Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Frisian Dew volle grond na led.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Frisian Dew volle grond na led.

Korting op 420shop
    Potverdrie! had net een heel verhaal getiept enj ik doe een perongelukte muisklik en ik ben het hele verhaal kwijt. Ik zal het maar even samewnvatten.
    Gezaaid direct in bouwemmer 12 liter op dertig maart om +/_ 15 uur. Barstje in zand op maandag 3 april in de middag. Compleet uitgevouwen plantje kwam direct boven toen halverwege de ochtend de zon boven het oude schoolgebouw uit kwam en door mijn raam op het plantje scheen. Wietplanten kunnen prima tegen de volle zon vanaf dag 1.
    2 dagen zonder wolken maar koud, acht graden dus plantje in een plastic opbergdoos en onder een glasplaat, had ook een goedkope thermometer erbij. Uiteindelijk is uit de wind in de zon op mijn veranda smiddags prima, bij een temperatuur onder de tie graden bij schiphol zit ik zelf ook prima in mijn blote bast. Op dag drie bovengronds was het druilweer, en ben ik gaan denken over lampen omdat ik weg moest met pasen en de broeibak me te gevaarlijk leek, dicht: kans op oververhitting
    open Kans op bevriezing

Ben gaan kijken of praxis misschien groeilampen had ern hun website zei dat je ervoor naar de winkel moest. In de winkel vroeg ik naar die groeilampen maar volgens de medewerker waren ze er (nog) niet, maar hij vertelde erbij dat planten ook prima groeien op gewoner leds uiteindelijk heb ik een bosje leds boven het plantje gehangen met een schakelklok die hem tussen 10 en vijf snachts uitschakelt, en ook uit als de zon door mijn raam kan komen.
    Na enig experimenteren heb ik op het warmtegevoel op mijn hand een schatting van de juiste afstand gemaakt Moest mijn plantje luttele dagen na ontkiemen alleen laten, mijn vriendin is nog wel 2 x langsgeweest. Terug uit eelde was ik zeer aangenaam verrast, plantje had gegroeid als kool!
    Gewone ledlampen blijken prima voor groei te werken! Had 4 lampjes van 2700 kelvin "warm white" en 1 wittere, heb er sinds vanmiddag 3 vervangen voor witter licht 4000 kelvin, ben benieuwd!

oh ja kiemen en voeding. Emmer voor de helft gevuld met potgrond van de prixas, met een schep aarde uit de tuin voor microorganismen en wormen, een beetje koe- met kippemest. de rest van de emmer bijgevuld met gewoon potgrond nat gemaakt onder de doesj, zaadje er zeer oppervlakkig ingewerkt en er een hoopje droog wit zand erop.

Direct na het zaaien een gat in de grond gegraven, onder wijder dan boven en dit gat met wat koemest enzo weer dichtgeschept. Ook heb in eelde een zak sterkere voeding dan mijn gewone koe en kippenmest, die ga ik morgenochtend daar strooien. Ik heb in dat gat een emmer van dezelfde maat ingeg4raven zodat ik alsw deze plant de volle grond in gaat ik alleen die emmer eruit hoef te trekken en mijn plant past dan precies! ook hoeven de wormen dan niet nóg een keer nieuwe gangen te graven.
    Wat ik me in Eelde heb laten verkopen is organisch minerale meststof met npk 6 -4-10 +2 MgO zeggen die cijfers iemand iets?

Matha bij thuiskamst.jpgHet leuke van dit plantje vind ik de grootte van het eerste paar niet-kiemblaadjes, ik denk dat het komt door de eerste 2 dagen zon, en daarna bijgevoerd met die leds. Morgen wordt het weer een gang naar de prixas, om nogmaals 2 zakken potgrond te halen, en werk aan de winkel Ik ga ook een flink stel zoeneblommen zaaien, als ik dan een monster boven de drie meter heb staan ziet de tuin er een stuk beter uit en oogt het minder als wietplantage. dus morgen wieden zaaien etc.

