Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Simpel AFjes kweken als beginner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Simpel AFjes kweken als beginner

    Korting op 420shop
    Goede zondag allemaal,


    Vorig jaar voor de eerste keer een AFje gekweekt (Northern Light) en heb er veel plezier aan gehad. Er gaat niks boven de high van je eigen kweek. Kan dus niet wachten om dit jaar weer te beginnen en dat heb ik dan ook niet gedaan. Het leek mij leuk om een kweekverslagje bij te houden.

    Aangezien ik zaadjes van vorig jaar over heb gehouden, is de keuze stress wat betreft welke soortjes mij bespaard gebleven. Ik ga voor wederom een Northern Light Automatic en een Royal Cheese Automatic. Allebei van Royal Queen Seeds. De zaadjes zijn dus een jaar oud en heb ze op een donker plekje in mijn bureau bewaard. Ik had mijn twijfels of de kiemkracht nog goed genoeg was maar daar gaan we snel achter komen.

    Er wordt gebruik gemaakt van stoffen kweekpotten tussen de 10 en 15 liter, potgrond van de lokale growshop, kraanwater en tijdens de bloeifase Plagron Alga Bloom. Verder pas ik alleen wat LST toe zodat de toppen elkaar wat minder in de weg gaan zitten.
    De fles Alga Bloom is, zoals de zaadjes, een jaar oud dus ik hoop dat het nog goed is. Het ruikt iig niet slecht en als ik mijn maatbekertje weer heb gevonden, ga ik even kijken of het er nog hetzelfde uitziet als vorig jaar. Mocht ik twijfelen, koop ik gewoon een nieuwe fles.

    Een dikke week geleden ben ik al begonnen met het planten van het Cheese zaadje. Vorig jaar heb ik het zaadje in een vochtige koffiefilter laten kiemen wat perfect heeft gewerkt. Dit jaar heb ik vertrouwen in moeder natuur en gaan we voor de weg zoals die bedoeld is. Met succes! Ze heeft het al erg naar haar zin.
    Het NL zaadje heb ik net in de volle grond gestopt (0,5 tot 1 cm diep), water gegeven en hopelijk doet ze het net zo goed als haar ''nichtje''.

    Ik ben een beginnend kweker met pas één AF buitenkweekje in mijn portfolio. Dus als iemand tips/tricks/vragen heeft, hoor ik dat natuurlijk graag.
    Hopelijk zijn er mensen die mijn verslagje leuk gaan vinden en misschien wel beginnende kwekers die er die ik kan inspireren/met mij mee leren.


    Tot snel weer!
    Attached Files
    Last edited by Braincloud; 16 April 2023, 14:12.

    #2
    Wanneer ga je ze buiten zetten?

    Comment


    • Braincloud
      Braincloud commented
      Editing a comment
      Als het mooi weer is, zet ik ze buiten in de zon. Eerste weken ben ik wel voorzichtig want ze zijn nog wat gevoelig voor wind en dergelijke. Dus als ik twijfel, blijven ze binnen. Na een paar weken zijn ze sterk genoeg en gaan ze naar buiten. Ik haal ze dan alleen nog naar binnen met kou, regen, harde wind etc.
      Last edited by Braincloud; 23 April 2023, 11:26.

    #3
    We zijn precies een week verder dus tijd voor een update.

    Het NL zaadje is ook uitgekomen! De behuizing van het zaadje is er lang op blijven zitten nadat ze uit de grond is gekomen. Ik heb het laten zitten omdat ik bang was dat ik het tere plantje zou kunnen beschadigen en ik verwachtte dat het er vanzelf wel af zou vallen. Dat is uiteindelijk ook gebeurd maar de kiemblaadjes bleven dichtgevouwen en erg donker van kleur. Het probleem was een vliesje dat er niet zo makkelijk vanaf leek te komen. Met een satéprikkertje heb ik het vliesje heel voorzichtig eraf gepeuterd en de kiemblaadjes zijn meteen open geklapt.

    Met het cheese plantje is niet veel spannends gebeurd en heeft lekker door kunnen groeien.
    Attached Files

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Hoesje met pincet of lange nagels verwijderen, vliesje met een nat wattenstaafje voorzichtig weg wrijven.

      Niet teveel water en al helemaal niet bij de stam, ze hebben nog genoeg in de pot.

    #4
    Onder wat voor licht staan ze binnen ?

    lichtsterkte van het licht achter een raam binnen is erg laag in ieder geval ! te laag voor een sterke plant.

