Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Bovenste laag is natgesproeid , omdat ik de zaden in de vole zon wil laten ontluiken. Ze krijgen dus direct de volle zomerzon op hun hoofdjes.
Naar mijn idee levert dit een voorsprong op inde ontwikkeling van de planten.
De witte pot weerkaatst zonlicht , de donkere pot houd het licht tegen dat nog door de witte pot heenkomt. De lucht tussen de 2 potten dient als isolatie voor het stabiel houden van de grondtemperatuur. Dat gaat ook op voor de witte kleur van de pot. Wanneer het buiten 30 graden word zal een zwarte pot immers een veel te hoge grondtemperatuur veroorzaken. Er zitten diverse gaten in de zijwanden van de potten.
De voedingswaarde van de grond als het gaat om de EC (mineralen zouten) is erg laag, organische meststoffen zitten er natuurlijk wel volop in.
Potgrond is met NPK's voorbemest met als doel kamerplanten jaren lang van voeding te voorzien. Het doel hier is heel anders namelijk kortlevende planten uit zaad opgroeien.
De hoge EC waarde temt de boel juist af, vandaar dat ik de grond ook gespoeld heb.
Die muur loopt niet tot boven bij mij gelukkig , maar mis wel wel wat uren zon helaas, aan het eind van de dag .
Ik ben van plan te gaan verduisteren later.
Het is gelukt om ze in de zon te laten bovenkomen , binnen deed ik dat ook met de lamp op korte afstand. Is wel lastig want je moet steeds sproeien om de bovenlaag nat te houden
om uitdroging van de ontluikende zaden tegen te gaan.
Dan heb je nog altijd meer zon als mensen met een tuin op het zuiden. Je kan tegen uitdrogen de eerste 2weken de pot afdekken met iets. Maar je weet wel zeker dat die zaden gefemeniseerd zijn?
Dan heb je nog altijd meer zon als mensen met een tuin op het zuiden. Je kan tegen uitdrogen de eerste 2weken de pot afdekken met iets. Maar je weet wel zeker dat die zaden gefemeniseerd zijn?
Ja dat is zeker , maar weet de naam niet meer , ik kocht ze vorig jaar .
Dan heb je nog altijd meer zon als mensen met een tuin op het zuiden. Je kan tegen uitdrogen de eerste 2weken de pot afdekken met iets. Maar je weet wel zeker dat die zaden gefemeniseerd zijn?
Hoe bedoel je afdekken met iets ? met wat bv ?
Ik heb het zeer bewust zo gedaan zoals ik deed, gelijk het volle licht en goed geventileert, om ze zo laag en breed mogelijk op te groeien en geen vertraging op te lopen. Gister ben ik al gestopt met natsproeien, dat was alleen nodig tot ze rechtop stonden.
Een gebrek aan licht zorgt direct voor het 'sprieten' van de plant, ze gaan de hoogte in op zoek naar licht.
Voorbeeld van een plantje dat direct veel licht kreeg :
Dit is mijn eigen kweekverslag .
Het plantje op de foto is een voorbeeld van een plant die ik ooit kweekte, om aan te tonen hoe veel vershil de lichtintensiteit maakt in het begin van de kweek.
De EC waarde van de grond heb ik bewust laag gemaakt , en de komende maand krijgen ze geen voeding .
Ik heb niets tegen kunstmatige bemesting , en ben geen bio-freak ( Als kerosine de plant harder zou laten groeien gaf ik het)
Wat ik wil is simpelweg een optimale plantontwikkeling .
Het volgende wil ik toch even kwijt! Alle commentaar is welkom:
Planten zijn geen varkens die je kunt vetmesten ! dieren en mensen kun je vetmesten met voeding want die voeding wordt rechtstreeks omgezet in suikers, in gewicht , in de bouwstenen.
Bij planten is het de Fotosynthese die zorgt voor de grote bouwstenen , en niet de NPK's uit de voedingsflessen , die maken de fotosynthese mogelijk maar leveren geen bouwstenen.
Alle voeding die de plant niet opneemt blijft bij teelt op grond gewoon zitten en vormt ballast voor de plant , en zonder dat het echt zichtbaar is zet je een rem op de ontwikkeling.
Kijk eens naar de vakliteratuur van de meest geavanceerde en efficiente glastuinbouwers van de wereld , namelijk de Nederlandse , en hoe ze daar met voeding te werk gaan!
De foto die te zien is via deze link is een mooi voorbeeld!
deze tekst komt ook daar vandaan
Hier ff een stukje er van:
1. EC-waardeconcept
De EC-waarde wordt gebruikt om de oplosbare zoutconcentratie in de oplossing te meten, maar kan ook worden gebruikt om de oplosbare ionenconcentratie in vloeibare meststoffen of plantmedia te meten.
2. Referentienorm voor EC-waarde
De EC-waarde van algemeen gietwater moet lager zijn dan 0,8, en de ideale EC-waarde voor plantengroei is meestal 0,2-0,6
Het maximum mag niet hoger zijn dan 2,5.
3. Bodem EC-waarde geschikt voor gewasgroei
De EC-waarde kan alleen de totale concentratie van oplosbare zouten aangeven en kan niet aangeven welk specifiek ion het is. Hoe hoger de EC-waarde van de bodem, hoe groter de concentratie van oplosbare zoutionen in de bodem, die de planten beschadigen en de opbrengst en kwaliteit van de plant verminderen. Dit komt omdat hooggeleidende oplossingen blijvende schade aan de bovenkant en randen van de bladeren veroorzaken. Het kan zelfs bladverwelking en plantendood veroorzaken. Tegelijkertijd is het mogelijk om omgekeerde osmotische druk te vormen om het water in de
De 2 beste plantjes laten staan , er komt nu meer snelheid in . Na een bui stonden ze wat te nat , ik was vergeten de grond af te dekken.
Water heb ik dus nog steeds niet hoeven geven , kleine planten verbruiken immers nog niets van betekenis , ook niet bij 35 graden.
grond is opgehoogd , dan is het makkelijker regenwater buiten de pot te laten stromen IMG20220730204050.jpg
Comment