Organisch-minerale meststof is een mix van organische mest en kunstmest. Kunstmest is eigenlijk niet zo goed op een aantal aspecten. Mijn aanbeveling is 100% organische meststof maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
    De NPK samenstelling is volgens mij gewoon een universele samenstelling dus wat dat betreft zal het gewoon prima zijn.

Veel succes met de kweek

Comment

• Cannone
      Cannone commented
      Editing a comment
      Dank, we gaan het zien, tuincentrummedewerkers beweren altijd dat gedroogde koemest alleen voor de structuur is en geen voeding geeft. Nadeel van kunstmest lijkt me dat het vrij rap uitspoelt in mijn overgedraineerde tuin, en het gras dat ik zo ga maaien drappeer ik ook op de plaats waar het plantje straks komt.

• Braincloud
      Braincloud commented
      Editing a comment
      Klopt. Koemest is geen voeding maar een structuurverbeteraar omdat het organisch materiaal aan de bodem toevoegd. Er zit wel iets van voeding in maar dat is niet genoeg wanneer je de grond echt wilt gaan voeden. Dan zou ik dus een 100% organische meststof gebruiken. Ik gebruik meestal de universele meststof van DCM in de paarse verpakking. De paarse is 100% organisch en de blauwe organisch-mineraal.
      Eén van de nadelen van kunstmest (minerale meststof) is inderdaad dat het snel uitspoelt. Kunstmest is niet goed voor het milieu, niet goed voor het bodemleven in de grond en op ten duur dus ook niet goed voor je planten.

De frisian dew is een top keuze,je gaat nog versteld staan van deze plant.

dit is een als niet de beste outdoor strain wat er is,groene en paarse varianten en als je echt geluk hebt trek je een roze pheno.

een heel makkelijk plantje dat niet veel vraagd,en alles met gemak doorstaat ook ons klimaat.
    En later bij de oogst zul je he ogen niet geloven wat daar af komt.
    Greetzz

Comment

Dank voor de reacties! Plantje groeit als een tierelier! Moet de hele tijd de lampen hoger hangen, werkt allemaal met draadjes, omdat mijn plant in een bouwemmer achter mijn raam hangt. Dit begint wel een beetje ongemakkelijk te voelen in de grote stad, er zit niks tussen mijn raam en de stoep, je kunt gewoon je neus tegen mijn raam duwen en naar binnen gluren. Ik ga morgen wat aan window dressing doen, nog 2 van die lampenbundeltjes in elkaar flansen, een paprika of peperplantje bij intratuin kopen en die ook onder lampen voor het raam hangen.

Met de Frisian Dew heb ik twee jaar geleden drie meter negentien gehaald, is tot nu toe zeer resistent tegen schimmel, is ook stevig, breekt niet gouw in de wind.

Ik baal wel van het koude en grijze weer, tuin loopt ook iets van anderhalve week achter ten opzichte van afgelopen jaren, pruimenboompje pas op 19 April in bloei terwijl dat meestal even voor mijn verjaardag op zeven april was. Plantje doet het verbazingwekkend goed onder mijn geimproviseerde opstelling, maar in de zon gaat het nog beter, omdat je met die lampen, tenzij misschien een professionele opstelling hebt, voornamelijk de bbovenkant belicht, omdat de lichtintensiteit afneemt met het kwadraat van de afstand tot de bron. Bij de afstand tot de zon maken die paar centimeters minder uit.
      Ik snak echt naar de zon! Ik had een aantal dagen geleden een paar zonnenbloemen in een emmer gezaaid en die zijn vandaag opgekopmen. Ik vind zonnebloemen leuk, maar erg lastig te verdedigen tegen slakken, maar ik ga proberen toch een paar bosjes hoge zonnebloemen te kweken, ook omdat een wietplant van drie meter minder in het oog springt als er zonnebloemen van vergelijkbare hoogte in de buurt staan. Ik ga morgen overigens ook nog een schoffel kopen, dat soort dingen, rozen ook goed verzorgen.

Waiting for the sun. Morgen wat fotos.
      Last edited by Cannone; 21 April 2023, 03:16.

