Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EOG 2011 - Arctic Guerilla Zadenkweek

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: EOG 2011 - Arctic Guerilla Zadenkweek

8 April 2011

Wederom bedankt voor de vele (mee denk) reacties!

De zaden zijn sinds 3 dagen (5 april) in de vriezer

Ik heb gisteren even een temperatuurmeter voor de koelkast/vriezer gehaald want meten is weten!
    De vriezer is -20 graden en de koelkast +8 graden.
    Ik zal dus in ieder geval de zaden 24 uur laten "afkoelen" (opwarmen) in de koelkast voordat ze even een korte duik gaan maken (om het kiemproces te activeren)

Vandaag ben ik even naar het tuincentrum geweest om nog even 200 'zaai tabletten' te halen (zie foto), het zijn muntjes met een 4 centimeter diameter.
    Een pak van 48 muntjes kost €5,79 en heb dus 4 pakken gehaald.
    Ik heb 300 zaden te zaaien maar ik heb nog wel 100 zaai tabletten in huis liggen.

Nu kun je voor die munten speciale propagators halen (zie mijn eerdere verslag) maar dit aantal is toch wel behoorlijk veel en ik heb er geen zin in om nog eens 10 van die bakken te kopen en het is nog onpraktisch ook.
    Dus heb ik de volgende oplossing bedacht!

Ik heb die witte stucadoors kuipen en heb daar al die muntjes in gelegd (zie foto).
    Ik heb die kuipen niet helemaal vol gestopt met bodem om de volgende reden dat ik ze ook nog eens guerilla moet gaan uitzetten.
    Als ik ze opgekweekt heb kan ik me kuip afdekken en ze zo meenemen het (bouwvakkers)-busje in zonder dat het iemand zal opvalllen! (in theorie gesproken want ik zal slechts 5 planten guerilla uitzetten)
    Tevens het wit van de kuip zal het zonlicht goed verdelen binnen in de kuip.

In totaal paste er nu 95 muntjes in, dus 5 te weinig, maar dat is geen probleem omdat ik boven op de bestaande bodem toch nog een laagje cocopeat zal strooien en aangezien me stucadoorskuipen de diameter groter wordt naarmate de bodem hoger wordt zal ik die 5 overgebleven muntjes er bij kunnen plaatsen.

Hoe dat verder allemaal gaat met die muntjes en mijn idee met die kuipen zal ik later (uitgebreider) verslag van doen.

In ieder geval krijgt M1 M2 en M3 ieder een eigen kuip met 100 munten erin en kan ik straks de mooiste selecteren voor de zadenkweek.

Ik heb vanavond een nieuwe EM geactiveerd van 1 liter (gezonde bodem bacterien en mycorrhyza schimmels) die zal volgende week klaar zijn (zie foto).
    Meer informatie over EM kun je terug vinden in mijn vorige verslag.

Dat was het weer voor nu en 'keep on coming' met de reacties!

Groetjes EOG
    Attached Files
    Last edited by Willempie; 11 April 2011, 19:35. Reden: spelling

Comment

Update: ik heb zojuist bij Seedsman The Jointdoctor F7 Mazar x Lowryder (purple jems) 10x regulier zaad besteld en betaald.

Let op dat je je buitenland betaling in Engelse ponden doet want op die website kun je eenvoudig overschakelen op euros maar je moet niet in euros betalen

Maandag zal mijn bank de betaling verwerken, we zullen zien hoe de levering zal verlopen bij Seedsman en hoe het aangeleverd gaat worden.

Ik ben in ieder geval blij met mijn beslissing.

Ik heb nog wel even twijfels of ik eerst een reguliere zadenkweek zal maken van dit soort of dat ik ze gelijk zal kruisen met het het mannelijke stuifmeel van mijn uitverkoren mannelijke Deense plant.
      Ik weet namelijk niet of die purple jems F1 hybride zijn of niet.

