Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volle grond kweek met klei grond

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Volle grond kweek met klei grond

Korting op 420shop
    Hallo,
    Ik ga 5 planten in mijn tuin zetten, hier de situatie:

Plus punten:
    - Genoeg zon
    - Klei grond
    - Sloot naast het tuintje

Min punten:
    - Klei grond is heel erg stevig
    - Mieren nesten

Eerst even het kleine mieren probleem:
    In de grond zitten heel veel mieren, en ik stuitte op meerdere nesten met een hoop eitjes. Ik vroeg mij af of dit schadelijk is voor mijn wiet. ( Ik stop mijn zaadjes direct in de volle grond en misschien zullen de mieren de zaden beschadigen? )

De grond:
    De grond is klei en heel erg stevig, zo stevig dat water er lastig door gaat. Hierdoor was het omscheppen en spitten ook een zwaar werkje.
    Hier wat foto's van de grond: http://imgur.com/a/SHPX2
    De brokken zijn geen steen, het is allemaal kleigrond.

Kan de sloot ernaast mijn planten wel voorzien van water en voedingsstoffen als de grond zo ondoordringbaar is?

Hoe diep moet ik het gat graven en omspitten/ losmaken zodat de planten niet verzuipen?

Gezien de grond, moet ik er nog extra voeding bij doen zoals kippen/koemest? De klei en sloot hebben eigenlijk al genoeg voeding volgensmij.

(nog een laatste vraagje: er groeide een stevige laag gras op die plek en er omheen, dit gras was gelig en droog zoals te zien op een foto, is dit een indicator qua voeding?)

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden! Hopelijk helpt het anderen ook in dezelfde situatie.
    Mvgr.
    Last edited by Tuintje; 5 June 2017, 16:27.

Comment

Ik neem autoflowers die niet houden van overpotten en ik heb ook meerdere malen het advies gekregen om juist niet voor te groeien en gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Wel ben ik vanplan een laag teelgrond erbij te doen voor de zaadjes zodat deze niet opeens een teveel aanvoeding krijgen.

Comment

Een autoflower mag je gerust eenmaal overpotten.
        Ik zeg niet dat het niet gaat lukken op jouw manier, maar ik vind het persoonlijk riskant. Als een slak je lobblaadjes aanvreet, dan mag je het vergeten.
        Als je een plantje voorgroeit in een pot op een iet wat "veiligere" plaats tot zij wat sterker is, dan kan ze ook tegen een stootje. Je sprak ook over gras en dan zie ik een zaailing tussen al die grassprieten...allemaal beestjes...ik heb mijn bedenkingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mary Jane View Post
          Een autoflower mag je gerust eenmaal overpotten.
          Ik zeg niet dat het niet gaat lukken op jouw manier, maar ik vind het persoonlijk riskant. Als een slak je lobblaadjes aanvreet, dan mag je het vergeten.
          Als je een plantje voorgroeit in een pot op een iet wat "veiligere" plaats tot zij wat sterker is, dan kan ze ook tegen een stootje. Je sprak ook over gras en dan zie ik een zaailing tussen al die grassprieten...allemaal beestjes...ik heb mijn bedenkingen.
          Dat is waar, het is zeker riskant.
          Op de fotos is te zien dat ik de grond weg heb gehaald en dus niet tussen het gras zaad maar er groeide daar wel eerst gras.

Comment

Als je dan toch echt onmiddellijk in volle grond wil zaaien, scherm dan het zaaiplekje af met koper. Slakken haten koper. Je kan er ook een halve plastic fles overzetten met luchtgaatjes. Helpt ook voor een hoge RLV.
            slakkenring_koper_klein__gardenspecials4.jpg

Comment

Sommige slakken gaan gewoon over koper heen hoor plastic flles met rafelrand werk beter
              God was never on your side..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
                Sommige slakken gaan gewoon over koper heen hoor plastic flles met rafelrand werk beter
                Die plastic fles is een heel goed idee.
                Maar hoe zit het met de mieren? Die kunnen ook langs de fles komen maar zullen zij enig kwaad doen?

Comment

Ja mieren zijn kleine taxi bedrijfjes voor bladluizen maar vergeet niet tis de natuur je gaat echt niet elke beestje kunnen verslaan en de melk theorie werkt niet hoor.
                  Mijn erv buiten is dat je gewoon vette pech hebt als je plant aan gevallen word door blad luizen beste koop je dan een middeltje tegen luizen in de winkel
                  God was never on your side..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
                    Ja mieren zijn kleine taxi bedrijfjes voor bladluizen maar vergeet niet tis de natuur je gaat echt niet elke beestje kunnen verslaan en de melk theorie werkt niet hoor.
                    Mijn erv buiten is dat je gewoon vette pech hebt als je plant aan gevallen word door blad luizen beste koop je dan een middeltje tegen luizen in de winkel
                    Oke hopen op geluk!
                    Dankje

Comment

Je hebt een heleboel anti-slak middelen. Koffiedik, zand, gebroken schelpjes, bierval, slakkenkorrels, koper, handgranaten... en toch lukt het sommigen om je plantje te bereiken. Slakken(naaktslakken) kruipen ook onder de grond. Zeker ben je nooit.

