Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
ik denk dat het toch best goed gaat ga er ook nog even niks aan doen
alleen zie ik wel veel van die geel achtige ronde dingen aan de onderkant van mijn blad weet iemand wat dit is??beestjes.jpg
eventjes een algemene update,
het gaat goed met de planten, op de nieuwe bladeren is geen vraatschade meer gevonden dus ik denk dat het knoflook extract goed heeft geholpen.
plant nr. 1 99cmIMG_7393.jpg
plant nr. 2 71cm IMG_7392.jpg
plant nr. 3 111cmIMG_7391.jpg!!!!!!
plant nr. 4 52 cm IMG_7390.jpg deze is wel een stuk kleiner, maar deze blijft me wel boeien omdat deze 4 hoofdtoppen heeft.
plant nr. 5 96 cm IMG_7389.jpgniet de grootste maar zeker wel de mooiste
dan nog een paar vraagjes uit nieuwschierigheid:
1. er zit hier een lieveheerstbeestje zwart met gele stipjes op mijn blad, eet deze ook luizen of is deze schadelijk voor mijn plant en moet ik hem verwijderen?? IMG_7388.jpg
2. ook zit hier een gek soort spoor op het blad weet iemand wat dit is, ik maak me er niet zo druk om maar misschien dat jullie weten wat het is. IMG_7395.jpg
3. de blad puntjes zijn een beetje verkleurd, dit is op meerdere planten, en aangezien het gisteren geregend heeft verwacht ik dat het daarmee te maken heeft. klopt dit? IMG_7394.jpg
ps ik zal er de volgende keer aan proberen te denken het fototoestel recht te houden
Jammer van de niet gedraaide foto's... maar volgende keer beter
2. Spoor van een mineervlieg misschien, onduidelijk foto
Van het net geplukt: Veertienstippelig lieveheersbeestje
In Vlaanderen komt dit lieveheersbeestje frequent voor. Het is makkelijk herkenbaar aan zijn kleur: geel met zwarte stippen. Ook de stippen zijn zeer kenmerkend. Ze zijn uitgesproken hoekig. Sommige exemplaren hebben grote stippen waardoor het lijkt alsof ze zwart van kleur zijn met gele stippen. Het veertienstippelige lieveheersbeestje is gemiddeld 4 tot 6 mm groot.
Kan dus geen kwaad
Lijkt me een veertienstippelig lieveheersbeestje. Eet alleen bladluizen en is dus een zeer hulpvol beestje. Alleen als je een overwegend geel lieveheersbeestje met ronde zwarte stippen op je plant tegenkomt moet je op gaan letten. Dat is namelijk het citroenlieveheersbeestje, en die eet in tegenstelling tot de meeste van zijn familiegenoten alleen meeldauw en verspreid dit ook.
Dat spoor op foto 2 kan ik niet thuisbrengen (is ook nogal wazig), als je Monty's bladprobleemoplosser los laat op foto 3 dan kom je waarschijnlijk uit op: De punten van bladeren worden geel, bruin, of dood. Plant ziet er voor de rest vrij gezond & groen uit. stam kan zacht worden.
>> Over-bemesting (vooral N), over-bewaterd, beschadigde wortels, of onvoldoende bodem beluchten (gebruik meer zand of perliet. Af en toe als gevolg van niet voldoende N, P, K.
Ok bedankt voor de reacties ik denk inderdaad dat de planten overwaterd zijn zal ze dus voorlopig geen water gevenHeb ook een beetje op internet gekeken en het lijkt me iets van de mineer vlieg maar ga hier nog niks aan doen
ik heb een vraagje, is het verstandig om plant 3 nu nog te toppen?? dit wil ik doen omdat deze plant vrij hard de hoogte in gaat maar niet echt de breedte, ook zou ik dan willen proberen om op een "un-pro" manier van die top een stek proberen te maken.
Tuurlijk kan je dat nog. Sommige mensen doen het herhaaldelijk en vlak tot voor de bloei. Of het zo laat nog verstandig is weet ik niet, maar nu kan het zeker nog.
Om te stekken zal je een heel deel meer moeten wegknippen dan bij toppen alleen, maar erg is dat op zich niet. Op een un-pro manier: toch opletten, het zou zonde zijn als je het laat sterven. Lees daarvoor best het stukje over stekken maken eens goed na. Zeker ook de stekgel/stekpoeder niet vergeten, en zeker handen wassen voor eraan te werken.
In elk geval zien je planten er goed uit! Keep up the good work. Dat lieveheerstbeestje mag je inderdaad te vriend houden .
Dat eerst hard de hoogte in gaan is volgens mij iets dat karakteristiek is voor deze soort. Die van mij zagen er eerst ook wat kaal uit, maar nu zijn de zijvertakkingen (en zijvertakkingen daar weer van) ook hard aan het groeien. Als er echt een reden is waarom de planten niet te hoog mogen worden, zoals zichtbaarheid vanaf de straat, of dat verduisteren dan lastiger wordt, of dat je bang bent dat ze om gaan vallen, dan zou je zeker nog kunnen toppen. Maar aangezien toppen toch ook stress veroorzaakt zou ik het achterwege laten als er niet echt een reden voor is. De komende 2-3 maanden gaat de plant toch nog flink in de breedte groeien... Just my 2 cents...
PS Las ergens dat je tot maximaal 1 maand voor de bloei kunt toppen, dit ivm bepaalde planthormonen. Als je niet verduistert gaat je plant pas ergens in augustus bloeien en ben je dus nog op tijd. Als je echter wel van plan bent om te gaan verduisteren, kun je het ondertussen dus waarschijnlijk beter niet meer doen.
Comment