Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen bij mijn stappenplan.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Vragen bij mijn stappenplan.

Korting op 420shop
    Dag jongens en meisjes

Momenteel ben ik volop bezig met het voorbereiden van mijn eerste buitenkweekje (zaadjes bestellen + grond bewerken). Hier is deel 1 van mijn stappenplan.

Mijn situatie

Locatie: In een kas (tuin) in volle (klei)grond. Deze kas is een betonnen constructie met ramen in en PVC golfplaten dak.
    Zaadjes: Special Queen (RQS)

Het plan:

1. Zaadjes ontkiemen

Dit zou ik doen met spongepots in een propagator met perliet laagje.

Vraag: Verplant ik ze naar een grotere pot wanneer de eerste blaadjes open gaan (+- 5-7 dagen)?
    Vraag: Start ik best met ontkiemen tijdens de 2de helft van mei? Ik schat dat de plantjes 2 a 3 weken moeten voorgroeien binnen dus de periode waarop ze naar buiten kunnen is er geen gevaar meer voor vorst 's nachts.

2. Zaailing fase

Tijdens deze fase zou ik ze nog binnenhouden en zet ik ze in een iets grotere pot alvorens ze tijdens de volgende fase in de volle grond gaan. Ik zou gebruik maken van CFL verlichting en het natuurlijke zonlicht om de plantjes aan het raam te laten groeien. Aan de lichte aarde voeg ik een organic kit (bacto,...)toe en enkele buffer tabs ( voor de PH en EC). Ik zou de aarde afdekken met folie om de temp + vochtigheid te bewaren. Tijdens deze periode zou ik ook beginnen met een low stress training (bend and secure).

Vraag: Ik heb gelezen dat je de plant best gewoon maakt aan de gewone natuurlijke lichtcyclus, dus beter 14 uur licht geven (zoals de zon). Zet je de plantjes hier best gewoon voor het raam? Is extra licht nodig van CFL lampen indien je ze eind mei voor het raam zet?
    Vraag: Graag zou ik een lichte aarde mix gebruiken met weinig voedingsstoffen. Hebben jullie voorstellen?
    Vraag: Hoeveel water krijgt een plant per beurt?
    Vraag: Wanneer is de plant klaar om naar buiten verplaatst te worden?

3. Vegetatieve fase

Om de plant in volle grond te plaatsen zou ik eerst een plantgat maken van 40cm*40cm*40cm met weer dezelfde lichte aarde mix. Hier dezelfde voedingsstoffen (buffer tabs,...) aan toevoegen. Dit zodat de wortels eerst de kans krijgen om sterk te worden alvorens ze in de diepere hardere kleilaag terecht komen. Tijdens deze fase begin ik met super cropping en screen of green.

Volgende stappen worden vervolgd....

Wat denken jullie al van deze handelingen?

Alvast bedankt!
    Last edited by Patchoela; 13 January 2019, 16:17.

Ik weet 1 ding dat je geen 40cm diep moet uitgraven, je graaft de hummuslaag en daarmee het bodemleven uit, wat compost en mulch id herfst en het voorjaar aan de grond toevoegen, mss wat vivimus in het plantgat, kun je ev wat mychorriza schimmels toevoegen en that's it.
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Comment

De kas is lange tijd niet gebruikt geweest door de vorige eigenaars. De bovenste laag van de ondergrond is van slechte kwaliteit, voornamelijk zanderig. Vandaar dat ik zou opteren om een groot plant gat te graven. Ik zal de grond verder bewerken zoals jij gezegd hebt om het terug wat levendiger te krijgen.

Comment

Tof, de eerste buitenkweekplannen
        Ik ben ook al volop aan het nadenken en dagdromen ivm volgende zomer

Heb geen ervaring met volle grond kweek maar weet wel dat de meeste ervaren buitenkwekers het binnen voorgroeien afraden en aanraden om gewoon rond half mei of later te starten, maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook wel al eens ergens gelezen

qua grond, als je uit BE zou komen, kan ik je DCM Ecoterra Groenten&kruiden aanraden, evt gemengd met (DCM) zaaigrond
        Wat wormenhummus erbij kan ook wonderen doen heb ik al vaak vernomen, maar komt nog niet uit eigen ervaring

als je grond relatief arm is en moeilijk te doorwortelen zou ik er persoonlijk wel voor proberen zorgen dat de aarde waarin je je zet reeds voorbemest is of zelf allerlei dingen toevoegen aan je medium als die licht is, genoeg over te vinden online

succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appleton View Post
          T
          Heb geen ervaring met volle grond kweek maar weet wel dat de meeste ervaren buitenkwekers het binnen voorgroeien afraden en aanraden om gewoon rond half mei of later te starten, maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook wel al eens ergens gelezen
          Bedoel je dan ook zelf niet laten ontkiemen binnen? Of na de ontkiemingsfase onmiddellijk naar buiten?

Comment

• Appleton
            Appleton commented
            Editing a comment
            Sommigen doen het binnen in kleine voorgroeipotjes, onder nat wc papier..