Comment

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het vorige bericht maar 1 week geleden was, dus dit bericht ga ik dateren, het is vandaag 25 april 2023, dus het zaadje is 27 dagen geleden in de grond gegaan. Wat me nu opvalt is dat de vingers een stuk breder zijn dan voorgaande jaren, Betekent dit dat dit plantje als geheel een stuk meer Indica is, of is de bladvorm onafhankelijk van andere eigenschappen? Nu is het plantje een stuk sneller gegroeid dan voorgaande jaren waarin het hollen en stilstaan was, veel groei op zonnige dagen weing op bewolkte dagen. Het lukt me nu kennelijk, zonder enige voorkennis om de lichtintensiteit naar wens van de plantjes te reguleren, Met gewone ledlampen, henneptouw, strokarton (https://www.youtube.com/) aluminiumfolie en waslijn. Geleidelijk is er een soort groeitent ontstaan. Wat mij nu opvalt is hoe enorm vfeel groter de eerste bladeren zijn dan in voorgaande jaren toen ik van het weer afhankelijk was. Van het puntje tot de stam van het eerste setje puntblaadjes is exact mijn wijsvinger, het tweede setje (exclusief ronde kiemblaadjes dus), het drieblad, heeft een spanwijdte buiten de rand van de twaalf liter emmer waarin ze gezaaid is. Ik denk dat die enorm snelle groei komt doordat ze bij slecht weer binnen hangt en gewoon doorgroeit, behalve dat ik haar wel weer een paar keer een tijdje in de regen gezet heb.
        Ook heb ik dit jaar direct in emmers gezaaid, geen gedoe met voorkiemen, maar zaadje in het midden van een twaalf liter emmer ingraven zand erover en voor het raam muisvrij .ophangen. Voorkiemen in een glas water of tussen vochtig papier is voor mijn gevoel toch minder efficient. Misschien is de voornaamste reden van dat voorkiemgedoe dat het fijn voelt om te zien wat het zaadje doet, maar ik vind het juist fijn om dat superfragiele kiemende plantje helemaal niet aan te hoeven raken..
        Tijdens de laatste zin deed de schakelklok het licht uit, ze hangen in de huiskamer.
        groeitent.jpg
        Last edited by Cannone; 25 April 2023, 22:34.

Comment

• Snuitje
          Snuitje commented
          Editing a comment
          Dat dateren in je bericht is wel slim, ga ik misschien ook doen dan. Soms staat er ook: 1 dag geleden; maar dan weet ik zeker dat het zeker 2-3 dagen was🤷‍♂️ Heb ook nog geen manier gevonden om de precieze datum bij de berichten te vinden. Veel succes met je planten! Heb op de site van dutch passion eens wat kweekverslagen van deze gevonden, joekels van planten!

Kleine plantje staat met de zonnebloemen in de broeibak, er is namelijk een waterig zonnetje, de grote staat in het warme hoekje bij de keukendeur samen met de snoeptomaatjes. nu komt er natuurlijk meteen een wolkenveld aan, ach dit voorjaar lijkt erg grijs, Ik heb, om de aandacht van mijn wietplantjes af te leiden ook 2 surinaamse peperplantjes bij de intratuin gekocht. Ik neem aan dat het om madame jeanettepepers gaat, iik heb ze nu 48 uur in huis, maar zie nog steeds geen noemenswaardige groei. ben benieuwd. Vergeleken met wiet groeit zo'n beetje alles tergend langzaam. Omdat de snboeptomaatjes buiten staan heb ik nu de twee lampen van de snoeptomaatjes ook boven de pepers gehangen. Deze heeft nog geen groeitent, misschien ook daar een hut van karton en folie omheen bouwen? Ik heb het idee dat het enorm scheelt hoeveel licht er op de plant staat als je er reflecterend materiaal omheen doet. Mme Jeanette 26-4.jpg

