Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e buitenkweek 5x spliff cheese

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: 1e buitenkweek 5x spliff cheese

nicenice, more pics pls

Comment

ImageUploadedByTapatalk1434285518.425753.jpgImageUploadedByTapatalk1434285550.599165.jpg
      Gister nieuwe blaadjes ontdekt, het begint er nu toch wel wat meer op te lijken!

ImageUploadedByTapatalk1434285648.211924.jpg
      De laatste drie hebben het iets moeilijker maar ik mag niet klagen

Iemand nog op- of aanmerkingen over de potgrond?
      Last edited by rickibooi; 14 June 2015, 14:46.

Comment

De blaadjes worden de plantjes iets te zwaar en ze zijn alle 5 omgevallen. Ziet er beetje treurig uit ookal staan de blaadjes nog mooi.
        Is het slim om ze dan nu in te graven? Zie het vaak voorkomen dat ze worden ingegraven tot de lobblaadjes en dat er tot daar nog wortels kunnen ontstaan.
        Kan ik dit ingraven ook gewoon doen met zaai- en stekgrond, die ik gebruikte voor het ontkiemen, of zal ik hier iets anders voor gebruiken?

edit: Heb de plantjes ingegraven tot de rand van de pot met zaai en stekgrond. Ze staan nu weer zo goed als recht, 1 heeft een beetje een bocheltje opgelopen.
        vanmiddag weer foto's
        Last edited by rickibooi; 17 June 2015, 14:47.

Comment

hallo jointjedraaiers! ben weer terug van 2 zware weken. Ben weinig thuis geweest en foto's maken voor mn verslagje was ik een beetje vergeten.
          De plantjes waren tot voor kort lekker aan het groeien maar ik merkte een aantal dagen terug een paar witte vlekjes op. Ik met mn dikke kop die vlekjes negeren en kom er vandaag achter dat de blaadjes zijn aangevreten na een paar daagjes het huis uit te zijn geweest. Mijn moeder, die in de tussentijd water geeft en dit fenomeen ook op de courgette had aangetroffen, had niets door maar gelukkig is ze een hovenier dus wist wel wat het probleem was: spint!
          Ze heeft een sopje gemaakt met groene zeep en ik heb de besmette plantjes lekker gewassen met een sponsje, daarna nog wat druppeltjes om het af te leren De overige plantjes ook even afgenomen met de oplossing om eventuele verspreiding te voorkomen.

de schade:
          ImageUploadedByTapatalk1435924985.724564.jpg
          ImageUploadedByTapatalk1435925012.792031.jpgImageUploadedByTapatalk1435925036.873819.jpgImageUploadedByTapatalk1435924947.381966.jpg

Ik was van plan vorige week mn plantjes over te potten maar ivm drukke dagen is dat niet gelukt
          Ik ga morgen op vakantie en dacht dat het misschien wel slim zou zijn om de drie plantjes zonder akelige insectjes alvast in grotere potten te zetten.
          Ik heb een vriend die water geeft en me up to date kan houden terwijl ik weg ben dus helemaal zonder verzorging blijven ze niet.
          Heeft nog iemand op of aanmerkingen over 2/3 universele potgrond gebruiken met 1/3 compost erdoor?
          Last edited by rickibooi; 3 July 2015, 15:02.

Comment

Vind ik een goed idee, die compost, heb dit zelf ook gedaan bij mijn ak en blueberry in 20-25L potten ong, staan 3 maanden nu zonder voeding, check ze maar in mn verslagje ergens op de 1e paar paginas staan de waardes van de compost kun je vergelijken.

Succes!

Comment

dankjewel voor de reactie, heb ze alleen nu al overgepot in een mix van standaard potgrond van dcm en potgrond voor tomaten(als ik het goed heb) ook van dcm. ben van plan vandaag voeding te halen

Comment

Anderhalve week terug ben ik op vakantie gegaan en heb sindsdien mijn plantjes niet gezien een dag voor vertrek heb ik ze alle 5 gedieft en bespoten met een anti insectenmiddeltje van mn oma op basis van pyretheum. Dit tegen de spint die mn plantjes terroriseerde.

Bij de growshop langsgegaan in de buurt en de vrouw daar zei dat ik beter kon wachten met voeding geven totdat ze in bloei gaan.

Ik ben net teruggekomen van vakantie en 1 plant lijkt ziek te zijn!
                ImageUploadedByTapatalk1439229573.620541.jpg
                Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ik denk dat ik eerder foto's heb gezien van soortgelijke bladbroblemen maar heb vanavond pas tijd om het echt uit te zoeken.
                ImageUploadedByTapatalk1439229745.287700.jpg
                De rechter lijkt goed te gaan maar de linker heeft erg droge bladeren en zelfs een paar gele/donkere plekken. Dit leek me eerst een syntoom van spint maar ik kan geen enkel beestje meer ontdekken.

ImageUploadedByTapatalk1439230601.031321.jpg
                ImageUploadedByTapatalk1439230654.506711.jpg
                Deze 2 lijken het goed te doen naast het feit dat er een paar zwarte stippen te zien zijn op de bladeren een steeltjes. Ik hoop dat het niet al te schadelijk is en ga uitzoeken wat ik ertegen moet doen.
                ImageUploadedByTapatalk1439230752.783225.jpg
                De zwarte stipjes

Ik zie nu ook dat er een laagje mos groeit op de bodem van de potten, ik neem aan dat dit duid op een wateroverschot. Kan ik gewoon de mos er af schrapen en vrolijk verder gaan of is dit een gevaarlijke kwaal?