Anderen steken het zaadje zonder voor te kiemen gewoon een centimetertje diep in de aarde buiten (evt in pot) en houden gewoon de toplaag vochtig, omdat ze vinden dat dit eenvoudiger is en minder risico’s meebrengt
            Heb ik vorige zomer ook zo gedaan met heel wat verschillende soorten en lukte perfect
            Alleen opletten van vogeltjes en evt uitdroging aarde op hete dagen in het ontkiemingsproces

Oorspronkelijk geplaatst door Patchoela View Post
          Dag jongens en meisjes
          Vraag: Verplant ik ze naar een grotere pot wanneer de eerste blaadjes open gaan (+- 5-7 dagen)?
          Je kan bijvoorbeeld ontkiemen in steenwol blokjes van 4 x 4, dan voorkom je het verpotten van kleine kwetsbare plantjes. De blokjes doe je vooraf in een emmer met lauwwarm kraanwater (niet nadien, want dan gaan de zaadjes er uit) waarna je de zaadjes er op ongeveer een cm diepte in plant. Vervolgens wacht je tot de zaailingen zijn opgekomen en een worteldoekje onderin hebben. Dan verpot je ze naar potjes van 0,5 liter - wat enkel ingraven inhoudt - waar je ze in houdt tot ze naar buiten gaan.

Vraag: Start ik best met ontkiemen tijdens de 2de helft van mei? Ik schat dat de plantjes 2 a 3 weken moeten voorgroeien binnen dus de periode waarop ze naar buiten kunnen is er geen gevaar meer voor vorst 's nachts.
          Dat mag wel wat eerder, zo snel gaat het allemaal niet. En de planten zijn nooit te groot om naar buiten te gaan, the sky is the limit. Reken rustig zes tot acht weken vanaf het ontkiemen van zaad.

[Tijdens deze fase zou ik ze nog binnenhouden en zet ik ze in een iets grotere pot alvorens ze tijdens de volgende fase in de volle grond gaan. Ik zou gebruik maken van CFL verlichting en het natuurlijke zonlicht om de plantjes aan het raam te laten groeien. Aan de lichte aarde voeg ik een organic kit (bacto,...)toe en enkele buffer tabs ( voor de PH en EC). Ik zou de aarde afdekken met folie om de temp + vochtigheid te bewaren. Tijdens deze periode zou ik ook beginnen met een low stress training (bend and secure).
          [Vraag: Ik heb gelezen dat je de plant best gewoon maakt aan de gewone natuurlijke lichtcyclus, dus beter 14 uur licht geven (zoals de zon). Zet je de plantjes hier best gewoon voor het raam? Is extra licht nodig van CFL lampen indien je ze eind mei voor het raam zet?
          Ja, ik zou ze extra licht geven totdat ze aan 18 uur komen.

[Vraag: Graag zou ik een lichte aarde mix gebruiken met weinig voedingsstoffen. Hebben jullie voorstellen?
          Gewoon light-mix van de dichtstbijzijnde growshop of tuinwinkel. Als het RPH gecertificeerd is is het goed.

[Vraag: Hoeveel water krijgt een plant per beurt?
          Veel, je verzuipt ze niet snel. Giet eerst een kwart liter over de bovenlaag en houd daarna de potten met de achterkant in een emmer water. Houd ze er lang genoeg in tot het medium zich helemaal volgezogen heeft. Dan weet je zeker dat je genoeg water geeft.

[Vraag: Wanneer is de plant klaar om naar buiten verplaatst te worden?
          In principe vanaf dag een, maar hoe groter de plant, hoe groter de weerstand.

[Wat denken jullie al van deze handelingen?
          In principe prima, maar buitenplanten organisch willen kweken zet ik mijn vraagtekens bij. Ik zou je adviseren dat liever mineraal te doen, aangezien ze lange tijd buiten zijn is de voeding misschien al op voordat ze klaar zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pit View Post

Dat mag wel wat eerder, zo snel gaat het allemaal niet. En de planten zijn nooit te groot om naar buiten te gaan, the sky is the limit. Reken rustig zes tot acht weken vanaf het ontkiemen van zaad.
            Heb ik dan al sterker licht nodig (LED of HID) tijdens deze periode?

Ja, ik zou ze extra licht geven totdat ze aan 18 uur komen.
            Krijgen de planten dan geen stress wanneer ze naar buiten gaan en minder licht (uren) krijgen?

In principe prima, maar buitenplanten organisch willen kweken zet ik mijn vraagtekens bij. Ik zou je adviseren dat liever mineraal te doen, aangezien ze lange tijd buiten zijn is de voeding misschien al op voordat ze klaar zijn.
            Wat bedoel je met mineraal doen? Ik weet niet in hoeverre ik hier bepaalde producten mag vernoemen maar ik zou voedingsstoffen toevoegen aan de grond (buffer tabs) zodat ze gedurende de volledige cyclus voeding hebben. Aangezien het voornamelijk kleigrond is dacht ik dat ze geen voeding zouden te kort komen indien de toegevoegde voedingsstoffen zouden op geraken?