Het plan in dit geval is dat ik volgend jaar januari de gekweekte kruising/zaden zal uitzetten (dat deels Aghaanse voorouders heeft)

Ik verwacht dat dit nieuwe AF soortje niet vorstbestendig is en dat dus 75% de vries-dood zal sterven.

Vervolgens haal ik de overgebleven 25% naar binnen en zal ze onder 24 uur licht zetten hierbij zal wederom 75% afvallen die niet autoflower zullen zijn.

Vervolgens zal 75% niet de purple eigenschappen hebben en deze zullen ook worden verwijderd.

Er zullen nu een aantal planten overblijven die alle kenmerken dragen waarvan ongeveer de helft man en vrouw is.

Van alle mannen zal het mannetje die er het beste uitziet de overige dames mogen bestuiven.

Met dit zaad zal ik opnieuw een bestuiving doen met een origineel Deens mannetje in totaal 4x deze cyclus totdat de feno er keihard in zit.

Ik wil echter bij de eerste officiele cyclus nog wel een buitenkweek doen om de meeldauw/ziekte bestendigheid te testen en eventueel daar nog een selectie in te maken.

De rekensom:

Mijn kruising zal worden: DCF UK08xDanishGold09 (EOG kweek 2010) X F7 Mazar x Lowryder (JointDoctor Purple Jems/Seedsman) = toekomstige (EOG Arctic Guerilla AF)

Stel dat ik hiervan in in 2012 400 zaad uitzet dan houdt ik in het allerslechtste geval over, volgens mijn berekening:

Vries test 75% (300 vallen af / vriezen dood)

over 100

AF test / 24 uur licht 75% (75 planten vallen af)

Over 25 plantjes

(Van deze 25 zijn 50% man waarbij geen paarse feno kan worden vastgesteld)

Over 12 vrouwelijke planten

75% van de vrouwen heeft geen paarse feno

Over: 3 dames die bestuift moeten worden.

Vraag: bestuiven met een originele UK08xDanishGold Man (wordt moeilijk in de winter, tenzij binnentuin) of met een van de 12 overgebleven mannen en daar 1 van selecteren (en dan na een zomer een bestuiving doen van dit opgebrachte zaad met een originele 'EOG Kweek Deen' en dan maar hopen dat er 1 bij zit met de paarse feno)

Ik vraag me ook af of mijn calculatie juist is.

Wie het weet mag het zeggen heh!
      Last edited by Willempie; 9 April 2011, 12:00.

Comment

Allereerst deze snelle update en dan vervolgens maak ik een 2e post met een update op mijn kweekverslag.

Vandaag heb ik van mijn 2010 zadenkweek, die ik zelf ook gebruik in dit verslag, zaden opgestuurd naar Ready Set Grow voor een onafhankelijk kweekverslag.
        Ik heb RSG 20 zaden toegestuurd van mijn M3 (zie foto met de balpen).

Ik ben heel benieuwd naar zijn ervaringen en kweekverslag!

NB.
        Het is voor mijzelf ook prettig omdat ik zelf ook een paar plantjes guerilla ga wegzetten en zo kan ik door middel van zijn kweekverslag enigszins zien hoe het met mijn planten gaat i.v.m. het oogsten
        Attached Files

Comment

canon 042.jpgcanon 043.jpgcanon 044.jpgcanon 045.jpgcanon 047.jpgcanon 048.jpgcanon 051.jpgcanon 052.jpgcanon 055.jpgcanon 056.jpgcanon 057.jpg

Maandag (avond) 18 april 2010

De EM oplossing heeft 10 dagen gestaan een ruikt heerlijk friszuur en is dus klaar.
          De zaden hebben een week in de vriezer gelegen op -20 graden en vervolgens hebben ik ze nog 6 dagen in de koelkast laten liggen.

Ik heb mijn 25KG zilverzand nog helaas niet binnen maar ik kan er niet langer op wachten, ik moet beginnen met het ontkiemen ivm het schitterende weer de hele week.
          Het word dinsdag 22 graden en de rest van de week 20 graden, alle dagen onbewolkt.

