Wesley pipes Dank! het is er overigens nog maar ééntje, drie keer gefotografeerd,maar ik ben nu inderdaad erg blij met deze ene, hij is mooi stevig, niet dat slierterige, terwijl er de laatste dagen weinig zon op heeft gestaan.
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volle grond 2022 Frisian Dew en nog wat anderen
Collapse
This topic has been answered.
X
X
-
Gisteravond kwam de vriend van mijn bovenbuurvrouw langs, en hij had een groeilampje bij zich dat hij niet nodig heeft IVM raam op het zuiden, dusik heb dieuwke er nog een uurtje onder gezet, en vandaag even tussen het moment van zon aan de voorkant, en zon o de veranda, over dit lampje heb ik dan ook een vraag gesteld, vanmiddag tussen het moment dat de zon weg was uit het raam en dat de zon op de veranda.
De wortels van plantjes zijn belangrijk, en omdat ik een Frisian Dew aan het opkweken ben in Amsterdam leek het mij niet onbelangrijk om ook aan haar culturele wortels aandacht te schenken. Ik heb dus een uurtje de friestalige top honderd en een stukje skutsjesilen met Fries commentaar erbij geluisterd.
Comment
-
Typhustering! Had net een uitgebreid stuk over aarde, wormen etcetera geschreven, ook om mijn frustratie over het grafweer weg teschrijven, en ik had flink mijn best gedaan om Engels te produceren, wat ook niet meevalt omdat ik de laatste tijd mijn begrip van het Spaans zover heb weten op te krikken dat ik met behulp van doven-en slechthorendenondertiteling gewoon series kan kijken, en dan valt engels plotseling niet echt mee. De hele dag geen straatje zon gezien, terwijl we al de hele tijd onder hogedrukinvloed zijn, maar op de onderste luchtlagen heeft deze hogedruk geen vat, lage bewolking. Dit weer slaat ook mijn geest lam, en ik bedenk dat ik voorde herfst een compete kruidentuin in mijn huiskamer boven de bank ga aanleggen waardoorik ook basilicum in januari kan gaan plukken. Vooral een flinke hoeveelheid licht in mijn huis lijkt me een zegen.
Wat een grafweer dit!! Vooral frustrerend omdat het hogedrukweer is en dit deprimerende deksel alleen een dun laagje onderin de atmosfeer is, wat geheel open had kunnen breken als er ergens een opklaring is.
Ik had een gedachtenwisseing over de vochtigheid van de aarde, omdat ik een paar kleine schattige paddestoeltjes uit de aarde op zag komen. Dit zou geen kwaad kunnen op zich, maar werd meestal veroorzaaktdoor te natte aarde.
Dit kan kloppen omdat ik dit jaar met tuinaarde werk in plaats van potgrond, en omdat ik nu de plant heb laten kiemen in een grote emmer en het onderin wat aan de natte kant isgeweest om de toplaag vochtig genoeg teouden voor het kiemen.
Dit heeft goed uitgepakt, het zaadje is gekiemd terwijl ik met de pasen een week weg was. En het fijne van een grote emmer is dat je ook even weg kan zijn.
Die paddestoeltjes zag ik ergens wel alseen goed teken, in de zin dat de schimmels de voedingsstoffen uit de koemest weer meer beschikbaar maken voor het plantje, als het ware the circle of life.
Ik denk dat tuinaarde voor het voorkweken van de grote planten die verder doorgroeien in devollegrond prima is, zit wat minder voeding in dan in potgrond, maar dat heb ik nu ruimschoots gecompenseerd door te laten kiemen in een 10 liter bouwemmer, en ik heb ook nog wat koe- en kippenmest door het onderste gedeelte gemengd, en drie dagen geleden heb ik een dozijn wormen uitgezet. Die gaan waarschijnlijk de boel verder verbeteren.
