Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Een tijd terug rook je ze veel erger....nu weer een stuk minder.
Het valt me wel op als je ze om de zoveel tijd keer nat sproeit savonds op de bladeren als de zon weg is of als het heeft geregent dat daarna als je er langs loopt wel weer erg sterk ruikt.
Er is veel gebeurt dus ik heb veel foto`s. En een verhaaltje;
Van de week kwam ik er achter dat er schimmel op 1 van mijn planten zat op de hoofdstam. Ons opperhoofd Bobo adviseerde mij toen om het met lauw water af te doen en daarna kaarsvet op de stam te smeren.
Ik denk dat de schimmel is onstaan door de dicht begroeide onderkant van de planten. Hier is het zo bladerachtig dat het vocht lang blijft zitten. Je kon van buitenaf de schimmel niet eens zien. Het viel me op omdat er 1 tak allemaal slappe blaadjes had.
Hier 2 onscherpe fotos van de schimmel.
Nou de plant heb ik direct appart gezet na zijn schimmel verwijdering om te voorkomen dat de andere planten het ook kregen. De andere planten kregen tevens ook een scheerbeurt aan de onderstam.
Ik wou niet dat de andere 3 gezonde ook schimmel zouden krijgen op het onderste stuk van de stam waar erg veel blad groeide dus ik heb daar ook veel blad weggesnoeit.
Maar we zijn nog niet klaar.
De volgende dag waaide het flink en ik kijk uit het raam....
De zieke plant is onthoofd......precies op de plek waar de schimmel zat is hij doorgebroken.
Onderkant
Bovenstuk had ik stek van geknipt en wat overbleef hopeloos in een pot gestoken maar dat gaat toch niks worden.
Het trieste zooitje bij elkaar
Ik laat het onderste deel nog in de pot staan kijken wat ik daar nog van kan oogsten...maar dat zal vast niet veel zijn.
De andere 3 staan er gelukkig nog goed en gezond bij.
Ik check ze elke dag op schimmel
Maar om de bovenkant die was afgebroken van de zieke plant toch nog te gebruiken heb ik daar stekjes van geknipt om eens te proberen of ik ook kan stekken
Eerst moest er een stellage naar de TL balk gemaakt worden.
Gelukkig drink ik veel bier!!
Hier foto van de slaphangende stekjes... ze staan nu 1 dag ik hoop dat ze snel gaan bijkomen. AFwachten dus
Zo lange post maarja veel gebeurt in een week tijd
Dat is wel zwaar kut die schimmel ... heel dat mooie plantje verneukt.
En jezus wat een mooie constructie heb je daar gemaakt met die kratjes bier en tl-lampje. ik hoop echt voor je dat die stekkies het nog gaan doen dan heb je tenminste nog wat.
Maar dat niet te min want die andere 3 planten zien er donders goed uit
Hey denk dat je de stekken veel vochtiger gaat moeten houden:
-zet er een koepel over
-doorweek de potten
-plaats de potten op een bedje van hydro korrels met een laagje water onderin (zorg er wel voor dat het water niet tot de potten komt, dit is enkel om de vochtigheid in je propegator hoog te houden)
normaal worden stekken bij mij in een propegator op +-90% luchtvochtigheid gehouden.
Want stekken hebben nog geen wortels om het water op te nemen dus alles moet via het blad gaan de eerste dagen, na een weekje kan je ze dan regelmatig laten luchten zodat ze terug harden want dan zullen de wortels ook beginnen groeien.
Die afgebroken plant komt zeker wel nog heel wat van en misschien is het aan te raden om enkele stokken naast de hoofdstam en grootste stengels vast te binden en een klein beetje blad en mini takken te dieven zodat de binnenkant van de plant ook verlucht wordt (tegen schimmels, toprot, ed..) ook zou ik van die afgebroken stam nog +-2cm afknippen zodat je zeker bent dat de schimmel volledig weg is en zich niet verder zet.
welke verhouding gebruik je nu met de flores en pk13/14? ik gebruik namelijk dezelfde producten en ik ondervind nu ook bladproblemen, gele punten, vergeling van onderste bladeren
verder ziet het er allemaal zeer goed uit, zonder van de schimmel man
En al foto's en/of updates over de stekken man?
Drie kwamen er door he? Maar nog tegen nu? Nu zouden er toch al wat naar boven mogen staan, lekker strak.
Comment