Ik kom er ook net achter dat mijn moeder mestkorrels op de aarde heeft gedaan. Ik kan de zak nergens vinden maar ze noemde het 'gewoon mestkorrels voor in de tuin.' Ik ga morgen verder op zoek naar de zak en voor nu zie ik het maar als iets positiefs

Ik heb verder geen tijd meer en hoop dat iemand op het forum me verder kan helpen. Hulp wordt zeer gewaardeerd!
                Morgen ga ik proberen een oplossing te verzinnen voor al deze problemen en komt er weer een update.

Comment

ik heb heel veel gezocht op internet maar kan geen enkel verschijnsel vinden dat lijkt op wat mijn plant heeft(de witte) het lijkt het meest op ijzertekort maar ik kan het niet met zekerheid zeggen. Kan iemand me helpen??

Comment

De mos kan je weghalen, maar als je gewoon vanaf nu de juiste hoeveel water geeft, dan gaat dit vanzelf dood. Mos kan absoluut niet goed tegen direct zonlicht.
                    Dat zie ik ook aan de tegels in me tuin voor en achter. Voorjaar en najaar mos, maar zodra de zon een beetje serieus gaat schijnen, dan gaat het dood.
                    Lets not criticize but legalize

Comment

Ah dankjewel voor de reactie, heb je enig idee wat ik kan doen voor mn witte plantje?

Comment

Nee helaas. Ik heb wel gezocht op het net, maar ik vond niets waar we wat aan hebben.
                        Maar misschien herkend een andere forummer het wel.
                        Lets not criticize but legalize

Comment

blokkade door die te natte aarde. Mos en algen groeien echt alleen op veel te vochtige aarde, dan staan ze chronisch te nat. Het is eigenlijk een wonder dat ze zo ver zijn gekomen

Ijzergebrek is vrij zeldzaam. Ik heb het nog nooit gezien eigenlijk. Maar goed, je hebt de grond staan 'spoelen' met zoveel water natuurlijk. Een paar roestige spijkers in de grond kan wat helpen, anders weet ik het ook niet. Kwaad kan het iig niet om die spijkers in de aarde te duwen.

Het kan ook komen door de behandeling met dat anti-beestjes middel.
                          Spint krijg je trouwens alleen binnen, buiten worden ze te snel opgegeten om een probleem te vormen. Het zal eerder trips of wantsen zijn.
                          De rechterplant op de tweede foto lijkt trouwens TMV te hebben. Het tobacco mosaic virus. Dat hoeft geen probleem te zijn overigens, maar het verklaart dat gekke blad.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Heel erg bedankt, de plantjes stn gewoon buiten zonder een plek waar ze extra licht kunnen krijgen, tegen glas kunnen staan of tegen plastic kunnen staan. Ik had mijn plantjes 1x in een storm laten staan op een moment dat ik niet naar huis kon dus daar zullen ze wel zo nat geregend zijn, normaal krijgen ze nooit zo veel te drinken. Ik snap de verschijning van het mos dus ook niet helemaal.

Ik had nog niets gelezen over een ijzerblokkade, overal op het internet wordt bladvoeding aangeraden omdat ijzer niet snel van de wortels naar de blaadjes zou verplaatsen. Die spijkers ga ik sowieso proberen.

De spint in mijn tuin vreet ook veel aan mijn moeders slaplantjes en daar hebben ze ook aanzienlijke schade aangericht, ik zal toch nog wat uitzoeken over trips en wantsen.

Van TMV heb ik nog nooit gehoord maar bedankt voor de term dan begrijp ik het misschien wat beter.

Nogmaals bedankt voor je reactie ik zal kijken wat ik kan doen

Comment

beste rick, je doet het heel goed hoor voor je eerste kweek wou je alleen wel meegeven dat je volgend jaar echt een stuk vroeger moet voorgroeien die planten laat ze in februari ontkiemen en voorgroeien op een plek waar de koude lucht niet naar binnekan en ze toch wat licht vangen en gooi ze naar buiten wanneer je denk dat het kan geen vorst meer op de grond komt e.d. tis een hele kunst om in nederland perfecte toppen voor buiten te krijgen een hoop werk en onderzoek maar het is heel goed mogelijk hou je planten volgend jaar ook lekker kort wees niet bang wat te toppen / bladeren uit te knippe als je echt ver wilt gaan moet je gaan verduisteren met een zeil en een hok erom maar dan heb je ook echt wat persoonlijk ben ik er te lui voor en ben dit jaar ook laat begonnen en betwijfel of ik ze rond 10 oktober wel helemaal naar wens heb sterker nog ik zou t echt niet weten als ik de bladeren meetel kom ik wel een paar maandjes vooruit maar dat is het terwijl je van een paar planten van redelijk formaat een fortuin ken oogsten koop goeie voeding en mischien wat proffesionelere grond kost ook niet zo duur hoor voor 100 euro kan je de volgende keer wel een 1000 of 2 uit halen succes man doe wat onderzoek en je komt er wel dit jaar zou ik er niet te hoge verwachtingen van hebben om een tegenslag te voorkome nogmaals succes en ik kijk nog wellis veel plezier

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

en p.s. je moeder ken er ook wel wat van hoor slimme vrouw met de mestkorrels kan helemaal geen kwaad gewoon laten gaan

Comment

Als ik volgend jaar weer de kans heb neem ik deze tips zeker mee! Ik hoop dat ik kan leren van de fouten dit jaar.
                                Mijn moeder heeft inderdaad groene vingers Altjjd bezig in de tuin

Comment

Bezig...
                                X