Ik weet natuurlijk niet wat er daar allemaal te koop is en welk stekpoeder je hebt.
Ik kan je wel vertellen hoe ik een stekje maak.
Je snijdt de stek van de plant.
Belangrijk is om 'm dan meteen in water te doen, zodat ze de stengel niet vol lucht zuigt.
Het grootste blad wordt vaak gehalveerd om de verdamping te beperken.
Ik ben daar niet zo'n voorstander van. Dat blad gaat vaak erg snel achteruit en is na een paar dagen al nutteloos.
Ik verwijder een paar hele vingers van een blad en laat de overige heel.
Bij een 5-vingerig blad haal ik 2 of 3 vingers weg, bij een 3-vingerig blad haal ik de middelste weg.
Het blijft dan veel langer gezond tijdens het wortelen.
Voila, dan doop je de stek in de stekpoeder of stekgel en daarna prik je 'm in zaai/stekgrond, steenwol of lightmix met extra zand/perliet ofzo.
Geen stekpoeder in de grond doen.
Steenwol stekblokjes kun je bij iedere kwekerij vinden. Leg ze even in een emmer water met pH6 voor gebruik.
Ik heb niet al te beste resultaten met puur stekpoeder.
Ik pak een half kopje water (pH!) daar roer ik een lepeltje stekpoeder (of stekgel) doorheen, en daar doop ik ze in voor ik ze in het stekblokje prik.
Dan zet ze in de propagator en sproei je ze goed nat, kap erop en de klepjes dicht.
Het ding heeft nog geen wortels dus het medium hoeft niet zeiknat.
Ze drinkt komende 3-4-5 dagen alleen via het blad dus de propagator is van binnen beslagen met vocht. Da's goed.
Ze hebben beperkt licht nodig. Een spaarlampje of TL balkje erboven is voldoende. Ik hou 20/4 aan.
Na 2 dagen kun je de klepjes iets open schuiven. Niet teveel, je wil niet al het vocht kwijt.
Na een week kun je misschien al worteltjes zien, maar sommige soortjes stekken moeilijker dan andere, ze kunnen er ook gewoon 2 weken over doen.
Normaliter hoef je geen water te geven. Hooguit dat je ze nog een keer nat sproeit als dat nodig is.
Met stekken heb je altijd kans op uitval. De ene keer meer dan de andere keer.
Dus als je 1 plantje wil overhouden raad ik je aan om minstens 3 stekken te maken.
Als ze het allemaal doen kun je de beste uitzoeken.
Maar je kunt 'm ook gewoon in een flesje water zetten achter het gordijn
Ik heb dat 1x 2x geprobeerd en dat ging ook gewoon.
Je hebt wel wat geduld nodig.
Ik kan je wel vertellen hoe ik een stekje maak.
Je snijdt de stek van de plant.
Belangrijk is om 'm dan meteen in water te doen, zodat ze de stengel niet vol lucht zuigt.
Het grootste blad wordt vaak gehalveerd om de verdamping te beperken.
Ik ben daar niet zo'n voorstander van. Dat blad gaat vaak erg snel achteruit en is na een paar dagen al nutteloos.
Ik verwijder een paar hele vingers van een blad en laat de overige heel.
Bij een 5-vingerig blad haal ik 2 of 3 vingers weg, bij een 3-vingerig blad haal ik de middelste weg.
Het blijft dan veel langer gezond tijdens het wortelen.
Voila, dan doop je de stek in de stekpoeder of stekgel en daarna prik je 'm in zaai/stekgrond, steenwol of lightmix met extra zand/perliet ofzo.
Geen stekpoeder in de grond doen.
Steenwol stekblokjes kun je bij iedere kwekerij vinden. Leg ze even in een emmer water met pH6 voor gebruik.
Ik heb niet al te beste resultaten met puur stekpoeder.
Ik pak een half kopje water (pH!) daar roer ik een lepeltje stekpoeder (of stekgel) doorheen, en daar doop ik ze in voor ik ze in het stekblokje prik.
Dan zet ze in de propagator en sproei je ze goed nat, kap erop en de klepjes dicht.
Het ding heeft nog geen wortels dus het medium hoeft niet zeiknat.
Ze drinkt komende 3-4-5 dagen alleen via het blad dus de propagator is van binnen beslagen met vocht. Da's goed.
Ze hebben beperkt licht nodig. Een spaarlampje of TL balkje erboven is voldoende. Ik hou 20/4 aan.
Na 2 dagen kun je de klepjes iets open schuiven. Niet teveel, je wil niet al het vocht kwijt.
Na een week kun je misschien al worteltjes zien, maar sommige soortjes stekken moeilijker dan andere, ze kunnen er ook gewoon 2 weken over doen.
Normaliter hoef je geen water te geven. Hooguit dat je ze nog een keer nat sproeit als dat nodig is.
Met stekken heb je altijd kans op uitval. De ene keer meer dan de andere keer.
Dus als je 1 plantje wil overhouden raad ik je aan om minstens 3 stekken te maken.
Als ze het allemaal doen kun je de beste uitzoeken.
Maar je kunt 'm ook gewoon in een flesje water zetten achter het gordijn
Ik heb dat 1x 2x geprobeerd en dat ging ook gewoon.
Je hebt wel wat geduld nodig.
Comment