Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Weet niet of je dat al doet, maar met dit soort additieven in je voedingswater is het ook belangrijk dat je het op de juiste pH brengt zodat je wortels ze ook daadwerkelijk actief op kunnen nemen.
De optimum pH voor de opname van de meeste stoffen ligt rond de 5,8, dus dat is ook de pH waarop je moet afzuren.
PK-13/14 is behoorlijk basisch, dus als je dit gaat toevoegen heb je een stuk meer pH- nodig om af te zuren dan voordat je dit aan het voedingswater begon toe te voegen.
Als je helemaal niet afzuurt kunnen je planten bepaalde stoffen niet opnemen en zullen je tekort verschijnselen waarschijnlijk alleen nog maar erger worden.
ok maar ik gebruik regenwater dan zou het toch al geen probleem moeten zijn ofwel?
ik ga morgen halen welke denken jullie dat ik het beste kan halen, als jullie denken dat het niet veel uitmaakt dan haal ik bij voorkeur hesi fosfor plus, maakt het wel uit zeg dan welke het beste is
het is hesi fosfor plus geworden dit omdat, de growshop eigenlijk meer dacht aan een kalium tekort, waarop hij zijn boek liet zien met een paar foto's van kalium tekorten erin. en dit was sprekend mijn probleem. om jullie advies niet in de wind te slaan heb ik maar hiervoor gekozen dit omdat dit ook help bij een goede bloei en een eventueel fosfor tekort.
Ken mensen die dat getest hebben, en dat werkt voor geen meter.
De enige manier om je pH constant te houden is met een pH-meter en pH- (of pH+).
Als je ook maar iets van oplossingen en pH-waardes zou weten, zou je ook wel snappen dat automatische pH-correctors onmogelijk zijn, aangezien dat met concentraties opgeloste stoffen te maken heeft (H+ en OH- ionen), en als je goed kweekt dan pas je die concentraties die er met je voeding in het water terechtkomen (maw de hoeveelheid voeding die je geeft) in de loop van je kweek aan aan de behoeftes van je planten.
Om dan toch je pH gelijk te houden heb je pH- of pH+ nodig.
En als je geen pH-meter hebt, weet je niet eens wat de pH is van het voedingswater dat je geeft, dus hoe kun je er dan voor zorgen dat die gelijk blijft wanneer je de hoeveelheid voeding die je geeft bij moet stellen?
Zoals ik eerder al zei, als je je resultaten wilt verbeteren, haal dan eerst een pH- en een EC-meter en leer je voeding aan te passen aan de behoefte van je planten. Gegarandeerd dat je op die manier meer opbrengst zal halen dan zonder deze hulpmiddelen.
Last edited by Hash Head; 27 September 2011, 03:54.
Ik kweek buiten altijd zonder meters en met regenwater/kraanwater, zuur niks af/bij en toch krijg ik een "redelijke" oogst... wat doe ik dan verkeerd??
Meten is voor binnenkwekers in een gecontroleerde omgeving, in de buitenlucht heb je weinig controle daar je overgeleverd bent aan de natuur.......
Dus omdat je deels overgeleverd bent aan de natuur maken pH en EC niks meer uit?
Sorry hoor, maar dat is een compleet onzinnige opmerking.
Natuurlijk zal het een stuk lastiger zijn om je substraat op de optimale pH en EC te houden omdat er ook (wat) regenwater in je potten terecht zal komen, maar dat betekent niet dat je het bij voorhand al op moet geven.
Er gelden simpelweg bepaalde optimale omstandigheden voor het wortelmilieu van je planten, en hoe dichter je bij die optimale omstandigheden zit, hoe beter.
Natuurlijk zal het ongetwijfeld ook mogelijk zijn om redelijk succesvol te kweken zonder meetapparatuur, door simpelweg met vallen en opstaan te leren en het in de loop van jaren langzaam onder de knie te krijgen. Maar nog steeds zou je hoogstwaarschijnlijk dichter bij de optimale opbrengst komen als je wel zou meten, omdat dan de omstandigheden constanter blijven dan wanneer je er maar een slag naar slaat.
