Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste BIO BalkonKweek 2x

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Eerste BIO BalkonKweek 2x

Korting op 420shop
    Nou aangezien ik zulke goede hulp kreeg op een vraag dacht ik zal ik jullie ook een plezier terug doen en jullie een (klein) beetje laten meegenieten van mijn plantjes.

De achtergrond info:
    Ik heb voor de eerste keer plantjes neergezet, dat heb ik vroeg gedaan omdat ik 2x wil oogsten dit jaar.
    Ook wil ik het helemaal natuurlijk gaan doen (voor zover dat gaat op een balkon).
    er zijn nu al luizen, mieren, mineervlieg larven & groene stinkwantsen geweest, in die volgorde.
    ook vonden ze de stofzuiger niet fijn toen ik er luizen mee wou opzuigen, die bleek iets te krachtig.
    toen ik ze in de 12/12 ging zetten (2 weken lang) was de ruimte niet goed licht dicht, vonden ze ook niet fijn
    plus mijn vrienden die gekweekt hebben hadden het over 8 uur licht & 16 uur donker, ook niet echt goed voor de planten.
    Toch moet ik zeggen dat ze er nog mooi uitzien en dat je binnenkort de toppen al kan zien..

Lokatie:balkon.jpgbalkon2.jpg

Inrichting:
    Aangezien het helemaal natuurlijk wordt komt de extra ruimte goed van pas.
    Er hangen over de reling van het balkon potten en daar zitten afrikaanjes, lavendel, citroen melisse & nog wat voor bijen enz.
    dat zodat er goed veel (goede) beestjes hierheen komen.
    Ook staat er een kweekbak waar nu lavendel, goudsbloem, afrikaantjes, tijm & kamille in groeit.
    Een paar van die komen ook nog op het balkon want die trekken allemaal goede insecten aan en
    aangezien je daar verder niks voor hoeft te doen behalve hun gang laten gaan
    Verder komen er nog meer permanente bakken, daar komen van die "goede plantjes" in
    maar die moet ik eerst nog ff maken en verzamelen (meeste wordt pallet hout, want waarom niet..)
    staat ook nog een bamboe, maar die komt als afscheiding tussen de buren + mooie hoge afleiding.

De planten zelf staan in +- 25 Liter grond en dan 1 per pot
    Dit omdat ik ze geen voeding wil geven dus dacht ik zullen ze de extra grond wel waarderen
    De grond komt van de boni a 75 cent per 20L, die was in de aanbieding toen ik m nodig had en had eigenlijk de goede eigenschappen
    En de potten zijn van de action a 4 euro per stuk en er kan +- 30 liter in.
    schotels van de intratuin iets van een 2 euro ps

De Plantjes:
    Nou aangezien een van de " lokale pizza bezorgers" overging op autoflower kregen wij (de goede mensen ) ineens allemaal gratis zaadjes.
    Dus aangezien die niet echt lekker zijn om te roken heb ik er maar 3 autoflower PP zaadjes in de grond gestopt. (1tje weggegeven)
    En een maat van me had de halve zaadbank opgekocht dus had ik ook 2 ICE haze Feminised & 1 Special Kush Feminised van Royal Queen Seeds
    De PPtjes geen idee hoe of wat behalve dat er 1tje op half april inging en er aardig uitziet de ander is nog jong net een maand oud en 2 weken buiten.
    De Ice blijft mooi klein +-60 cm en zit nu aan zijn max. (ook half april in de grond)
    De Special Kush zou een boom van 3 mtr moeten worden, maar zit nu op een mooie 60 cm (half april in de grond)
    De ICE & Kush beginnen nu toppen te maken, pptje is nog aan het groeien.
    Ze worden wel vertroeteld want als het regent mogen ze lekker binnen staan & voor in de nacht heb ik een plekje zo donker gemaakt dat je er duizelig van wordt
    En ze krijgen mooi lauw kraanwater ivm zure tyfus regen (ik weet vanwege tropisch aquarium dat het water hier wel aardig is)
    1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg

