Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stekken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Stekken

ikwist helemaal niet dat dat gewoon zomaar kon,, ik dacht dat er veel meer bij kwam kijken om stekjes te maken

ik meende dat het heel belangrijk was op welke tijd je ze van de moederplant afsnijd,, en ik meende dat er allerlij middeltjes voor nodig was zodat die wortels aan kan maken,,,

ik heb dit ook is geprobeerd,,
    ik heb een heel mooi en niet al te groot stekje genomen van men plant en die in een glas gezet vol met watjes,, deze zogenaamde stek heeft dat zeker 2 tot 3 weken volgehouden en bleef heel moi en gezond bij,, op een gegeven moment heb ik hem eruit gehaald en gekeken of er wortels aan zater door de watjes er heel voorzichtig af te halen,, maar er zaten geen wortels aan en heb de stek maar weg gepleurd,, maar ik ga is ff meer informeren over stekken maken,, lijkt me wel interesant!!

ik hoop voor je dat het goed gaat en dat hij gaat wortelen smith!! ik hou dit topic in de gaten (Y)

Comment

stekken is doodsimpel, wat basistips (waar knip je, wanneer knip je niet) staan hier op het forum. De middeltjes die ter sprake komen helpen de wortelvormingssnelheid omhoog te krikken maar zonder is er ook prima resultaat te behalen. Probeer het voor de fun gewoon : tijdens de groei een scheut afknippen en in een glaasje water zetten (zonder watten!). in 'n week of 3 tot 4 zullen er wortels vormen, mits je het bladoppervlak (dat verdampingsoppervlak waar ik eerder over sprak) beperkt houdt. Ik doe het zowat met al m'n kamerplanten (reden waarom het hier ook een nogal groene bedoeling is...), al zijn er per soort plant verschillende manieren om tot succes te komen. Al doende leert men
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

jah idiaal,, ik ga het zeker proberen lijkt me wel fun!!

alleejn neem ik aan dat ik nu niet meer kan stekken nu ik al toppen in men planten heb zitten,,

maargoed ik ga het zeker ff opzoeken op het forum!!

Comment

Wortels kon ik 2 dagen terug nog niet zien, ik had heel goed gekeken, maar de witte stipjes wat ik zag waren kleine steentjes.
          Op het waterverbruik heb ik niet echt gelet, ik gaf ze 1x per dag en soms 1x in de twee dagen water met de plantenspuit, goed nat.
          Nu geef ik ze gewoon een klein beetje water met een gietertje.

Na een goede 3 weken is het eindelijk zover. De wortels zijn zichtbaar van het ene stekje.
          Waarschijnlijk waren ze al een tijdje aan de onderkant van de pot maar niet zichtbaar.

2011-09-05 18.44.03.jpg 2011-09-05 19.24.39.jpg

Van het andere stekje die al in een groter potje staat die had ik al zo'n 4dagen geleden in een grotere pot gezet omdat ik wel het idee had dat hij ondergronds zich aan het wortelen was en misschien wat nieuwe grond leuk zou vinden.

Hieronder nog een foto te zien van mijn growhokje mocht het een dag nogal wisselvallig zijn.
          De in de grootste pot is een lemon skunk die ik per ongeluk teveel water heb gegeven. Dus die was verzopen en had geen zuurstof om nieuwe wortels aan te maken.
          Na een tijdje had ik haar groeivoeding gegeven en je ziet der nu wel groeien.
          De twee stekjes zijn dus overgepoot naar een pot wat wel 4x zo groot is schat ik.

2011-09-05 19.15.08.jpg2011-09-05 19.39.49.jpg

Comment

vet man!! goed bezig!!
            en dit op zo'n simpele wijze!!
            mooi om te weten!!

Comment

De kat vind het leuk om in de planten te vliegen en breekt dan takken af die ik mooi afsnij, groot blad afhaal en in de grond steek. Wortelen, groeien en bloeien zo goed als altijd.
              Tenzij je van die tropische moeilijke gevallen hebt is al die poespas van poederkes en lampekes en zo voor niks nodig.