Comment

Martha 27 april.jpg Eigenlijk had ik gisteren verslag willen doen, maar kwam er niet van. wel een paar fotos gemaakt buiten, dat lukt beter dan binnen. Ik zag ook een foto die ik precies een week daarvoor had gemaakt, mozeskriebel! wat een verschil!! Voorgaande jaren begon de groei pas echt als ik ze in de volle grond had staan en de zon scheen. Kunstlicht en direct in een twaalfliteremmer kiemen maakt een verschil. Plant kan meteen een mooi wortelstelsel maken in ploaats van dat benauwde in die turkse yoghurtemmertjes. Martha 20 april.jpgHet wil even niet lukken met de opmaak, maar het tussen beide fotos zit precies een week, dus die grap van mijn vriendin over twintig procent per dag lijkt aardig te kloppen! Ondertussen zit ik wel te hopen op beter weer, het plantje begint ook wat te groot te worden voor de constructie, en het ophangen gaat lastiger worden naarmate de top van de plant bij het hengsel komt.
          Last edited by Cannone; 28 April 2023, 12:28.

Comment

Zojuist iets geschreven en fotos bijgezet en met 1 foute muisklik was alles weg. Ik heb besloten dat mijn wietplantjes voor de rest van het seizoen buiten blijven. Gisterochtend zijn ze naar buiten gegaan. Ik heb ze natuurlijk al eerder buten gehad als de zon scheen, maar het eerst gezaaide plantje wordt nu echt te groot. Ik heb een paar foto's gemaakt van boven. Op de laatste 2 foto's is de groei tussen donderdag en maandag te zien. De emmer lijkt kleíner te worden, maar dat is niet het geval. Martha 27 april.jpg Martha 1 mei.jpg De oplettende toeschouwer ziet dat de emmer in de tweede foto kleiner is en bijna geheel afgedekt wordt door de plant.
            Gisteren in een impuls twee keer mijn middelvinger in de aarde gestoken en er kattebrokjes in gedouwd. Ik dacht als mensen vissekoppen ingraven onder groenten, dan kunnen een paar kattebrokjes misschien ook helpen. Ik denk dat de stikstof uit de kattebrokjes binnen een week beschikbaar is voor de plant, als schimmels het gaan afbreken. Over voeding, PH en dat soort dingen moet mij het volgende van het hart. Wat ga ik blij zijn als ik de plant uitgeplant heb en ze is aangeslagen. Geen zorgen over water en voeding, behalve misschien bij ernstige droogte, maar dan valt het onder normaal tuinieren.
            Ik ben ook benieuwd wat de plant gaat vinden van de aarde die ik voot haar heb geprepareerd, ik heb een plangat gemaakt, met onderin ook gemaaid gras en onkruid, gedroogde koe en kippenmest en dichtgeschept met dezelfde emmer er in. Het composteren van dat gras enzo lijkt erg langzaam te gaan, maar dat komt misschien doordat het nogal koud is. Het streven achter het begraven van grasmaaisel is dat er wormen op af moeten komen.

Comment

Hoi, Ik zit nu even een weekje aan de andere kant van het land, heb de wietplanten en andere zaailingen op een geimproviseerde tafel neergezet om slakken het wat moeilijker te maken, verder is er voldoende regen verwacht dat er eigenlijk niks hoeft te gebeuren, mijn vriendin kijkt even o0m de twee dagen, vooral omdat de grotere wietplant een soort paraplu boven haar emmer vormt. martha bovenaanzicht 5-5.jpg Denk dat onder dit dak weinig water valt. Maar vriendin regelt het wel om de 2 dagen. Ook een Auto Frisian Duck zaadje in een emmer met aarde gedouwd in de hoop dat het gaat kiemen in mijn afwezigheid, wie niet waagt die niet wint. Frisian duck 5-5.jpg Staat dus allemaqal op een zonnige plek in mijn tuin. zaaitafel 5-5.jpg

Comment

Ben nu terug, grote plant is zo'n twintig centimeter gegroeid in zes dagen, met zeer matig weer. Weinig zon. Kleine plantje is nu uitgegroeid tot een echt wietplantje het zaadje Auto Frisian Duck is nog niet boven het zand uitgekomen, dus die heb ik binnen gezet, en even de verwarming aan. Ik las ook ergens dat de ideale kiemtemperatuur iets van 26! graden is. We gaan het zien. Morgen maar gewoon alle automaatjes zaaien, wat ik over heb kan ik altijd nog verpatsen of weggeven. Ik ben wat aan de late kant misschien met de automaatjes, maar over mijn Frisian Dew meisjes niks dan lof. Precies tijdens de ijsheiligen heb ik al een plant van een halve meter! Als ik geen domme fouten maak, en de plantjes niet door tornado's en/of duiveneierenhagel getroffen worden ben ik benieuwd hoe high mijn planten gaan worden. Ik heb ook een aantal zonnenbloemen gezaaid, en ik had gehoopt dat ik die ongeveer gelijk op in hoogte kon laten groeien, maar i ben bang dat de wietplant dit met negen vingers in de neus glansrijk gaat winnen.

