Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Puur buiten in 15L pot - Auto Mazar / Purple Punch

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Zo, de langste dag van het jaar hebben we gehad en dat is het moment dat mijn laatste Mazar is geboren (nog net niet groen in de aarde) dus vanaf nu kan het alleen nog maar afzien worden. Ze staat nog binnen, dus niet op de foto hieronder.

Die langste dag is een soort graadmeter voor me. Daar hang ik aan op hoe het kan gaan aflopen met de nieuwste Mazar bijv. Zij krijgt namelijk het minste licht van allen ....

IMG_2408[1].jpg

Wat zijn die toppen toch mooi van de kleinste, perfect dingetje;

IMG_2409[1].jpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vishaka View Post
      En ik ben echt he-le-maal klaar met Purple Punch... dat ding is NOG niet ontkiemd! Die dingen waren 5 voor 10 euro (mocht dat iets zeggen).
      Mijn beginnerservaring is dat een zaadje binnen 48 uur ontkiemd, of het zaadje ontkiemd nooit. 5 zaadjes in april en 1 in mei zijn niet ontkiemd. Waarschijnlijk te nat en te koud geweest.

Andere vraag, ik zie dat je je potten ongeveer 5 cm ondervuld houdt. Is dat beter dan tot vlak onder de rand? Mijn idee is hoe meer grond, hoe meer volume om in te wortelen en hoe beter de verzorging van de plant boven de grond. Maar misschien zie ik dat fout.

Comment

klos73 hoe meer volume ondergronds,weerspiegelt na de boven toe.

Hoogte en breedte

Comment

Yes dat klopt hoe meer wortel hoe meer plant hoe minder wortel hoe minder plant klinkt als kindertaal maar toch werkt dat het beste 😂

Comment

Ik denk dat het meer toegespitst kan worden op mijn bewuste 15 liter pot. Het is het eerste jaar dat ik er "zo weinig" aarde in doe. Waarom? Eerlijk gezegd was de hoofdreden dat ik geen zin had in zware potten lol. Daarna zag ik ineens andere voordelen. A la .. het miniplantje staat beter beschermd in haar eerste fase (wind/warmte) en dat zou een eventueel borrelglas-baren kunnen voorkomen. En bij strekken of een labiel stammetje kun je de pot nog goed bijvullen ook..

Is er verschil met vorige jaren? Er is een wat kleinere variant nu met prrrachtig ontwikkelende toppen! (elke voordeel z'n nadeel he).
            Dus ja...
            Die andere? Ja... die is enorrrrm hoog en wat minder krachtig compact als ^ ... misschien nog wel hoger en voller dan toen de pot nog tot de strot werd gevuld
            Last edited by vishaka; 25 June 2023, 07:02.

Comment

IMG_2413[1].jpg
              Alles voor een vroege start roep ik nu.

Dat gaat Borrelglas-werk worden !

Letterlijk gebroken, don't ask me why, how, when ...

Je kunt gewoon geen kans mislopen met borrelglaswerk zie je maar weer ... toch blij dat die purple punch het zover geschopt heeft na die openlijke wortelaanmaak.
              Last edited by vishaka; 27 June 2023, 02:22.

Comment

• billyboybennie
                billyboybennie commented
                Editing a comment
                Ben ik niet verrast over dat ie het niet overleefd heeft , als een jong plantje eenmaal problemen heeft komt ie er moeilijk maar weer bovenop

• Remco
                Remco commented
                Editing a comment
                uit de zon zetten de sukkelaar , overleeft het wel , t'zen sterke bèésten èé

Remco
              Ik heb 'm al in borrelglas staan~!

billyboybennie Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was; met deze gebroken dame was NIKS mis vanaf de start~!

- ik schreef "Borrelglas-werk" en ik had voor de helderheid moeten neerpennen "dat gaat borrelglas-werk worden" dus ik was verre van duidelijk, sorry billyboybennie ! (ik heb het inmiddels ook aangepast in mijn vorige post).
              Last edited by vishaka; 27 June 2023, 02:25.

Comment

• billyboybennie
                billyboybennie commented
                Editing a comment
                geen probleem vis ,wat ik er kort door de bocht heen wil zeggen is ,dat plantjes die stumpertjes zijn ,altijd stumpertjes zullen blijven en nooit het maximale zullen geven dat soort plantjes hebben maar 1 bestemming bij mij en dat is de containerbak

• vishaka
                vishaka commented
                Editing a comment
                Billy... mijn ervaring is echt anders. Vorig jaar heb ik de beste/grootste toppen ever gehad van een borrelglas-dame, ik was amazed! Ja, dus nee, ... moet je echt ervaren hebben om het anders te zien

• billyboybennie
                billyboybennie commented
                Editing a comment
                het is wat je meemaakt he? ik heb er veel ervaring mee doet dit al jaren (zaten weleens stumpertjes bij )en heb er geen goede ervaring mee inderdaad ,voor mij gaat de regel op ,dat de sterksten het overleven zoals het in de natuur gaat

Hoe gaat het nu met jou plantjes dan ?

Comment

Heeey...

Nou, het is me allemaal wat hoor... er is weer aardig wat omgevallen in de jongste fase en het wordt dan saai om dat steeds te updaten he.
                Ik kijk met heimwee terug naar toen ik deze draad begon.. zo vroeg in het jaar in de REGEN..... lekker onder de plu met plastic buiten in de kou ... die stonden sterk vanaf het begin ... reminder for next year!!

