Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Wat is er met dat kleintje gebeurt waar van Monty zei dat het geen wietje was?
Tijdens het 'omspitten' en ophogen van de grond is dit plantje komen te sneuvelen... Tja ach... wil je echt weten wat het is, even op de verpakking van kanariezaad kijken denk ik
Mineervliegen maken gaatjes in de bladeren om zich met plantensap te voeden en/of om er een eitje in te leggen. De larven graven al etend gangen door de bladeren. Deze schade kan aanzienlijk oplopen. Dankzij de sluipwesp Diglyphus isaea en haar partner Dacnusa sibirica zijn mineervliegen biologisch goed te bestrijden.
Biologie: Diglyphus isaea Diglyphus isaeaDacnusa sibirica, een andere sluipwesp tegen mineervlieg. Vrouwtjes zijn iets groter dan mannetjes en zijn bovendien nog herkenbaar aan de gele streep over hun achterste pootjes.
De vrouwelijke sluipwesp prikt een mineervlieglarve van het late tweede of het derde stadium aan, waardoor deze verlamt. Vervolgens legt ze een langwerpig eitje naast de mineervlieglarve. Diglyphus is daarom een ectoparasiet. Uit het eitje komt een Diglyphus-larve die zich voedt met de mineervlieglarve. De sluipwesplarve kent drie stadia, waarvan het eerste transparant is, het tweede geelachtig en het laatste blauw-groen. In het laatste stadium kruipt de larve een beetje terug in de mineergangDiglyphusmineervliegpopulatie.
Om zich te voeden prikt het wijfje mineervlieglarvenmineervlieglarven landt het Diglyphus-wijfje op een blad met mineergangen en tast deze af met haar antennen.
Toepassing Diglyphus isaea wordt ter bestrijding van mineervlieg toegepast in verscheidene groentegewassen (o.a. tomaat, paprika, meloen, ...) en sierteeltgewassen (gerbera, chrysant, ...). Vaak komt deze sluipwesp vanaf mei ook spontaan voor in de kas. Diglyphus parasiteert zowel de tomatenmineervlieg als de floridamineervlieg en de nerfmineervlieg. Diglyphus heeft als voornaamste voordeel dat ze een snelle populatieontwikkeling kent en daardoor een toenemende mineervliegpopulatieDacnusa sibirica in het opsporen van mineervlieglarven. Daarom raadt Biobest aan om bij beginnende aantasting een mengsel van Dacnusa en Diglyphus (verhouding 9:1) uit te zetten en vanaf maart of bij toenemende aantasting over te gaan tot minimaal 3 wekelijkse introducties van minimaal 0,15 DiglyphusDiglyphus zal de sluipwesp de mineervliegpopulatie onder controle krijgen op voorwaarde dat deze niet te ver gevorderd is. Bij te ver gevorderde aantasting kan men in bloemisterijgewassen het selectieve middel Trigard (cyromazine) toepassen, dat de sluipwespen spaart (niet toegelaten in glasgroenten in Nederland!). Een bijkomend voordeel van Diglyphus is dat de larve en pop goed waarneembaar zijn, zodat men beter het populatieverloop kan volgen.
Diglyphus-System Diglyphus wordt geleverd in flesjes van 250 adulten. Om de sluipwespen uit te zetten opent men het flesje en houdt men het laag in het gewas, zodat de sluipwespen kunnen uitvliegen en op zoek gaan naar mineervlieglarven.
Diglyphus Diglyphus isaea kan ingezet worden vanaf het moment dat er ongeveer 1 mijt per plant voorkomt. Bij mineervliegaantastingmineervlieglarven en leggen er een eitje bij. In de mineergang ontwikkelt zich een larve uit het ei. De gedode mineervlieglarve dient als voedsel. De DiglyphusDiglyphus isaea is gevoelig voor verschillende chemische gewasbeschermingsmiddelen. Ga daarom voorzichtig te werk bij de bestrijding van ziekten en andere plagen. Raadpleeg steeds de Biobest neveneffectenlijst.
dit es wel een heel uitleg moet ik wel zegge dat ik op internet heb gevonden een vriend van me heeft dit met een simpel bioproduct vanuit brico verholpen !!!!! grtz sheif
Ja dat is inderdaad overduidelijk.
Gisteren heb ik het op de chat ook nog even gevraagd, daar vertelden ze me dat het het best is om de aangetaste bladeren te verwijderen.
Ik heb de 2 meest aangevreten vingers eraf gehaald, in sommige andere vingers / bladeren zitten ook al witte stippen (waar de vlieg zijn larven heeft gelegd, grmbl stom k*tbeest!), maar als ik die ook ga verwijderen, dan houd ik bijna geen plant over.
Vandaag snel naar het tuincentrum geweest, daar hadden ze niets waarmee ze mij konden helpen, sjongejonge zeg!
Toen naar de boerenbond geweest, daar adviseerden ze mij dit:
Maargoed, ik heb het goedje gekocht, verdund en er overheen verneveld. Ongeveer 250ml over 4 plantjes, zowel boven als onderkant.
Nu maar hopen dat die tyfus-mineervlieg niet meer terugkomt!
Ik vind wel dat mijn bladeren van alle planten er sinds vanavonde een beetje slapjes bij hangen. Misschien komt dat ook wel door die mega-regenbuien van toenstraks. Ben benieuwd hoe ze er morgen bij staan!
Comment