Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volle grond 2022 Frisian Dew en nog wat anderen

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Volle grond 2022 Frisian Dew en nog wat anderen

Korting op 420shop
    Kiemen.

¡¡Verdraaid nog aan toe!! (en dat is nog zachtjes uitgedrukt) Ik had net een leesbaar verslagje geschreven over het zaaien, maar ik heb per ongeluk het tabblad weggeklikt, dus toen was ik alles kwijt. Vorige week sneeuwde het nog maar nu ziet het er naar uit dat de temperatuur volgende week naar aangename waarden gaat stijgen, dus ik ben begonnen met zaaien, ik heb nu drie Frisian dew van dutch passion in huis, en er zat een gratiszaadje bij, een sugar bomb punch, ik dacht dat het een automaatje was,maar nu ik de verpakking nogmaals beschouw zie ik dat dat niet het geval is. enfin ik wilde niet meteen ales zaaien omdat het nogal vroeg is maar dan komen de automaatjes na de pasen. want als ik nu automaatjes ga bestelen dan zijn ze waarschijnlijk nog niet zo ver dat ik ze alleen durf te laten.

Ik had van de winter de tip gekregen om automaatjes in een grote pot te starten om minder tijd te veriezen, en ik dacht datdat voorde grote planten eigenlijk ook geen kwaad kan, zeker omdat ik over negen dagen reeds vertrek, en mijn vriendin dan niet iedere dag hoeft te bewateren. Met 2 bouwemmers aan mijn stuur, en omdat het twee voor de prijs van één was ook twee 40 liter zakken tuinaarde op de bagagedrager naar huis gefietst. Ik merkte dat het tijd wordt mijn banden op te pompen.
    Tuinaarde omdat het wat steviger lijkt dan potgrond, zodat de wortelsalsde planten groter worden wat meer houvast hebben.

Gaatjes aan de zijkant van de emmers gemaakt, en de emmers voor ruim een derde met aarde gevuld, en daar een paar handes gedroogde mest van koeien en kippen gemengd, verder gewoon met aarde gevuld. Toen bedacht ik dat ik er ook wat veprulverde eierschalen die ik trouw verzameld heb bi had willen doen, ik heb toen maar met een bezemsteel wat gaten in de aarde geboord, en daar wat eierscalengruis in laten vallen. zaadjes net onder de aarde gestopt, 2 á 3 millimeter, en daar een centimeter wit zand op gestrooid. Daarover bij wijze van minikasje een transparant koelkastbakje gezet en nu staat het in de vensterbank.

Wel jammer dat dat gratis zaadje geen automaatje was, dan had ik in juli reeds kunnen roken misschien. Morgen maar even kijken of er in mijn rommelige lade voor kleine dingen, of elders nog iets vaan de gratis zaadjes van vorig jaar ligt, ik had willen proberen of ik ook 2x in 1 seizoen zou kunnen oogsten.
    Wat betreft de grond ben ik ergens in de winter al bezig geweest, een gat gegraven en daar de grond gemend een emmer keukenafval en etensresten, wat schelpen, en wat gedroogde dierlijke mest. Denk dat de wormen daar lekker aan het werk zijn nu, ik probeer niet te veel te spitten enzo, omdat ik gelezen heb dat je dan de gangetjes van de wormen verstoort, dus verder ga ik de mest gewoon uitstrooieen of ik boor wat gaten en ik keil daar de mest in.
    Het tweede plantje heet sugar bomb punch, heeft iemand daar ervaring mee? Buiten in dit kikkerland? als die schimmelgevoelig isgeef ik em aan iemand met een balkon waar die overdekt staat.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
  • Answer selected by Cannone at 27 April 2022, 19:55.

image_440692.jpg Dieuwke 27-4.2.jpg fototje niet helemaal goed, nog een keer proberen, nu ja, morgen misschien met zonnetjeinrug.
    Last edited by Cannone; 27 April 2022, 21:49.

Comment

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Mooie zaalingen !

Eindelijk de buiten kwekers komen uit de winterslaap
    veel succes dit jaar
    ga je volgen

Comment

in plaats van de sugar punch weg te geven kun je ook een klein kasje halen . Een simpel kasje heb je al voor een 30€ en dit geeft gelijk de mogelijkheid tot verduisteren zo kun je de plant ook optijd klaar hebben voor het echt weer koud en nat wordt. Als ik Dutch passion mag geloven zou deze plant buiten kunnen groeien maar gezien de genetica denk ik dat je dan wel in Spanje oid moet wonen. Deze soort zelf nooit buiten gehad mijn advies koop een kasje bijvoorbeeld deze
      https://www.bol.com/nl/nl/p/westfali...xoCf5oQAvD_BwE

Comment

• Cannone
        Cannone commented
        Editing a comment
        Welnu de suikerdreun is niet opgekomen na twee weken, sinds ik na de renovatie en ontboming van het huizenblok wietzaadjes kiem heb ik op de gekochte zaadjes een succespercentage van negentig procent gehad, de gratis zaadjes die ik erbij gekregen had ongeveer de helft. Zijn volgens mij overjarig, en het verschil tussen kaas en hennepzaad is dat kaas racht wint met de jaren, maar wietzaadjes juist niet.