De Problemen:
    Hhahaha zoveel dat ik er maar een stukje voor maak

mmm Het begon met een mooie blauwe regen die al een paar jaar zijn best doet om over mijn balkon te groeien.
    het idee was dat alles er mooi uit kwam te zien plus dat ik +- 20 cm extra hoogte beschutting had
    Nou zagen de mieren daar iets anders in namelijk een luizenfarm. Ik had het nog heel niet in de gaten totdat mijn plantjes er ook helemaal onder zaten.
    Toen ben ik de plantjes met knoflook water gaan bespuiten want het waren er echt veel. (paar dagen achter elkaar) werkt aardig.
    Tegelijk heb ik de blauwe regen met 20 delen Spitus, 20 delen groene zeep & 100 delen water (op de gok natuurlijk want ) bespoten
    dat werkte als een malle en de luizen haten de halve plant nog steeds.
    De mieren wou ik wegjagen door met kokend water door hun holletjes te gaan (paar dagen achter elkaar) maar daarvan gingen alleen maar naar de wortels van de blauwe regen.
    En aangezien ik niet gek ben kan ik daar niet met water heen, dus heb ik een muur van koffiedik om de BR gelegd en geen ik m koffie & knoflook water als voeding, dat lijkt een beetje te werken en ze maken al holletjes verder weg van de BR. Daar heb ik nu weer een pot neergezet om de mieren in te vangen (gaan ze daar hopelijk hun eieren in leggen, want warmer) en dan flikker ik die ergens midden op een rotonde voor alle ergernis
    De mineervlieg larven heb ik doodgedrukt met de nagel, vrij eenvoudig alleen ff goed zoeken.
    Toen kwamen er van de week ook nog een paar groene stinkwantsen langs (thanks QnQ) & zaten er een zooitje eitjes op mijn planten.
    dus heb ik de mieren maar weer even terug uitgenodigd, die hebben nu al die eitjes weggehaald dus nu ben ik mijn planten 3x per dag aan het checken op mieren en luizen
    dus eigenlijk een beetje terug bij af
    Maar de planten worden wel steeds groter dus we wachten gewoon nog ff af en binnenkort eindresultaat!!
    beestje.jpgbeestje2.jpg

Andere Foto's:
    PP autoflower weggegeven:
    weggeef.jpg

pff genoeg getyped eerst ff jointje draaien
    Last edited by De Kaptein; 30 June 2015, 17:27.

Re: Eerste BIO BalkonKweek 2x

Ik zet mijn stoeltje erbij
    Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Leuke startpost.

Die straatverlichting kan wel problemen geven.

Toch succes met de kweek.

Comment

thnx, voor de straat verlichting gooi ik ze rond 22.30 naar binnen en om 10.30 weer naar buiten
        als ik dan een keer vergeet of niet ben wordt het wel iets donker
        met de volgende ronde zal dat wat eerder worden of helemaal niet, ligt een beetje aan hoe het jaar verloopt
        dan ben ik hopelijk de verlichting te slim af

Comment

Sjiek balkon joh! Mooie planten ook. Ik kan eigenlijk alleen zeggen: ga zo door.

Straatverlichting is lastig, soms heeft die wel invloed en soms niet. Ik zou wel proberen om lichturenstress voor de planten te vermijden, ik dacht te lezen dat er wat van RQS kwam namelijk.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

dankjewel zijn er idd een paar van RQS, zal ze wel een uurtje eerder binnenhalen.

Heb op het balkon ff een paar extra plantenbakken gezet, want vanaf de straat kon je ze zien staan
            nu zou dat beter moeten zijn..
            balkon3.jpg

Wel had ik een probleempje met mijn bladeren, maar als ik goed heb gelezen/gekeken is het verhitting + weinig licht
            wat dan wel goed zou kunnen met het weer + het zijn eigenlijk alleen de bladeren onderop of die met hun rug naar de zon stonden..
            misschien dat jullie het zeker weten?

Bald 3.jpgblad 2.jpgblad.jpg

en ze zijn nu al mooi topjes aan het maken

ICE
            top.jpgTOP2.jpg
            PP autoflower
            top4.jpg
            Special Kush
            top3.jpg
            Last edited by De Kaptein; 2 July 2015, 22:08.

Comment

Hitte + te weinig licht = bladeren die geel worden en daarna uitdrogen. Wat is de gedachte daarachter? (bij mijn planten eenzelfde "probleem", maar kwam zelf op stikstof tekort door nog wat andere factoren) Ben benieuwd!

