Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autoflower groeit langzaam

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Autoflower groeit langzaam

Korting op 420shop
    Na het overlijden van 1 van mijn niet-autoflower planten heb ik besloten om 1 autoflower zaadje te planten. Ik heb dit zaadje eerst laten ontkiemen tussen vochtig keukenrol en op 26 mei is het zaadje in universele potgrond in een plastic bekertje geplaatst. Ik heb gaatjes geprikt onderin het plastic bekertje en op de bodem ligt eerst een laagje grind. Doordat ik meerdere fora heb gelezen waar gezegd werd dat het niet erg is om een autoflower 1 keer over te potten, heb ik er voor gekozen om de autoflower eerst in een plastic bekertje te laten groeien. De plant heeft t/m 28 mei achter het raam gestaan (ik was toen niet thuis) en daarna heb ik haar gelijk buiten in de zon gezet. Ze staat nu ongeveer 6 uur per dag in de zon en daarna plaats ik haar wat meer in de schaduw. Ik geef nu alleen nog water met een plantenspuit om te voorkomen dat ik te veel water geef. Wanneer ik kijk naar andere autoflower kweekverslagen, ziet mijn plant er kleiner uit dan de gemiddelde plant van 10 dagen oud. Mijn niet-autoflower zaailingen groeiden volgensmij nog sneller.

De eerste foto is gemaakt op 28 mei (ja er zit weinig aarde in, dit heb ik express gedaan zodat ik na het strekken de plant nog wat kon verstevigen met meer aarde).
    De tweede foto is gemaakt op 31 mei (niet erg duidelijke foto, maar enige foto die dag).
    De derde en vierde foto zijn vanmiddag gemaakt.

Doe ik hier iets goed fout waardoor ze klein blijft? Ik zelf dacht aan overpotten naar de uiteindelijke pot van 15-20 liter, maar ik weet niet zeker of dat nu al verstandig is.

EDIT: Sinds een uurtje ongeveer zit het plastic bekertje IN een grotere dikke witte plastic beker die hopelijk het licht niet toelaat.
    Attached Files
    Last edited by Wiu; 6 June 2018, 18:40.

Ten eerste is over potten niet het slimst met een auto flower maar het kan. Zorg er wel voor dat de pen wortel van een AF diep kan gaan. Autoflowers hebben de neiging om langzamer te groeien zodra ze de bodem bereikt hebben. Dit zorgt dan ook voor een beperkt resultaat aangezien AF maar een beperkte groei periode hebben.
    Ten tweede staat je plantje in een doorzichtig bekertje. Worteltjes vinden licht niet leuk. Ze groeien onder de grond dus zijn het niet gewend. + Je aarde is veel te warm onder de zon. Vinden ze ook niet leuk. Zo'n bekertje warmt super snel op.

De exacte reden weet ik niet maar ik gok dat het komt omdat ze gewoon niet groeit onder de juiste kweek omstandigheden. Misschien is de potgrond wat te sterk.

Misschien kan je heel voorzichtig het bekertje open knippen en heel zachtjes en voorzichtig de inhoud over te potten in de definitieve pot. ECHT HEEL zachtjes want de worteltjes houden de aarde nog niet bij elkaar. Dus je knipt het potje als het waren open in een kuiltje in de definitieve pot. Durf je dit niet zet het potje dan in ieder geval in een lichtdicht bekertje ofzo.

Dit is wat ik jou kan vertellen. Ik ben nog geen held in kweken. Misschien dat je beter nog even kan wachten op reacties van experts.