Da's jarenlange ervaring met onkruid kweken. Want tenslotte is het onkruid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gehenna View Post
                al die poespas van poederkes en lampekes en zo is voor niks nodig.
                ik gebruik het bij wietstekjes wel, simpelweg omdat ik geen weken wil wachten tot er eens wortels aan komen. Het buitenseizoen is beperkt, m'n gedoogde 4 balkonplantjes verzorgen de stekjes voor de guerilla-aanplant. En die wil ik zo snel mogelijk hebben staan om zo optimaal mogelijk van de (helaas dit jaar theoretische) zomer gebruik te kunnen maken.
                Waar heb ik het dan over : stekpoeder en een propagator (oftewel een goed afsluitbare bak met ventilatiesleufjes die naar gelang het stadium open kunnen). Als de temp niet meezit gaat er een verwarmingsmatje in. That's all...

trouwens : dit jaar helemaal geen stekken gemaakt, de autoflowers presteerden naar behoren en qua guerilla kon er wat anders geritseld worden...
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Stekpoeder is tijdens de groei voor niks nodig want de plant maakt uit zichzelf genoeg stoffen aan voor de wortelgroei. Tijdens de bloei is het wel nuttig omdat de energie naar de bloei gaat en het stimuleren van wortelgroei echt nodig is.
                  Ik zou eerder een preventief schimmeldodend middel gebruiken, zeker in de propagator.

De autoflowers hebben dit jaar uitstekend gepresteerd! Ik heb ze begin maart onder een tl-lamp gezaaid. Misschien is de goede opbrengst door het warme voorjaar. 63, 69, 87 en een gehalveerde met toch 45 gram. Tja, ik wou een te groot blad afknippen en zat in de stengel.

Comment

En ik gebruik stek-gel.
                    De ene of de andere strain maakt nogal wat verschil.
                    Sommige strains doen het al na 3 dagen zonder gel, en andere meer dan 10 dagen met.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

op zich een prima idee, preventief inwerken op schimmels. Nooit gedaan alleen, nooit nodig gehad Goed schoonmaken van te voren en ventileren is bij mij altijd voldoende geweest..

Ik haal nooit stekken van een bloeiende plant, ik ben er altijd vanuit gegaan dat de omslag naar wortelvorming, groei en dan weer terug naar bloei alleen maar vertragend werkt wat -weer gezien dat buitenseizoen- niet erg handig is. Je hebt zeker gelijk als je zegt dat de plant in principe genoeg wortelstimulatie uit zichzelf kan genereren! Ik moet ook bekennen dat het een automatisme is, me aangeleerd op jonge leeftijd en verder nooit over nagedacht. Ik kan dus niet uit eigen ervaring mededelen dat het sneller werkt omdat ik nooit zonder poeder of evt gel stekken heb gezet. Daar staat dan wel tegenover dat het systeempje wat ik gebruik (max LV, worteltemp 20-24graad, stekpoeder, gezond startmateriaal, scherp gereedschap & schoon werken) 99% overleving en wortels in 7-10 (in extrema 5-7) dagen oplevert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gehenna View Post
                        De kat vind het leuk om in de planten te vliegen en breekt dan takken af die ik mooi afsnij,
                        lol jah het schijnt dat katten er gek op zijn,,
                        1 van de 4 katten van mijn moeder heeft mijn susje's stekken totaal tot vernieling gebracht!
                        er zat op een aantal stekken totaal geen blad meer aan,, we dachten allemaal dat die stekken het niet meer zouden halen nu staan ze er inmiddels zo bij.....Foto0079.jpg

Comment

Brave poes als ik dat zo zie!
                          Ik heb enkel stammen van 2 meter hoog met hier en daar een zijtakje.
                          Da's een niet zo brave poes maar wel grappig om te zien.

Comment

das een beste plant. als ik nog ga stekken mag ik dan je kat even lenen?

Comment

bai T Mi
                              Last edited by Snakeskin; 13 September 2011, 14:48.

Comment

okay dat klink interessant man!!

ik was met mijn buitenplanten bezig een aantal dagen geleden!!
                                nu zag ik daar een heel mooi stekje tussen de plant onderin deze zou op de boom buiten toch nix worden en heb hem er dus afgeknipt!
                                nu denkik dat tijdens de bloei niet verstandig is om een stek te nemen!
                                maar ik vroeg me af of ik dit goed heb gedaan!
                                hier ff een paar foto's das toch makkelijker praten 10 sept 001.jpg10 sept 002.jpg10 sept 004.jpg is dit stengeltje te lang? en moet er toch nog wat blad vanaf ??
                                en ik heb deze in een klein vaasje metwater staan,, zoals je ziet een de onderkant van het stengeltje heb ik hem ook in een pot gezet,, maar dit ging niet goed hij ging der als een dooie bij hangen! direct weer in het vaasje gedaan en daar stond die weer rechtop,,
                                kan iemand mij vertellen waarom die het in potgrond niet doet ? en of ik dit tot zover goed gedaan heb? bvd!

Comment

Bezig...
                                X