Die tuinaarde is wel wat aan de compacte kant vergeleken met potgrond, maar dat is juist ook dereden dat ik deze Frisian Dew nu in tuinaarde opkweek, ik hoop dat de plant, als ze straks boven de twee meter uitkomt daardoor steviger staat en minder de neiging gaat krijgen om slagzij te maken bij gebrek aan houvast in al te luchtige aarde.
Over die paddestoelen en eventueel te natte aarde, daar ben ik niet te bang voor, Bij het kiemen mag de boel best nat zijn denk ik, ik bedoel je kunt ook kiemen door het zaadje gewoon in een glas water te fikkeren, en dan kan terwijl deaardewat opdroogt het worteltje gewoon naar beneden groeien.
Ik heb vanmiddag, omdat ik niks beters wist te doen, nogmaals de schop in de aarde gezet en nog een dozijn wormen, allemaal kleintjes en 1 medium, verschalkt en aan de zijkant van de emmer begraven, ditmaal zonder een extra plens water.
- Likes 1
Comment
-
Comment
-
Hier was in Amsterdam oost vandaag ueberhaupt weing daglicht. Sachereinig kil zonloos tiefusweer, ook nogeens kurkdroog in de tuin, duswerkelijk nergensgoed voor. Over de daglengtemaak ik me echt geen zorgen meer, kom op zeg! het is morgen mei!
Comment
-
Plantje staat er prima bij, afgelopen dagen weinig groei, vanwege gesloten wolkendek. Denk ook dat het kamerplantjenlampje weinig doet, vandaag een zonnetje door sluierwolken, dus die heeft vanmorgen binnen gestaan achter glas, en nu staat hij weer op de veranda. Gistermiddag nog een handje wormen gevangen, en die bij de rand van de emmer begraven. Eigenijk moet ik vandaag ook maar de twee Frisian dews die nog liggen gaan zaaien, ik dacht in een mengsen van tuinaarde en potgrond. verder wil ik ergens in de tweede helft van mei nog wa t automaatjes zaaien, misschien ga ik daarvoor 1 experimentele pot prepareren. Ik heb nog een 20 liter bouwemmer staan, ik dacht daar een mengsel van tuinaarde en potgrond in te doen, en daarbij een schep aarde uit de tuin voor bacterien en schimmels, en een flink aantal wormen. Zou drie weken genoeg zijn om levende aarde te creeren?
Comment
-
Als j bijvoed met bio zou het moeten lukken, maar ik dacht eerder aan een paar maand ipv weken. Grond voorbereiden of activeren is nog wat anders dan levende grond maken, werkt denkelijk ook maar als er symbiose is tussen wortel en schimmel, dus met de plant in die aarde. Goed mengen zou ik zeggen. T proberen waard denk ik wel. Succes!
-
Duurt een maand of 4, volgens lr2.
-
-
Zo, zon of geen zon, dat maakt een wereld van verschil, planthe groeit nu mooi, sinds gisterochtend, toen de zon begon te schijnen is er een tweede paar blaadjes nade kiemblaadjes aan het verschijnen, bij het voelen door een drainagegat lijkt de aarde onderin nog wat aan de vochtige kant, maar geen probleem, zolang er nog voldoende zuurstof aanwezig is, en het wordt rap beter nu de emmer in de volle zon hangt. Ik ben benieuwd wanneer ik de eerste tekenen van wormen ga zien. Bijvoorbeeld dat ze uit een drainagegat gaan poepen. Ook benieuwd hoe het plantje door gaat groeien, sinds 2018 plantjes altijd zo snel mogelijk uitgeplant omdat ik zein kleine potjes had. Nu wil ik ze wat langer laten doorgroeien.
