Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

echte amateur !!!

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: echte amateur !!!

Zonde als je ze weg geknipt heb tenzij je dieft maar anders kan je blijven knippen.
    Je moet gewoon die voeding geven en afwachten tot je weer gezond blad krijgt.
    Niet meer knippen dus Ron.
    Ik gebruik zelf Bio-grow van Bio Bizz en moet zeggen dat de plantjes het heerlijk vinden.
    voor de bloei heb ik alvast Bio-Bloom en Topmax gehaald ook van Bio Bizz.
    Kost weinig,groeit een berg
    en kijk goed de tekorten topics na,daar krijg je ook wel genoeg info uit.
    iig Suckses

Greetzz

Comment

ik heb idd probleem ook paarse takjes
      en ik denk ook idd door de harde wind en afkoeling want 3 a 4 weken terug heeft het flink gestormt
      denk dat ze daardoor gestrest zijn
      want de 2 kleine plante van me zijn donker der van kleur en groeien goed en de 2 grotere plante hebben denk ik een groei stop (groeien minimaal)

ik had ook wat geelebladeren onderaan maar leek net of ze teveel voeding gehad hebben, ik geef nu 3 dagen water als ze het nodig hebben en de 4de dag met voeding
      als het warm is smorgen liter water bij en savonds nog eens als het nodig is.

check de mijne maar eens
      sigpic

Vaderke Zijn eerste Micro KweekVerslag (
      Zambeza Seeds - Dutch Amnesia Haze) (2012)

Comment

ik kon niet anders dan wegknippen omdat ze helemaal geel een bruin waren, nu na het voeden lijkt het beter te gaan..............ff afw8ten dus !

Comment

Beter knip je niet aan je plant Laat het blad zitten tot het er zelf af valt hierna direct opruimen anders kun je last krijgen van insecten of schimmels. Je mag het blad er wel aftrekken als dit heel makkelijk gaat.
          Gebruik het liefst geen schaar of mes gebruik gewoon je handen in verband met ziektes.

ik ben ook geen expert hoor maar dit advies heb ik zelf ook gekregen van de profs.

Gr kel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rastaron View Post
            wel raar dan dat de grote speciekuip die op normale potgrond staat het wel goed doet een de batmixkuipen niet, die ene plant lijkt wel een andere soort (zie foto) zoals het er nu uitziet.......heb veel grotere bladeren enzo

de probleemkindjes hebben ook behoorlijk rode stelen en heb de laatste week de groei bijgehouden en die staat bijna stil

[ATTACH=CONFIG]79113[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79115[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79114[/ATTACH]

Rode steeltjes is een magnesium tekort. magnesium zorgt voor de opname van voeding. wat help is een potje maagzout (in poeder vorm) kopen ergens in de winkel. supermarkt mischien ook nog. los een kleine hoeveelheid hiervan op in water en giet het bij je planten. kijk uit dat je er niet te veel bij gooit de juiste formule weet ik ook niet. dus klein beginnen.

De reden van gele bladeren kan dus zijn dat de plant geen voeding meer op kan nemen en daarom haar nodige voeding uit de bladeren trekt waarna de bladeren afsterven. want bloeien willen ze.

wel erg mooie stekies.

succes groeten
            Last edited by struik; 6 July 2011, 20:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door struik View Post
              Rode steeltjes is een magnesium tekort. magnesium zorgt voor de opname van voeding. wat help is een potje maagzout (in poeder vorm) kopen ergens in de winkel. supermarkt mischien ook nog. los een kleine hoeveelheid hiervan op in water en giet het bij je planten. kijk uit dat je er niet te veel bij gooit de juiste formule weet ik ook niet. dus klein beginnen.

De reden van gele bladeren kan dus zijn dat de plant geen voeding meer op kan nemen en daarom haar nodige voeding uit de bladeren trekt waarna de bladeren afsterven. want bloeien willen ze.

wel erg mooie stekies.

succes groeten
              Hoe kom je in gods naam erop dat als die plantjes rode steeltje hebben het een magnesium tekort is die snap ik niet helemaal.
              Rode steeltjes kan 1000 oorzaken hebben op die plantjes.
              hier een post die Bobo heeft geplaatst.