Comment

Plant groeit voospoedig, heeft de afgelopen week waarschijnlijk veel enrgie in wortels gestoken, en ondanks dat en het zeer matige weer is ze toch iets van 23 centimeter gegroeid. Denk dat dit nog aanzienlijk harder zal gaan in de komende weken, nu het wortelstelsel zich uitbreidt en de hoeveelheid voeding en water in principe onglimiteerd is. Martha boven 18-5.jpg

Comment

• Kunichika
                    Kunichika commented
                    Editing a comment
                    Mooi plantje, mooie schoenen ook. Ik was even in de confuus of dit nu een kweekverslag of een schoenenreview!!!😝🤣 Maak eens een paar fotos van op de hoogte van de plant horizontaal, dat is pas kanonnuhhh

• norseman
                    norseman commented
                    Editing a comment
                    Mooie plant!!! Ik blijf deze volgen

Staat er prachtig bij, heb ook een Frisian dew staan, net 2 dagen ontkiemd. Ga hem volgen!

Comment

• Cannone
                    Cannone commented
                    Editing a comment
                    Ik ga die van jou ook volgen! Houd je ze in potten of ben je van plan ze uit te planten?

De 2 wietplanten groeien voorspoedig, verder heb ik de afgelopen maanden veel onkruid verwijderd, en het begint overzichtelijk te worden, het is nu vooral een kwestie van bijhouden. Van dingen als haagwinde (pispotjes) ku7n je nooit al die witwortel verwijderen, omdat ze juist tussen boomwortels en onder stenen zitten, dus het is dagelijks afplukken in de hoop dat de wortels uitputten.
                  De kleine plant deed het even duidelijk wat minder, blaadjes groeiden wat krom en vormde ook niet zo'n mooi dak zoals de andere deed. Denk dat hij te nat is geweest, de grote plant heeft waarschijnlijk als parplu geweerd zodat er wat minder water in de pot viel Enfin plantje begon wat op te knappen, en nu heb ik ook vloeibare mestsof gekocht voor mijn potplanten, dus dat gaan we ook proberen. Of die vloeibare mest werkt zal ik dan nog niet weten. Het kan ook zijn dat de vaste meststofdie ik er iets van een week geleden in heb gedaan nu begint te werken of een combinatie van beiden.
                  Oh ja, omdat ik verwacht dat de plant nu heel veel kracht naar de 1ige groeipunt lijkt te sturen heb ik de middelvinger van het bovenste enigszins meetbare blad gemeten. 45 millimeter. Mijn vriendin zag in het begin iets van 20% per dag, ik ben nu benieuwd hoe dit blad zich gaat ontvouwen, ik zie ook dat bij andere planten dat de mest gaat werken, dus dat zal wel goed zitten. Ook het kleine plantje opgemeten. 29 cm hoog.
                  23 5 tegen zonsondergang.
                  Last edited by Cannone; 24 May 2023, 00:49.

Comment

Zonnebloem 4-6: 73 cm
                    Wietplant: 110 cm

Dit gaat nog spannend worden!

Comment

nu evfen een actueel fototje, plant heeft even een groeivertraging gehad maar groeit nu harder. ben een dag of tien geleden gestopt met het afknijpen van de zijtakjes en nu gaat ze een kroon vormen. (26-6) Martha 25-6 paint.jpg

Comment

• Rreppellsteeltjam
                        Rreppellsteeltjam commented
                        Editing a comment
                        Sjeeses man, kon je niet even die ontvoerde man buiten beeld zetten!?
                    Bezig...
                    X