    Comment


    • Braincloud
      Braincloud commented
      Editing a comment
      Als ze binnen staan, staan ze gewoon achter het raam van de deur zoals op de eerste foto's te zien is. Ik heb namelijk geen kweeklamp ofzo. Misschien toch eens naar een simpel kweeklichtje gaan zoeken.

      Ik weet dat door het raam veel zonlicht wordt weerkaatst. Daarom zet ik ze overdag ook zo veel mogelijk buiten als de weersomstandigheden dat toelaten of ik laat ze binnen staan en zet alleen de achterdeur open. Vorig jaar was dat prima gegaan. Alhoewel het vorig voorjaar wel veel warmer weer was dan nu.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Led tl 10 watt heeft al iets van 1200 lumen of de cosmorrow led strips.

    #5
    Eindelijk kunnen de dames weer naar buiten en lekker zonnebaden! Dat koude en vochtige weer van afgelopen week was maar niks voor ze
    Attached Files
    Last edited by Braincloud; 30 April 2023, 14:30.

    Comment


      #6
      Het word wel nog erg koud komende weken, normaal starten de buitenkwekers half mei of eind mei. Dan weet je zowat zeker dat er geen vorst meer komt. Ze mogen wel wat water geloof ik?

      Comment


      • Braincloud
        Braincloud commented
        Editing a comment
        Klopt, na ijsheiligen wordt er in principe geen nachtvorst meer verwacht en wordt de temperatuur gemiddeld wat hoger. Dus na ijsheiligen is volgens mij in theorie het moment om met AF te beginnen. Maar van de koude nachten hebben ze geen last aangezien ze 's nachts sowieso binnen staan. Vorig jaar kon ik mij niet inhouden en ben ik half maart zelfs al begonnen met kiemen. Het is toen heel goed gegaan omdat het vanaf maart al ontzettend goed weer was wat de hele zomer heeft aangehouden. Dit jaar ligt dat helaas anders en heb ook het idee dat de zaailingen iets minder hard groeien dan vorig jaar. We zien wel waar het schip strandt. Ik heb nog wat zaadjes over dus als ik het nodig vind, kan ik over een paar weken nog altijd wat extra zaaien. In het ergste geval zal de opbrengst van deze twee iets minder zijn maar daar lig ik niet zo wakker van.

        Op de foto lijkt het alsof de grond droog is. Dat is meer de toplaag aangezien ze al een tijdje in de zon stonden. Van binnen is de aarde gewoon vochtig.
        Last edited by Braincloud; 1 May 2023, 20:26.

      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        Ik denk dat begin juni de beste periode is om te starten, gemiddeld genomen . Dan is het klimaat geschikter , ze gaan veel harder dan vroeger gestarte planten.

      #7
      Foto's zijn van afgelopen maandag. Ze groeien lekker!
      De kleinere is de NL en de grotere Cheese

      Ik heb anderhalve week geleden een klein beetje organische meststof van DCM door de toplaag gemengd

      Morgen ga ik beginnen met de LST. Foto's volgen
      Attached Files

      Comment


        #8
        Ben begonnen met de Cheese.

        In de avond heb ik de plantjes binnen gezet omdat het toch nog vrij koud was in de nacht. Toen ik de volgende ochtend beneden kwam, stond de Cheese alweer omhoog gebogen.

        De NL zal snel volgen. Ik zag op internet dat er meestal wordt aanbevolen om vanaf minimaal 3 knopen pas te beginnen. Dat zit ze nu ongeveer en hoe vroeger ik begin, hoe beter lijkt me

        Attached Files
        Last edited by Braincloud; 21 May 2023, 07:39.

        Comment


        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Ze zijn dan beter bestand ten de training en vertragen dus minder.

        • Braincloud
          Braincloud commented
          Editing a comment
          Door het watergeven en verplaatsen is de grond flink nagezakt. Ik wilde ze graag nog een beetje aanvullen maar was bang dat het te laat was. Ik weet dat planten het in het algemeen niet fijn vinden om zomaar opgehoogd te worden. Dus het kan dat nu nog denken jullie?

          Ik ga de Cheese weer losmaken en laat haar nog even haar gang gaan. Nu zie ik ook dat ik de plant eigenlijk omver trek ipv buig.

          Thanks voor de reacties!

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Ophogen is geen slecht idee , hoe meer grond des te beter.

