Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Wel kan ik vaststellen dat ze een beetje honger heeft, de bladeren hebben in een paar uurtjes na het water geven wat van kleur veranderd naar een meer gele toon. Ik geef nochtans wormen kak (iemand die hiervan de naam in het nederlands weet? in het spaans: humus de lombriz). De laatste keer dat ik gevoed heb was vorige week woensdag, 2 soeplepels. Beetje gemengd met de bovenste grondlaag en water er over gegoten. Momenteel zie ik dat het nog niet helemaal opgelost is.
Vergeelt iets van onderop. dit duid op een N tekort.
(wormen)Kompost thee:
Om compostthee te maken neem je een jutezak of oude kussensloop en vult deze met compost. Zet hem in een plastic vuilnisbak en vul deze aan met water. Laat het voor een paar dagen trekken en roeren het dagelijks een paar keer om.
Als de thee een licht bruine kleur heeft is het klaar voor gebruik. Als het echt donker is dan is het veiliger om het te verdunnen met een beetje water.
Ik kwam dit bij onze buren tegen misschien heb je er iets aan.
N: stikstof
Brandnetels bevatten veel stikstof pluk een boel jonge brandnetelbladeren deze hak je fijn en doe je in een emmer water leg er iets over zodat alle blad onderwater komt. Drie dagen laten trekken - filteren door doek en opslaan in flessen.
Verdunning hangt af van hoeveelheid gebruikte brandnetel - maar probeer 1/10 (dus 1 deel brandnetelaftreksel op 9 delen water) en kijk wat \'t geeft.
Verder zou je kippen of duivemest kunnen gebruiken wel verdunnen dis is nogal sterke mest. 1 koffielepel droge mest op 1 liter water, dan een dag 1 dag laten trekken. Paarde- en koemest is minder sterk en daar kan je 1 soeplepel op i liter water van doen en 1 dag laten trekken.
P: fosfor
Fosfaathoudende meststoffen;
Guano, bloedmeel, beendermeel, thomasslakkenmeel,
Afval van vis fijnmixen in water. 1 dag laten staan, filteren en verdunnen 1 soepleper per liter.
K: kalium
Houtas;
Droog hout verbranden (loofbomen) en de assen vermengen met water. Het water 1 dag laten staan. Dit zorgt er dan voor dat het overgrote deel calcium naar de bodem zakt. Het water afgieten zonder het kalkbezinksel. In houtas zit bijna 50% calcium en maar 10% kalium. Dit is een slechte verhouding om aan je plantjes te geven. verhouding: as/water = 1 koffielepel/1,5L
Gedroogde kippen- of duivenmest Let op dit is sterke mest! 1 koffielepel droge mest op 1 liter water. 1 dag laten trekken.
Kalisalpeter, 5 - 10g kalisalpeter oplossing in 10L water Magnesium, calcium:
Basaltmeel of lavameel. Strooi een dun laagje poeder rond planten. Plantversterken door het hoge gehalte aan silicium, magnesium en calcium.
Brandnetelgier bevat naast veel N ook veel Ca.
Zeewierkalk is ook een goede Mg en Ca leveransier.
Mineralen:
Bronnen:
Heermoes bevat zeer veel mineralen. Fijngehakte delen 1 uur koken, filteren en verdunnen, 1 deel op 7.
Het aftreksel van heermoes is prima geschikt als plantenwater voor zwakke planten en werkt ook preventief tegen meeldauw.
Middeltjes voor het algemeen welzijn van je planten
Ik kan natuurlijk niet veel verwachten na een paar uurtjes maar deze ochtend waren de bladeren toch geler dan 2 dagen geleden. Wel is ze verdikt en doorgegebloeid dus dat is een goed teken. Ik maak me misschien te druk om een paar gele blaadjes maar voorkomen is beter dan genezen!
Heb nog geen bananenthee gemaakt en toegevoegd. Misschien morgenochtend? Veel humusthee heeft ze nu ook niet gehad dus als ik morgen nog een ander theetje toevoeg zal ze zeker niet "verdrinken". Die fout maak ik niet meer
Comment