Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

reptiel lamp voor na ontkieming?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

reptiel lamp voor na ontkieming?

Korting op 420shop
    Hey,

Eind Deze week start ik vermoedelijk met men 2de buiten kweek.
    Ik vroeg me af of ik na dat ik de zaadjes in potgrond heb gestoken mag extra licht geven onder een lamp bedoeld voor reptielen...

Hierop staat : de allerbeste zonnelamp voor reptielen
    op de lamp zelf staat: zoo-MED
    100w 200v k3
    onderaan de doos: Item # SL2-100E

Grtz!!!

Attached Files

Re: reptiel lamp voor na ontkieming?

hehe, ik heb ook al zoiets in de aard gepost op het forum, ik kreeg er weinig reactie op...

Maar ik heb de zelfde gedachtegang, het gaat hier om een breedspectrum dag lamp die echt zonlicht nabootst.

Op de lampen die ik gebruik voor mijn Pogona vitticeps (baardagaam) staat zelfs dat de lampen planten groei stimuleren.

Je kan het proberen. Maar pas op met de sterkte zo'n UV lamp van 100 watt genereerd veel warmte, je wilt de planten belichten niet bakken...

cheers

Flappe

Comment

hey, ik heb thuis nog twee zo'n TL-buizen liggen uit een terrarium
      eentje van 6500k op de andere staat IL, omdat ik enkel een dubble houder had heb ik er twee gekocht, deze op aanraden meegekregen, waren niet goedkoop, eentje 25, de andere 45 euro.
      Staat geen wattage op, ze zijn 61cm, dus ik denk 18w, maar kan meer zijn ook.
      Denk dat je ik ze zeker kan gebruiken 6500k is om te groeien dacht ik, die IL heb ik geen idee van,
      misschien iemand hier op het forum wel.
      Groeten
      Attached Files

Comment

ik had al gedacht dat ik moet opletten voor de temperatuur, daarom ga ik wel zien of het niet te warm is, en zal ik ze er ook niet te kort onder de lamp zetten

Comment

Laat zeker iets weten hoe het experiment gaat! Ik heb et ng niet durven proberen!

En wat die andere lamp betreft, dat is een UVB lamp (staat er bij op de foto). UVB straling word bij reptielen gebruikt om het calcium metabolisme te stimuleren!

Maar is zeker af te raden bij planten! planten hebben UV licht nodig, maar hier gaat het vooral over UVA. UV bestaat uit 3 soorten UV A, B, C. Hiervan bereikt UVC nooit het aardoppervlak, het wordt door de atmosfeer uitgefiltert.

UVB heeft meer de neiging om schade te veroorzaken, zoals zonnebrand bij ons (wij hebben ook UVA nodig voor vitamine D productie). De plant heeft net zoals wij repair systemen gevolueerd om de schade te verhelpen die bij natuurlijk licht voorkomen!

Het wou gek zijn om er een UVB lamp boven te hangen, Moest je meer interesse hebben kan ik je artikels bezorgen

Flappe
          Last edited by flappe; 25 April 2010, 01:12.

Comment

Ik denk dat ik nu voor de zekerheid geen lamp ga gebruiken, de zon zal nu toch al vrij krachtig zijn als ik ga zaaien, zo ben ik zeker dat men plantjes niet verbranden door de warmte, en ze goed en gezond zullen kunnen groeien, Grtz!!
            smoker

Comment

Je hebt gelijk, ik heb het nu getest. Ik heb mijn plantjes even binne gezet omdat het kutweer is. Onder de lamp op 30 centimeter hoogte ongeveer, temp bleef vrij constant rond de 20 graden. Het doet de plantjes natuurlijk veel beter dan ze gewoon voor een raam te zetten, maar ze blijven een beetje strekken.. dus als je kan zet ze buiten
              die van mij staan ook trug buiten

Flap

Comment

Met mijn ex aquarium lampen kwam ik een heel eind met voorgroeien voor de guerilla

Comment

Ik heb nu toch besloten s'nachts men amnesia's bij te lichten met een reptiel lamp, wel een ander model dat niet al te veel warmte aanmaakt (een gewoon zonnelamp)
                  hopelijk zie ik hiermee wel een verschil, ik heb hem gewoon genomen van de kameleon's hun terrarium.

Dit is da zonnelamp ik gebruik http://www.terramania.nl/webwinkel/s...6312b253c.html
                  Er staat bij 5% uvb en 30% uva
                  Als dit schadelijk is moet je me maar snel iets laten weten
                  grtz!
                  Last edited by evel_smoker; 16 May 2010, 23:49.

Comment

Ik heb geen idee in welke mate UVB schadelijk is, op zich zit er in normaal zonlicht ook een fractie UVB! dus experimenteer , en laat iets wete oe het vlot!

Comment

Oke zal ik dan doen, na 1 nacht zie ik nog niet veel verschil met de niet extra belichte plantjes

Comment

Bezig...
                      X