        #9
        We doen weer een poging dit jaar en hopen dat we dit keer niet gepakt worden.😂 we zullen 5 verschillende soorten proberen dit jaar, de soorten zijn: White widdow Dark phoenix Panama red The ultimate Frisian duck De eerste paar zijn inmiddels al boven het wachten is nog op the ultimate en de white widdow. Ze zullen hier


        Bovenstaand verslag is een mooi voorbeeld van hoe je lst toepast.

        Mix van 5 soorten buiten door Saakie
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

        Comment


        • Kunichika
          Kunichika commented
          Editing a comment
          Daar ben ik het niet helemaal mee eens, vooral bij een plant die helaas niet genoeg zon krijgt. Dit is een erge stekker. Normaal als je vooral zo'n iel plantje gaat lst-en zord je voor extra stress omdat je wellicht de wortels een beetje uit de grond trekt. Normaal creëer je in de tegenovergestelde richting nog een soort van anker uit dat de plant mooi blijft staan hoe hard je hem ook plat wil leggen

        #10
        De planten gaan als een trein!

        Ik heb een laagje grond en nog een klein beetje (vergruisde) 100% organische meststof van DCM erbij gedaan. Ik denk dat het de laatste keer was dat ik er meststof bij doe want als ze dadelijk de bloeifase in gaan, begin ik met de Alga Bloom.

        Bij de Cheese wil ik een LST toepassen zoals Saakie heeft gedaan in het verslag wat Hoeloes doorstuurde. Met bamboestokjes en clipjes. Kan ik daar langzaam mee gaan beginnen? Of toch nog even wachten?

        Bij de NL pas ik de LST toe zoals ik die vorig jaar ook heb gedaan. Dikke stroomdraden die ik bevestig aan de rand van de pot en zo kan ik ieder takje een eigen kant op ''sturen''. Ging perfect.
        Ik ben er zojuist mee begonnen zoals te zien is op de foto. Een duidelijk verschil met de vorige keer. De onderkant van het stammetje staat nog verticaal dus ik buig de plant ipv dat ik hem omtrek


        PS; Zoals te zien op de foto heb ik net een plantenkas in de tuin gezet. Dan hoef ik ze niet iedere keer tijdens het zaaiproces en met regen naar binnen maar kunnen ze lekker buiten blijven
        Attached Files
        Last edited by Braincloud; 30 May 2023, 11:32.

        Comment


        • Saakie
          Saakie commented
          Editing a comment
          Volgens mij kun je wel rustig beginnen met LST op de nl, let wel op dat je haar niet in 1x teveel buigt.

          Ze zien er verder goed uit! Ik ga dit jaar ook 4 autoflowers proberen te buigen, nog nooit gedaan zal zien of het verschil maakt.

          Succes met deze mooie dames.

        #11
        Tijd voor een update.

        Begonnen met de LST bij allebei de plantjes. Door gebrek aan binddraadjes niet verder gegaan met de andere takjes. Ik ga straks wat nieuwe draadjes fixen en verdere foto's volgen.

        Ik heb toch niet de methode met bamboestokjes en clipjes gebruikt omdat ik het gevoel heb dat in mijn situatie de binddraadjes effectiever zijn. Dan kan ik de takjes namelijk wat verder weg buigen.

        De Cheese is toch een beetje scheef gaan staan. Waarschijnlijk doordat ik haar eerder zo om heb getrokken. Het lijkt er in ieder geval niet op dat ze achter blijft tov de NL aangezien het stammetje veel dikker blijft en ze als een raket blijft groeien.

        Verder hebben ze wat last van luisjes en die ben ik zga dagelijks met een pincetje eruit aan het peuteren
        Attached Files
        Last edited by Braincloud; 4 June 2023, 16:33.

        Comment


        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Je kan ook zorgen voor hemelbeestjes en deze op je plant zetten, ze kunnen er makkelijk een 100 tal per dag leeghalen en hun larves zelfs nog meer. Als je uw tuintje niet te proper opruimt in de winter en verdroogde bloemstengels enz laat staan heb je kans ze ieder jaar daar terug zijn en talrijker. Zaai een bloemenmengsel van dcm bvb die ze lekker vinden in een niet of weinig bemeste border.