Magnesium tekort

Magnesium in de plant is mobiel. Bij een gebrek worden de bladgroenkorrels in de middeloude bladeren (onder de bloeiende top) afgebroken en wordt magnesium naar de jonge delen getransporteerd. Deze afbraak van het bladgroen uit zich dan in roestbruine vlekjes en/of vage, wolkachtige gele vlekken (chlorose) tussen de nerven. Uit de oudste bladeren kan magnesium moeilijker onttrokken worden: het zit kennelijk te vast ingebouwd in de organische stof. Een licht magnesiumtekort heeft weinig effect op de bloei, ondanks dat de vruchtvorming de magnesium gebreksymptomen verergert.

Verloop van magnesium tekortMogelijke oorzaak:

Magnesium tekorten komen relatief vaker voor dan andere gebreksziekten. Magnesiumgebrek in het wortelmedium kan behalve door een tekort aan dit element, ook optreden bij normale en hogere gehalten Dit komt omdat de opname dan geremd wordt door allerlei omstandigheden.

Enkele omstandigheden kunnen zijn:Wat te doenIets extra aan magnesium kan geen kwaad. Een overmaat aan magnesium komt bij teelt op grond niet gauw voor. Bij een teveel zal de calciumopname geremd worden en een beeld ontstaan van een teveel aan zouten: remming van de groei en een donker gekleurd gewas.

bron canna.nl

Comment

Monty heeft ook ergens een post gemaakt over rode steeltjes.
                Waar het staat weet ik niet meer, maar de conclusie was:

rode steeltjes kunnen 1001 redenen hebben. Er zijn bij zijn weten nog geen plantjes van gestorven.
                Probeer je het op te lossen door iets toe te voegen of aan te passen aan de voeding, kan je gemakkelijker overvoeden.
                Overvoeden is een pak schadelijker dan een rood steeltje.
                Leave it be, gaat wel over .

Grtz
                Dissi's Outdoor 2012: Olijfgroen en Pimpelpaars: Zaad & Rookkweek

The plant of today, makes the planet of tomorrow.

Comment

na het voeden is het wel iets minder geworden maar vergeleken met mn andere plant in die megekuip zijn ze vele tinten lichter van kleur, omdat een overschot aan magnesium bijna niet mogelijk is ga ik morgen toch maar wat aan het substraat toevoegen.....ook wil ik graag de ph van mn grond weten maar kan alleen vloeistoffen meten met mn ph-meter !

de groei komt wel weer een beetje op gang na het voeden....maar maak me nog steeds beetje zorgen!!!

Comment

heb dit draadje ff zitten doorlezen http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...ight=magnesium en een stikstof of ijzertekort zou toch net zo goed kunnen ??????

Comment

Dan heb je het niet goed gelezen denk ik ron.
                      Magnesium begint onderin de plant ijzer wat meer boven/middenin.
                      het lijkt qua symptonen wel op elkaar.
                      Stikstof en magnesium lijken uiteindelijk veel op elkaar maar dat kan je als het goed is aan de nerven zien.
                      Bij magnesium blijven die groen en bij stikstof tekort volgens mij niet.
                      lees maar :

Magnesium

Het element Magnesium (Mg) is noodzakelijk voor de aanmaak van eiwitten en regeling van de stofwisseling. De structuur van het bladgroen is direct afhankelijk van de beschikbaarheid van magnesium en het ontbreken van voldoende magnesium zal de fotosynthese (dus de energiehuishouding en groei) enorm belemmeren. Een Mg-tekort komt vrij vaak voor, vooral in andere media dan aarde.
                      Symptomen: de symptomen van een magnesiumtekort zijn het eerst zichtbaar op de onderste bladeren waar wolkachtige chlorose (geel tot wit) in het weefsel tussen de nerven optreedt. De nerven blijven overigens wel groen. De symptomen trekken vaak door naar de groeischeuten.
                      Een Mg-tekort is goed te onderscheiden van andere tekorten: bij Mg-tekort treedt dit het sterkst op in de laagste regionen van de plant waar chlorose en necrose het gehele blad aangetast. Samen met het sterk omkrullen en afsterven van de bladpunten is dit een goede indicatie voor een Mg-tekort. De stengel en bladstelen krijgen geleidelijk een paars/roodachtige kleur en in relatief korte tijd (enkele weken) kan de plant in haar geheel verkleuren. Verwar een Mg-tekort niet met een Fe-tekort: het verschil is dat bij een Mg-tekort een groot deel van de bladeren opkrult en afsterft. Zie ook het stukje over Fe.