Comment

Nog een vraagje in verband met potten: vinden jullie het de moeite om airpotten of smartpots aan te schaffen?

Comment

• Pit
                Pit commented
                Editing a comment
                Nee, gewone potten zijn prima.

Heb ik dan al sterker licht nodig (LED of HID) tijdens deze periode?
              Nee, dat gaat ook wel onder tl licht. De lamp mag er wel dicht op.
              Krijgen de planten dan geen stress wanneer ze naar buiten gaan en minder licht (uren) krijgen?
              Nee hoor.
              Wat bedoel je met mineraal doen? Ik weet niet in hoeverre ik hier bepaalde producten mag vernoemen maar ik zou voedingsstoffen toevoegen aan de grond (buffer tabs) zodat ze gedurende de volledige cyclus voeding hebben. Aangezien het voornamelijk kleigrond is dacht ik dat ze geen voeding zouden te kort komen indien de toegevoegde voedingsstoffen zouden op geraken?
              Ik bedoel flessen met complete A + B voeding, zoals Canna Terra. Met buffertabs ga je de cyclus niet volbrengen en als je steeds op maat voedt weet je zeker dat de planten krijgen wat ze nodig hebben.

Kweek je in potten of in de volle grond?

Comment

Ik bedoel flessen met complete A + B voeding, zoals Canna Terra. Met buffertabs ga je de cyclus niet volbrengen en als je steeds op maat voedt weet je zeker dat de planten krijgen wat ze nodig hebben.

Kweek je in potten of in de volle grond?
                Van plan om 1 plant in volle grond te zetten en 2 planten in grote potten.

Comment

In de organic kit zit: Symbiosis, Bacto, Buffertabs en BAC bloei voeding, is er hierbij nog extra groei voeding nodig?

Wat denken jullie van de canna terra professional aarde mix?

Comment

Als je Canna Terra groei en bloei koopt weet je zeker dat de planten geen tekorten zullen hebben, zowel in de volle grond als in potten niet en zo maak je het jezelf makkelijk. Organisch kweken is voor buiten niet zo geschikt, want na een fikse regenbui kan alle voeding wel uit de grond gespoeld zijn.

Comment

Haal een zak koemestkorrels en de goedkoopste potgrond die je kunt vinden. Meng die nu door je huidige aarde (ja, de hele 10kg zak koemest en alle potgrond). En dan kun je komende lente met een verse bodem goed van start.

Voor potten zou ik ook gewoon supermarktpotgrond gebruiken. Ik doe al 10 jaar niet anders, en dat gaat altijd goed.

Ik weet hoe enthousiasme de overhand kan krijgen, maar probeer het simpel te houden en probeer vooral te begrijpen waarom die simpele aanpak gewoon werkt: we hebben hier te maken met planten die vrijwel op elk bodemtype kunnen groeien. Wanneer het niet gaat, dan ligt dat vooral aan de persoon die de planten beheert. En in 95 van de 100 gevallen (ik wou dat ik dat verzon, maar die cijfers zijn echt zo) ligt de oorzaak van een probleem vooral bij de kweker die een handeling teveel heeft uitgevoerd.
                      Een handeling te weinig (behalve wateren dan) kan bijna nooit tot problemen leiden. In de volle grond al helemaal niet.

Hou je eens bezig met die basis, het simpele deel. Als je dat doet, en je doet het goed, dan ga je de komende 5 jaar klagen tegen alles en iedereen dat je steeds maar niet die gigantische oogst van 2019 kunt behalen, zelfs niet als je keihard je best doet. Ik denk dat veel buitenkwekers er net zo over denken: toen ze maar wat aan leken te kloten, ging alles beter dan wanneer ze alles tot in de puntjes wilden regelen.

Ik hanteer ook sinds 3 jaar de filosofie: Ik verzorg de boel voor het begin, dan zaai ik een plant die het helemaal zelf mag doen. Ik heb slechts een support functie; ik zorg dat er wat klaarstaat wanneer de plant aangeeft dat ze het nodig heeft.
                      10 liter toppen per jaar liegen er niet om: die aanpak werkt.

Dat betekent wel dat ik nog maar 20 uur per jaar met kweken bezig hoef te zijn. De rest van de tijd kijk ik niet eens meer naar de planten om, dat wekt alleenmaar frustratie op bij mezelf.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Klinkt goed! Ik geef direct toe dat ik met buiten kweken weinig ervaring heb, dus ik laat me graag corrigeren door iemand met tien jaar ervaring!

Comment

Als je Canna Terra groei en bloei koopt weet je zeker dat de planten geen tekorten zullen hebben, zowel in de volle grond als in potten niet en zo maak je het jezelf makkelijk. Organisch kweken is voor buiten niet zo geschikt, want na een fikse regenbui kan alle voeding wel uit de grond gespoeld zijn.
                          De planten staan in een kas dus ze zijn beschermd tegen de regen. Denk je dat hevige regenval naast de kas de voedingstoffen in de kas ook kan wegspoelen?

Comment

• Pit
                            Pit commented
                            Editing a comment
                            Nee, lijkt me niet.
                        Bezig...
                        X