Ook subke, benieuwd.
      Ganja always does the trick.

Comment

Ehm, de meeste planten doen het pas bij 15 uur daglicht, momenteel is dat 13!!

Comment

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          @Rreppellsteeltjam zaadplanten ontkiemen ook bij 12/12 anders zou er op Jamaica niemand meer buiten kunnen kweken.

• Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Ontkiemen is wat anders dan groeien, Hork.

Na ijsheiligen zou het niet meer vriezen, de statistieken zeggen tot nu toe geen nachtvorst in juli en augustus, Eurogro.

• Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Nu haal je twee dingen door elkaar licht en ijsheiligen
          20 Juni 2022 06:55 21:36 14:41 Dit is in spanje daar na gaat het aftellen
          Dus hoe kom je aan jou 15 uur

Ja lekker direct in de grote bak.
        laat maar gaan, dat komt wel goed 👍

Goede start halve werk.
        succes met de kweek, als je even weg bent is het ook leuk om de groei te zien in sprongen.

op de mooie zomer en eigen kweek.

Comment

Lekker bezig maar waarschijnlijk wat lastig om alles naar huis toe te sjouwen
          Wat Rreppellsteeltjam zei klopt wel over de ijsheiligen, over het algemeen wordt er aangenomen dat het achter 11-15 mei, 0 kans meer is dat het vriest, want vanaf het vriest kan het zijn(afhankelijk van de strain) dat de planten doodvriezen, zoals tomaten en fruitbloesems. Er zal zeker een groeistilstand komen als het weer zou vriezen en ze buiten laat staan., wat zeker niet wenselijk is bij autoflowers, aangezien die maar een maandje groeien dus elke dag groei nodig hebben om optimaal te presteren
          Maar aangezien het nog kleine plantjes zullen zijn, kan je ze gewoon een nachtje of twee binnen neerzetten.
          Alvast veel succes!
          Last edited by Conqueringlion; 8 April 2022, 21:04.
          Geduld is een schone deugd.
          Kweekverslag: Eerste binnenkweek 80x80 RQS Purple Queen / Critical

Comment

• Eurogro
            Eurogro commented
            Editing a comment
            Hij had het ook over 15 uur licht
            20 Juni 2022 06:55 21:36 14:41 Dit is in spanje
            Naar deze datum gaat het aftellen

• Conqueringlion
            Conqueringlion commented
            Editing a comment
            Oorspronkelijk wel, maar in de reply niet meer en ging het over vriestemperaturen, als je autos kweekt kan dat 12 uur licht geen kwaad, al is het zeker niet optimaal, maar als je gewone fems doet, gaan ze meteen in bloei, wat sommige mensen ook binnen doen, kan volledig, maar is het optimaal? waarschijnlijk niet.

Dank allemaal voor de reacties!