De allerlaatste foto die ik deelde (2 weken terug), je weet wel, pal geknakte steel... die stond heeeel lang in borrelglas te niksen en ik had de hoop opgegeven dat het nog iets zou worden maar toen ineens.... ;

IMG_2462[1].jpg

Dus ja, dat staat sinds eergisteren in de aarde (links) - zit nog weinig beweging in hoor;
                (volgens mij allebei MAZAR .. met de purples veel pech);

IMG_2468[1].jpg

Nou, dit is dus de borrelglas Purple versie (die slaapt), beetje lamme steel, verder ok;

IMG_2469[1].jpg

Dit zijn dus de twee oudjes;

ikje.jpg

Nou, tell me Billy... hoe ver zitten we van de oogst af (ik heb nog nooit paarse trichomen gezien dus het moet op gevoel)?

IMG_2470[1].jpg

IMG_2471[1].jpg

Comment

• Corleone1933
                  Corleone1933 commented
                  Editing a comment
                  Ik zou ze nog zeker een week of 2 tot 3 laten staan, nog veel witte bloeiharen en de laatste weken gaan ze nog veel dikker worden, let er wel op dat je geen rot gaat zien, ziet er verder heerlijk uit, suc6.

• Remco
                  Remco commented
                  Editing a comment
                  👍🏼👍🏼

• vishaka
                  vishaka commented
                  Editing a comment
                  Thanks Corleone1933, daar heb ik iets aan.

Je kan altijd op de stampers letten ik zie meer en deels wit .als 80 % van die stampers bruin worden, dat zou een indicatie kunnen zijn om te oogsten voor de rest ziet het er netjes uit en gelukkig ben je niet van de aardbodem verdwenen

Comment

• vishaka
                  vishaka commented
                  Editing a comment
                  Kunichika ik heb Armand nooit gezien, leerde hem kort na z'n pas dood kennen, zijn hele bestaan is me ontgaan maar het systeem liep ook niet echt met 'm te koop, wat had ik hem graag these days z'n rebelsongs horen zingen! Hij was zo wakker... uniek figuur en mooi dat we hem hier nog een beetje kunnen herdenken

• Kunichika
                  Kunichika commented
                  Editing a comment
                  Wakker ja maar niet woke!!!

• vishaka
                  vishaka commented
                  Editing a comment
                  Kunichika geen woke neej

En goed op top rot checken voor je alles weg kan gooie 😮‍💨
                Smoke weed every day!

Comment

Zolang ze niet in de regen komen,hoef je echt geen zorgen te maken om rot,en al zeker niet in dit gedeelte van het jaar.
                  ze zien er mooi uit,en de tricomes in de gaten houden staat ind op zijn plek.

Nog even en je mag met de schaar losgaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chappie View Post
                    En goed op top rot checken voor je alles weg kan gooie 😮‍💨
                    Eerlijk.. ik heb nog nooit toprot gehad en ik begin er bijna 'niet-bang' van te worden .. maar ik vrees dat ik het niet herken (op tijd) want het is een raadsel in elk opzicht voor me ....

Wel 1 indicatie waar ik wel alert op ben:
                    - de kleine blaadjes die uit de toppen groeien die zou je dan heel makkelijk los kunnen trekken
                    (zolang ik dat dus niet kan, zit ik gebakken voor m'n gevoel - misschien wil ik ook niet wijzer worden)​

Comment

• Kunichika
                      Kunichika commented
                      Editing a comment
                      Zet anders een ventilator 24/7 op de planten. Een plant van mij begint ook langzaam aan te zwellen. Als ik thuismok na een zware regenbui zet ik direct de ventilator op stand 3 op de werdplant totdat ze droog is of tot de ochtend erna. Dit zal mij niet gebeuren

Oorspronkelijk geplaatst door Yuna View Post
                    Zolang ze niet in de regen komen,hoef je echt geen zorgen te maken om rot,en al zeker niet in dit gedeelte van het jaar.
                    ze zien er mooi uit,en de tricomes in de gaten houden staat ind op zijn plek.

Nog even en je mag met de schaar losgaan
                    Nice!

Comment

Er is er weer 1 gesneuveld (niet een borrelglasdame want die doen het - eenmaal wortels aangemaakt - in de aarde eigk best heel goed, no worries about them!). Die had al eerder een kwetsbaar stammetje maar een hoop aarde er omheen wilde ook niet werken want de blaadjes vergeelden helaas.... nauwelijks wortel aangemaakt.

Paar jaar terug maakte ik een kuiltje zaai-en-stek grond in de pot om de ontkieming in alle rust te laten opkomen. Misschien geen slecht idee als je in juni of juli ontkiemt.

Dus slechts DIT is wat er nog rest nu (naast de 2 oudste pronkstukken), beide borrelglas afkomst - ik ben best heel content met deze borrel Purple die het lekker doet tbh;

IMG_2487[1].jpg

Ach ja.. en de gesneuvelde bij een andere gesneuvelde gezet ... ja, ik zit hier nog met een pot aarde die gevuld mag worden! Dus laten we kijken welke het eerst wortel schiet ...

IMG_2488[1].jpg

Comment

Bezig...
                      X