Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Buitenthread 2012

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: LR2's Buitenthread 2012

Thanks Farming!
    Ik ben al begonnen ja, de buitenstaander die al bijna drie weken in de tuin leeft, staat nog steeds stil. Hij mag zich gaan bewijzen rond april. Als hij dan een 'betere' start heeft dan de rest dan ga ik het voortaan zo doen. Maar dat is erg onwaarschijnlijk. Om een beetje beter te testen staat er een tweede plantje bij sinds gisteren. Ik tast een beetje af wat de mogelijkheden zijn en wat ideaal werkt voor de plant en mezelf. Omdat de seizoenen niet meer per maand verdeeld liggen speel ik wat met zaaien op verschillende tijden om te testen wat het beste werkt. Zaaien in februari werkt dus niet.

Het voorgroeien, daar begin ik ook niet meer aan. De plant die nu al twee maanden half onder de lamp staat doet maar weinig. Hij vertakt leuk, maar niets wat ik in 3 weken buiten ook had kunnen doen. Goed, hij heeft nu een welgebouwd wortelstelsel dus zodra hij straks buiten komt zal hij een lekkere sprint trekken. Maar dat is het enige voordeel op het moment. Weinig reden om het nog een keer te doen de volgende keer tenzij ik opeens een 120W led-unit voor een tientje weet te vinden.. Maar ook dat zit er niet in denk ik.

Twee prima lessen heb ik al geleerd! Dus ik kan zeggen dat het er goed mee staat. Ik ben alleen bang dat ik de tuingrond heb overbemest, maar niets wat de regen niet kan fixen!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Vandaag heb ik mijn eerste zaden in de grond gestopt. Met een even mooi voorjaar als vorig jaar kan het best wat worden. Ik gok er dus op. Het zijn 2 stuks Vertigo Auto, 2 stuks Black Jack Auto en 4 stuks Sugar Mango Auto. De eerste 2 weken zullen ze op de vensterbank -op het zuiden- moeten doorbrengen, daarna gaan ze de kas in. Volgende maand gaat de 2e ronde in de grond, wederom auto's. Ik begin pas in juni met de reguliere zaden. Ook dit jaar geen polonaise met speciale grond of voeding. Gewone potgrond, biologische meststaafjes van de lidl en water uit de regenbak: daar zullen ze het mee moeten doen.

Comment

Klinkt goed Xtreme. Erg goed zelfs! Een vensterbank op het zuiden, we hebben er drie, maar die staan al vol.
        Ik gok het dus op de volle grond of anders nog even niet. Met temperaturen die volgende week niet boven de 15 uit lijken te komen, waag ik het er nog niet op behalve deze twee experimentjes. Qua voeding doe ik er nu ook niets meer aan, drie keer mest gestrooid in lichte mate en twee keer wat as uit onze vuurkorf uitgestrooid (geen bewerkt hout natuurlijk). Dit moet voldoende zijn tot zeker juli. Hoe het daarna gaat, zie ik nog wel.
        Zojuist het gras gemaaid (en wat gedumpt in de grond voor extra wormen in de bodem en een betere structuur) en wat kiekjes geschoten.

De vleesetende planten (een zoveelste hobby) staan wel al lekker van de zon te genieten, in tegenstelling tot de wiet die door de temperatuur niet echt kan genieten maar eerder worstelt om te overleven. Zolang het niet vriest buiten, blijven de vleeseters staan om uit winterslaap te komen op een natuurlijke manier. Nu hebben ze al bijna bloemen, ze doen het goed dit jaar. Nu al.

Hier het resultaat van het kiekjes schieten:

