Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betreft: Jonge Plantjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Betreft: Jonge Plantjes

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Allereerst al bedankt voor het bekijken van mijn thread.

    Ik heb ongeveer 1.5 week geleden 5 Fast Bud's ter ontkieming gezet op een schoteltje. Ik heb ze vervolgens in kleine bakjes van 0.5L gezet om ze daarin wat te laten groeien buiten om ze daarna in grotere potten te zetten.

    Nu sinds vandaag zijn de 1e plantjes 1cm boven de aarde uitgestoken.

    Mijn vraag is nu: Is het te doen de jonge plantjes gewoon buiten te laten staan zonder ze af te dekken tegen de regen en/of wind?

    Want het water kan in principe gewoon aan de onderkant er uit lopen. Of kunnen de jonge plantjes dan toch nog verzuipen? En wat doet de wind met jonge plantjes?


    Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

    Mijn dank is groot,

    Farming
    sigpic

    #2
    Re: Betreft: Jonge Plantjes

    - Jonge plantjes kunnen verzuipen. En dat kunnen ze hardstikke goed btw... Daarnaast : als je jonge plantjes te nat houdt is er weinig stimulans voor het ontwikkelen van een gezond wortelstelsel.

    - Wind doet voornamelijk tegen jonge plantjes aanduwen, hoe meer wind hoe harder er geduwd wordt. Het jonge plantje reageert door meer energie te steken in stengelversteviging, en dat is fijn want een stevige stengel kan ook een grotere bud dragen.

    Dus : naar buiten met die dingen, als de sodemieter zou ik er aan willen toevoegen. Beschut ze voor teveel wind (denk : orkaankracht) en teveel regen (maar je plantje mag best nat worden).

    veel plezier !
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: Betreft: Jonge Plantjes

      Hartelijk moreweed, ik waardeer je hulp echt!
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: Betreft: Jonge Plantjes

        je hoeft niet te slijmen hoor Farming, ik zal proberen wat minder melig te antwoorden oke ? lol
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Re: Betreft: Jonge Plantjes

          Het is geen slijmen, het is dat ik blij ben dat op dit fora er mensen zijn die anderen helpen. En ja is goed?
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Betreft: Jonge Plantjes

            hey farming, half liter potje? mag je ook wel oppassen dat je potje eventueel niet omwaaid door de wind, als het warm is, is je aarde zo uitgedroogd
            en weegt het geen ene drol meer. aarde niet te nat maken, gewoon een beetje laten uitdrogen, dit stimuleerd wortelvorming zoals moreweed ook al zei.suc6 met tuinieren.

            PPlantje
            ik ben niet verantwoordelijk voor uw interpretatie.

            Comment


              #7
              Re: Betreft: Jonge Plantjes

              in aanvulling op PP's opmerking > die minipotjes zijn handig voor ontkieming maar zodra er echte blaadjes zichtbaar zijn (dus niet die mooie ronde lobblaadjes maar echt kartelspul) zou ik gaan overpotten. Wat namelijk ook een punt is is worteltemperatuur. Nu is het welliswaar ^&(^(&(weer maar "normaal" kan je in deze periode nog wel eens een hittegolfje verwachten ofzo. Heb je je plantje dan in zo'n minipotje staan op een fiks opgewarmd oppervlak loopt de worteltemp teveel op met serieuze beschadiging als gevolg. Grotere potten bevatten meer aarde wat meer tijd/energie kost om tot gevaarlijke waarden te worden opgewarmd. In praktijk heb ik nooit problemen gehad met potten > 5liter ondanks een balkonnetje pal in de zon.
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment

              Bezig...
              X