Ook ga ik vanmiddag een genereuze hoeveelheid mestkorrels uitstrooien waar de lant gaat komen, Ik zit overigens ook op regen te wachten, tuin is kurkdroog waardoor de wormen niks kunnen doen. Maar goed, plantje kan nog wel enkele weken de emmer doorgroeien, in de tuinaarde zit natuurlijk ook allerlei voeding. Dieuwke 2-5.jpgVoor vijftig dagen petunia's of wat men ook op die tuinaarde pleegt te laten groeien, vanavonnd zet ik nog een frisian dew in een 10 liter pot, en morgen maar wat tomaatjes en dergelijke, zodat ik straks een tuintje heb waar ook een paar wietplanten heb in plaats van andersom, was ook fntastisch in 2018, toen ik een complete ratatoelje had in augustus,maar dat was vlak na de renovatie, toen mijn tuin zo goed als slakvrij was. Ook erg benieuwd hoe de wormen het maken in de emmer waarin ik aarde gemengd heb met keukenafval en koemest en gras, en een beetje grond uit de tuin. Die ammer staat nu in de badkamer, zodat mogelijk ontkiemend onkruid af sterft. Misschien is het nog niet erg geschikt voor wormen, of zijn de wormen die ik gevangen heb niet geschikt voor dit doel, we gaan het zien, anders over een tijdje, als de schimmels en bacterien het eerste werk verzet hebben een nieuw setje wormen. Nu heb ik in ieder geval een eerste plantje dat op dagen alsdeze nu flink op gang is.
De peterselie doet overigens nog niks, wellicht wacht die op regenachtige dagen, zit er nu 10 dagen in, maar peterselie kiemt traag en vaak op onverwachte momenten. Dieuwke 2-5.jpgLast edited by Cannone; 2 May 2022, 16:18.
Comment
-
Kunichika, natuurlijk heb ik een gieter, 2 zelfs, omdat ik in 2018 zonnebloemen geplant had in door de gemeente verwaarloosde grote plantenbakken, reed ik iedere morgen met 2 gieters met water naar het javaplein hier in Amsterdm oost. Je bedoelde een gieter om de Peterselie vochtig te houden waarschijnlijk, jazeker, dat doe ik ook, toch lijkt het soms alsof plantjes en zaadjes daar "niet in trappen" en anders reageren op regenachtige dagen dan op vochtig houden met een gieter. Volgens mij kun je peterselie tegenwoordig het best in de winter zaaien, komt het vanzelf op als er een serietje zachte dagen is.Last edited by Cannone; 2 May 2022, 17:09.
- Likes 1
Comment
-
Ik wil hier nog even ingaan op alle verhalen over te vroeg, te koud, volgens mij zijn die IJsheiigen volgens de volksweerkunde ongeveer de laatste dagen dat er nog een risico op nachtvorst is, en dat je daarna min of meer veilig vorstgevoelige gewassen buiten gezet kunnen worden. Als ik ergens in het oosten van het land nu een plant buiten zou hebben staan zou ik inderdaad een risico lopen. Anderszijds is mei wel de zonnigste maand van het jaar en daar wil ik dit jaar zoveel mogelijk van profiteren. Kiemen heb ik ook gewoon binnen gedaan, en nog steedsstaat het plantje meer binnen dan buiten, 'smorgens pakt het plantje dik twee uur zon achter het raam, en daar kan hij dan volop van profiteren, terwijl het buiten dan nog veel te koud zou zijn om te groeien.
Over koude nachten en een eventuele groeistop, Ik denk dat de nachttemperatuur 'snachts weinig uitmaakt zolang de plant niet kapotvriest, wat wel uitmaakt is de bodemtemperatuur, maar goed, dat is voor mijn plantje niet van belang omdat die in een pot zit die de temperatuur van de omgeving aanneemt.
In de middag is het op mijn veranda op het westen al vroeg in het voorjaar snel warm, een winterharde cactus heeft nu reeds allemaal nieuwe knoppen gemaakt, Ik was een paar dagen geleden wel eventjes wat uithummig vanwege het koude weer en vooral de volstrekt zonloze dagen onder laaghangende bewolking, toen stond het plantje ook zo goed als stil voor een paar dagen.
