Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Puur buiten in 15L pot - Auto Mazar / Purple Punch

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

En als je rekent... dan is de borrelgas-methode waarschijnlijk de beste inzet .. want stel je voor: ontkiemen (heb nog een zaadje) duurt wat dagen.. en dan nog 2 weken (!!!) afwachten of deze OOK niet omgaat/knakt/breekt/etc. want dan belandt ie alsnog in borreglas... en zijn we weer terug bij AF...

Jaja... dat gaat echt teveel tijd kosten! Ik denk dat de borrelgas-methode te weinig eer krijgt

Comment

Na zo'n 6 dagen flink wortel geschoten, best snel... (die andere - waarvan de steel links tegen het glas gedrukt - doet er een stuk langer over maar die heeft nu 1 lange wortel gemaakt, als er meer aankomt doe ik die ook nog in de aarde);

IMG_2514[1].jpg

En nu zit ze al weer een uur in de aarde;

IMG_2516[1].jpg

Dit zijn de andere 2 van borrelglas-afkomst, de grote is Purple Punch en de steel is slechts wat krom, verder gaat ie goed, borrel Mazar gaat ook ok, niks om je zorgen over te maken die borreldames

schermopname.png

De 2 uitschieters .. tsja.. het staat wat te staan...al het blad geel... als het los zit trek ik het eraf. ik zorg dat ze niet in de regen staan en soms haal ik ze 's nachts gewoon binnen en zet ik de ontvochtiger aan ... dat doe ik heel graag op avonden/nachten dat ik mijn fietszadel nat zie worden en de auto's van het vocht zie beslaan...
      Omdat ik er niet altijd bij kan zijn staan ze meestal onder de plu overdag als ik regen verwacht (en dat begint aardig vaak te worden nu).

Ik denk dat ik ze morgen binnenlaat . geen zon en er gaat wat regen vallen ... of terwijl, dan zet ik ze zo binnen en gaan ze voorlopig even niet meer naar buiten.

IMG_2501[1].jpg

Comment

• Pieremegoggel
        Pieremegoggel commented
        Editing a comment
        Het zijn AF-jes hè? Die borrelglas-plantjes zijn dan flink achterop geraakt. Die gaan al zo in bloei. Of doe ik te somber?

Pieremegoggel Yup AF. Ik heb het nog niet gemerkt dat ze zo in de bloei gaan maar we hebben nog genoeg tijd over om dat te ontdekken. Tot nu toe is de ervaring dat de borrels of een nood minder aanmaken of een schuine steel hebben zoals de grote Purple hieronder. Dat heeft niks aan het resultaat afgedaan vorig jaar, integendeel, mindere nood werden de beste toppen tot dan toe. De overige 2 zullen ook wel mankementen krijgen die ik noteer.

Juppie, ze kunnen weer onbeschermd buiten vandaag want het blijft droog-

het borrel-trio;

IMG_2521[1].jpg

Comment

• Pieremegoggel
        Pieremegoggel commented
        Editing a comment
        Ik volg het daarom ook met veel plezier

• vishaka
        vishaka commented
        Editing a comment
        Pieremegoggel Oow nice

• belladonna
        belladonna commented
        Editing a comment
        Vul die potten tot aan de rand toe vol aarde dat gaan ze echt nodig hebben

Zo... mijn grote trots (ever) is om ... ik heb 'r niet eens in een bad met waterstofperoxide/water gedaan (na oogst) en dat is BIJZONDER. Dat deed ik namelijk inmiddels standaard elk jaar maar ik had ook elk jaar last van meeldauw en ik wilde elk spoortje wissen ook al had ik ze goed met rauwe melk bespoten. Maar ik deed het ook om de wiet te verzachten... dus ja, ik ben er wel even mee bezig geweest of ik het toch niet weer zou doen. Maar nee dus. Kan nog komen met de rest natuurlijk. We will see...

Dit is gewoon het voordeel van ETAPPES. Ze hebben in de bloei-fase niet superrrrr-dicht op elkaar gestaan in de regen buiten onder een plu (zonder er veel naar om te kijken!) voor het eerst. Dus mogelijk minder kans op meeldauw. De bloeiers staan trouwens de laatste week alleen maar binnen voor het Westen-raam. Niet meer buiten geweest. Geen risico's dus.