Jazeker ik ban wat aan de vroege kant, dat is een risico, ik heb daarom van de drie zaadjes er nu ook maar 1 in de aarde gestopt, de andere 2 zitten nog in de verpakking. Ik had vorig jaar 2 planten staan, (de 3automaatjes waren een schmimmeldrama, daarom ga ik dit jaar ook voor de automaatjes voor iets van Neerandse makelij) en de hoogste was 3 meter 20, dus ik had ook de gedachte dat het leuk was om te kijken of ik dit jaar de vier meter kan gaan halen, Er zijn ook mensen, veel in Brexistan, die wedstrijden doen om de grootse pompoen, kool, ui, noem maar op te kweken. Als ik pech heb, dan ben ik acht euro kwijt voor dat zaadje, anderszijds kan het plantje met een beetle mooi weer in april al wat groeien, en dan heb ik al een plantje als het groeiseizoen echt begint.
          En dan is ernog zoietsals microklimaat. Ik heb doordat alle tyfusteringesdoorns hier een paar jaar geleden omgezaagd zijn voor een renovatie, een tamelijk zonnig tuintje in Amsterdam. Vooral in het voorjaar kan het hier bij zonnig weer al heel aardig toeven zijn, terwijl het volgens het knmi op schiphol ongeveer 10 graden is bij een schrale noordoostenwind, zon op steen en asfalt.
          We gaan het zien. Zolang ze in de emmers zitten kan ik ze des morgens binnen achter mijn raam zetten aan de straatkant, daar kunnen ze dan 2 uur zon pakken, en in de middag bij de keukendeur buiten maar beschut in de volle zon. en die staat er dan tot de avond.
          Het is alemaal een gokje als ik pech heb ben ik een zaadje van een tientje kwijt, maar als ik geluk heb met het weer, dan staat dit plantje in mei vijf centimeter per dag te groeien terwijl hij anders nog 2 kiemblaadjes van drie vierkante millimeter had om energie te vangen.
          Wat betreft de daglengte, en het risico dat het plantje in bloei gaat schieten ben ik niet erg bang. Het zaadje moet eerst ontkiemen, dat duurde vorig jaar ongeveer 48 uur, was rap zaad, Dan heb je de twee kiemblaadjes, Dan gebeurt er ongeveer een week voor het oog heemaal niks, dan vangen die 2 kiembaadjes lichtenergie om een wortel te bouwen. Dan komen de eerste echte blaadjes en dan ben je al gouw 2 weken verder. Ik denk dat de daglengte dan al zover is dat het plantje niet meer aan sex gaat denken tot het najaar.
          ,

Comment

• Eurogro
            Eurogro commented
            Editing a comment
            Wat voor autoflower is dat 3.20 hoog
            Hoelang van zaaien tot oogsten

Suc6 Cannone , de mijne staan ook al lekker in de zon te genieten, op naar heerlijk toppen.
          buiten-2020, 2021, 2022, 2023
          Hydro-met afjes-2022

Comment

• Cannone
            Cannone commented
            Editing a comment
            Jij ook sucses! mijnes gaat morgen naar buiten was wat traag met kiemen, morgen de 2 andere Frisian dews kiemen.

Ben een klein weekje bij mijn moeder geweest terwijl ik eigenlik dacht dat mijn zaadje niet meer ging kiemen, wel vriendin 1x laten kijken en watergeven. maar afgeloen zondag was er nog steeds niks, maa nu, nu ik om 1 uur des nachts thuis kwam blijkt de Frisian Dew gekiemd te zijn! das dan het voordeel van zaaien in een grote emmer met aarde, en een laagje wit zand erop, blijft lekker lang vochtig. Die krjgt morgen ongeveer om half tien het zonnetje vanachter glas, en dan kan om 12 uur de emmer slakvrij worden ogehangen aan een lijntje tussen mijn vijg en mijn kers, en zodra hij zijn eerste drieblad heeft zet ik ook wat regenwurmen in die emmer, onderin heb ik bij de aarde namelijk een paar handjes gedroogde koe en kippestront van de intratuin gemengd, (niet bovenin want ik dacht dat kiemplantjes niet te rijke grond moeten hebben, die wormen gaan dan weer lekker die koeiepoep opsmikkelen en dat weer uitpoepen, waar het lantje weer blij van gaat worden, het gratis zaadje is niet opgekomen, maar vorzover ik me weet te herinneren heb ik met die gratis zaadjes die je bij je besteling krijgt niet vaak succes gehad, volgens mij zijn dat overjarige zaadjes. Nu is het spannend, want die kiemlantjes zijn nog erg quetsbaar.
          Morgen ook maar automaatjes bestellen, die ik ook maar direct in 10 liter emmers ga zaaien, was een tip van Dutch passion om automaatjes direct in grote potten te kiemen, dan kunnen ze meteen flink doorgroeien, want ze schieten op een vast aantal dagen in de bloei, en het opkweken in kleine potjes levert maar groeivertraging op.
          Fingers crossed, want dit plantje heeft er erg lang over gedaan om boven te komen, en ik weet niet of dat een goed teken is,
          vorig jaar zag ik reeds na 2 dagen al barstjes in het deklaagje.

Morgen lekker vrij, dus ik ga lekker in de tuin scharrelen, ook maar puntpaprika's en snoeptomaatjes zaaien, en een speciekuip ophangen aan het balon van mijn bovenbuurvrouw, voor de basilicum, dat moet ook slakvrij gekweekt worden. (Drie jaar geleden was na de renovatie mijn tuin nog geheel slakvrij, toen had ik een veldje van enige vierkante meters basiicum, dat was ook gaaf, kon het hele blok van meegenieten! Heerlijk als je de keukendeur naar buiten openzet en het naar Italie ruikt!

Comment

Eurogro , die van drie meter twintig was geen automaatje, maar een fotoperiodische van Nederlandsche komaf. Frisian dew.