Ik heb drie klei schalen gepakt (helaas geglazuurd) en de bodem bedekt met een stapeltje van 5 koffiefilters (ongebleekt) vervolgens uit mijn emmertje met verse EM oplossing met een jus lepel wat EM oplossing over de filters gegoten en daarna de zaden erop gestrooid, iedere groep van 100 zijn eigen kleischaaltje (M1, M2 en M3).
          Vervolgens nog een koffiefilterzakje over de zaden heen gedaan en er dan nog een heel klein scheutje EM er boven op.

Hierna de schalen gestapeld en een plastic afvalzak van brabantia eroverheen met een klein gaatje in het midden.

Morgen proberen alsnog aan die 25KG zilverzand te komen en dan morgen de zaden de bakken met muntjes in het liefst voordat ze zijn gaan ontkiemen.

Morgen meer!

Groetjes EOG
          Last edited by Willempie; 19 April 2011, 00:04.

Comment

Thanks EOG
            Ik zal je nog wat om hints vragen voor ontkieming..
            Want ik heb al altijd goeie ontkieming had en dit jaar is alles mislukt en nu...
            Ik wil niet dat deze 20 * EOG Dane M3 ook naar de kl*ten zijn..

Voor de rest veel succes met je Artic Guerilla Zadenkweek...

Mvg

Comment

hoort er allemaal interessant uit waar je mee bezig bent!
              Ik volg dit, kan hier nog wat over bijleren
              Veel succes

Comment

Hoi EOG,

Ziet er allemaal professioneel uit! Ik heb jou wel vaker zien werken met die bacterien. Waarom laat je ze daarin ontkiemen, wat is hier het voordeel van?

Grtz pw
                Is het glas halfleeg of halfvol?

Comment

[QUOTE=EOG;187775]Bedankt voor jullie reacties!

Begin juni, wanneer de uitverkoren man zijn ballen laat zien, wil ik een autoflowersoortje klaar hebben staan.

In 2012 wil ik een werken aan een AF soort met de volgende feno:

#1: Zeer vorstbestendig
                  #2: Autoflower eigenschappen
                  #3: Grote weerstand tegen ziekten zoals toprot
                  #4: Stealth eigenschappen, ik bedoel in open natuur, door gekleurde bloemen (zoals bijvoorbeeld bij de blueberry) minder opvallend

Welke autoflower zal hiervoor het meest geschikt zijn?

hey niet voor de big devil gaan!!!, worden nogal redelijk hoog, en groeien buiten langer dan dat ze worden beschreven.
                  de wiet viel tegen kwa uiterlijk, kheb dit vorig jaar zelf getest deze soort, samen met een bevriende kweker.
                  ze zijn zowel binnen als buiten getest en nee het was een tegenvaller.

ik zouw proberen de low 2 genen erin zien te pompen, en iets van 1 purple soort, omdat deze zich al reeds jaren buiten bewijzen in ons klimaat.
                  purple heeft ook een grote weerstand tegen rot en ziekten, en kan aardig koude tempraturen verdragen.

probeer die 2 in 1 te krijgen, en kruis hem dan verder...
                  zo zouw ik het doen.

greetzz stafford

Daarnaast heeft die big devil niet de blueberry-achtige kleuren.

Comment

IMG_3259.jpgIMG_3258.jpg

woensdag, 20 april

Vandaag heb ik mijn zaden uit engeland binnen gekregen van seedsman/ the joint doctor.

Best wel verschrikkelijk dure zaden voor reguliere zaden en dan ook nog eens dure verzend kosten (aangetekend), maar goed, het is een nieuwe strain van the joint doctor en ik heb hem uitgekozen voor mijn kruising tot de nieuwe arctic guerilla.
                    Verder vindt ik de levering behoorlijk "gierig" en aan die mooie verpakking heb ik geen reet

Ik denk dat ik zowiezo toch ook voor een reguliere zadenkweek ga, maar ik ga niet alle 10 zaden erop inzetten.
                    Meer details en eventueel kweekverslag beslis ik later.