Oorzaken: al kan een Mg-tekort natuurlijk ontstaan door gebrekkige voeding, de meest voorkomende oorzaak is een verkeerde pH. Een andere mogelijke oorzaak voor een Mg-tekort is een te hoge concentratie Ca in het medium (wat natuurlijk in de pH-waarde tot uitdrukking komt).. Toevoegen van Mg maakt de bovenste bladeren in 3 tot 5 dagen weer groen en de rest van het nog levensvatbare blad zal langzaam herstellen.
                      Spoorelementen zijn noodzakelijk en spelen een specifieke rol in de plant. Ze zijn niet nodig voor de groei zelf maar reguleren en vergemakkelijken de stofwisseling en groei. De spoorelementen hebben met elkaar gemeen dat ze in zeer kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn en een tekort ervan zich altijd als eerste voordoet in de top van de plant, op de nieuw te vormen bladeren. De tekorten aan ijzer, mangaan en zink komen het meest voor, vooral in gebieden met hard water.

Stikstof (N)

is het meest bekende voedingselement voor de planten en wordt toegediend in de vorm van nitraten. Stikstof bevordert de groei en vorming van alle groene delen, zorgt voor de vorming van bladgroen (chlorofyl) en dus voor de energieproductie van de plant. Dit element gaat de veroudering van planten tegen en bevordert de bladgroei en vorming van nieuwe bladeren. Stikstof is een bouwstof voor de plant.
                      Symptomen: een N-tekort komt het meest voor en kan heel onopvallend zijn (de top ziet er gezond uit maar er is sprake van een langzame groei). In een later stadium van de groei wordt het tekort duidelijker door een geleidelijke en gelijkmatige vergeling van de onderste bladeren van de hoofdstengel, gevolgd door necrose van de bladranden en uiteindelijk het opdrogen van de bladeren met een goudgele of roestachtige kleur. Andere symptomen: roodachtige verkleuring van stengels en bladstelen, een schriel uiterlijk van de plant, kleiner blad en langzame groei.

Oorzaken: te weinig voeding, te hoge PH .
                      Oplossing: bijmesten. Binnen 3-5 dagen moet dit enig resultaat te zien geven, zowel in het oude bleke blad als in de nieuwe groei. De nieuwe stengels en bladstelen zullen weer normaal groen zijn. Let op: stop met de toevoeging van stikstof als de eerdergenoemde symptomen in de nieuwe groei verdwijnen en mest regelmatig bij. Gebruik vooral niet teveel, dit veroorzaakt vergiftiging en verbranding van de planten. Ideaal op te lossen met Bladvoeding/ Sproeimix

Greetzz

Comment

vind de verschillen nihiel en weet eigenlijk alleen dat de grote bladeren aan de hoofdstam als eerste begonnen te vergelen.

oordeel anders zelf maar !

040.jpg048.jpg045.jpg056.jpg052.jpg041.jpg053.jpg

Comment

N tekort volgens mij.
                          Hoe zie ik dat?
                          Bij een magnesiumtekort worden de bladeren niet gelijkmatig geel, er blijven altijd groene spikkels en plekken over. Ook blijven de nerven dan groen. Het enige dat me ver wat aan magnesium doet denken is die roestplekken op foto 4 (links). De gelijkmatige vergeling van onderuit doet me denken aan N tekort.
                          Grtz,
                          Dissi.
                          Dissi's Outdoor 2012: Olijfgroen en Pimpelpaars: Zaad & Rookkweek

The plant of today, makes the planet of tomorrow.

Comment

Dode bladeren vallen er van zelf vanaf zo verwerk de plant afval stoffen dus als je pluk voor ze vallen kunnen ze niet alles kwijt.

groetjes
                            God was never on your side..

Comment

Heb even foto's gemaakt van een echte magnesium tekort en van een echte stikstof tekort.
                              Hier de Magnesium :
                              PIC_0190.JPGPIC_0191.JPGPIC_0192.JPGPIC_0193.JPG

En Hier Stikstof :
                              PIC_0194.JPGPIC_0195.JPG

Als ik het verkeerd heb dan hoor ik het nog wel .

Greetzz

Comment

update,

het gaat stukken beter met de plantjes, ik heb van een bevriende bioloog soort korrels gekregen en sindsdien zijn ze veel groener geworden en de bladsterfte is gestopt.

de plant in de grote kuip gaat als een speer en is bijna een meter hoog nu !

is de plant van de laatste foto al aan het bloeien ????

013.jpg014.jpg015.jpg020.jpg

Comment

Bezig...
                                X