2012-03-15 14.14.22.jpgde Drosera R. (Volgens mij, ooit bij het tuincentrum in een zak mos meegekregen) Vierde jaar dat ze leven, prachtige plantjes worden het in de zomer. Komen nu net uit de winterslaap. Ook hiervan dit jaar weer een zaadkweek.
        2012-03-15 14.11.27.jpgSarracenia hybride die bijna in bloei gaat, mooie rozerode bloemen. Wel flink gehavend door slakken. De eerste keer in vier jaar dat ik ze ga zien bloeien, ook de eerste zaadkweek dus.
        2012-03-15 13.09.08.jpgDe eerste zaailing (links) en de nieuweling onder de buitenzon rechts. De rechter heeft een voorgroei-voorsprong maar hoe dat later uit zal pakken moet zich nog bewijzen. Mochten deze dames tot wasdom komen, hoop ik er ook wat zaad uit te trekken. Het is mijn eigen afghan x early bud kruising dus ik ben sowieso benieuwd hoe hij het zal gaan doen. De eerste zaailing breidt trouwens zijn wortels uit, er zijn dus tekenen van leven. Nu aan de bovenkant nog!
        2012-03-15 14.13.40.jpgDionaea muscipula die een bloemstengel aanmaakt. Dit wordt het eerste jaar dat ik ze zaad laat maken, eens kijken of ik de familie kan uitbreiden!
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Tuinieren is voor mij een grote hobby: dat moet ook wel met een erfperceel van ruim 1500 m2. Onze zoon maakt het nog bonter met 5000 m2. Onze tuin is ontworpen door Arend Jan van der Horst, die niet ver van mij woont. Voor de aanplant ben ik zo ongeveer het hele land door moeten reizen. Een groot deel heb ik aangeschaft bij Ploeger in de Bilt: die heeft echt een grote verscheidenheid in zijn assortiment. Vooral de viratums waren moeilijk te verkrijgen en bovendien kostbaar in aanschaf. Om werk te besparen heb ik relatief veel bodembedekkers, zoals verschillende soorten stekelnootjes en kruiptijm.
          Daarnaast heb ik veel planten en heesters vermeerderd door stekken, afleggen en marcotteren.
          Ruimte op de vensterbanken is bij ons geen probleem: onze woning is voorzien van 22 kruisramen elk d.m.v. gecanuleerde vensterlatten verdeeld in 9 ruiten. Wel een probleem is het schilderwerk, maar dat werkje verricht vrouwlief, althans bij de kozijnen op de begane grond.
          Last edited by Xtreme; 15 March 2012, 16:32.

Comment

Super mooi geschreven, heeft geholpen. Bedankt!
            Mijn joints verzekeren tegen brandschade.

Comment

@vlrs: at your service. Daar doe ik het immers grotendeels voor.

Xtreme, je maakt me uitzonderlijk jaloers. Ik heb zelf een tijd lang een perceel mogen verzorgen van ongeveer hetzelfde formaat. Met mooie oude eiken, hazelaars, dennen en een boel kleiner grut. Een mooi rozentuintje er naast, misschien mijn beste baan ooit. Echter het zorgen voor planten en bomen was bijzaak. Blad ruimen, takken knippen en (ondoordacht, naar willekeur) snoeien was toch zo'n 99% van het werk. Als er dan bijvoorbeeld 20 aardbeiplanten binnen kwamen, moesten die in de schaduw wegrotten. Idem voor de sinaasappels en citroenen. De olijfbomen moesten blauw geverfd worden met spuitbus en de rest; "De zaag erin en maak het maar lekker kort.". Je reinste mishandeling als je het mij vraagt, maar orders zijn orders. De mening van een hobbytuinier met internetpagina's over de betreffende plant al gereed, werden niet in acht genomen. Zelf hoop ik ooit ook voor een mooie tuin te kunnen zorgen.
              In de lente en zomer kwam het schilderwerk en het huis aan bod; een 18e eeuwse villa. Je raad vast hoe vervelend dat schilderwerk geweest is, de muren brokkelden af onder de druk van de kwast. Om over de vloeren en plafonds nog maar te zwijgen. Ik leef mee met je vrouw, ik weet hoe vervelend het is na een dag! Ik hoop voor haar dat het schuren van die kozijnen aan jou besteed is.

Voorlopig houd ik het op 'mijn' perceeltje van circa 2x1,5 meter. En onderhoud aan het huis hebben we nauwelijks. Mijn vader vindt het te leuk om te klussen (en tuinieren trouwens). Dus als er wat te doen is, is het vaak al gedaan voor ik uit school kom.

Comment

Mooi duidelijk beschreven allemaal!
                -

Vanochtend mn kids buiten in de kas gegooid, gok t erop met een deel.
                Alleen bij nachtvorst haal ik ze naar binnen.

Suc 6 en smookse

Comment

Ga me plantjes ook maar eens zaaien kunnen na een paar weekjes in de vensterbank lekker in de serre zetten en uiteindelijk natuurlijk in de tuin.