@ stafford, het is de purple ryder geworden.

Comment

Hmmm mooi soortje
                      Ziet er keurig uit en hopen dat je een mooi resultaat krijgt.
                      Gaje die dan in de herfst/winter uitproberen binnen onder lampen?

Grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterww View Post
                        Hoi EOG,

Ziet er allemaal professioneel uit! Ik heb jou wel vaker zien werken met die bacterien. Waarom laat je ze daarin ontkiemen, wat is hier het voordeel van?

Grtz pw
                        Dit zijn goedaardige bacterien en wanneer er genoeg van zijn houdt dit balans met eventueel aanwezige kwaadaardige bacterien.
                        Tevens zit er in dit brouwsel mycorrhyza schimmel, een goedaardig schimmel die zich in de wortel boort en van de afvalstoffen van de plant leeft en in retour het wortel systeem helpt voeding binnen te krijgen.

Tevens is het brouwsel licht (fris) zuur, ik heb dat in mijn vorige verslag gemeten maar weet niet meer precies de PH waarde.
                        (fris) Zuur maakt tevens de zadenschil week.

@Ready Set Grow
                        Die purple ryders ga ik mogelijk bij iemand binnen een zadenkweek doen, zeg met 6 zaden.
                        Tevens met de andere 4 zaden ga ik het vrouwtje ervan bestuiven met mijn mooiste deense man, ergens begin juni.

Comment

Donderdag 21 april

Vandaag is het 23 graden en rond het middaguur ben ik begonnen met het inzaaien van M1, M2 en M3, 3x 100 zaden.
                          Best wel monnikenwerk en heb er 2,5 uur over gedaan.
                          De volgende keer net een dag eerder beginnen wat het is erg tijdrovend om de worteltjes niet te beschadigen tijdens het inzaaien en als die worteltjes nog niet uitgelopen zijn gaat dat dus enorm sneller.

De kuipen met grond heb ik na mijn laatste oogst in december bestooid met kalk korrels en die hebben dus ongeveer 4 maanden tijd gehad in te werken.
                          Ik heb gisteren de bodems lekker losgemaakt en daarna met EM oplossing ingespoten.
                          Er boven op heb ik toen een laagje cocopeat (gecomposteerde kokos vezels) gestooid en afgedekt met zilverzand.
                          Op die manier kan de EM inwerken op de bodem zoals bij composteren en zal hierdoor warmte creeren in de bodem.

Vervolgens heb ik de "zaai munten" geplaatst in het zilverzand. Tevens heb ik ook de originele jiffy munten gebruikt bij M3, grote en de kleine.
                          Kunnen we gelijk zien of er verschil in zit.

Uiteraard ga ik deze 300 zaden niet in de open natuur uitzetten, dit is een hobby forum en ik zal slechts de mooiste exemplaren selecteren en behouden voor een gefeminiseerde zadenkweek.

Na dat alle drie de kuipen zijn ingezaaid heb ik het licht afgestrooid met cocopeat en vervolgens afgedekt met komo huisvuilzaken.

Met die komo zakken ga ik ze straks ook op "12/12" zetten om de mannetjes eruit te halen.

Groeten EOG
                          Attached Files
                          Last edited by Willempie; 21 April 2011, 15:10.

Comment

ziet er lekker profi uit, ben benieuwd!
                            sigpic

Comment

Zondag 24 april (avond)

Even bij thuiskomst 3 foto's gemaakt

M1 M2 M3
                              Attached Files

Comment

Die zijn lekker opgeschoten, lekker 3 bakken vol met spruitjes....

Veel succes met je buitenkweek!!!

Grtz

Comment

Bezig...
                                X