Fotosynthese isde gewoonte van planten om CO2 uit de lucht en water uit de grond op te nemen en daar met behulp van licht allemaal leuke producten van te maken, zonder licht houdt alles op. Temperatuur speelt ook zeker een rol, en daar is mijn veranda ook erg goed voor; vanaf 1 uur 'smiddags staat de zon er vol op, waardoor het hier juist bij schraal voorjaarsweer erg goed toeven is, zowel voor mijn plantjes als voor mijzelf, beschut tegen de schrale wind. Verderop in het seizoen is het hier ook niet meer te harden, maar dan staan de plantjes al ruimschoots in de volle grond.
De plantjes hebben nog nooit geklaagd over 'smorgens binnen achter glas en 'smiddags buiten, volgens mij begrijpen ze dat prima. Volgens mij is ze sinds vanmorgen soor al die zon dan ook zichtbaar gegroeid.
Zo mooi als de afgelopen dagen zal het waarschijnijk niet de hele tijd blijven, morgenochtend veel bewolking en wellicht wat regen volgens Gerrit Hiemstra, maar in de middag weer volop zon, dus volop groei, ik kan er in de ochtend nog het kamerplantenlampje even bij zetten, ik denk dat het meer symbolisch is, maar goed, het plantje maakt het goed, en als er geen gekke dingen gebeuren heb ik op 16 mei, na de ijsheiligen, een prima plantje als het groeiseizoen daadwerkelijk losbarst.
- Likes 1
Comment
-
Das waar, toch heb ik op padvinderskamp volgens mij in Augustus ok een keer nachtvorst gezien, Maar dat telt niet, we kampeerden toen bij een zandverstuiving, wel grappig, daar stond gewoon rijp op het zand, terwijl het overdag gewoon warm weer was, maar hier in Amsterdam ben ik er eigenlijk na half April niet meer bang voor. Heb nu in verband met de dikke bewolking het hulplampje erbij gezet, en vanmiddag hoop ik dat de zon erbij komt, maar de spectaculaire groei van de afgelopen 2 dagen heb ik in de pocket!
Comment
-
Spectaculairegroei?, ja dat schreef ik. Als je er met je neus boven op zit zie je het effect van een paar zonnige dagen wel degelijk, maar of je het effect op de foto ziet? Het isnog gewoon een klein plantje, Ik zal even kijken, Dieuwke 2-5.jpgAttached Files
Comment
-
Een geboorte vandaag, "Trichomes and Cream, had zaadje van een vriend gekregen en in een tien liter emmer, met een mengsel van potgrond en tuinaarde, met onderin een klein handje gemengde koe en kippemest. heeft volgens mij negen dagen ofzo geduurd, altijd spannend, dat wachten op kiemen, maar nu istie der. Ontkiemd op bevrijdingsdag! weersverwachting voor de komende twee weken zijn fantastisch!, dan moet ik nu maar werken aan mijn (au)tomatenveldje, of nee, die tomaten gaan ergens anders, ik heb het idee dat tomaten iets doen met hun wortels waardoor naburige planten geremd worden, maar goed, ik heb een verhoogdstukje bij mijn keukendeur, en daar ga ik deautomaatjes en wat paprika's en dergelijke zetten.
Hier het foto'tje van de T&C, bij het kiemen doe ik het zaadje altijd zeer oppervlakkig in de aarde, met iets minderdan een centimeter wit zand erop met het idee dat het de uitdroging wat afremt, en heel erg makkelijk weg te duwen is voor het plantje, in ieder geval is het een leuk effect dat je het zand heel duidelijk ziet barsten als er beweging in het zaadje zit. Ik heb nu ook nog een Frisian Dew in een emmer staan en een zaadje in een glas water gekeild waar nu een klein puntje uit komt. Ik vind het toch een beetje een eng gezicht, zo'n zaadje in een glas water. Op een youtubefilmpje van stichting mediwiet zag ik dat dat voorkiemen in water eigenlijk alleen maar diende om de goede van de slechte zaden te scheiden, ben benieuwd wat jullie ervan vinden, in het water laten zwemmen tot het worteltje wat uitgegroeid is of direct alsdie openbarst in de aarde?
Attached FilesLast edited by Cannone; 5 May 2022, 13:23.
- Likes 1
Comment
Comment