Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

    Korting op 420shop
    hoi!
    Ik heb enkele jonge kiemplantjes die al een maandje op de vensterbank staan. Ik laat ze daar al wat groeien om ze dan binnen een maand in volle grond te zetten. In het begin stretchen ze helemaal uit naar het licht, bijgevolg duurde het niet lang voor ze neervielen. In het verleden heb ik al ondervonden dat ze daarop snel dood gingen. Dus verplantte ik ze dieper in de grond (dat heb ik bij deze ook gedaan)

    NU blijkt echter dat de blaadjes meer en meer verdorren! Zo ben ik er reeds twee kwijtgeraakt, en die hadden bijna geen wortel gemaakt! De laatste 2 weken schijnt de zon flink, dus zet ik ze overdag in het licht op de vensterbank. Maar het lijkt alleen maar erger te worden.

    wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik geef ze denk ik toch voldoende water, de grond is altijd vochtig aan de voet van de plantjes. Mogen ze misschien niet in direct zonlicht?

    Ze staan in gewone potgrond van huismerk aveve, toch vrij goeie kwaliteit denk ik..
    Die witte korreltjes, das perliet. Er zit niet zoveel in de potten maar ik had er vanboven wat meer bovenop gelegd in de hoop dat dit meer licht zou reflecteren

    iemand nog een idee? ik weet het niet meer..
    Attached Files

    #2
    Re: plantjes verdorren: hulp gevraagd!!

    Ik geef ze denk ik toch voldoende water, de grond is altijd vochtig aan de voet van de plantjes
    Zoizo te nat........, en waarschijnlijk te hoge ec waarden vd potgrond.

    S'nacht is het waarschijnlijk erg koud op de vensterbank......

    Suc6...

    Grtz.

    Comment


      #3
      Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

      Je hebt gezaaid in (bemeste) potgrond in plaats van zaai- en stekgrond. Wellicht is er sprake van overbemesting. Je hebt bovendien (veel) te vroeg gezaaid, waardoor de planten te weinig licht hebben gekregen, vandaar de strekkingsgroei. Bovendien heb je zaailingen met een teer wortelgestel verplant: dus de worteltjes zijn beschadigd. Als je stelselmatig alles verkeerd doet wat je maar verkeerd kunt doen moet je niet verbaasd zijn dat de planten het niet redden. In het verleden is het kennelijk ook al eens mis gegaan en heb je er toch niets van geleerd. Ken je het spreekwoord: een ezel in het gemeen, stoot zich geen twee keer aan de zelfde steen?

      Comment


        #4
        Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

        Wat extreme zegt! Waarom heb je niet gewoon gewacht op goed weer? Zonde dat ze zich dood hebben gestrekt, wat voor een soortje heb je staan? Koop de volgende keer zaai en stek grond, dat kost ongeveer een tientje voor 50 liter. Wanneer ze eenmaal wat groter zijn kun jr ze plaatsen in een bemeste grond. Iets in me zegt dat je weinig geduld hebt, er zijn al zoveel vragen geweest van: kan ik nu al zaaien\poten? Volgende keer beter het forum doorspitten, geduld word beloont!!

        Grtz en volgende keer beter,

        Peter ( hee dat rijmt! )
        Is het glas halfleeg of halfvol?

        Comment


          #5
          Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

          hier schiet buiten alles gewoon uit de grond van vorig jaar
          dus ja je kan al zaaien als je fatsoenlijke goede zaden hebt
          HOE MOET IK ONTKIEMEN
          JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

          Comment


            #6
            Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

            Wat extreme zegt, die wortels zijn gewoon aan het verbranden en kom nu niet af dat je ook nog eens vloeibare voeding heeft anders krijg ik ineens iets aan mijn hart.
            Denk niet dat overleven om opnieuw te verplanten naar zaai en stekgrond. Maar wie nie waagt nie wint eh.
            En waarom al die perliet? Zou ook wel kunnen dat ze aan het verzuipen zijn. Weeg eens aan je pot voor en na je water geeft zo kan je sneller gevoel krijgen in hoeveel water je best geeft. Ook kan je in de brico zo een metertje halen die je in de grond kan stoppen.

            gtz
            Last edited by janleuri; 24 March 2011, 18:20.