Mieren en bladluizen leven in symbiose. Bladluizen laten honingdauw achter als afvalstof. Dit is een zoete stof waar mieren dol op zijn. Mieren beschermen de bladluizen tegen vijanden(bv. lieveheersbeestjes) in ruil voor de honingdauw van de bladluizen.
                      Mieren op zich zullen je planten niet beschadigen, een combinatie van bladluis en mier echter wel. Dus zie je mieren over je planten lopen, dan is dat een teken dat ze er iets gevonden hebben wat hen interesseert. Checken dus en dubbelchecken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jack Spliff View Post
                        Je hebt een heleboel anti-slak middelen. Koffiedik, zand, gebroken schelpjes, bierval, slakkenkorrels, koper, handgranaten... en toch lukt het sommigen om je plantje te bereiken. Slakken(naaktslakken) kruipen ook onder de grond. Zeker ben je nooit.

Mieren en bladluizen leven in symbiose. Bladluizen laten honingdauw achter als afvalstof. Dit is een zoete stof waar mieren dol op zijn. Mieren beschermen de bladluizen tegen vijanden(bv. lieveheersbeestjes) in ruil voor de honingdauw van de bladluizen.
                        Mieren op zich zullen je planten niet beschadigen, een combinatie van bladluis en mier echter wel. Dus zie je mieren over je planten lopen, dan is dat een teken dat ze er iets gevonden hebben wat hen interesseert. Checken dus en dubbelchecken.

En tegen bladluizen en hun kwaadaardigheden zijn waarschijnlijk genoeg middeltjes op de markt?

Comment

Buiten heb je beestjes. Simple as that.
                          Lees eens een stapel buitenkweek- of guerillaverslagen van voorgaande jaren dan zie je hoe men daarmee omgaat.
                          Al die huismiddeltjes tegen slakken helpen niet als je ze niet allemaal tegelijk gebruikt.
                          Beter haal je een familieverpakking slakkenkorrels en strooi die af en toe na een natte periode breedwerpig uit.
                          2 Handjes per negen vierkante meter is zat. (dus geen dijkjes om je plantjes heen)
                          Tegen mieren hebben ze bij de Action bussen mierenpoeder.
                          Kost 3 euro. Die stuif je af en toe wel in een omtrek van een meter om je plantjes.
                          Verder naar je planten kijken. Zo te zien is het in je tuin, dus je kunt elke dag kijken of er een beestjesinvasie is.

Grasland dat geel is zegt dat de grond droog is.
                          Logisch want het heeft 'n maand niet geregend.

PH en EC meten hoeft niet.
                          Van grasland weet je dat de pH rond de 5 zit, en de EC ook vrij laag is.
                          Alles afhankelijk natuurlijk van hoe het onderhouden is.
                          Wordt het gras bemest, wordt er gekalkt...allemaal dingen die meetellen.
                          Koeienmest en kippenmest is het te laat voor, dat meng je door de grond in januari/februari.
                          Zeker bij autoflowers is dat nutteloos, die zijn over 3 maanden klaar. Dan begint net die mest een beetje te werken.
                          De eerste weken heb je sowieso geen mest of voeding nodig dus tijd genoeg om ervaringen van anderen te lezen.

Als je een zak grond door die klei-zand-grond heen spit kunnen ze daar prima in ontkiemen en groeien. Wel alle kluiten klein maken natuurlijk (!)
                          Je kunt ze beschermen in het begin, maar een fles erover zetten is niet zo handig 's zomers. Het kan dan makkelijk 50 graden worden daarbinnen.
                          Stukje gaas tegen vogels en/of muizen/katten/honden is wel handy.

btw. Je hoeft niet elk voorgaand bericht te citeren.
                          De citaatfunctie gebruik je als het niet duidelijk is op welk bericht je reageert.
                          alias wordt ook weleens gebruikt om overmatig citeren te voorkomen.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Een simpel maar doeltreffend middel is een zeepoplossing. Enkele druppeltjes afwasmiddel (dreft, groene zeep,...) in een plantenspuit gevuld met lauw water.
                            De plant besproeien, vooral de onderkant van de bladeren en tussen de scheuten. Goed checken de dagen erna of ze wel allemaal weg zijn en/of er zich geen nieuwe hebben genesteld. Herhalen indien nodig.

Als je puur natuur wil gaan, dan kan je lieveheersbeestjes proberen. Maar door die overbevolking van mieren bij jou lijkt me dat geen goed idee.
                            Adalia is zo'n natuurlijk middel. Dat kan je kopen en zijn eigenlijk lieveheersbeestjeslarven. Deze hang je dan in een bijgeleverd papieren zakje in kolonies waar de bladluizen zich bevinden. Zij zullen de bladluizen oppeuzelen en zijn onschadelijk voor planten.

Comment

QnQ Het grasland werd niet bemest of kalk bij gegooid.
                              Ik zal deze tips zeker gebruiken dankje!

Jack Spliff Dit is ook super handig!

Comment

Bezig...
                              X