Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plant gehad, wat nu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Plant gehad, wat nu?

    Korting op 420shop
    Vorige week was ik jarig en omdat ik sindsdien gestopt ben met blowen, heb ik een plant van 'm gehad. Het kweken lijkt me leuk, goede hobby, afleiding en het laten groeien van iets is mooi. Alleen heb ik wel een probleem, ik heb totaal geen ervaring en vandaar dat ik jullie hulp vraag. Van de week ga ik even langs een growshop in de buurt, toch handig om te weten wat je aan het doen bent.

    Op internet heb ik al een hoop rondgezocht naar verslagen en dergelijke voedingsmiddelen, bemesting en de grond. Ook hierover zou ik toch nog meer willen weten aangezien ik geen idee heb waar alle waarden voor staan, en welke waarden goed zijn voor de groei en bloei.

    Het betreft een buitenplant en is denk ik ongeveer 6 weken geleden geplant? Heb een paar foto's gemaakt om te laten zien hoe ze er bij staan en hoe ze het doen:
    DDD3.jpgDDD2.jpgDDD.jpg

    Vandaag heb ik Pokon gekocht; nadat ik dit kocht ben ik maar eens gaan Googlen omdat ik zag dat er 'kamerplanten' op stond (goed opgemerkt he?). Het betreft dus een buitenplant, heb het ook maar gelijk weggegooid aangezien ik hoorde dat het troep was, en je plant(en) er onder lijden. Een chemische smaak lijkt me zelf ook niet bepaalt fijn om te proeven.

    Ik geef ze wanneer de zon goed schijnt 2x per dag water, in de ochtend een keer rond 10-/11:00 uur (een beetje, 200-400ml?) en 's middags rond 14:00 uur ook nog een keer met ongeveer een liter water. De emmer is niet zo groot en er zitten geen gaten aan de onderkant voor verse lucht. Er zit ook een beetje bladluis op heb ik gezien en vanochtend zag ik er een rups aan vreten. Die is nu weg iig. Hoorde dat uien goed zijn tegen bladluis, net als brandnetels dus heb ze samen in een emmer laten weken en na een paar dagen verdunt, nogmaals met water 1/3 en over de plant heen gesproeit.. Er zijn een aantal insecten iig weg, waaronder de meeste luisjes die erop zaten.

    Bij voorbaat dank!

    Ook heb ik geen idee wat voor soort het is, de vader van een kennis heeft ze aan een vriend van me gegeven, en daar heb ik hem weer van.
    Last edited by ceBep; 11 July 2011, 21:22. Reden: dubbel post, lees de regels!

    #2
    Re: Plant gehad, wat nu?

    Je geeft wel erg veel water en dat nog wel in een emmer zonder gaten in de bodem: die plant gaat geheid verzuipen. Met een flinke schroevendraaier kun je nog wel wat gaten prikken. Als je niet veel wil uitgeven aan voeding zou je tomatenmest kunnen overwegen.

    Comment


      #3
      Re: Plant gehad, wat nu?

      Hoeveel water raadt je ongeveer aan per dag? En is de emmer groot genoeg? I'm a total newbie. Bedankt voor de informatie dusver. De grond is idd zompig; je raadt tomatenmest aan, dat betekent dat ik 'm verpotten moet? Grotere emmer?Wat geld kan geen kwaad, als het maar rond de €30 wordt vind ik het goed! Thanks!
      Last edited by ceBep; 11 July 2011, 21:23. Reden: verkeerd quoten, lees de regels!

      Comment


        #4
        Re: Plant gehad, wat nu?

        Zelf geef ik water naar behoefte: als de blaadjes wat gaan hangen. Een plant zoals jij die toont krijgt bij mij afhankelijk van het weer om de 2 tot 3 dagen ongeveer een halve liter. Jij geeft bijna het 3-voudige per dag. Vroeg of laat stroomt de emmer gewoon over. Als je echt een mooie plant wil hebben koop dan een speciekuip, gaten er in boren, gewone potgrond erbij (geen bemeste tuinaarde, die is te zwaar bemest) en alles gaat van zelf. Kost je hooguit 20 euro.

        Comment


          #5
          Re: Plant gehad, wat nu?

          Lees ff het topic betreffende het dubbel posten en het verkeerd quoten:
          http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...sten-en-quoten

          Comment


            #6
            Re: Plant gehad, wat nu?

            Vale, volgens mij heb ik hier geen dubbele post geplaatst. Wel in een ander draadje, maar die heb ik inmiddels verwijderd.
            met vriendelijke groet

            Comment


              #7
              Re: Plant gehad, wat nu?

              Zoals U zult zien als U ff terugkijkt, heb ik geen berichten van U aangepast Xtreme, maar van Schermnaam! Een ouwe rot als U begeeft zich voorbeeldig over het forum
              Newbies maken er een gewoonte van om in het begin deze beide fouten een keertje te maken, na een waarschuwing is het meestal over...

              grtz vale.

              Comment


                #8
                Re: Plant gehad, wat nu?

                Bedankt voor de info Xtreme, zal deze week de plant nog verpotten. Ook zal ik minder water gaan geven. Heb de regels even gelezen Vale, de volgende keer zal ik het bericht bijwerken in plaats van dubbelposten/verkeerd quoten!

                Comment


                  #9
                  Re: Plant gehad, wat nu?

                  Prima Schermnaam
                  Succes met je plantje!

                  Comment


                    #10
                    Re: Plant gehad, wat nu?

                    Je kan ook es langs de lokale markt lopen, daar vindt je nog wel is grote bloempotten (35l) voor 2 euro...
                    Zaai en stekgrond of lightmix zal je ongveer 7 euro kosten....
                    cementkuip in gamma 9 euro voor de grootste

                    En gaatjes boor je best met boormashien op laagste snelheid (met schroevedraaier wil de hele onderkant al is barsten)
                    GL

                    Comment


                      #11
                      Re: Plant gehad, wat nu?