Comment

• Wiu
      Wiu commented
      Editing a comment
      Oh wat stom van mij. ik heb hier helemaal niet bij stil gestaan, de niet-autoflowers heb ik eerst laten groeien in witte plastic bekertjes, maar omdat die op waren heb ik de autoflower in een doorzichtig bekertje geplaatst..... Ik wist helemaal niet dat dit kwaad kon. Hopelijk heb ik nu niet heel wat cm's van mijn plant vermeden. Ik heb voor nu mijn potje in een grotere plastic disney beker gezet, die is wit aan de binnenkant neem aan dat dit wel lichtdicht is? Ik ga zsm een pot van 20 liter scoren.

ben ook geen expert
    Wortels hebben imho geen last van licht, maar verder ben ik het eens met HT. Dus idd als de sodemieter in een grote pot zetten, want de bekertjes beperken nu de groei. Wellicht een idee om de bodem eruit te snijden ter hoogte van waar het grind zit (want dat wil je niet meeverpotten). Daarna twee verticale snedes maken in het restant van de beker zodat je twee helften krijgt, maar zorg dat deze wel om het kluitje blijven zitten. In de grote pot met aarde heb je vantevoren al een mooi kuiltje gemaakt ter grootte van een beker, daarin zet je je plantje en dan kun je voorzichtig de bekerhelften ervan aftrekken. Voorzichtig aanvullen en aandrukken, want anders beschadig je de wortels teveel.

Comment

• Wiu
      Wiu commented
      Editing a comment
      Beschadig ik niet de wortels wanneer ik de onderste laag grind wegsnij van het bekertje? Of is het niet de moeite waard om het grind er tussenuit proberen te pulken voor die paar worteltjes die er tussen kunnen zitten?

• Meglow
      Meglow commented
      Editing a comment
      misschien, als de wortels zich er al doorheen hebben gewurmd, dan kun je het grind inderdaad beter laten zitten...

Ik heb nog een vraag over de onderste laag van mijn 20 liter pot waar ik de plant in ga verpotten. Ik heb als tip van mijn moeder gekregen dat je ipv hydrokorrels ook pot scherven kunt gebruiken. Ik heb dit echter nergens online terug zien komen en mijn moeder heeft alleen verstand van "gewone" tuinplanten. Zou dit werken of is dit af te raden?
    is het ook nuttig als ik onderop vliegengaas doe over de gaten van de pot?

Comment

my two cents...

Potscherven zijn over het algemeen van klei. Klei houdt water vast en kan het ook weer afstaan als de aarde droog begint te worden, wat in je voordeel kan werken als je onregelmatig water geeft of als het weer wisselvallig is. Ik heb toevallig van de week een kapotte pot aan diggelen geslagen precies voor wat je moeder bedoelt. Handige moeder!
      Vliegengaas kan imho helpen tegen een invasie van varenrouwmuggen (lijkt erg op fruitvliegjes). Binnen is dat zeker een idee, alhoewel je een invasie kunt voorkomen door goede potgrond te gebruiken (soms zie je de muggen al opvliegen als je een zak openscheurt) en de boel niet te nat te zetten. Buiten is dat wat minder nodig omdat de muggen die uit de aarde kruipen over het algemeen naar de volgende tuin worden geblazen door de wind.

Comment

Comment

• QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          En dan heb je een laag vochtige hydrokorrels of scherven onderin liggen terwijl de grond kurkdroog is.
          Ja, grond, lekker vullen met grond of volle grond, hmmm....meer grond

• BackYardPlant
          BackYardPlant commented
          Editing a comment
          Wanneer ik er hydro korrels in doe is dat puur om te voorkomen dat ik ze verzuip/dat de aarde dicht slaat, maar in de volle grond is dat niet zo'n probleem omdat het meeste water gewoon doorzakt tot aan het grondwater.

Ik kom er maar gezellig bij zitten, eens kijken of dit verslag wel afgemaakt wordt...................

Comment

• Wiu
          Wiu commented
          Editing a comment
          Uiteraard, ik ben een doorzetter.

Aan de reacties te lezen ga ik maar niet voor scherven of korrels. Ik ga wel naar perliet kijken als het niet te duur is. Hoe dan ook, ik ga deze kleine plant zo snel mogelijk overpotten naar de uiteindelijke pot, dan heb ik echter alleen potgrond en vliegengaas, maar dat is voor nu het Beste neem ik aan.