OM;
      IMG_2535[1].jpg

IMG_2539[1].jpg

IMG_2541[1].jpg

Deze 2 borrel-dingen staan continue buiten, blij met de plu, ik heb nog 2 nieuwe grotere transparante pluus besteld gisteren... dus dan hoop ik dat ik de bloeiers ook nog wat extra buiten kan zetten met miezerweer enso.

IMG_2543[1].jpg

ZO.. er ligt een blueberry te kiem maar ik vraag me af of die uit het ei gaat komen. Uit de koelkast... heeft er sinds 2017 gelegen. Ik had een mix gewonnen op een forum waar ik mijn allereerste kweek toen deelde. Let's see.....

Last edited by vishaka; 30 July 2023, 20:48.

Comment

• Pieremegoggel
        Pieremegoggel commented
        Editing a comment
        Mooie topjes toch geworden zeg. Valt me zeker niet tegen voor de omstandigheden. Hoelang doe je daar mee?

Pieremegoggel Ik moest even terugkijken maar ik schreef op 6 mei op deze draad dat ik weer aan de shop-wiet zat dus dat wil zeggen dat ik toch aardig lang heb gedaan met die 5 Mazars van vorig jaar... laten we even inschatten dat ik daar in september vorig jaar mee begonnen ben, not bad ey

Voor het natte Westenraam (rechts borreltante Purple), ik had ze veel eerder op de grond moeten zetten, krijg je gewoon meer licht .. nieuwe plu ook in beeld maar die blijkt even groot als de ouwe pluus lol... maar ik hou ze gewoon want ik was toch toe aan nieuwe en deze hebben ook geen vouwen in het plastic maar wel zo'n koepel-handvat waar ik nog mee om moet leren gaan bij bevestigen aan tuingaas enso.

IMG_2551[1].jpg

Nou, die Blueberry die ligt te ontkiemen dat wordt niks meer (na bijna 72 uur)! Ik heb er nog maar een Purple Punch bijgelegd.... hopelijk gaat het een beetje vlot want ik wil profiteren van deze natte tijd voor de eerste dagen in de aarde! (ja dat ging zo goed he .. zo kunnen we vast weer eens ontsnappen aan het borrelglas; )

Comment

Ziet er goed uit,mooie toppen geworden en optijd met dit weer.

De niewe zullen rap groeien met dit weer en de omschakeling na de zon.

Nog even door de zure appel bijten.

Comment

• vishaka
          vishaka commented
          Editing a comment
          Ja dat denk ik dus ook ja!
          Het ligt gewoon helemaal voor de hand haha ...

• Yuna
          Yuna commented
          Editing a comment
          We hebben nu het perfecte klimaat voor de zaailingen gevolgd door de zon, beter kunnen we het niet wensen

• vishaka
          vishaka commented
          Editing a comment
          Yuna E x a c t l y .

Wat een fukkin smerig weer...

Het nieuwe zaadje (purple punch) is boven en staat vanaf de eerste dag in de aarde buiten onder de plu onder plastic en we blijven ons hart vasthouden of dit ook geen borrelglas-ingreep gaat worden als de zon er weer fel op gaat schijnen straks.

... de plu een seconde verwijderd voor de pic, de borrelglas-rest doet het naar omstandigheden goed zoals u ziet;

IMG_2554[1].jpg

Comment

OM! (dit was dus de aller-aller-eerste, heeft best lang geduurd ja want die andere van het stel is al weer even om he);

IMG_2562[1].jpg

Overzicht hele plaatje;

Alleen de allerkleinste spriet heeft (nog) geen borrelglas-origine, de rest wel. Gisteren de nieuwe plu ff geprobeerd .. daar staat de grootste borrel-dame onder die al bijna klaar is, die heeft dus voor een groot deel binnen gestaan. ik zal ff een portretfoto van haar delen hierna.
          De meest rechtse borreldame (vrij groot al he).. man man... ik heb al aardig wat bladeren weggeknipt de laatste dagen want ik zie steeds weer een nieuw meeldauw plekje! Dus ja... da's ... brrrr

IMG_2565[1].jpg

De portretfoto van de allereerste borreltante dit jaar - let's not forget; the Purple Punch! - weinig paars te zien mah goed - die geoogst zal worden (soon), beetje schuine steel he maar verder prachtige toppen!