                      Xtreme; als ik een speciekuip met potgrond vul, kan ik er dan een aantal wormen in doen denk je? Behalve de gaten in de kuip geven zij misschien wat extra lucht. En ik lees veel over scherp zand, is dat goed om water beter af te voeren ofzo? Raadt je het me aan of is het echt beter om alleen potgrond te gebruiken als totaal onwetend persoon?Heb je post van januari over bemesting e.d. gelezen, vandaar deze post nog ff (stom genoeg) *gaap*

                      Comment


                        #12
                        Wormen zorgen inderdaad voor beluchting van de grond en de uitgescheiden mest voor voeding van je planten. Aangezien ik thans zo'n 50 planten in containers heb staan vind ik het te veel werk om daar wormen voor te gaan spitten. Ik belucht dan ook de grond door er met een staaf betonijzer wat gaten in te prikken. De daarbij optredende lichte wortelbeschadiging stimuleert de groei. Scherp zand gebruik ik nagenoeg altijd, soms wel tot 1/3 deel van het totale volume van het medium. Overigens wordt metselzand ook wel scherp zand genoemd, maar daar vind ik de korrel te klein van. Ik geef de voorkeur aan breekzand/brekerszand: dat spul wat tussen de voegen van straatklinkers wordt geveegd. Dat zijn gewoon miniatuur kiezelsteentjes.
                        Een fanaat op het gebied van bemesting zal ik nooit worden: in grote containers gevuld met potgrond en scherp zand heb je echt niet snel een gebrek. Als de groei stagneert en de bladeren vergelen dan is het vroeg genoeg om te bemesten. Op dat moment hoef je niet te twijfelen of je over- of onderbemest: je weet dan gewoon zeker dat je moet gaan bemesten. Een te kort in grond is zo weggewerkt, maar een overschot vormt een probleem. Probeer maar eens te rijk bemeste grond met water uit te spoelen: dat wordt een blubberzooi en na het drogen is de grond gewoon dichtgeslagen.
                        Geschikte grond samenstellen is voor mij nooit een probleem. Thans is mijn medium als volgt samengesteld: 50 % bemeste cocos (uit brics van de action), 25 % zware zeeklei (uit eigen tuin) en 25 % brekerszand (van de bouwmarkt).
                        Ik heb ook wel eens gewerkt met 50 % zware zeeklei, waar voordien bonen op waren geteeld (vlinderbloemigen zorgen voor veel stikstofbolletjes in de grond), 25 % compost (gratis op te halen bij de plaatselijke milieustraat) en 25 % perliet. Ook dat werkte goed. Toevoegingen in de vorm van bloed- of beendermeel en kalk ben ik gewoon niet aan begonnen. Uiteindelijk bleken mijn planten het ook niet te missen.
                        Maar er staan genoeg "grondrecepten" op dit forum, waar de planten prima in groeien. Alleen ik zoek niet naar een moeilijke oplossing als het ook gemakkelijk kan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post
                        Zoals U zult zien als U ff terugkijkt, heb ik geen berichten van U aangepast Xtreme, maar van Schermnaam! Een ouwe rot als U begeeft zich voorbeeldig over het forum
                        Newbies maken er een gewoonte van om in het begin deze beide fouten een keertje te maken, na een waarschuwing is het meestal over...

                        grtz vale.
                        Ik zal dat ouwe rot, met mijn 61 jaar, maar als compliment opvatten. Ik ben trouwens kerngezond: vorige week een kleine check-up van het bloed laten uitvoeren: bloeddruk 116/69, Hb-waarde 10.6, cholesterol-gehalte 3.9 en de LDL-waarde 1.8, hartslag in rust 40. Dat zijn ongeveer de zelfde waarden als toen ik als 22 jarige afzwaaide uit militaire dienst. Matig cannabis gebruiken -zo'n 45 jaar inmiddels- is voor mij kennelijk niet ongezond.
                        Last edited by ceBep; 12 July 2011, 21:43. Reden: ouwe rot was positief bedoeld in alle opzichten, maar heb deze 2 wel ff samengevoegd voor je

                        Comment


                          #13
                          Re: Plant gehad, wat nu?

                          Nogmaals dank Xtreme! En mooi dat je gezondheid nog steeds goed is. Laatste vraagje: wanneer het hard gaat regenen, kan ik de plant dan in de schuur zetten? Heb 'm nu even in de schuur gezet vlakbij het raam zodat er toch verse lucht en een beetje licht bij komt. Is niet de bedoeling om dit vaker te doen iig, maar de grond was nog nat en was bang dat ie zou verdrinken.

                          Comment


                            #14
                            Re: Plant gehad, wat nu?

                            Tijdelijk in de schuur zo lang de grond nog te nat is, is zeker niet verkeerd. De wortels nemen water en voeding op en via het blad verdampt het uit de grond opgenomen water. Is de grond weer droog is kan een regenbui zeker geen kwaad. Je past gewoon de watergift aan. Bovendien heeft regenwater een PH van ongeveer 5.5, terwijl het meeste kraanwater een PH van ongeveer 8 heeft. Dus regenwater brengt de zuurgraad omhoog en cannabis is een zuurminnende plant. Vandaar dat ik blij ben dat ik nog zijn ouderwetse regenbak heb. Terzijde: de zuurgraad wordt weergegeven in een negatieve logaritmische schaal. Grond met een zuurgraad van 6 is 10 keer zuurder dan grond met een zuurgraad van 7.

                            Comment

                            Bezig...
                            X