Comment

Interessant LR2 en inderdaad mooie lessen. Ik ben erg benieuwd hoe jouw grond gaat uitwerken op jouw planten de komende maanden. Ik zou zeggen, houd ons op de hoogte. Ikzelf ga morgen 2 Lowryder AF zaden ontkiemen als 'test'. Zodra ik merk dat zij het goed doen buiten onder deze weersomstandigheden zal ik wellicht besluiten mijn andere autoflowers ook te gaan ontkiemen. Ik heb namelijk nog 10 Widow Ryder AF zaden en dan nog 3 Lowryder's. Op het moment durf ik het nog niet aan om 'echt' te beginnen.
                    sigpic

Comment

Vandaag de eerste kerel van het jaar ontdekt, uit de pot gesleurd en de penwortel met wat vertakkingen bleef zitten. Ik heb hem vervolgens in een kleiner potje onder de 5W led gezet in mijn terrarium om stuifmeel te kunnen oogsten over een paar weken. Veel hoeft het niet te zijn, want ik ga maar enkele topjes licht bestuiven. Het gaat er maar om dat er minstens vijf, zes ballen openbarsten. Daarna kan hij de brandstapel op. Hoe ik het stuifmeel ga bewaren moet ik nog even precies nazoeken maar ik denk dat het de koelkast of de vriezer wordt. Wel fijn om nu al te weten dat er kruisingen aan zitten te komen!

De autohaze wil ik met zichzelf laten kruisen, zodat de haze-aandelen aanwezig blijven, dus hopen dat daar een man tussen komt.
                      De Bob Marley, Lowryders #2, Royal Dane en Royal Frisian zullen een stuifmeelbehandeling krijgen van de lowryder #2. Mocht er overigens een andere soort man tussen zitten, -en dat is niet raar met regulier zaad- dan wordt die ook gekruist.

Comment

Zo, weer een dagje achter de rug. De dames staan vanaf nu buiten, ben het gedoe zat. Ze moeten zelf maar kiezen of ze groeien of kapot gaan.
                        Tevens 80 liter potgrond gehaald voor iets meer dan €5. De eerste 4 lowryder #2 zaden heb ik in potjes in een kasje buiten staan. Eens kijken wat daar van terecht komt! Waarschijnlijk weinig, gezien de nachttemperaturen van 2 graden C.
                        Maar zaden heb ik voorlopig genoeg, dus ik kan er wel wat missen.

De eerste buitenstaander doet nog steeds niets, de tweede maakt het goed. Erg goed zelfs! Hij staat onder zijn plastic bakje te springen met zijn blaades omhoog.

Comment

Fototjes?
                          Resident in Tenerife, Spanje.
                          3e Kweek gestart: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...enerife-Spanje

Comment

Haha goed idee! Ik heb vandaag wat kiekjes geschoten, maar glad vergeten! Van de Lowryders helaas geen foto's, maar ze zien er normaal uit voor een eerste week bloei. Dus Google zou voldoende moeten zijn mocht je beeldmateriaal willen.
                            Van de Bob Marley heb ik ook geen foto's, simpelweg omdat ik me schaam voor haar. N-tekort, waardoor ze helemaal geel werd, bijgevoerd en nu is ze nog steeds lichtgroen. Ze bleek ook veel te nat (hihihi!) te staan, en de PH was niet op orde. Met tegenzin heb ik er wat cola tegenaan gegooid (nog natter!) en de PH zou nu goed moeten zitten. Maar het drogen van de grond gaat tergend langzaam. Het zal nog wel even duren voordat ze er bovenop is. Het LST-en lukt wel aardig, maar met deze kleur ga ik er geen foto's van posten. Dat komt wel als die ook buiten komt te staan. Ze staat dus wel nog onder de lamp.

2012-03-21 13.41.51.jpg2012-03-21 13.42.22.jpg De vleeseters. Die penisvormige dingen die je daar ziet, worden later bloemen. De Dionaea begint hier en daar al bekjes te vormen, dus over een maand of wat is het etenstijd.
                            Ik heb rechts een lieveheersbeestje op de Drosera gezet om te kijken of ze al wilden plakken. Niet dus. Over twee weken vast wel!
                            2012-03-21 13.42.03.jpg2012-03-21 13.42.08.jpgHet verschil van 2 weken. De rechter plant is zelfs een week jonger, maar heeft wat langer onder de lamp gestaan. Die linker is denk ik ten dode opgeschreven.

Het linker plantje staat nu onder een 33x33x33 terrarium samen met de lowryders #2 en de vier versgezaaide lowryders #2. Daar heb ik geen foto's van.

Volgende keer meer, blijf het volgen! Voor je het weet, mis je wat!

Comment

Comment

Al doende leert men.

Comment

Bezig...
                                X