Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stekken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Stekken

Korting op 420shop
    Hallo,
    Ik heb 2 stekken van mijn buitenplant gehaald.
    Nu is mijn vraag of ik het goed gedaan heb?

Werkwijze:
    Eerst beetje masseren op de plek waar je wilt gaan knippen, daarna schuin afknippen.
    Onderaan het steeltje 1cm opengeknipt en een beetje opgemaakt voor te wortelen
    .2011-08-13 12.24.53.jpg
    2011-08-13 12.34.28.jpg
    2011-08-13 12.38.08.jpg

Hieronder een foto van de twee stekjes samen, 1 klein stekje en 1 wat grotere (kijken of het wat uitmaakt).
    Achterste is van vandaag toen hij net van de moederplant afwas en gepot werd en water gekregen had. (na een paar uur stond hij ook weer rechtop)
    Voorste staat er al een dag.

stek.jpg

Ik heb gelezen dat het wortelingsproces wel 1/2weken kan gaan duren.
    Vanwege het toch al laat in het jaar is en geen middelen heb zoals stekpoeder etc. heb ik ze gewoon in zaai/stekgrond gezet.
    (De moederplant is nog in de groeifase, groeit een paar cm per dag en laat al teken van voorbloei zien in de okseltjes.)
    Wel geef ik ze 2maal daags water met een plantenspuit, zelf geef ik ze niet veel water per keer. Niet dat het onderuit het potje komt meer de aarde bevochtigen.

Iemand enig idee of dit misschien gaat lukken?
    Ze staan dag/nacht buiten wel onder een beschermhokje buiten, is het verstandig om na 1/2dagen ze al in de zon te zetten hetzij de hele dag of alleen 's avonds?
    Of kunnen deze jongelingen de zon hetzij ochtend/avondzon nog niet aan?

Mvg.

Re: Stekken

ten eerste hier een link met info over stekken maken : http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...simpel+stekken

wat vragen :
    - waarom knip je de puntjes van de bladeren ?
    - waarom masseer je van te voren de stam ?
    - waarom knip je de stengel onderin open ?

Het is handig daar eerst een antwoord op de bedenken en dan verder te lezen... tenzij er geen reden voor was natuurlijk

Goed : het formaat stek maakt weinig uit, al heeft een grotere stek een groter verdampingsoppervlak, raakt dus meer water kwijt. Wat die moet aanvullen ZONDER wortelsysteem! Vandaar de reden om bladoppervlak te minimaliseren (ofwel het bijknippen van groot blad, maar er moet wel iets over blijven). Daarom haal je ook het meeste blad weg bij een stek, 1 hooguit 2 bijgeknipt blad is zat. Daarom ook moet je er de eerste dagen goed voor zorgen dat de Luchtvochtigheid maximaal is want dat is op dat moment de enige manier voor je plant om water te verzamelen.
    Het steeltje knip je onderaan niet open maar probeer je zo intact mogelijk te laten, op een nette snede na natuurlijk. Waarom ? Omdat het openwerken van een wond het wondoppervlak vergroot en daarmee de kans op infecties verhoogt. Dat wil je dus niet > maak een nette snede met een scherp mes of schaar, op de goeie plek (zie bovenstaande info) en that's it, voor de rest doet je plant het zelf.
    Over zonlicht zou ik me niet al te druk maken, temperatuur is van belang (te hoog > dag stek want dan kan ze de hoeveelheid verdamping niet compenseren met opname, te laag en de wortelvormingsnelheid kan lager worden dan de snelheid waarmee schimmels hun werk kunnen gaan doen > dag stek.) Optimum 20-25 graad celsius. En dus de luchtvochtigheid : maximaal in de eerste week, scherm je stekjes dus af of zet ze in een kastje of propagator waar je de luchtvochtigheid hoog in kan houden. In die week wel dagelijks luchten, want hoge LV (luchtvochtigheid) en geen ventilatie betekend schimmel! Na die week de LV rustig naar beneden brengen (ventilatie gaatje open) en je stek zo afharden.

De manier waarop je het nu gedaan hebt kan, maar is niet optimaal. Het hangt nu erg af van de sterkte/gezondheid van het oorspronkelijke materiaal en trekt daar een grote wissel op. Tel erbij op dat het aantal daglichturen al aardig aan het zakken is, en dus dat die stekjes zomaar in de bloei kunnen schieten. Ook dat wil je niet, want de energie moet eerst gebruikt worden voor wortels!

En toch > leuk dat je het zo gedaan hebt, al doende leert men en wie weet slaat je stekje aan. Voor de volgende keer heb je dan alvast wat oefening en info in de vingers om de kans op succes te vergroten (met schoon werken, goede materialen, omgeving en natuurlijk goed uitgangsmateriaal is 95% overleving van stekken helemaal niets bijzonders).
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

- waarom knip je de puntjes van de bladeren ?
      Omdat ik dat had gelezen dat dat beter is, (heb ik teveel of teweinig geknipt?)
      - waarom masseer je van te voren de stam ?
      Om stress te voorkomen voor de moederplant, althans dat dacht ik.
      - waarom knip je de stengel onderin open ?
      Ik had ergens gelezen dat dat de wortelgroei stimuleert.

