe ziet het geheel er nu uit?

Zal morgen nog ff een foto maken van de plant in zn geheel, ze is wel een beetje aan het einde van haar latijn hoor .

nu ongeveer 5 a 10% rot verwijderd, als het 25 of meer wordt gaat de schaar erin.

heb trouwens twee topjes al geknipt, bijzonder compact en mooi!
          This gallery has 2 photos.

Comment

• Ess
            Ess commented
            Editing a comment
            Inderdaad lekkere compacte toppen.

Lekker hoor..
          2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
          2016 - Greyvol's buitenkweek
          2017 - Santa Maria van Space Cees

Comment

De rot wordt echt te erg. Ze gaat zsm om.

Comment

• Greyvol
              Greyvol commented
              Editing a comment
              Eerst jointjes draaien, dat gaat dadelijk moeilijk met die plakvingers!

• Johnnydekweker
              Johnnydekweker commented
              Editing a comment
              Hoelang heeft ze nu precies gebloeit? 4 weken?

• Kweking Eend
              Kweking Eend commented
              Editing a comment
              Johnnydekweker 5.5 week schat ik zo. Veel te kort natuurlijk, maar het is niet anders

Hallo, ik ben zojuist lid geworden van dit forum, hoewel ik het wel al langer volg.
            Toevallig herken ik me helemaal in dit topic: ik heb ook een frisian dew en last van toprot/schimmel terwijl beweerd wordt dat deze daar ongevoelig voor is en dit een heel mooi jaar is....
            Het is bij mijn plant heel lokaal. Ik heb haar een week naar binnen gehaald en vrij intensief alle plekken verwijderd. Nu een week later geen spoor van ellende en ze bloeit heel mooi door. Staat sinds ca 15 augustus in bloei en bijna klaar

Comment

• Kweking Eend
              Kweking Eend commented
              Editing a comment
              Dat hele verkooppraatje van dutch passion is onzin. Ze zou perfect zijn voor ons klimaat, en enorm rotbestendig. Naar mijn mening niets van waar. Heb het sowieso niet echt op DP meer inmiddels. Een hermafrodiete plant schept alles behalve vertrouwen.

• Jonnie
              Jonnie commented
              Editing a comment
              Tja die rot spoort niet echt met het verkoopverhaal, ik heb weinig kweekervaring en dus wel een beetje hierop mijn keuze gemaakt, maar goed, de grillen van de natuur bieden natuurlijk nooit zekerheid....

Ze is inmiddels echt wel aan het einde van haar latijn hoor. Stel het knippen toch nog wel een beetje uit, want er komt nog zo mooi weer aan. Kom wel dagelijks rot tegen . Wat zeggen jullie: laten staan, of omhalen?

Vind die trichomes maar moeilijk om te bekijken. Probeer het steeds met een verrekijker maar dan andersom, maar gaat alsnog moeilijk. Heb geprobeert een foto te nemen. Matig gelukt. Ze bloeit inmiddels 6 weken
            This gallery has 7 photos.

Comment

• goofy123
              goofy123 commented
              Editing a comment
              Zal indien mogelijk zeker die week nog meenemen.
              De foto's kan ik helaas niets van maken..

Veel succes...
          Bezig...
          X