Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dode takjes

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Dode takjes

Korting op 420shop
    hallo! ik heb de voorbije twee weken 3 dode (zieke?) takjes verwijderd van 2 verschillende planten. De andere hebben er voorlopig nog geen last van. Weet iemand wat hier de oorzaak van is? Bijgevoegd een foto van een takje dat ik daarnet heb verwijderd. Ze worden allemaal gekenmerkt door zeer slappe blaadjes (waarschijnlijk geen watertoevoer) en een steeltje dat onderaan bruin is geworden (let onderaan op de foto) Op de vorige takjes stonden zelfs bruine haartjes op de steel. Gaat het hier om een soort van ziekte? Schimmel? Is het besmettelijk? Mn plantjes staan nu allemaal vrij dicht bijeen in een serre. Ik heb het probleem al van voor ze daar staan, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Hopelijk weet iemand raad met mijn probleem!

groetjesziek takje.jpg

Re: Dode takjes

Door vocht zijn planten erg gevoelig voor schimmels (Phytophthora en Pythium). Deze schimmels tasten de stengels en vaatbundels van je plantjes aan, (stengelbasisrot of stengelrot). De stengel verkleurt naar licht- of donkerbruin en op den duur zal deze op de aangetaste plaats zacht worden terwijl soms ook wollig schimmelpluis zichtbaar wordt. De bladeren gaan slap hangen en de tak zal snel afsterven.

Comment

Re: Dode takjes

Bedankt voor de uitleg! Hopelijk kan ik dit in de toekomst vermijden..

Comment

Bezig...
      X