Comment

Diewke hangt nu slakvrij aan het balkon van mijn bovenbuurvrouw, vol te fotosynthetiseren, voordat ik ga slapen zet ik haar weer op de vensterbank, zodat ze morgenochtend al meteen licht heeft en daar ook foto kan gaan synthetiseren, omdat ze dan lekker warm in het ochtendzonnetje achter glas staat, terwijl ze buiten in de ochtend niet kan groeien omdat ze beneden een bepaalde temperatuur weinig doen. Heb eindelijk door mijn vriendin die 12 centimeter langer is dan ik twee touwtjes aan het balkon van bovenbuurvrouw noord op laten hangen. Daar komen wijntjes aan te hangen Riessling en pinot noir, en daaronder basilicum en peterselie, Andere bovenbuurvrouw is een echt stadsmens, ze is panisch als mijn druiven te dicht bij haar balkon komen, omdat ze denkt dat er daardoor oorwurmen en "beestjes" op haar balkon komen, en ze geloofd ook nog dat oorwurmen daadwerkelijk bij mensen in oren kruipen. Volledig gestoord, maar ik ga de discussie maar niet aan, omdat ik mijn buren liever te vriend hou.

Comment

Zo, het is morgen een week geleden dat ik ontdekt heb dat Diewke geboren is, toen was ze naar mijn oordeel net 36 uur ofzo boven de grond. Ze ziet er kerngezond uit, het plan van kiemen in een grote emmer heeft goed uitgepakt. Kennelijk heeft ze voldoende licht door haar smorgens achter het raam te zetten waar ze ongeveer tussen 10 en half één zon heeft, en des middags uit de wind op mijn veranda. Als ze niet genoeg licht hebben krijg je zo'n langgerekt dun stengeltje, maar Dieuwke blijft kort en stevig.
                Vorig jaar zijn tot boven een halve meter nog hele groeipunten uit de planten gevroten wat zeker 10 dagen groei gekost heeft, daarom wil ik ze dit jaar wat langer opgeppot houden, en heb ik daartoe onderin de emmer een handje gedroogde koe en kippemest door de aarde gemengd.

Ik heb op een buitenlands forum gehoord dat wormenpoep geweldig schijnt te zijn.
                Dit kun je hier in de buurt gratis ophalen in een wormenhotel waar buurtbewoners hun schillen aan de bovenkant in mogen gooien en de wormenpoep er uit een laatje onderin eruit mogen halen, maar ik houd het liever nog simpeler. Ik heb gewoon een stuk of 10 wormen opgegraven uit mijn nu erg droge tuintje, en ze in de emmer waar mijn plantje in staat losgelaten, ik heb ze even geholpen door ze aan de zijkant een kuiltje te maken en ze daar onder de aarde te werken. ook heb ik met mijn wijsvinger drie gaten in de aarde gedrukt en die opgevuld met mestkorrels. Ook best gezellig idee dat ik nu huisdieren heb. Die gaan nu die koeiepoep opsmikkelen en door de pot gespreid uitpoepen, ben benieuwd wanneer de eerste hoopjes op de vensterbank verschijnen. Ze zullen wel even moeten werken aan een gangenstelsel, tuinaarde is wat steviger dan potgrond, en daarvoor heb ik de boel nu lekker nat gemaakt. Diewke wormen.jpg
                Last edited by Cannone; 26 April 2022, 16:28.

Comment

So, vandaag geen straaltje zon gehad, vanmiddag werd het wel even wat lichter, maar geen zon, dat is jammer, want in de middag is het hier o de veranda echt flink warm bij het eerste straaltje zon,( een cactus die altijd, behalve bij zeer strenge vorst buiten staat is al aan het uitbotten en die hebben echt flink wat warmte nodig) Ik ben benieuwd hoe dewormen het in hun nieuwe biotoop vinden, tuinaarde met een aar handjes koemest, en of ze heteen beetje lukt om er een beetje doorheen te komen, ik heb ze wel moeten helpen door ze in te graven, maar goed, dat wordt pas zichtbaar als ik wormhoopjes ga zien.

Laten we aen duimen voor zon (en een flinke nacht stevig doorplenzen zou ook erg goed zijn!

(zouden erook smileys metweersymbolen bij kunnen, zonnetje wolkje wind, regen?

Comment

image_440692.jpg Dieuwke 27-4.2.jpg fototje niet helemaal goed, nog een keer proberen, nu ja, morgen misschien met zonnetjeinrug.
                  Last edited by Cannone; 27 April 2022, 21:49.

Comment

• Wesley pipes
                    Wesley pipes commented
                    Editing a comment
                    Mooie zaalingen !
                Bezig...
                X