Dit trage leerproces is echter onnodig als je je goed informeert en vanaf het begin alles meet; de wetenschappelijke methode.
Daarom valt dit juist ook voor beginners aan te raden.
Vergelijk bijvoorbeeld mijn planten met die van de OP van dit topic (beide Church-planten).
Grootste verschillen zijn dat ik alles meet, een complete voedingslijn gebruik en in potten kweek.
Mijn planten zijn echter 250 tot 285 cm lang, zijn continu mooi groen geweest, gigantisch vertakt en zijn momenteel behoorlijke toppen aan het maken, terwijl de OP verscheidene serieuze problemen heeft gehad en een stuk kleinere planten heeft. Natuurlijk kun je pas echt iets zeggen nadat er geoogst is, maar tot op heden is het verschil toch wel significant te noemen.
En dit lijkt mij voornamelijk toe te schrijven aan het feit dat ik door te meten continu mijn EC en pH aan kan passen aan wat de plant aangeeft.
Beginnen de bladranden te krullen? Dan gaat de EC iets omlaag. Zijn de laaggelegen bladeren aan het vergelen? Dan kan de EC waarschijnlijk iets omhoog, of wellicht moet de pH iets bijgesteld worden. Etc., etc.
METEN IS WETEN. Dat is een goed motto als je je planten optimaal wilt laten profiteren van de voeding die je ze geeft.
BTW Daarom is het ook beter om in potten te kweken buiten dan in de volle grond: minder last van regenwater dat je wortelmilieu in de war schopt (en zelfs grondwater in de meeste gebieden van Nederland), helemaal als je een flink bladerdek hebt dat de pot grotendeels afschermt.
Last edited by Hash Head; 27 September 2011, 03:50.
Ik denk niet dat ons verschil komt door het meten van jou maar doordat ik tot de bloei geen voeding gebruikt heb, hetgeen ik volgend jaar wel ga doen, natuurlijk zal het meten van kou wel een klein beetje nut hebben maar lang niet zo veel als jij beweert
puur op substraat bekeken zal je je gelijk halen in wat je beweert Hash Head
in volle grond ligt het wel wat anders
een goed voorbereide grond (met bijvoeding) zal een zeer grote plant opleveren waarbij er enorm veel frosting is
die boom van jou zal opgeblazen toppen krijgen die wat compacter zullen zijn maar met minder frosting
ook is het afbloeiproces wat verschillend
in volle grond speelt het zelfregulerend mechanisme een grote rol
dit selectief proces zorgt voor natuurlijk weerbaardere planten
maar zoals in mijn tag vermeld
iedere boer zijn/haar methode
een optimaal bodemleven te onderhouden is heden ten dage wel een stuk gemakkelijker dan vroeger
ik wil wel eens wat foto's zien van je boompjes
@ bangman
mooi dat de vergeling gestopt is
het zou nog wat vroeg zijn
no een goei maand en dan kunne ze om
ik heb oktober altijd de oogstmaand gevonden , ik verjaar dan ergens alleen is dat goed in eht begin en wens ik mijn oogsten ook niet te laat erna te hebben
had vorig jaar nog de twintigste geoogst zonder problemen tegen te komen
het laatste deel van oktober is door de dauw aan de vochtige kant voor de meeste jaren
veel succes met de verdere bloei
ik kom hier nog wel es piepen
Dus omdat je deels overgeleverd bent aan de natuur maken pH en EC niks meer uit?
Sorry hoor, maar dat is een compleet onzinnige opmerking.
Wat jij vind doet me niks... ik weet voor mezelf wel beter hoe ik buiten kan kweken zonder dure apparatuur, voedingen e.d.
En ik geef toe dat ik het voor de buitenkweek onzin vind! Een plant kan zich best redden zonder "optimaal" gedoe..het is nog steeds geen exacte wetenschap voor mij, maar een hobby.
Tevens, geef ik ook weer toe; ben ik daar te lui voor, dan maar een beetje minder wiet in het zakkie op het einde..... who gives a fuck! Ik kom met mijn basic en low-budget kweektechniek de winter ruimschoots door.
Comment