Comment

• Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Houd er rekening mee dat de plantjes zeker een week herstel nodig hebben aangezien hun korte levensduur van een aantal maandjes.
          Maar goed, verder zal ik nu en dan even reageren, sterkte!!

Zit die plant al in een pot
        God was never on your side..

Comment

Toen ik zojuist naar buiten liep om mijn plantje over te potten naar een grotere pot, trof ik tot grote schrik de plant omgevallen aan. De plant was met een klein kluitje geheel uit het bekertje gevallen. Ik heb de plant voor een half uurtje terug gezet in het bekertje en het zag er toen uit als op de eerste foto. Ik heb toen gauw een 20 liter pot gevuld met biobizz allmix en universele potgrond. De plant staat er nu zo bij als op de tweede foto. Hopelijk is het niet te laat. Hebben jullie nog tips wat ik nu zou kunnen doen voor de plant?
          Attached Files
          Last edited by Wiu; 7 June 2018, 16:44.

Comment

Prima gepoot en diep onder de grond tot aan de lobblaadjes!
            Afwachten en langs de randen mag er wel wat vocht bij.........
            Maar nogmaals het blijven Afjes en zeer lastig voor herstel...
            Zou ze zeker niet de hele dag in de zon houden, rustig opbouwen!

Blijf je volgen........

Comment

• Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Bedankt, ik heb nog hoop. Hoeveel uur zon raad je aan per dag? En kan ik ze daarna beter binnen voor het raam zetten of buiten in de schaduw?

• Ipie
              Ipie commented
              Editing a comment
              Als je ze buiten hebt laten groot brengen kan het minder kwaad.
              Planten van binnen naar buiten brengen kun je vergelijken met je eigen huid als je de hele dag gaat zonnen.
              Rustig opbouwen en zeker niet voor het raam, buiten in de schaduw is beter, vangen ze meer licht.
              Ramen houden veel licht tegen..........

• Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment

Die bekers zijn leuk om te ontkiemen, daarna moeten ze zo snel mogelijk in een grote pot.

Regel een paar 25 liter potten voor de auto's en liefst grotere, of volle grond voor de niet auto's
            Lets not criticize but legalize

Comment

• Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Ja, zo had ik ook de niet auto's ontkiemt, die hebben echter wel wat langer in de bekertjes gezeten. Met de autoflower ging het allemaal wat minder soepel en ze zit nu ook in een grote pot. De niet autoflowers, daar heb ik 60 liter speciekuipen voor gekocht. Ik dacht eerst dat dit erg overkill aan aarde zou zijn en wilde een flinke laag vullen met hydrokorrels, of is dit niet het geval en kan ik gewoon de volle 60 liter prima gebruiken voor de planten?

Oorspronkelijk geplaatst door Gps View Post
            Die bekers zijn leuk om te ontkiemen, daarna moeten ze zo snel mogelijk in een grote pot.

Regel een paar 25 liter potten voor de auto's en liefst grotere, of volle grond voor de niet auto's

Tja, zo kunnen de meningen verdeeld zijn.
            Het voorkweken met Afjes wordt door een ''ieder'' afgeraden zoals ik vaak heb beschreven..
            Potten van 10 tot 20 liter voldoende volgens mij en de echte kenners hier...........
            En welke plant groeit ''niet'''in de volle grond?
            Kun je mij dit uitleggen met je theorie?...................
            Last edited by Ipie; 7 June 2018, 15:45.

Comment

Last edited by Gps; 7 June 2018, 15:49.

Comment

• Ipie
                Ipie commented
                Editing a comment
                Helaas geen antwoordt op mijn vraag die ik gelijk met jou geplaatst heb en ''net'' gecorrigeerd.......

• Ipie
                Ipie commented
                Editing a comment
                Heeft QnQ ook helemaal gelijk in zoals ik al zei, kunnen ook in de volle grond groot worden, welke plant niet?

Ik heb een keer auto's gehad. De pot van 25 liter, zat redelijk vol met wortels op het eind.
              Daarom dat 10 liter mij wat klein lijkt.

Comment

Bezig...
              X