Mocht het ondervoeding zijn, dan kun je de potten eventueel nog wat aanvullen met je potgrond en een paar via de bovenkant water geven, zodat de voedingstoffen daarbij meespoelen. Je lijkt nog wat ruimte te hebben in de pot als ik het goed zie namelijk.

Groet!
              Balkon-kweek 2015

Comment

Had het ergens in een probleem topic gelezen, maar kan t zo niet zo snel terugvinden, het was wel in de binnenkweek.
                Maargoed ik zal morgen wel ff een paar cm aarde weghalen en dan ff tot de rand weer volgooien.
                mocht het wel voeding zijn heeft ie iig weer wat meer, aarde heb ik nog staan dus dat is geen probleem

iig bedankt, jou plantjes zien er trouwens ook mooi uit en ik zal ook eens opzoek gaan naar een x40 loep

Comment

Ik heb onderin mijn planten ook gemerkt dat ze stil stonden, waarschijnlijk door dat er te weinig licht doordringt, maar de verdere logica Wie weet komt er nog iemand met deze kennis langs.

Let wel op de wortels bij het weghalen, op een cm kunnen die al zitten heb ik gemerkt.

Groet!
                  Balkon-kweek 2015

Comment

ok dat had ik niet verwacht, thnx

ow en niet dat ik aandelen heb ofzo, maar vond ook een mooi loepje (als er nog iemand zoekt)
                    Linkje 11 euro incl. verzenden

Comment

Te nat =geel ( door blokkades van de wortels zelfs droge bladeren!)
                      verkeerde Ph=geel
                      honger=geel

Bij het vorderen van de groei/bloei onstaan onderin ook een paar gelige en droge bladeren, dit hoort er bij.

Kies maar een oorzaak....
                      Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
                      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Vanuit de foto zou ik eens denken dat ze regelmatig te nat komen te staan, vandaar het vergeelde blad onderop. Zoals ik het zie is het geen leegtrekken van stikstof.

Comment

ze hadden laatst wel een beetje droog gestaan, toen liep het water er zo doorheen
                          daarna heb ik ze gedurende 1 dag kleine beetjes water gegeven. dus het heeft wel wat geschommeld.

het balkon zelf wordt ook erg heet, je verbrand je voeten op de tegels met dit weer.
                          dat helpt natuurlijk ook niet echt, misschien toch maar eens kijken naar die water metertjes..
                          iemand ervaring met zoiets? en moet je die dingen constant bijvullen ofzo?

verkeerde ph gok ik niet want ik laat de PP buiten staan om te kijken hoe de plant het doet
                          als ie half kraantjeswater & half regenwater krijgt en die doet eigenlijk hetzelfde

maargoed weer bedankt voor de reacties!

er gaat iig wat nieuwe aarde op (kan nooit kwaad, laat ik de rest van de aarde liggen)
                          en ik ga wat beter letten op hoeveel vocht ze gedurende dag nodig hebben..
                          Last edited by De Kaptein; 3 July 2015, 08:56.

Comment

Ja, potten in de zon drogen snel uit en worden erg warm. Gond contact overbruggen door de pot op 2 latjes te zetten en je zou de pot met stuk karton of iets kunnen afschermen van direct zonlicht. Als de vezels in je aarde te sterk uitdrogen verliezen ze hun water vasthoudend vermogen en krimp de aarde zodat deze van de potrand loskomt, giet je daarop loopt zo alles langs deze kier weg en geef je dus eigenlijk geen water. In geval van uitgedroogde aarde (wat je moet voorkomen) geef ik ze een voetbad. ZO kan via de capp
                            ulaire werking de aarde en de vezel zich weer langzaam volzuigen en hersteld het watervasthoudend vermogen. Wat cocos onder de aarde kappen voorkomt ook voor een deel dat inkrimpen.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken over dat onderste blad, dat heeft zijn werk al gedaan. Lekker laten hangen en laten leegtrekken door de plant.

Comment

Je kunt ook een drupje afwasmiddel toevoegen aan het water. (of Yucca-extract, maar dat heeft niet iedereen in huis)
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bezig...
                              X