            Comment


              #7
              Re: plantjes verdorren: hulp gevraagd!!

              Over water geven staat op jd.nl een hoop topics, even zoeken....lol. Water geven is voor beginelingen (net als voeding) lastig, goed in lezen, dan komt alles goed.

              Heb je snacht je verwarming aan staan?, cannabis houd niet van kou...

              Heb je de verpakking vd potgrond nog?, daar staan de ph, en ec waardes op.

              Grtz.

              Comment


                #8
                Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                Idd volgende keer stekgrond gebruiken, maar volgens mij komt dit gewoon omdat je teveel water geeft!
                De pot lijkt helemaal nat zijn en ze hebben maar een klein beetje nodig

                succes

                Comment


                  #9
                  Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                  Het is een Hollandse eigenschap, om eerst te kloten, en pas als het niet lukt de handleiding te lezen.....ghehehe, same here lol.

                  Grtz.

                  Comment


                    #10
                    Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                    Heb nochtans vorig jaar ook deze potgrond( NPK 15-10-20 PH 5-6.5 EC 450 m5/cm) gebruikt om zaad in te planten.Was toen o.a. lemon skunk. Heb nu super lemon haze en pineapple chunk (die laatste ken ik niet) gezet.
                    Maar terzake kheb ze vorig jaar eveneens verplant omdat ze bleven uitrekken (hier ook ergens op dit forum uitgevist) en toen lukte dit wel, verdorde mijn plantjes niet. Kan wel zijn dat ik het toen met iets meer liefde heb gedaan. Soit, Het kan dus aan vanalles liggen. (behalve temperatuur want het is hier nooit kouder dan 16-18 graden)
                    Ik ga in elk geval volgende keer stekgrond gebruiken. En ik hoop dat het nu nog goedkomt met wat minder water te geven..

                    En de reden dat ik zo vroeg in gang schiet, is dat ik vorig jaar een plantje kreeg dat al van eind december op de vensterbank stond, prima heeft overwinterd en dan met voorsprong kon beginnen uitgroeien nadat ik ze in de lente in volle grond had geplaatst. Misschien een toevalstreffer, maar die plant werd 5X groter dan mijn gemiddelde plant! :O Maar zoals ik zei, kan ook toevallig een mirakelplant zijn geweest

                    Comment


                      #11
                      Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                      Vaak heb ik aan gewone potgrond 50 % scherp zand (metselzand/rivierzand) toegevoegd. Je halveert op die manier de voedingswaarde en de grond wordt goed water doorlatend. Ophoogzand (plaatzand) is niet geschikt, omdat dit wordt gewonnen op zandbanken in zee. Dat is dus veel te zout.

                      Comment


                        #12
                        Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                        probeer als de zon goed schijnt de plantjes buiten te zetten .
                        Je kan van een cola fles de bodem eraf halen
                        en deze fles kan je mooi over je plantjes zetten

                        Comment


                          #13
                          Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                          En graaf je plantje dieper in de aarde tot de eerste blaadjes zo kan hij via de steel weer nieuwe wortels maken en zet er een pep fles over heen

                          suc6
                          God was never on your side..

                          Comment


                            #14
                            Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                            ha bedankt! dat van die fles ga ik eens proberen

                            Comment


                              #15
                              Re: kiemplantjes verdorren: hulp gevraagd!!

                              Als ik zaailingen heb geef ik die geen water tot ze er om vragen.
                              Zo'n klein plantje verbruikt vrij weinig water dus je geeft eerder teveel dan te weinig.

                              Comment

                              Bezig...
                              X