IMG_2568[1].jpg

Comment

waarom knip je ze weg, je kunt ook melk met water mengen en dat spuiten.
            Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

Comment

• vishaka
              vishaka commented
              Editing a comment
              Je hebt he-le-maal gelijk.. heb ik ook altijd gedaan met rauwe bio melk vd boer! ik heb me in het begin van deze kweek gered met een blaadje dauw wegknippen dus dat zit er een beetje in nu maar ik ga weinig overhouden als dit zo doorgaat! en ja... ik zal toch naar de bio-boer moeten voor de rauwe melk en dan moet ik ff een aardig stukje rijden .... (niet heel ver maar toch) ... ja, .......

• Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              gewone Melk dus spaar u zelf de moeite èé

• Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Waterstofperoxide werkt ook.

Je verbaast me wel met die portret foto,ik heb nog nooit iemand de wiet buiten zien drogen met een schoenen doos eromheen😀

Melk/water verhouding werkt niet altijd helaas.

Als laatste schone redmiddel zouw je van canna Cannacure kunnen gebruiken,spul helpt redelijk goed tegen meeldauw,kan zich niet verspreiden.
            Vind het niet goedkoop,maar het doet wat het doen moet.

Plus is niet schadelijk en kun je gewoon gebruiken de gehele kweek.

Waterstof kan ook maar in deze phase beter van niet.

Staff

Comment

• Ketelhuis
              Ketelhuis commented
              Editing a comment
              sowieso niks op je toppen spuiten, beter met een sponsje ofzo als je in volle bloei zit.

En t is een bananen doos eh :p , maar buiten heb ik dat ook nog niet gezien XD

• stafford
              stafford commented
              Editing a comment
              Bananen doos ook goed😄 maar nee dit is echt de eerste ooit wat ik zie haha.

Cannacure met zacht kwastje aandeppen op het blad werkt perfect, ook melk/water verhouding.

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Waterstofperoxide werkt ook, tip van lr2 trouwens.

Lieve mensen, ik teer al jaren op dit bericht en dat verklaart waarom ik het echt op rauwe melk heb gemunt (en daar toevallig ook goeie ervaringen mee heb) en dus niet op store-bought milk (uit de supermarkt). Dit is een MUST-READ (de @edit/conclusie in dit bericht is ook zeker de moeite waard want dan blijkt dat het feitelijk niet zo zeer om de rauwe melk gaat maar om het hoge melkvet - dus dat biedt hoop voor ieder die niet in de buurt van een rauwe melktap woont!)

Omdat ik het bericht zo belangrijk acht, ga ik het hier in vol ornaat neerzetten... onder is de link als je het graag wil vertalen in mommy language.

raw milk.png
            raw milk2.png raw milk3.png

Comment

Een steel vol met meeldauwplekjes vanmorgen ... gisterenavond zal ik al iets;

IMG_2597[1].jpg

Maar we hebben niet stilgezeten!! Hemelsbreed over aardig onbegaanbare bospaden, langs weilanden en akkers fietste ik het in maar liefst 5 minuten! (google route 18 minuten). Nee, dit was niet het biologische melkveebedrijf waar ik de afgelopen jaren heenfietse in een klein uur. Maar ook deze mensen zijn superlief voor hun koeien met hun eigen kringloop. Zij ondernemen met oog voor dier, mens en natuur en daar word ik ook wel blij van.

En dan zie je dit...

IMG_2577[1].jpg

En dan neem je voor 40 cent melk (meer is echt niet nodig, in de koelkast blijft het 3 dagen goed en dan heb je nog over ook, het is naast de deur dus ik ben er zo);

IMG_2571[1].jpg

En dan begint het ... je bent altijd bang dat je een plekje vergeet dus het is radicaal spuiten, eerst de getroffene;

IMG_2598[1].jpg

En dan de twee jonkies;

IMG_2602[1].jpg

Ok, dat was het verslag van vandaag

Comment

• Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              melk met water stinken ??

• Gps
              Gps commented
              Editing a comment
              De melk werd zuur. Vandaar de stank.

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Volgend keer waterstofperoxide gebruiken.

biobizz heeft er ook een middeltje voor (leafcoat) maar daar moet je wel mee oppassen.

