Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
dat had ik gelezen dat je hydro korrels of porselijn scherven erin moet doen,
onder die bakken zat een schaaltje eentje is gebroken dus daar gebruik ik de scherven de pot staat alsnog 2cm van de grond,
dus het komt wel goed met de drainage.
Die scherven lijken me zoiso niet nadelig dus kan maar proberen
Oorspronkelijk geplaatst door Tu sheng pengView Post
Volgens mij hebben scherven van bloempotten niet hetzelfde effect als hydrokorrels. Je zou anders hele natte bloempotten krijgen.
Dat klopt. Als je plantjes in terracotta potten goed water geeft, zijn de potten vochtig aan de buitenkant. Ze zijn poreus.
Het is allemaal leuk, die scherven en kleiballen, maar ze voegen niet zoveel toe. Mgoed, ze gaan er ook niet dood van
Maar waar zo'n bal of scherf zit, zit geen grond en kan dus geen wortel groeien.
Gewoon zakkie lightmix of een lekker luchtig bio-grondje van het tuincentrum is gek zat imo.
Oke update ik ging vandaag potgrond kopen omdat mijn potgrond zeiknat was,
blijkt dus aardig veel in die potten tegaan 20 liter ofzo ik had maar 25liter
dus ik heb het gemixt met mijn natte potgrond dus het word wat dagen wachten tot de grond niet meer zo nat is.
iemand nog tips ?
yep goed in de zon zetten zodat ze niet gaat broeien (ivm schimmel) en ten minste wachten
tot je bovenste laag "gebakken is" dan is de onderkant goed nat en zorgt de harde droge korst
voor afscherming van de zon.
trouwens het zetten van scherven (klei scherven) is niet zo'n goed idee. de hydro korrels zijn
op een bepaalde manier voorbewerkt (net als bros chocolade) ze pompen er luchtbellen in waardoor
de korrels poreuzer worden en meer vocht vasthouden. ze zijn in eerste instantie bedacht als vervanger
van lava steen of lava korrels. scherven aardewerk doen in principe hetzelfde alleen zijn ze vele malen minder
poreus (omdat de klei is samen geperst alvorens deze te bakken). daarnaast hebben scherven een nadeel.
als je grond ouder word en voeding is gebruikt krimpt en zakt deze. daarnaast zet grond uit bij het wateren
en krimpt deze ook door water wat eruit gezogen word. scherven kunnen dan gaan verplaatsen en met dit
verplaatsen wortels beschadigen en zelfs afsnijden. dit is kan ook gebeuren als wortels langs een scherpe rand opgroeien
en zichzelf zo beschadigen. dit kost tijd en kan zelfs resulteren in ziektes en schimmel aantasting. dus nooit scherven
van wat dan ook in je potten doen, bij geen enkele plant (op een olijf ofzo na dan, die kunnen heel wat meer hebben).
hydro korrels zijn om die reden rond gemaakt, ipv lava korrels wat eigenlijk kapot geslagen en klein gemalen lava steen is.
(scherven bij bijvoorbeeld lijfbomen zorgen voor luchtzakken/kamers in de grond waar een symbiose optreed van diverse
bacterien etc. dit is weer rendabel voor dit soort planten. verder geen nut met scherven)
maar goed. je pot gewoon net zo lang laten drogen als nodig is. niets doen om het te versnellen anders dan natuurlijke middelen
als de zon. en verders hopen dat het goed komt
Comment