Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste buitenkweek: veel lessen geleerd!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste buitenkweek: veel lessen geleerd!

    Korting op 420shop
    Ik geniet graag eens van een jointje, maar wil niet na drie trekken op apegapen liggen en me dan drie dagen slecht voelen. Dus geen opgefokte tripwiet uit de shop meer voor mij, ik ging mijn eigen plantjes zetten. Tien zaadjes early skunk feminized gaan halen, potgrond, meststof en aan de slag dan maar.

    De zaadjes heb ik gekiemd in een tomatenkiemdoos. Kokosbekertjes gebruikt (die kan je meeplanten), vochtig gehouden met een plantensproeier, en zowaar alle tien de zaadjes groeiden uit tot mooie zaailingen. Dat werkt dus perfect en met niet al te veel moeite. De eerste dagen niet in direkt zonlicht, daarna mooi op de vensterbank.

    Die zaailingen heb ik verpot in potten met een doorsnede van 15 cm. Hier heb ik mijn eerste fout gemaakt: Nooit maar dan ook nooit goedkope potgrond gebruiken. Die bevat teveel klei en verstikt de wortels. In het begin gingen de plantjes nog goed, maar al snel begonnen ze slap te hangen. Nieuwe potgrond gaan halen dus, en de beste planten overgepot in grotere potten. Compo met heel lage densiteit bleek een fantastische keuze! Aangezien de potgrond al bemest was, heb ik de eerste zes weken niet moeten bijmesten.

    Enkele planten heb ik doorgegeven. Er is er eentje (te lang) blijven staan in de slechte potgrond. Toen ik die eruit haalde, waren de wortels zo goed als weg. Ik heb hem toch verpot, wat wortelstimulator gegeven en goed verzorgd, en zowaar: ik heb een bonsaiplantje nu, gezond en wel!

    De potten staan bij mij in de tuin. Ik heb de planten getopt om "het uitzicht van de buren niet te belemmeren" (hm hm...), en afhankelijk van het weer regelmatig bijgegoten. Als meststof heb ik standaard meststof gebruikt die ik ook voor mijn kamerplanten bezig. Niet optimaal, maar meer dan voldoende. De planten zijn mooi geschoten, en zijn sinds enkele dagen beginnen bloeien. Ik heb 1 keer geraniummest gegeven, omdat die hoog in P en K is. (geen growshop in de buurt, dus het is behelpen...).

    Wel heb ik belachelijk veel last gehad van slakkenvraat. Zoveel dat ik bij 1 plant enkele takken heb weggesnoeid. Alle bladeren en toppen waren zo hard aangevreten dat daar toch niks meer ging aankomen. Best dat de plant zijn energie steekt in de overblijvende takken. Nog een wijze les: altijd antislakkenmiddel strooien rond de plant!

    Met de meststof ben ik iets te uitbundig geweest de laatste week: Bij 1 plant zijn de bladtoppen beginnen vergelen. Voor zover ik kan inschatten, is dat een teveel aan stikstof. De pot heb ik onder water gezet om de aarde te spoelen, en dan goed laten uitlekken. De vergeling is gestopt, en ik hoop dat het nu toch goed komt. Het is mijn stevigste en mooiste plant, dus het zou zonde zijn mocht het zo laat toch nog mislopen.

    Ik heb enkele foto's erbij gestoken. Alle vraat die je ziet, is slakkenvraat. Huisjesslakken maken de kleine gaatjes (ik heb er genoeg van de plant geplukt om daar heel zeker van te zijn), naaktslakken maken de grote happen. Hier en daar kan er wat vraatschade van wants tussenzitten ook.

    Enjoy! Als ik ga oogsten, doe ik nog eens een update.

    De mooiste plant
    Demooiste.jpg

    Een happy camper (sabelsprinkhaan denk ik, mannetje)
    HappyCamper.jpg

    Slijmspoor van de slakken
    slakkenvraat.jpg

    Verkleuring (Dit is overbemesting zeker?)
    verkleuring.jpg

    De twee andere planten
    2plants.jpg

    En de bonsai!
    bonsai.jpg

    #2
    Re: Eerste buitenkweek: veel lessen geleerd!

    Is dat van die 50% lichtere potgrond? Ik heb er ook al met verbazing naar staan kijken, en effectief, het is een pluimgewicht? Maar nu vraag ik me af hoe ze dit doen? Veel wormencompost gebruikt? Ze gebruiken ook hun eigen wortelstimulator hierin.
    Tevens is deze grond tot 12weken voorbemest, en jij zegt tot 6 weken, dus misschien is die ene toch een beetje overbemest
    Wat is de grootte van je potten?
    Last edited by Bombadil; 18 August 2013, 17:44.
    "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

    Comment


      #3
      Re: Eerste buitenkweek: veel lessen geleerd!

      Jeps, dat is em. En serieus, dat is de beste potgrond die ik in mijn leven al ben tegengekomen. Houdt waanzinnig veel water vast zonder de wortels te verstikken, droogt niet te snel uit, en behoudt zijn pH echt deftig. Ja, ik ga precies wat verkeerd gekeken hebben Gelukkig ben ik altijd heel voorzichtig met bemesten (slechts de helft van wat er op de verpakking staat, om de planten niet teveel te schokken en de voedingsstoffen geleidelijker bij de plant te brengen). Ze gaan alleszins geen extra mest meer krijgen, want ik haat een mestsmaak in mijn wiet

      Ah ja, de potten zijn iets meer dan 40cm doorsnede. Voldoende om ze breed te laten groeien met de nodige aandacht, maar niet zo groot dat ze te hoog worden. met wat dieven (is ook gebeurd) zou ik nog mooie toppen moeten krijgen. Let's see, spannend...

      Comment


        #4
        Re: Eerste buitenkweek: veel lessen geleerd!

        Kleine update op het proces:

        De plantjes zijn ondertussen al een tot twee weken bezig met de bloei. Kwam traag op gang, maar de voorbije dagen beginnen de toppen mooi te vormen. Maar...

        Fatmama heeft een klein probleempje: de top tak is afgeknakt. Ik heb al wat opgezocht en dit zou een "toevallige supercrop" kunnen worden, maar ik vrees een beetje dat het te laat is. Laat ik die geknakte tak hangen, of snijd ik die beter weg?

        fatmama.jpgfatmamaknak.jpgfatmamaknak2.jpg

        De plant is nog steeds aan het herstellen van een overdosis nitraat (denk ik toch). Verkleuring van de bladen is gestopt, en de plant ziet er nog wel goed uit voor de rest.

        Dit in tegenstelling tot mijn ranke plant: daar zijn de onderste bladeren totaal verkleurd. Is dit normaal, of heb ik hier een probleem? De bovenkant ziet er gezond uit, net zoals de toppen.

        LongLindy.jpg

        De derde plant staat echt dens. Geen verkleuringen, gezond uitzicht, maar zoveel blad dat de toppen wat in de verdrukking komen denk ik:
        DenseJane.jpgDenseJaneFlower.jpg

        En dan is er nog de bonsai: serieus aangevreten ondertussen (maar de suckers gaan eraan van de THC muahahahaaa!), maar ze leeft nog en bloeit zelfs:
        bonsai.jpgbonsaitop.jpg

        Grappig is ook dat ik echt een vaste bewoner heb op de plant. Vreet niks (eigenaardig), maar zit er heel de dag mooi te wezen
        happycamper.jpg

        Alle tips welkom!

        Comment

        Bezig...
        X