In de advertentie en label staat dat je de hele plant (incl toppen) in groei EN bloei kunt besproeien maar in werkelijkheid is dat absoluut niet waar.
            Hier heb ik ook contact over gehad met biobizz over deze valse claim en ze gaven zelf ook toe dat het niet voor tijdens de bloei bedoeld is en dat het eerder schadelijk is voor je toppen.
            Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

Comment

Beste tegen meeldauw werkt silicium , en dat kan worden toegevoegd met een natuurlijk mineraal : wollastoniet !

maar dat kun je niet over je planten gaan spuiten , het moet in de grond.

Comment

• vishaka
                vishaka commented
                Editing a comment
                Interesting.. hou het in gedachte.

Ik lijk soms wel zo 1 met de natuur geworden dat ik niet eens meer hoef te kijken of er weer nieuwe meeldauw aan me plant zit. Ik weet gewoon dat het niet zo is. Ik voel het .. kan dat? Ik denk het wel.... er is alleen zoveel van ons instinct verloren gegaan...

"heb je toevallig geblowd visha?"

Ja maar echt maar een mini-dingetje ... ow lovely taste mijn eerste Mazar van het jaar! Die taste is zo G'ddelijk he ... dat ik er van baal dat ik er maar 1 of 2 vaak aankan en dan is het nog redelijk mager groen wat er in gaat. En dan begint mijn hoofd te tollen dus moet ik stoppen. Ik ben dus echt niet onverzadigbaar als het over "gebruik" gaat, nooit geweest ook. Het mooie is... zo doe je er wel bijna een jaar mee, je oogst van het jaar.

Ik zit gewoon even in een thinking-out-loud-in-public momentje...

Ik haal mijn shag in Duitsland (ik laat het bij zo'n grens-doorstuurpunt afleveren). Het is biologische shag, geen chemische bestrijdingsmiddelen (zijn ze helder over) noch extra smaakmakers. Zeer goed te roken en ademnood is ook verleden tijd. Waarom hebben ze dat allemaal niet in Nederland (los van dat moeilijk verkrijgbare spirit-merk dan)? Willen ze ons dood hebben? Echt.. roken heeft ook zijn voordelen alleen bio is echt aan te raden. Vitamine B3... = niacin = nicotinezuur wat o.a. vrijkomt bij het verbranden van tabak (verwar het niet met nicotine he) daar schijnt de hele wereld een dramatisch te kort aan te hebben. Waarom werden de geprikte rokers niet ziek? Dat las je maar ik zag het toevallig ook in mijn omgeving. Mijn tante is 70 jaar oud .... die is nooit ziek, en rookt euh.. ja, van die sig-sigaartjes uit duitsland maar die heeft het geluk bij de grens te wonen. Belgie, in die buurt zit ik wel maar de prijs van tabak stijgt als een gek daar ook ...

Comment

• Gps
                Gps commented
                Editing a comment
                @vishaka

Dat bij mij de alarm bellen afgingen was ook voor mij de start om onderzoek te gaan doen.

Daar werd ik niet vrolijk van, vooral omdat de grote menigte vrijwel alles wat de regering en de media riepen, slikte voor zoete koek.

Wat wel grappig is. en dat weet ik door internet. Wij waren niet de enige waarbij de alarm bellen afgingen,

• vishaka
                vishaka commented
                Editing a comment
                Gps ik vrees dat we tegen het eind van het jaar weer in dezelfde plandemische shit zitten met beperkingen en lockdowns ... kan het hele verhaal weer opnieuw beginnen, berichten daarover winnen aan duidelijkheid,.. het misbruik van de macht in deze is van onmetelijke, onverteerbare, niet te bevatten proporties. Er wordt met ons gespeeld als avatars in videogames.
                Last edited by vishaka; 19 August 2023, 10:27.

• Gps
                Gps commented
                Editing a comment
                Ik ben iets optimistischer. Oa de winkels zullen er toch geen tweede keer intrappen ?

De meeste zullen nu toch wel door hebben dat de zorg al jaren afgebroken word. (bezuinigingen)
                En dat het daardoor elk griepseizoen stervensdruk is in de zieken huizen.

Voor wie mij niet gelooft, doe eens gek en doe wat ik gedaan heb. Praat met mensen die in een ziekenhuis werken.
                Of doe eens onderzoek en dan heb ik het niet over nine for news lezen.
                Last edited by Gps; 20 August 2023, 23:34.
            Bezig...
            X