Wat ik dus ook begrijp is dat de stekjes gewoon de 1ste week uit de zon moeten omdat ze anders teveel vocht verliezen?

Dankjewel voor de info

Comment

Mijn God,
        Wat is er toch met dat wiel? Het wil steeds opnieuw uitgevonden worden. Brrrrrrrrrrrrrrrrr
        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

nee hoor, het zonlicht is geen probleem > vooral niet omdat je ze als het goed is hebt staan in een bak of minikasje waarbinnen je de LV kan controleren.

Je hebt te weinig geknipt denk ik : 1 hooguit 2 bladeren laten zitten en die halveren. Maar laat het nu zo en check wat er gebeurd.
          Masseren tegen stress helpt bij mensen, bij planten breng je snel nog even een mooi laagje huidflora aan op de plek waar je daarna gaat snijden > meer kans op infecties. Maar Vooral : masseren doe je snel te hard (want de ideale stek knip je van een zo min mogelijk verhoutte stam). Te hard betekend beschadiging/pletten wat bijna altijd het einde van je stekje betekend.
          Openknippen van de stengel doe ik nooit, en heb ook nog nooit gehoord dat dat goed zou zijn. Nou ben ik niet de stekkengoeroe ofzo, maar wat ik weet uit eigen ervaring is dat slechte snedes (rafelig bv of samengeknepen als gevolg van een botte schaar) bijna altijd zorgen voor omvallers (mislukt stekje).
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Hallo even weer een fotootje van mijn kant.
            Ik moet zeggen dat de stekjes er niet slecht uitzien. Ze hangen er tenminste niet bij alsof ze aan het vergaan zijn.
            Stekjes.jpg

Na 6dagen zijn er nog geen wortels te zien, maar zoals vermeld kan dit 2 weken duren dus ik wacht rustig af.

Comment

cool man, ik hoop niet dat je beworteling controleert door de plant uit de pot te trekken ... ?

succes!

Comment

Nee uiteraard doe ik dat niet, levert alleen maar stress op en dat kan ie nog niet aan. Als hij mooi volgeworteld is en naar een groter potje gaat dan mag hij pas uit het huidige potje.
                Ik kijk gewoon soms of er aan de onderkant al iets te zien is.
                Doen niet veel mensen hun stekjes buiten laten voorgroeien, ofwel? Gezien het gebruikelijker is en makkelijker om ze binnen voor te laten groeien omdat je dan alles bijna zelf in de hand heb qua LV Temp en Lichturen.
                Maar ik ga mijn best doen om ze gezond en groot te krijgen

Comment

Ik zet ze bij voorkeur buiten Smiths, wel in een propagator of andere afsluitbare bak. Maar dat komt denk ik ook wel een beetje doordat ik hier regelmatig mensen over de vloer heb die ik liever in het ongewisse laat over mijn groenevingershobby

Comment

Update: We zijn nu bijna 2 weken verder vanaf het knippen van het stekje.
                    Nog geen wortels te zien onderaan het potje. Maar gezien het plantje er sterker uit begint te zien en het stammetje iets dikker is en steviger ga ik ervan uit dat er onder de grond iets aan de gang is.
                    Ze krijgen alleen sochtends 2uurtjes zon. Rest van de tijd staan ze in de schaduw.

Moederplant had al voorbloei, het stekje is nu al aan het beginnen met bloeien.
                    Zal deze nu nog wel verder gaan wortelen/groeien?

2011-08-26 09.59.45.jpg
                    2011-08-26 10.00.10.jpg

Comment

tuurlijk, bloei betekend niet dat andere processen in de plant stoppen. Wel is het natuurlijk zo dat als er nog veel werk zit in bv de aanleg van het wortelstelsel dat ten koste gaat van energie en bouwstoffen die anders grotendeels voor die bloei gebruikt kon worden. Mooi dat ze het gaan overleven man!

Comment

Wat is er mis met het blad van mijn stekje.
                        het andere stekje heeft dit bij twee bladeren.

staat hij te nat of is er voedingstekort?
                        onderste blad is lichtgroenig en de rander worden bruin.
                        2011-09-03 19.01.05.jpg
                        verder zijn de wortels nog niet zichtbaar

Comment

Dat blad is bijgeknipt dus gaat zowiezo verloren, geheel volgens verwachting. Zie ik topvorming btw ?

Comment

Oke.
                            ja de topjes die beginnen al een beetje te vormen sinds een week.

Comment

en je hebt helemaal geen indicatie van wortelvorming ? Merk je waterverbuik bij je plant ? is bv de pot duidelijk lichter dan een paar dagen geen water geven ?

ik vind het trouwens hardstikke mooi dat ze al zover zijn gekomen, petje af!

Comment

Bezig...
                              X