Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1ste keer wiet in de tuin

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: 1ste keer wiet in de tuin

Het Mozaiekvirus is geen lachertje hoor, hier wat info

Verspreiding

Een aantasting door mozaiekvirus treedt vooral 's zomers en in de herfst op wanneer veel gevleugelde bladluizen voorkomen. Bladluizen brengen het virus zeer makkelijk over. Bij werkzaamheden in het gewas kan de mens het virus in geringe mate verspreiden. Een verspreiding via zaad of grond is niet mogelijk. Het virus heeft veel dragers, waaronder sla en onkruiden. Hierin kan het virus overblijven. Het virus komt ook voor in diverse andere planten zoals, tabaksplanten, komkommers, tomaten enz... Kruisbesmetting is mogelijk (hennep naar tomaat en visa-versa).

Op het moment dat het virus eenmaal in de plant zit is het er niet meer uit te halen, klonen van deze plant zullen dus het virus ook met zich meedragen.

Effecten op de plant

De effecten op de plant zijn zeer divers, de plant zal nooit zijn volle kracht kunnen benutten omdat door de staat van de bladeren minder fotosynthese kan geschieden. Het mozaiekvirus bestaat uit kleine staafjes van ongeveer 700 nanometer lang. Het virus behoort tot de groep van potyvirussen.
    De plant zal nooit een topper kunnen worden dat is één ding dat vast staat, overal zal de plant enigszins in achter blijven.

Bestrijding

Zoals al eerder gezegd een oplossing is er niet als het er eenmaal in zit gaat het niet meer weg. Wel zijn de omgevingsfactoren van belang, een plant die constant een omgevingstemperatuur van 21 graden Celcius of hoger krijg zal minder last hebben van het virus. Je temperatuur op 21+ houden is dus een must.

Opbrengst

De grote vraag is natuurlijk kost het mij opbrengt. Het antwoord hierop is JA
    Omdat je plant een virus heeft, minder blad aanmaakt enz, zal deze ook minder opleveren. Als jij de temperatuur op 21+ houdt valt de schade nog wel mee, maar buitenplanten zullen hier veel meer last van hebben omdat het is ons koude landje veel te weinig 21 graden of warmer is.

Peace

EDIT: @ Yrabb.

Het is slim om geen fotos te posten van je familie of jezelf.
    Je weet maar nooit wie er mee kijkt, dit doe je op eigen risico.

Comment

Ze zien er bruut uit man, mooie struiken.
      Klinkt klote dat virus, maar is het niet beginnende meeldauw lijkt ook op dat wat ik heb.
      Mijn pp doet het verder gewoon super, 1x ingespoten met bayer niks aan de hand meer.
      hopen dat het weer nog een beetje goed gaat worden dan ga je daar een flinke voorraad aan overhouden.

grtz

Comment

ja ik heb ook beginnende meeldouw op me PP, typish. En ga ook (preventief) spuiten, voor de hell los breekt hier, lol.

Maar het blad verwijderen van het mozaik virus is dus zo te zien geen slecht plan..

Comment

ok thx gasten voor jullie reactie's
          maar dat Mozaiekvirus is dat op de 3e foto te zien
          want als dat zo is ga ik die tal eruit knippen maar moet het wel zeker weten

ohja bedankt voor de waarschuwing van de familie
          zou zonden zijn als die stink nu komen

Comment

ditte jah.. je groen verschiet van kleur, in blokjes achtig motief ofzo, en sommig blad trek zijwaards krom. net als een kromzwaard. Er is dus ergens een groei achterstand, tov de rest van het blad.

Comment

ok dan knip ik er die even tussen uit
              nu maar hopen dat de rest niet volgt

Comment

Gewoon laten zitten en ff inspuiten, kost +/- 10 euro voor bayer of ecostyle.
                Denk dat het meeldauw is zo ziet het er bij mij ook uit.
                Kijk maar naar de toppen die ik heb kortom kan geen kwaad dus.
                Opletten dat er geen witte vlokjes op komen.

grtz

Comment

ik heb geen last van meeldauw meer wel gehad zie pagina 4
                  middeltje van beyer tegen echte meeldauw 3 keer mee ingespoten en het was weg
                  maar nu zit ik denk met dat Mozaiekvirus en het lijkt er op dat ze het nu allemaal gaan krijgen :o dus het wordt afwachten of er wel iets lekkers aan komt
                  maar ik hou jullie wel op de hoogte denk dat ze nu wel langzaam in bloei gaan komen zal van de week als ik tijd heb en het regent niet nog een paar foto's maken

Comment

hey gasten
                    zo het is weer even geleden
                    maar er valt ook maar weinig te vertellen :o want er gebeurt niet zoveel met dit k t weer maar nu toch een kleine verandering hier en daar een ziekte en ook nog een beetje meeldauw maar heb ze der vandaag allemaal weer voor behandeld
                    maar het mooiste is ze staan in bloei alle 7e dus ben van de week meteen begonnen met de flores en de boost de pk 13/14 kom later
                    ze zijn nog klein maar ze zijn er
                    hier wat fotokes

en nu maar hopen dat ze helemaal vol schieten

zelfs de freacky girls gaan in bloei :o

en hier nog wat aangetaste bladeren
                    maar die trek ik er uit en voor de rest doe ik er niks meer aan

zo gasten dat was het weer reacties en tips altijd welkom

Comment

yum yum word je nog niet ongeduldig
                      zien er erg mooi uit keep it up

Comment

Die gele bladeren niet eraf halen, zeker niet in de bloei. Ze hebben die voedingsstoffen uit die bladeren hard nodig. Het ziet er misschien niet mooi uit, maar ik denk dat jij liever een betere oogst hebt dan een mooie plant ?

Comment

dat kan beter!

Comment

ha medekwekers
                            hier weer is een updateje van de meisjes

ondanks het harstike fijne weer beginnen de toppen nou aardig te komen
                            we zijn er nog lang niet en ik hoop echt nog dat we nog een paar goeie dagen gaan krijgen dat ze echt lekker door kunnen schieten en lekker zwaar en vol worden
                            ik heb de dames flink uitgedunt gewoon de geelste bladeren weg gehaald :o
                            volgens mij kan het geen kwaad maarja dit is voor mij ook de 1e keer
                            zag wel dat er op 1 plant best veel kleine groene rupsjes zaten die er flink van nemen kan ik hier nog wat tegen doen of is ze gewoon verloren

ik heb hier nog wat foto's hoe ze er nu bij staan

en nu maar hopen dat ze lekker vol worden

mooi zo bloemetje

en zo staan ze allemaal
                            maarja nu nog steeds 7 a 8 weken wachten

ok dat was hem tips of reactie altijd welkom

Comment

zijn al mooie toppen aan het worden de bloei zit er duidelijk goed in
                              voor de rest mooie plante enz.!
                              grtz

Comment

Amai, dat ziet er goed uit!
                                Lekker toppies hebben ze al, Let them grow!

peace

Comment

Bezig...
                                X