Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
De voeding die ik zelf heb gemaakt is gemaakt met regenwater, maar ik verdun deze soms nog met wat kraanwater. Maar niet veel.
Dat pluisje dat je ziet is geen spint, dat spul vliegt hier de hele dag door de lucht, denk dat dat een soort pollen zijn ofzoiets?
op dit blaadje zie je bij de rechtse vinger ook precies een watervlekje, of iets slakkenslijm-achtig, hoewel ik bijna 100% zeker weet dat er geen slakken zijn.
hier zie je de nerf vanaf het begin van de middelste vinger wat geelachtig worden, ook weer bruine vlekjes...
nerf aan de linkervinger wordt geel.
Hier misschien nog wat dingen die het wat duidelijker kunnen maken;
- Ik heb dus om de bladluisjes weg te krijgen wat zeepsop over de bladeren gesproeit, maar dit heb ik misschien niet genoeg afgewassen.
Aangezien de plant in de volle zon staat is dit misschien slecht, maar dit is al enkele dagen geleden, en de bruine plekjes worden erger.
- Heb nu al enkele dagen geen water gegeven, maar ik merk dat de grond rondom de stam een redelijk harde brok is geworden, terwijl
de grond verder van de stam lekker los zit.
- Zoals ik dus al zei zou het misschien wel mogelijk zijn dat ik inderdaad te weinig kraanwater heb gegeven omdat ik het grootste deel regenwater gebruik.
De plant groeit verder wel nog altijd goed, je ziet er iedere dag toch wel een paar centimeter bijkomen.
Alvast bedankt, en sorry mocht ik wat onduidelijk zijn, ben ook echt een nog maar een beginner :p
Pluisje is zaad van een andere plan dan dat het pluisje als parachute gebruikt, zoals een paardenbloem zeg maar.
Je plant heeft 2 transport systemen om haar voeding te verdelen: hout- en zeefvaten. Calcium kan alleen maar via het houtvaten getransporteerd worden. Daarom is het een weinig mobiel element. Je plant kan kalk niet actief opnemen zoals bij andere voedingselementen maar is afhankelijk van de verdamping van het blad om kalk op te nemen. Bij veel verdamping neemt de wortel veel vocht op met daarin dan de kalk. Sluiten ze de huidmonden omdat ze te veel verdampen en in een warmteshock staan nemen ze dus ook niks op. Een te hoge of lage LV kan dus ook bijdragen aan het ontstaan van Calcium gebrek, door verdampingsproblemen.
Een tekort zie je het eerst in de oudere bladeren. Niet de onderste, maar juist daarboven zie je dan (kleine) geel / bruine vlekken met een scherp bruin randje.
Het begint met kleine, licht bruine puntjes op het blad, die later uitgroeien naar grotere bruine vlekken met een scherpe bruine rand. Na 2 weken komen er steeds meer bruine vlekken, ook op de rand van het blad zoals je ook bij Kaliumgebrek en zoutverbranding ziet. Het scherpe bruine randje blijft echter een belangrijk kenmerk. Binnen een week is er groeiachterstand bij de plant. Soms zie je jonge scheuten krullen en hebben ze dunne blaadjes zonder vlekken. Oudere bladeren sterven langzaam af en er kunnen wolkachtige, gele vlekken ontstaan. De bloei wordt geremd, je ziet maar weinig haren. De toppen blijven klein en groeien niet dicht. De stampertjes worden sneller bruin. Dit gaat natuurlijk ook ten koste van de hoeveelheid gewicht van je oogst.
Oorzaken: Te weinig, of verkeerde bemesting. Calcium fixerende grond, een teveel aan Kalium, Magnesium, Ammonium en/of Natrium in de grond. Ammonium remt het sterkst opname af, Natrium het minst.
Ik zou de bodem PH eens meten. Ze zijn zeker niet verloren. Kalk kun je goed aanvullen door ze een snufje zeewierkalk te geven. Gewoon dun laagje op de pot strooien en inwateren
Oorspronkelijk geplaatst door FlintStonedView Post
Ik zou de bodem PH eens meten. Ze zijn zeker niet verloren. Kalk kun je goed aanvullen door ze een snufje zeewierkalk te geven. Gewoon dun laagje op de pot strooien en inwateren
zal ik zo snel mogelijk doen, zal de uitkomst hier weer neerzetten.
Bedankt voor het antwoord!
Weer een tijdje geleden, dus hier nog wat nieuwe foto's:
16 juni
Grootste bladeren aan de plant
Hij is denk ik toch goed aan't herstellen van de geleden schade.
In de hoogte gaat hij nu wel minder, maar in de breedte is hij vollebak aan't groeien.
Gewoon laten gaan denk ik?
ze ziet er goed uit maar staat ze niet een beetje nat? op de foto ziet de grond er wel vrij nat uit!
veel succes! en welkom in de kweek wereld
Heb ze geen water gegeven :p.
De lobblaadjes waren afgestorven, en had gelezen dat potgrond na een tijd wat zakt.
Daarom heb ik dus nog was verse potgrond bovenop de oude gedaan, daarmee dat het wat te nat lijkt.
Leuk dat hij goed herstelt, heb zelf ook AMS laten ontkiemen, maar met minder succes, ik kwam namelijk niet verder dan de ontkiemeing, 3 zaadjes en geen enkele ontkieming
Oorspronkelijk geplaatst door FlintStonedView Post
Dat ziet al beter uit. nice.
Heb het calciumtekort opgelost door gewoon een hoop vermalen eierschalen in de grond te stoppen, en ook bij het water te doen.
En ook een paar dagen geen voeding gegeven. Heeft 'm goed gedaan
Leuk dat hij goed herstelt, heb zelf ook AMS laten ontkiemen, maar met minder succes, ik kwam namelijk niet verder dan de ontkiemeing, 3 zaadjes en geen enkele ontkieming
Heb je lang genoeg gewacht? Die van mij deed er ook verrekte lang over hoor,
maar is uiteindelijk toch wel goed gekomen
Deze week is er nog iets uit de grond gekropen
Weet niet wat voor zaad het was, kan er dus weinig over vertellen
Had geen plastieke pot meer en voor 1 pot naar 't tuincentrum rijden vond ik ook wat flauw,
dus gewoon een hoek van een plastieke zak afgeknipt, in de stenen buitenpot geplakt, gevuld en wat gaten in geprikt aan de onderkant.
Werkt net zo goed
Post van de week nog wel wat foto's van m'n A.M.S.
Alweer even geleden!
Heb wat festivals achter de rug dus weinig tijd gehad, maar met m'n plantjes gaat het goed!
Plant 1: 8 Juli, laatste tijd veel last gehad van bladluis, vooral op de onderste bladeren, maar heb er een goed productje voor gehaald.
Lekker veel grote zijtakken, en al zo'n 0,7m hoog
Plantje 2: Weet nog altijd niet wat het is maar hij gaat wel lekker.
Misschien wel wat veel gestrekt terwijl ik weg was
Comment