        • Braincloud
          Braincloud commented
          Editing a comment
          Haha ja vorig jaar ben ik ook op jacht gegaan naar die luizenvreters en losgelaten op mijn plant. Sommige bleven echt een paar dagen op de plant bivakkeren. Heb op internet wat lieveheersbeestjes trekkende planten opgezocht en in de tuin gezet. Morgen maar eens opzoek gaan of ze er al in zitten

        #12
        Vorig jaar Boerenwormkruid geplant omdat het een trekker zou zijn. Nou, daar is niks aan gelogen! Een paar losgelaten op de plantjes en ze begonnen direct de toppen te inspecteren. Heerlijk om te zien!
        Hoe groot of klein het ook is, de natuur blijft zo fascinerend!

        Voor deze massamoord heb ik nog een paar takjes gebogen zoals te zien op de foto's.

        De Cheese begint al bloeiharen te krijgen. Wil dat zeggen dat ze al in de bloeifase begint te komen of duurt dat nog eventjes? Wanneer beginnen jullie met de bloeivoeding? Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik er vorig jaar mee ben begonnen.
        Attached Files

        Comment


        • Braincloud
          Braincloud commented
          Editing a comment
          Maar in de potgrond zit toch niet genoeg voeding voor de gehele levensfase? Waar haalt ze tijdens de bloeifase haar voedingsstoffen vandaan? Ze zullen het zonder bloeivoeding vast ook prima doen maar ik denk dat ze het met bloeivoeding beter doen. Lijkt me dat mensen dat wel eens hebben uitgetest? Zo niet, misschien een leuk experiment...

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Het hangt af van het formaat van de plant en de hoeveelheid grond, of er voedingstekorten zullen optreden. Wat ik vooral bedoel is , geef niet te veel voeding ! geef minder dan de geadviseerde hoeveelheid, want die is vaak erg hoog. Jouw pot is vrij groot en de plant nog klein . Het zou zonde zijn als je grond te zout word.

        • Braincloud
          Braincloud commented
          Editing a comment
          Mijn reactie was bedoeld voor belladonna.

          Vorig jaar heb ik de voeding ook rustig opgebouwd en altijd minder gegeven dan aanbevolen. Dus dat ga ik dit jaar weer doen. Bedankt voor je tip!

        #13
        Wil je grotere AF planten volgend jaar , dan gewoon pas begin juni beginnen !

        Comment


          #14
          Lang niks meer gepost dus wordt weer eens tijd dacht ik zo.

          Half juni een weekje in Oostenrijk geweest en mijn schoonouders gevraagd om de plantjes in de tuin water te geven. Mijn schoonvader vond de wietplantjes wel spannend volgens mij
          Het was die week bloedheet in Nederland en helaas konden mijn schoonouders niet iedere dag komen. Daardoor had ik bij terugkomst wel het idee had dat ze wat stress hebben ervaren. Maar goed, ze zagen er uiteindelijk niet verkeerd uit en hebben doorgegroeid dus niks te klagen.

          Bij terugkomst ook meteen begonnen met het geven van de bloeivoeding. Die ben ik nu dus al 2 tot 3 weken aan het geven.

          1,5 week geleden had ik de plantjes buiten staan op een bankje. Van de NL had ik de grootste top naar de zijkant gebogen en vastgemaakt aan het bankje. Het begon ineens te regenen waar ik niet op had geanticipeerd. Doordat ik bezig was in huis, had mijn vriendin snel de plantjes in de tuinkas willen zetten. Doordat het donker was, heeft ze niet gezien dat de hoofdtop vast zat aan het bankje en je kunt zelf wel invullen wat er gebeurde (het resultaat is te zien op de eerste foto).
          Ik kon natuurlijk niet boos op haar zijn. Vond het wel lief dat ze aan mijn plantjes dacht en had ik maar beter moeten opletten.

          Heb voor mijn gevoel een beetje de LST enzo verwaarloosd maar uiteindelijk niet ontevreden met hoe ze er uit zien.
          De NL begon wat lichte toprot te krijgen in de hoofdtop en die heb ik er zo goed als mogelijk uit proberen te halen. Hopelijk rot het niet verder anders moet ik er een stuk vanaf gaan knippen...
          Attached Files

          Comment


            #15
            Zonde van de top rot heb er ook hellaas al een paar om moeten hakken omdat die vol rot zaten gaat best snel en is soms best slecht te zien! Nu weer hoge luchtvochtigheid niet ideaal voor toppen zien er verder leuk uit!! En hopen op een lekker rokertje
            Smoke weed every day!

            Comment

            Bezig...
            X