Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

enkele vragen over mijn medium

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

enkele vragen over mijn medium

Korting op 420shop
    Geachte lezers..

Ik heb dit jaar 200L aan kuipen staan (3x 65Liter)

Per speciekuip komt er 1 plant in te staan (welke nu aan het ontkiemen/groeien zijn)

De planten die erin komen zijn van Deense nationaliteit (nadia, royal dane, royal frisian)

Mijn vraag is nu, hoe kan ik de beste grond in elkaar flansen?!

Eerst dacht ik om het zo te doen:
    - 25L universele potgrond
    - 90L batmix
    - 80L cocos (ik hoorde dat batmix te scherp is om puur toe te dienen (KLOPT DIT?!), daarom de neutrale cocos om dit op te lossen.)

Hierbij wilde ik dan gooien:
    Beendermeel of kalimest
    Bloedmeel

Eventueel:
    -Openhaardas
    -konijnenkeutels
    -kippen/duiven schijt

Mijn grootste probleem is alleen, ik heb mijn rijbewijs nog niet, en growshop is niet bepaald dichtbij en om dan met 2 50Liter zakke batmix te gaan fietse.. niet zon slim idee..

Een maat van me kwam toen met een oplossing: batmix korrels.. Op deze verpakking staat dat 1L van die shit genoeg is voor 1200L grond.. vrij scherp dus!

Mijn vragen dus op een rijtje:
    1. Is mijn van te voren bedachte opstelling goed?
    2. Zal ik beendermeel of kalimest gebruiken?
    3. Zal ik openhaardas en/of konijnenkeutels en/of kippen/duiven shit erdoor heen mixen? Ik gebruik het dan recht vanuit de openhaard/hokken..
    4. Kan ik beter de batmix korrels gebruiken als de batmix aarde? (in verhouding met resultaat)
    5. Zoja, hoe kan ik dan het beste mijn grond mixen?
    6. Overige tips en tricks zijn altijd welkom!

Verder ben ik wel van plan af en toe bij te voeden, ik heb wel wat groeivoeding van bionova, maar wil zoveel mogelijk natuurlijke voeding gebruiken dus een brandnetelprutje..

Voor de bloei heb ik nog van plagron algabloei, maar ik denk dat er in de grond al geneog zit en de toppen wel gaan groeien van de zon, maar kan vast geen kwaad om soms een boostertje te geven..

Alvast bedankt!

Greetz

edit:
    Ik wil nog wel kalk toevoegen in de grond om alles wat neutraler te houden!
    Last edited by Damn nice; 25 April 2011, 16:51.

Re: enkele vragen over mijn medium

kippen/duiven schijt niet doen! is te scherp, moet je eerst een jaartje op een compost hoop gooien. openhaardas kan goed. Voor de rest is alles een goed plan. Doen!

Comment

ik denk dat je veel dingen hebt om toe te voegen, als je dat alles toevoegt zal je dat wel in goede proporties moeten doen

het boek "i love it" schrijft voor dat om 100 liter goede teelgrond er :
      - 5liter meststof = 5%
      - 10% perlit of iets dat het zelfde doet zoals oer gesteente of iets dergelijk
      - 85% uitgangspot grond

van die 5% meststof beschrijft hij dat er
      - 3liter rundermest
      - 0,5 liter beendermeel
      - 250ml kalk
      - 250ml hoormeel ( maar ik denk dat dit uit de markt is en dat bloedmeel deze vervangt)
      - 0,5 l hoorspaanders ( zelf heb ik die niet gevonden, en dan ook weggelaten in me mediums)
      - 0,5l meel van oergesteente ( gwn wat hydrokorrels fijn stampen zal ook wel gaan )

zelf hou ik me redelijk aan deze waarden en heb nog geen probs gehad en ik ben er zeker van dat voor de eerste drie tot 4 weken goed zitten qua optimale voedingswaarden, en zeker in kuipen 65 zal je wel even snor zitten

hopelijk helpt dit wat
      grtz bubba
      sigpic

Comment

Oke na wat discussies is dit mijn (waarschijnlijke) medium:

-Potgrond 35L
        -Cocos 30L
        -Batmix korrels 40-50 gram (op verpakking staat 1L = 1200L)
        -Openhaardas 40-50 gram (op een site stond dat je 150 gram as op een vierkante meter mag strooien)
        -150 ml kalk (op aanrade van bubba j)
        -Bloed-, en beendermeel en dan houd ik de waarde op de verpakking aan.
        -Hydrokorrels om het water vast te houden en de grond luchtig te houden

Ik heb gelezen dat goed mengen erg belangrijk is, en ga dit dan ook doen in de kuipen zelf en dan verdelen. ik ben ook van plan de pot in "lagen" in te delen. zo wil ik de grond rond de plant beperkt houde qua voeding, en hoe verder van de plant af hoe sterker de grond.

Hopelijk komt het goed, en wortelen de planten goed door want 65L is niet niets

greetz

Comment

Bezig...
        X