Hallo, na wat rond gelezen te hebben onder andere hier op het forum had ik voor mezelf een samenstelling gemaakt van de grond die ik wil gaan gebruiken voor mijn gehele kweek cyclus. Eerst gaan de dames in 7,5L potten en daarna de volle grond in. Ondanks dat ik vermoed dat de grond hier vrij goed is (veel brandnetels) wou ik toch elke plant 40 liter zelfgemaakte grond meegeven. Eerst 7,5 liter zonder meststoffen in de pot en dan na een week of 4/5 buiten in de volle grond in van te voren afgegraven gaten die al bewaterd zullen zijn en gevuld met 32,5 liter van de voorbereide grond inclusief meststoffen.
Hier is het mengsel dat ik van plan was te gebruiken.
11/20 potgrond
1/5 perliet
1/5 wormen compost
1/20 meststoffen
De meststoffen die ik in gedachten had zijn:
50% Basismest (koemest korrels 100% organish)
20% Kalk ik was van plan Maerl te halen.
20% Wormenmest
10% Visemulsie
Hoe ik het bedacht had was dat ik eerst de benodigde hoeveelheid grond voor de potten meng uit potgrond / perliet en wormen compost in de hierbovenstaande verhoudingen. Voor de gaten in de grond waar de planten in komen als ze 4/5 weken zijn, meng ik dan 32,5 liter per gat + de meststoffen in de eerder genoemde verhoudingen. Wat ik dan begreep was dat dit genoeg zou moeten zijn voor de hele cyclus en ik verder alleen water hoef toe te dienen (tenzij ze een ziekte / ongedierte oplopen uiteraard maar dat zien we dan wel weer).
Nu was ik vanmiddag bij de welkoop, daarna bij de gamma en toen naar de intratuin en ik kon de meeste spullen die ik wou helemaal niet vinden Dus mijn vraag is:
Waar kan ik wormencompost / perliet krijgen ? Ook kon ik van de meststoffen alleen de basismest vinden(koeienmest dit zijn korels is dat goed ?), waar kan ik de rest krijgen of welke alternatieven kan ik gebruiken ?
Op potgrond die ik heb gehaald staat dat het standaard potgrond is voor binnen en buiten voor het op en verpotten van alle planten in potten, bakken en kuipen. Maar er staat bij dat aan deze potgrond alle benodigde voedingsstoffen zijn toegevoegd. De werkingsduur is 6-8 weken. Deze potgrond heeft een RHP-keurmerk.
Op de achterkant staat het volgende.
Teeltsubstraat voor universeelgebruik
Potgrond op basis van turfstrooisel, tuinturf en meststoffen.
Waarborgen:
Droge stof: 25%
Organische stof: 20%
pH (water) zone: 5-6,5
Elektrische geleidbaarheid (EC) 500 uS/cm
Samengestelde meststof NPK 14:16:18
met sporenelementen 1,5 kg/m2
Nettogewicht 12kg
Volume (conform EN methode 12580) 40 L
Is dit goede potgrond die ik kan gebruiken ?
Als laatste aan deze lang lijst van vragen nog de vraag of het handig is om nog iets toe te dienen als de bloei inzet ?
De soorten die ik ga groeien zijn trouwens white widow en the church.
Alvast bedankt voor de hulp,
Arie
Hier is het mengsel dat ik van plan was te gebruiken.
11/20 potgrond
1/5 perliet
1/5 wormen compost
1/20 meststoffen
De meststoffen die ik in gedachten had zijn:
50% Basismest (koemest korrels 100% organish)
20% Kalk ik was van plan Maerl te halen.
20% Wormenmest
10% Visemulsie
Hoe ik het bedacht had was dat ik eerst de benodigde hoeveelheid grond voor de potten meng uit potgrond / perliet en wormen compost in de hierbovenstaande verhoudingen. Voor de gaten in de grond waar de planten in komen als ze 4/5 weken zijn, meng ik dan 32,5 liter per gat + de meststoffen in de eerder genoemde verhoudingen. Wat ik dan begreep was dat dit genoeg zou moeten zijn voor de hele cyclus en ik verder alleen water hoef toe te dienen (tenzij ze een ziekte / ongedierte oplopen uiteraard maar dat zien we dan wel weer).
Nu was ik vanmiddag bij de welkoop, daarna bij de gamma en toen naar de intratuin en ik kon de meeste spullen die ik wou helemaal niet vinden Dus mijn vraag is:
Waar kan ik wormencompost / perliet krijgen ? Ook kon ik van de meststoffen alleen de basismest vinden(koeienmest dit zijn korels is dat goed ?), waar kan ik de rest krijgen of welke alternatieven kan ik gebruiken ?
Op potgrond die ik heb gehaald staat dat het standaard potgrond is voor binnen en buiten voor het op en verpotten van alle planten in potten, bakken en kuipen. Maar er staat bij dat aan deze potgrond alle benodigde voedingsstoffen zijn toegevoegd. De werkingsduur is 6-8 weken. Deze potgrond heeft een RHP-keurmerk.
Op de achterkant staat het volgende.
Teeltsubstraat voor universeelgebruik
Potgrond op basis van turfstrooisel, tuinturf en meststoffen.
Waarborgen:
Droge stof: 25%
Organische stof: 20%
pH (water) zone: 5-6,5
Elektrische geleidbaarheid (EC) 500 uS/cm
Samengestelde meststof NPK 14:16:18
met sporenelementen 1,5 kg/m2
Nettogewicht 12kg
Volume (conform EN methode 12580) 40 L
Is dit goede potgrond die ik kan gebruiken ?
Als laatste aan deze lang lijst van vragen nog de vraag of het handig is om nog iets toe te dienen als de bloei inzet ?
De soorten die ik ga groeien zijn trouwens white widow en the church.
Alvast bedankt voor de hulp,
Arie
Comment